Hoe reageren op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Hoe reageren op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 20:26

Hallo!

Sorry als het hier verkeerd staat, ik heb echt geen idee waar het moest. Sorry voor mijn stomme titel, had even geen inspiratie.
Maar goed, de reden van dit topic:
Lekker weertje hier, dus hup paardje opgezadeld en de bak in. Netjes getraind en ik dacht laten we even een blokje om maken. Dit is de 2de keer met dit paard dat ik haar in de omgeving mee naar buiten neem, in totaal zo'n 10x buiten geweest altijd langs het kanaal of weggetjes waar geen auto, traktor of mens komt.
Dus hup de weg op, redelijk afgelegen weggetje waar misschien 5 auto's en in het seizoen wat traktors door komen.
Auto ging super, traktor met een ploeg erachter ging super. Maar toen...je kent ze wel die witte driehoeken op de weg geverfd die zeggen dat het voorrang van rechts is. BAM stil! Daar sta je dan met een protesterend paard in het midden van de straat. Oke het is een rustige straat, maar toch er kan een auto aankomen.

Nu vroeg ik me eigenlijk af: wat is op zo'n moment correct handelen?
Op dat moment heb ik gehandeld in het motto van "niet aanstellen en lopen". Achteruit lopen direct afgestraft, even een kwade gil dat "STOP ermee", been erbij en niet aanstellen maar lopen! Kordaat gereageerd, ik had niet zo een zin een paard dat achteruit loopt, zich opkrult en omdraait als het haar uitkomt.
2de keer dat ik zo'n teken tegen kwam, hetzelfde gereageerd maar toch 5 minuten staan vechten. Nu kwam er een auto af van achter me en heb toen besloten om haar even om te laten keren en een paar meten van het teken weg te rijden zodat de auto veilig door kon, toen terug omgedraaid en verder proberen te doen. Achteraf gezien, heb ik haar op dat moment laten winnen.

Maar nu mijn eigenlijk vraag: is het correct dat ik zo kordaat heb gereageerd? Ik geef eerlijk toe dat ik haar een keer een flinke schop heb verkocht met mijn benen... Niet heel paard-vriendelijk dus.
Had ik haar gewoon moeten geruststellen en maar laten lopen tot ze uit zichzelf stilstond en terug voorwaarts ging? Dus geheel paardvriendelijk? Niet trekken, niet slaan, niet roepen en niet even op haar plaats zetten.

Heb haar later op een weg waar geen auto's komen even laten snuffelen aan zo'n teken maar ik vond dat ik dat niet kon maken als de kans bestond dat er zo meteen een auto achter me staat.

Heb ik hier goed gereageerd? Hou zouden jullie het oplossen als jullie zoiets tegen kwamen?

Ann_moi

Re: Hoe reageren op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:31

Op de weg ben ik ook snel in mn reactie en meteen ook loeistreng. Het risico is me veel te groot om in sommige situaties poeslief te blijven. Vooral bij heftige reacties op moeilijke situaties die normaal geen probleem zijn ben ik heel streng en kordaat. Achteruit is een schop, vol op de vlucht is meteen de rem erop. Op de weg ben ik ten alle tijden de baas. Als er ruimte is om iets rustig aan te pakken doe ik dat ook, maar als die ruimte er niet is, dan is het luisteren en onder controle.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:35

zo lang de ruimte er is om het veilig te kunnen doen, Gewoon even laten kijken. Dan komen ze wel tot de ontdekking dat ze er gewoon overheen kunnen:j

NIet achteruit, niet opzij. Of kijken, of vooruit. Als ze die reactie eenmaal kennen is dat heel handig.

Stalgenoot heeft dit haar jonge paard aangeleerd en die kan bijna zonder stress veilig langs alle enge dingen :j
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 16-04-14 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:36

De schrikreactie van mijn pony is stilstaan en zich groot maken. Ze springt dus niet weg
wat voor mij en de rest van het verkeer al heel fijn is. Ik laat haar even kijken maar daarna MOET
ze erlangs. Als ze het echt heel erg eng vindt, stap ik even af en loop ik ernaast. Dat is voor
haar een enorme steun. Daarna kan ik altijd rustig weer opstappen.

Boos worden vind ik de minst goede manier maar is soms i.v.m. de veiligheid 'nodig'.
Al denk ik dat wanneer je paard echt bang is, boos worden niet helpt.
Laatst bijgewerkt door xApple op 16-04-14 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:40

Als je de tijd hebt en het is veilig.
gaat je paard achteruit best maar wel zoveel stappen die jij bepaald. Dus niet 3 stappen die jou paard bepaald maar dan nog een paar stappen extra. Dan weer voorwaarts ook al is het een stap. Dit elke keer volhouden totdat het knopje omgaat bij hem.
Dit heeft goed geholpen bij hem met bv plassen in het bos waar hij om heen moest maar ook niet wilde.
Op straat moet het allemaal net kunnen moet je zelf even inschatten op het moment.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:41

Ik heb ooit ook zo'n situatie gehad: 2 jonge paarden, op zich verkeersmak, maar ze wilden een spoorwegovergang niet over. Achteruitlopen, omdraaien, etc. Aandrijven, zweepje maakte niets uit. Omdat het met achteropkomend verkeer wel gevaarlijk werd ben ik afgestapt. En ziedaar: paardlief liep als een mak schaap achter mij aan en het paard van mijn vriendin volgde gelijk :D

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 20:45

Van afstappen ben ik geen fan. Ben altijd bang dat ik haar niet kan houden moest ze een keer wegschieten en ik dan te voet achterna kan...

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:52

Ik stap eigenlijk alleen maar af voordat het een stresssituatie wordt. Als er al grote stress is ontstaan ben ik zelf ook bang dat ik de controle er naast ook niet weet terug te krijgen en dan zit ik er toch wat liever op.
Als er een nieuwe situatie is als een spoorwegovergang of iets stap ik wel af, maar dan weet ik ook zeker dat de rust er is en voor het grootste gedeelte ook blijft. In stress afstappen vind ik zelf veel te gevaarlijk.

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:22

Op straat ben ik ook steng. Dat werkt 9 van de 10 keer goed.

Als ze ergens echt niet langs wil onder het zadel heb ik gelukkig wel zo een paard dat me al aankijkt van, jij voorop baas haha.

Als ze echt in de stress is stap ik ook niet af, dan is het rustig aanpakken of later opnieuw proberen wanneer er een rustig paard bij is. en wat bij mijn fjord heel goed werkt is snoep als beloning voor dapper gedrag.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:35

Ze waren niet in paniek, ze wilden gewoon die spoorwegovergang niet over omdat het er raar uitzag en ze het niet kenden. Vandaar dat ik toen wel afstapte.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:52

Je moet meer gaan doen met je paard. Schriktraining in de bak om te beginnen.
Bij elk eng object, teugels ontspannen, eropaf, desnoods stap je af. Zodra je paard er aan geroken heeft en duidelijk zichtbaar ontspant (zuchten, kouwen, likken, of gewoon een algemene ontspanning vd spieren en wegkijken) rij je weer verder.

Als je dat maar vaak genoeg herhaalt leert je paard dat als jij hem ergens op afstuurt, het echt wel oké is. Ze gaan er dan steeds sneller op af, tot je op een punt komt waar je, zelfs als je iets tegenkomt wat ze echt nog nooit gezien hebben, gewoon in een keer er langs kunt. (Als ik zeg "ga maar kijken" loopt mijn paard aan een lang teugeltje overal op af. Rete interessant vind ze 't. )

Herhalen, herhalen, herhalen....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:11

je komt voor het eerst zo iets tegen ik zou dan meer geduld hebben. Desnoods even eraf en voorlopen, uitgebreid laten bekijken dat er niets engs is (dan doel ik bv op bushokjes, reclamezuilen etc). Geduld en niet afstraffen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:26

Ik vindt dat je goed hebt gehandelt. Heb een nu een paard dat beetje last heeft van verlatingsangst dus sta wel eens op de meest vreemde plekken stil.

Ik rij nu dus ook eigenlijk op tijden dat er niet veel verkeer is maar ga wel. Omdraaien, dansen, steigeren ze doet haar hele circus maar rustig blijven, goed opletten wat waar staat en wat eraankomt, en vooral doorzetten. Mocht er een auto, fietser, wandelaar of weet ik veel wat aankomen laat ik teugels lang stop met pushen en dan weet ze dat ze doodstil moet staan (hier wel veel op getraind) verkeersdeelnemer doorlaten en dan gaan we verder etteren :D

Mocht ik op een plek staan dat ze er niet doorkunnen gewoon even een kant die ze wel op gaan een goed plekje zoeken vanwaar je weer verder komt, ga niet het verkeer stilleggen omdat mijn paard niet gaat en ze hebben ze door dat ze toch weer terug moeten.

Afstappen doe ik zelden tot nooit, alleen als het echt gevaarlijk wordt bv. de sloot in willen of tegen een auto aan. Dan is het weer een paar passen naar voren en klim er weer op en verder gaan.

Bij jou zijn het enge objecten dat kan je oefenen. Koop een bus krijtspray en spuit op stal maar de hoeken na en vanalles op de weg.

Succes

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:32

Het ligt er een beetje aan waar ik op zit. Sommige moet je gelijk even duidelijk zijn maar ik heb ze ook gehad die gelijk ontploffen als je er druk op zet. Bedenk dat wit voor paarden heel groot is. Ze zien dat heel goed. Wegmarkeringen zijn dan ook nog eens extra fel.
Soms helpt het om gewoon even de druk eraf te laten en tot 10 te tellen. En hoewel veel mensen af stappen als een doodzonde zien kan dat ook wel eens helpen. Maar dat ligt aan het paard en de situatie. Tuurlijk wil je gelijk doorrijden maar als je auto afslaat moet je ook eerst opnieuw starten. Dus als je paard afslaat duurt het ook even voor je verder kan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:37

dioni schreef:
Ik heb ooit ook zo'n situatie gehad: 2 jonge paarden, op zich verkeersmak, maar ze wilden een spoorwegovergang niet over. Achteruitlopen, omdraaien, etc. Aandrijven, zweepje maakte niets uit. Omdat het met achteropkomend verkeer wel gevaarlijk werd ben ik afgestapt. En ziedaar: paardlief liep als een mak schaap achter mij aan en het paard van mijn vriendin volgde gelijk :D

Maar in dat geval zou ik eerst een tijdje afstappen en oversteken. Geen punt van maken. Over een paar weken/maanden rij je zo door. Nu heb je kans dat ze er een dingetje van maken terwijl je er al bijna bent.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:30

Jenny01 Dat was 25 jaar geleden een eenmalige situatie: we kwamen daar niet iedere week of zo.
Maar ik ben het wel met je eens: liever een paar keer lopend oversteken totdat het vertrouwd is, dan gaan ze uiteindelijk vanzelf. Zeker op een potentieel gevaarlijke oversteekplaats.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:39

Jennyj01 schreef:
Het ligt er een beetje aan waar ik op zit. Sommige moet je gelijk even duidelijk zijn maar ik heb ze ook gehad die gelijk ontploffen als je er druk op zet. Bedenk dat wit voor paarden heel groot is. Ze zien dat heel goed. Wegmarkeringen zijn dan ook nog eens extra fel.
Soms helpt het om gewoon even de druk eraf te laten en tot 10 te tellen. En hoewel veel mensen af stappen als een doodzonde zien kan dat ook wel eens helpen. Maar dat ligt aan het paard en de situatie. Tuurlijk wil je gelijk doorrijden maar als je auto afslaat moet je ook eerst opnieuw starten. Dus als je paard afslaat duurt het ook even voor je verder kan.

goed verwoord :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:41

Jennyj01 schreef:
dioni schreef:

Maar in dat geval zou ik eerst een tijdje afstappen en oversteken. Geen punt van maken. Over een paar weken/maanden rij je zo door. Nu heb je kans dat ze er een dingetje van maken terwijl je er al bijna bent.

Een paard kan een stroomschokje krijgen bij het overgaan van een treinspoor als er net een trein gepasseerd is. Als ik als eerste voor het spoor stond te wachten liet ik altijd het tegenoveraankomende verkeer als eerste het spoor over gaan, of een fietser die naast mij stond te wachten.