Alleen op buitenrit met puppy

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nijna

Alleen op buitenrit met puppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 10:20

haaai,
Dit is mijn situatie, net nog geen 5 jarige tinker ruin, buitenrit samen met maatje gaat prima.
We hebben hier geen bos, alleen polder en om in een natuurgebied te komen moet je door woonwijken.
Dit gaat opzich prima, alleen groot verkeer schiet hij nog wel es onder me vandaan.

Nou was het zulk lekker weer gisteren en ik had echt geen zin om in de bak te rijden, dus ik dacht... ik trek de stoute schoenen aan en ik ga even naar buiten }> , klein stukje ongeveer 20 min, hij wilde wel het erf af, niet van harte, maar hij ging wel. :)
Langzaam op de heenweg en wat rillerig op de terug weg. Maar we hebben het gehaald :D en nergens van weg gesprongen.

Nou was mijn vraag hoe hebben jullie dit opgepakt, en hoelang gingen jullie met een maatje ect :)
Benieuwd naar je verhaal!

Koekeroekus

Re: Alleen op buitenrit met puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:24

Ik heb dat ook gehad alleen dan met een 15 jarige die nooit alleen buiten is geweest. En aangezien ik alleen moet rijden, moest ponylief dus ook! Ik heb in het begin gewandeld, heel relaxt, niet te snel en kleine stukjes. Daarna met iemand op de fiets of lopend erbij zodat ik niet alleen was. Ik zou tijdens het opbouwen daarvan NOOIT alleen gaan. Als er wat gebeurd hang je. In het begin gewoon stappen totdat hij ontspant en dat kun je uitbreiden naar draf en galop.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:27

Ik heb dat nu met mijn paard. 10 jarige quarter
Op de heenweg vind ze alles eng als ik door een woonwijk moet en gaat ze staken. Als ik dan been geef dan bokt ze of komt ze omhoog of gaat ze achteruit lopen. Meestal voor de confrontatie komt stap ik dan af en dan wandel ik door de woonwijk heen. Zodra ik in het bos ben is er dan niks meer aan de hand.

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 10:32

@ koekeroekus
Kleine stukjes had ik idd ook bedacht, en veel stappen. Hoe lang heb je er over gedaan voordat jullie volledig zelfstandig waren? nu is dit natuurlijk voor ieder paard anders, maar ben toch nieuwsgierig :)

Ja die fiets zou wel handig zijn, alleen nou hebben wij een kleine stal en er kan niet altijd iemand mee..
Wandelen gaat al goed,.. ontspanning hadden we op de heenweg, alleen op de terug weg niet echt, ja momentjes :)

@maureen95 - is dit ook opbouwend? of rijden jullie al langer alleen?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:41

marijn84 schreef:
@ koekeroekus
Kleine stukjes had ik idd ook bedacht, en veel stappen. Hoe lang heb je er over gedaan voordat jullie volledig zelfstandig waren? nu is dit natuurlijk voor ieder paard anders, maar ben toch nieuwsgierig :)

Ja die fiets zou wel handig zijn, alleen nou hebben wij een kleine stal en er kan niet altijd iemand mee..
Wandelen gaat al goed,.. ontspanning hadden we op de heenweg, alleen op de terug weg niet echt, ja momentjes :)

Ik ben vorig jaar zomer daarmee begonnen. Na er een keer heel hard af gekletterd te zijn buiten en ben een paar weken terug weer echt helemaal alleen naar het bos geweest. Dus ruim driekwart jaar over gedaan. En nog steeds zijn er momenten dat hij omslaat en in volledige paniek achteruit gaat lopen. Ik kan dat nu wel veel beter aan zien komen en ben zelf erg oplettend op de omgeving en zijn oren haha.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:41

Ik rijd eigenlijk bijna altijd alleen. Vind ik heerlijk. Ik probeer het wel op te bouwen. Als ik samen met een ander paard ben gaat het wel makkelijker. Dat ga ik eerst ook oefenen.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:58

Mijn vijf-jarige vond het in het begin ook best eng om alleen weg te gaan. Hij is nu 3/4 jaar onder zadel en loopt twee jaar voor de kar. Voor de kar loopt hij vooral in lessen, buiten lessen om loopt hij eigenlijk altijd in dubbelspan, dus dan is het allemaal al minder eng. Nog steeds gaat er iemand mee op de fiets of lopend als ik op buitenrit ga. Vooral ook omdat ik dat gezelliger vind, maar het geeft ook een gevoel van veiligheid. Ik heb alles met heel veel geduld opgebouwd. We hebben regelmatig 10 minuten of nog langer voor een heel eng paaltje of vuilcontainer of zo staan te kijken. Als ik hem er te snel langs wilde drijven, draaide hij zich om en rende weg. Dus dan maar stil staan. De angst ebt vanzelf weg en dan kun je er wel langs. Bij mijn paard helpt het heel erg om hem alle tijd te gunnen ergens aan te wennen.
En een "maatje" op een fiets helpt ook heel erg. Mijn vriend gaat vaak mee op de fiets. Als hij voorop fietst is mijn paard een stuk rustiger en zelfverzekerder dan wanneer hij achter ons fietst. Hij ziet mijn vriend echt als maatje. Dat effect gebruiken we ook bewust, als hij erg onrustig wordt en het echt eng vind, gaat mijn vriend voorop. Maar soms blijft hij ook bewust achter, zodat mijn paard alleen en zelf aan dingen moet wennen. Het is een "tussenstap" naar echt alleen rijden, hij vindt steun bij mijn vriend, maar gaat minder op hem hangen dan hij bij een paard zou doen.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:01

Ik ging eerst met andere paarden naar buiten, daarna iemand op de fiets mee, en daarna helemaal alleen. Het enige wat hij deed was heel erg hinniken, en op de momenten dat hij dus ging hinniken en gespannen werd, liet ik hem draven zodat hij sneller van 'thuis' af ging en zich moest concentreren op mij. Als ik stil was gaan staan of was afgestapt, dan had hij zich waarschijnlijk omgedraaid en was hij naar huis gerend. Maar op deze manier ging het eigenlijk heel goed! Toen er iemand op de fiets mee ging, kon ik goed inschatten of we het ook alleen aan zouden kunnen of niet. Hij was toen overigens 4, en net ingereden.

Ik vond het overigens wel super eng :') maar ben ook niet zo'n held. Het was echt een overwinning voor ons allebei dat we alleen naar buiten konden :D
Als ik nu iets tegen kom wat hij heel erg eng vind, dan stap ik wel af want anders gaat hij er alsnog vandoor. In principe gebeurt dit vrij weinig, maar als er bijvoorbeeld ineens een bord staat die er nooit stond dan is dat natuurlijk heeeeeeeeeeeeel erg eng. Dan stap ik af, loop ik er naartoe zodat hij eraan kan ruiken. Als hij door heeft dat het niets engs is dan gaat hij erin bijten om te kijken of het eetbaar is :') en dan weet ik dat ik weer kan opstappen.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:03

Oh ja, als je dus terug gaat op het moment dat je paard het eng vindt, dan wordt de angst om alleen weg te gaan voor je paard alleen maar groter.. Als je eenmaal gaat, dan is het het verstandigst om het ook af te maken. Je wil niet weten hoe graag ik had willen omdraaien toen ik voelde dat hij gespannen werd.. Ben achteraf blij dat ik toch heb doorgezet.

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 11:07

Emita schreef:
Oh ja, als je dus terug gaat op het moment dat je paard het eng vindt, dan wordt de angst om alleen weg te gaan voor je paard alleen maar groter.. Als je eenmaal gaat, dan is het het verstandigst om het ook af te maken. Je wil niet weten hoe graag ik had willen omdraaien toen ik voelde dat hij gespannen werd.. Ben achteraf blij dat ik toch heb doorgezet.

Zit inderdaad wat in ja. Het is vervelend dat je bij ons geen 'klein' rondje hebt om te kunnen doen, het zijn allemeaal lange rechte wegen, dus op een punt moet ik omdraaien en de zelfde weg weer terug gaan... anders zijn we 2 uur verder :p

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:17

Paarden worden voor ze worden ingereden hier vaak meegenomen als handpaard. Dat maakt dat ze bekend zijn met het fenomeen buitenrit. Die term wordt hier trouwens niet gebruikt, rijden betekent buiten rijden.

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:35

Ik had in het begin geen mogelijkheid om met iemand anders te gaan (nu nog bijna altijd dat niemand mee kan kan), dus in het begin heb ik veel aan de hand gewandeld, zodat het bekend gebied werd. Daarna voor de eerste keer iemand ernaast meewandelend. En daarna hele kleine stukjes alleen naar buiten.

Voordeel van eerst wandelen is dat je je paard ook goed kan inschatten op punten die ze spannender kunnen vinden en dingen waarvan je merkt dat het ze niets doet. Daar kun je dan aan werken voordat je erop naar buiten gaat. Bijvoorbeeld: de mijne blijkt koeien erg eng te vinden, aan de hand oefen ik dat met haar, totdat ze het straks niet meer eng vind. Tot die tijd mijdt ik de koeien als ik erop zit, puur omdat ik geen gebruik kan maken van een ander bomproof paard en ik op dit moment mijn paard meer steun kan geven als ik er naast loop ipv dat ik erop zit als het om de koeien gaat.

Wat ik mijn merrie trouwens aanleer is als ze iets eng vind dat ze beloond wordt als ze er toch naar toe gaat en het onderzoekt (aanraakt indien mogelijk), erg prettig want zo overtuigd ze zichzelf makkelijker dat iets niet eng is in plaats van dat ik haar 'dwing' er langs te moeten terwijl ze iets eng vind. Met als mogelijk gevolg dat ze ergens snel gehaast langs wil gaan om er snel voorbij te zijn en ik niet de daadwerkelijke angst heb weggenomen.

Ook belangrijk, neem niet te grote sprongen, maar pak het stapje voor stapje aan en wees tevreden met iedere keer een klein stukje verder.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:28

Ik heb mijn paarden aan huis staan en reed altijd met iemand in de buurt. Zij haalde mij af (ik woon voor haar op de richting naar het bos). Alleen weggaan ging niet echt van harte maar toen mijn paard door had dat wij elkaar tegemoet reden en na een vakantie alleen kan ik probleemloos met mijn paard op buitenrit.

corrylaura1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 10:43

Misschien niet zo'n evidente tip, maar ik deel 'm graag omdat hij voor mij geweldig werkt.
Mijn paardje blijft het met momenten ook echt spannend vinden om buiten te rijden en kan dan in complete weigering gaan. Toevallig had ik mijn hond eens bij op zo'n moment die gewoon verder liep en Bono, mijn paard, wist niet beter dan hem gewoon te volgen :) Aanvankelijk gewoon grappig, maar ik ontdekte al snel dat Luna, mijn Border Collie de perfecte leider was voor mijn stoere quarter met zijn kleine hartje.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 10:56

Ik rijd altijd in mijn eentje dus mijn 5 jarige moet wel!
Die was eerst heel braaf maar is duidelijk aan het puberen.
Daarom weet ik dat zij niet bang is en duw Ik haar overal Door.
Al gaan mijn haren overeind staan als ze weer een sprint trekt.
Met andere gaat het wel beter.
Ze is helemaal gefixeerd op welk ander paard dan ook.
Momenteel probeer ik andere bitten zodat ik haar beter terug kan nemen

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:01

Ik rij nu ook met mijn 5 jarige puppy buiten! In het begin veel gewandeld met een paard erbij. Dit ging goed, daarna alleen. Dat maakte geen verschil. Hij is meer op mij gericht dan op andere paarden. Toen voor het eerst (alleen, zonder ander paard) op buitenrit geweest. Een vriendin hield hem vast aan de longeerlijn voor de zekerheid. Dat twee keer gedaan en toen alleen op pad! Ging super goed en we rijden nu lekker buitenritten van 3 uur. :) We zijn nu 6 keer onder het zadel buiten geweest! Hij blijft gelukkig netjes onder me, in de bak zit er een mindere rem op :))
Laatst bijgewerkt door Foundtheone op 13-04-14 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:01

LukieBradley schreef:
Ik rijd altijd in mijn eentje dus mijn 5 jarige moet wel!
Die was eerst heel braaf maar is duidelijk aan het puberen.
Daarom weet ik dat zij niet bang is en duw Ik haar overal Door.
Al gaan mijn haren overeind staan als ze weer een sprint trekt.
Met andere gaat het wel beter.
Ze is helemaal gefixeerd op welk ander paard dan ook.
Momenteel probeer ik andere bitten zodat ik haar beter terug kan nemen

Dan zou ik ipv een ander bit, eerst zorgen voor goede controle in de bak.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:37

En wie zegt dat ik die niet heb? :)
Heb ik namelijk niets over gezegd.
Ik ben wijs genoeg hoor met dit soort dingen ;)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:44

Heb niet alle reacties gelezen. Heb t destijds met mn tinkerkruizing ook zo gedaan als jij. Eerste keer ging perfect, spannend en wat sloom maar wel heel braaf.
de 2e keer kwam er een groep mountainbikers van achter en heeft het een tijdje geduurd voor ik hem weer rustig had.
De 3e keer alleen ging ie idd wat in de staak. Wilde een andere weg dan ik, tik met de zweep was bokken en vol in de achteruit.
Het was geen angst in zijn geval (ben in eerste instantie afgestapt en hem er aan de hand langs geleid omdat ik dacht dat dat het was. Maar op bekend leeg pad begon t zelfde gedonder zodra ik erop zat) en heb toen even door moeten pakken. Heb sindsdien nog niet weer alleen gereden. Met een ander paard, een wandelaar of fietser doet ie het perfect. En ga binnenkort ook wel weer een keer alleen.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:51

met mijn pony die ik al 7 jaar heb en alles al een keer mee gedaan heb: kan ik zo overal heenrijden. overal door, zo het water in, door een woonwijk langs een drukke weg (af en toe schrikken van een plastic zak hoort erbij)
met mijn pony die ik ong 3 jaar heb (net 6) : redelijk nuchter, schrikt niet snel. maar ik krijg haar met geen mogelijkheid zelf het erf af. ze wil gewoon niet weg van haar maatje. en dan is het niet stilstaan maar steigeren, heel licht worden voor, omdraaien hoofd omhoog en terug rennen. met een ander paard of aan de hand zijn er geen problemen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:35

Met mijn 10 jarige merrie heb ik het opgebouwd door eerst samen veel te wandelen.
Zo bouw je vertrouwen op. Daarna ben ik vaak naar een dijkje hier in de buurt gereden
waar ik alleen over een hele rustige weg moet en dan een stuk dijk (is in totaal 3,5km).
Daar was ze eerst best zenuwachtig, veel hinniken maar wel braaf. Nu gaan we alleen naar
het bos/duin/strand en maken we grotere rondjes ook langs de weg. We gaan eigenlijk altijd
alleen.

Het is echt opbouwen van vertrouwen bij ons :)