Mijn paard loopt liever op de straat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Mijn paard loopt liever op de straat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 22:11

Mijn paard vind het maar niks om in de berm te draven.. of het moet echt een harde vlakke ondergrond zijn. Ik vraag me af of het kwaad kan voor zijn gewrichten om veel op harde ondergrond te draven.

Blitz22

Re: Mijn paard loopt liever op de straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:12

stappen is beter dan draven maar kan volgens mij wel. mijn hondje vind het ook niet fijn om in de berm te lopen naast de fiets en wilt ook op asfalt.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:14

Je kan wel draven op asfalt, maar doe het met mate en let op de slijtage van de hoeven. Ik maak me meer druk om het te snel slijten van de hoeven dan om de pezen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:15

Die van mij doe ik er ook geen lol mee. Draven door het zand vindt ze geweldig, maar in de berm is echt een straf voor haar, ze gaat zo snel mogelijk terug de weg op :+ Kwestie van opbouwen. Niet in 1x een half uur gaan draven natuurlijk, maar als je het vaker doet krijgen ze er alleen maar sterkere pezen van.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 22:43

Ok, nou hij heeft ijzers, dus ach die gaan er toch elke 8 weken standaard af:-) Ik heb dus geen problemen met de hoeven wat dat aangaat. Ik wist niet dat ze juist STERKERE pezen van kregen? Ik dacht juist dat het slecht was voor het paardenlichaam om veel op straat te draven. Heb ik het nou al die tijd verkeerd gedacht?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:46

Wat ik ervan begrepen heb is dat ze dus sterker worden als je ze traint. Dus niet gelijk een uur lang plankgas over straat, dat is inderdaad slecht :P En natuurlijk niet iedere dag 2 uur, maar ik geloof er niks van dat het slecht zou zijn. Vind veel van die verhalen ook maar bangmakerij. Ik kijk liever naar het paard :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:56

Er zit alleen wel een verschil tussen het draven op straat met of zonder ijzers in de zin van de schok dempen, zonder ijzers is er veel meer demping waardoor dit weer beter is voor de benen dan met ijzers, dus idd goed opbouwen zodat de pezen wel de tijd krijgen om sterker te worden.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 07:52

Ja dat dacht ik idd ook Barbar. Ik ben een jaar bezig geweest om die ijzers eronderuit te krijgen, maar helaas... hij kan écht niet zonder ijzers.... baal er ook vreselijk van maar het is niet anders. De demping is idd wat minder he. Hij is al 14 en wel wat gewend denk ik, en heeft ook voor de wagen gelopen, dus wellicht verklaard dat ook zn voorkeur voor het asfalt?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 20:15

Ik weet niet, die van mij loopt ook liever op asfalt en die heeft nog nooit voor de wagen gelopen.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:37

met ijzers kan het wel, maar galopperen niet. (zonder ijzers kan t wel maar moet je op gaan letten op de slijtage van de hoef)
en ik denk dat als t paard last van zijn of haar gewrichten krijgt dat ze t wel aangeeft en dan liever op een zachtere ondergrond gaat lopen. met aangeven bedoel ik dat ze dan wel laat zien dat t pijnlijk voor dr is enzo.
x

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 18:31

Uiteindelijk blijkt alles terug te leiden op de gisteren geconstateerde hoefkatrolontsteking:-(

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:38

Jeetje das niet mis.

Sietske74Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:12

ojee sterkte. hopelijk is er veel te winnen met speciaal beslag