Ruiter bewijs of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SLHorses

Ruiter bewijs of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 18:24

Hoi,
Ik rij de laatste tijd regelmatig met mijn verzorgpony Summer en nou vraag ik mij dus af of ik een ruiterbewijs nodig heb. Ik rij op een hele rustige boerenweg genaamd de Tiendweg naar Schoonhoven, daar rij ik een stukje door een woonwijk en steek daarna de dijk over. Na een stuk onderaan de dijk gecrosst te hebben, ga ik weer de tiendweg op en rij ik terug naar stal. Heb ik hier een ruiterbewijs voor nodig? En heb ik daar dan genoeg ervaring voor; ik rij nu ongeveer 6 jaar en heb al vaker buitengereden, ook in het buitenland. Ben ik ook verzekerd als ik op het paard van iemand anders rij?
Groetjes,
S

friesiszwart

Re: Ruiter bewijs of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:24

Het paard is verzekerd via de eigenaren.

Beauuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:27

Je hebt alleen in bepaalde gebieden van Nederland een ruiterbewijs nodig, maar in de meeste gebieden kan je gewoon zonder rijden. Als je genoeg ervaring hebt zou ik zo niet echt kunnen zeggen, want ik ken jou en het paard niet maar ik denk dat je zelf wel kan bepalen als het kan of niet. En zoals hier boven word gezegt is de verzekering via de eigenaren

SLHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 20:00

Oké bedankt!

Carmen_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:32

Een ruiterbewijs is niet overal verplicht, zoals hierboven genoemd alleen in bepaalde gebieden.
Het is wel erg handig om je ruiterbewijs te hebben, ik ben afgelopen weekend op ruiterbewijs weekend geweest bij Stal 't Reelaer in Raalte. Je leert veel theorie, ook over de extrieur van het paard en ziektes en hoefproblemen en nog veel meer die erg interessant zijn. Ook leer je hoe je je als ruiter in het verkeer moet gedragen en dit ga je in de praktijk ook als examen afleggen.

Het ruiterbewijs is dus niet verplicht, maar ik adviseer het je wel!

Ninthe23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:58

Ik zou het gewoon even nazoeken voor het stuk dat je rijdt, maar het klinkt niet als een stuk waarvoor je je ruiterbewijs nodig hebt. Als je later op andere stukken wilt rijden, heb je het misschien wel nodig. Ik persoonlijk zou er sowieso een willen hebben, gewoon, just to be sure zegmaar. En wat extra kennis van de theorie kan zoals Carmen_vH al aangeeft ook zeker geen kwaad (of anders het op peil houden daarvan).

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:05

Daarvoor heb je hem niet nodig.

Ik heb al bijna 40! jaar een ruiterbewijs. De kennis die je opdoet voor het examen is leuk en nuttig, maar aan het ruiterbewijs zelf heb je niet veel. Ik heb hem nog nooit nodig gehad, terwijl ik een enthousiast buitenrijder ben.
Belangrijkste reden om hem aan te houden was dat hij voor nationaal park de Veluwezoom jarenlang verplicht was, maar dat is nu ook alweer een aantal jaren terug afgeschaft. Verder is ie nog verplicht in de gemeentebossen bij Arnhem, maar daar wordt er nooit op gecontroleerd.
Beide gebieden liggen op trektochtafstand voor mij, maar niet binnen bereik van mijn dagelijkse rondjes.

suusje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:27

Je hebt alleen een ruiterbewijs nodig in de gemeentebossen van Arnhem en in een gebied rond Kootwijk.
Het ruiterbewijs is niet te verwarren met ruitervergunning die he bijv op de veluwezoom nodig hebt in het gebied van natuurmonumenten.
Ikzelf rijdt al jaren buiten zonder, je moet vooral met alles rekening houden en zorgen dat je een telefoon, bodyprotector en helm op je lijf hebt. Als je er afvalt heb je daar meer aan dan een ruiterbewijs!!