Hallo bokkers! Ik heb een probleem. Ik ga morgen mijn paard verhuizen naar een andere plek. Probleem is een trailer... Mijn paard heeft namelijk voor vanalles en nog wat schrik ( we werken eraan, maar door omstandigheden heb ik hier de laatste maanden niet veel kunnen aan doen). Hij gaat dus niet in de trailer. Toen mijn paard gebracht werd, was dit wel in een trailer, hadden ze hem moeten verdoven en eerst een andere pony in de trailer zetten vooraleer hij er na veel zwoegen en zweten in ginge. Daarna was hij voor lange tijd onrustig.
Dus heb ik besloten om mijn paard te voet te verhuizen (ongeveer 12 km). Ik ben al dikwijls met hem aan de hand buiten geweest, dus fietspaden, auto's en verkeer lukt wel. Aan de hand lukt het vrij goed, al rijdend iets minder, omdat hij vaak gaat staken en wil terugkeren. Nogmaals, daar wordt verder aan gewerkt. Ik zit er niks mee in om met hem een lange wandeling te maken, alleen, we moeten een spoorweg over en ik heb schrik dat dit me niet gaat lukken...
Ga ik best over de spoorweg? Of langs een tunnel eronder door? Wat zijn jullie ervaringen met schrikkerige paarden?
Het lijkt mij sowieso verstandig om een begeleider mee te nemen (weet niet of je dat al van plan was) Verder zou ik even op het internet uitzoeken hoelaat de treinen de plaats van jou oversteek passeren, dan kan je rekening houden met je planning en sta je in elk geval niet bij het spoor als er een trein langskomt.
Verder zou ik proberen om zelf met zo min mogelijk spanning met je paard om te gaan tijdens je wandeling, en te doen alsof er niets aan de hand is, dus brengt waarschijnlijk ook rust over op je paard.
Succes!
JJane
Geplaatst: 31-01-14 14:31
Even iemand meenemen en net doen of je gek bent en er overheen rijden. Wat ook wel helpt is naar een punt achter de oversteek kijken (concentreren). Dus je blik vooruit. Komt best goed. Zeker als je al eventjes onderweg bent.
_Lorette_
Geplaatst: 31-01-14 14:32
Ik moet al meer dan 12 jaar over/langs een spoorlijn met paarden, ook als ze als onbeleerd paard bij mij komen en zoiets dus echt niet kennen. Ik moet wel, anders kom ik niet bij de bak.
Treinen zijn niet echt het probleem, want die 'glijden' langs je heen. Denderende goederentreinen zijn minder leuk. Het ergst is echter het wachten voor de spoorwegovergang, als je wordt ingesloten door verkeer (in mijn geval ook vrachtwagens en landbouwverkeer, omdat ik bij een industrieterrein en een loonwerkbedrijf zit). Dan is het gevaar dat ze naar voren vluchten, waar dan net een trein aan komt. Dus ik zou iemand vooruit laten lopen om te kijken of de kust veilig is.
Verder brokjes mee voor afleiding of beloning, om de spanning eruit te halen.
En is het mogelijk om de route een beetje te oefenen van tevoren? Al loop je er maar een klein stukje van. Het wordt dan wat normaler voor hem. Dan is de overgang iets minder groot.
Bij ons wilde één paard als veulen absoluut niet over de rails bij de spoorwegovergang. Al stond zijn moeder een kilometer verderop, dan ging hij nog niet. Maar na 1,5 jaar ging hij bij de eerste poging al meteen zonder blikken of blozen. Bij twijfel zou er het paard wel aan de hand meenemen. Ze lopen de eerste keer vaak schuin / midden over de spoorlijn (en ook harder), dus pas op met verkeer.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 31-01-14 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt
Kentaro
Geplaatst: 31-01-14 14:34
Is er een mogelijkheid dat er iemand anders met een paard/pony met je mee gaat? Anders sowieso een extra persoon meenemen. Misschien ook juist die je paard mee over het spoor laten nemen, zodat je dier jouw spanning daarvoor niet over neemt!? Vind de tip van checken hoe laat de trein komt ook een hele goede!
Wel, ik heb de treinen gechecked en die passeren om 57 en om 3 na het uur. Dus als ik ervoor zorg dat ik er zeker dan niet ben Ik ga ook iemand meevragen en proberen inderdaad zelf niet te stressen
De spoorbaan zelf zien ze meestal als normale springbalken. Als ze die kennen doen ze er geen stap anders om is mijn ervaring. Kijk inderdaad wel uit met de treinen.
Kentaro
Geplaatst: 31-01-14 14:49
Super! Dan moet het helemaal goed komen! (er staat op het spoor ook een bepaalde spanning/trilling als een trein in aantocht/voorbij is, dat zou voor een dier ook heel eng kunnen zijn als ze dan net op het spoor stappen....)
Johanna59
Geplaatst: 31-01-14 14:51
Vrachtwagen huren. Twaalf kilometer is ver. Dan weet je tenminste zeker, dat jullie veilig aankomen. Op de vrachtwagen is een paard vaak rustig.
JJane
Geplaatst: 31-01-14 15:10
Johanna59 schreef:
Vrachtwagen huren. Twaalf kilometer is ver. Dan weet je tenminste zeker, dat jullie veilig aankomen. Op de vrachtwagen is een paard vaak rustig.
12 km ver? Komop da's gewoon een lekker buitenritje.
jaap_2005
Geplaatst: 31-01-14 17:14
JJane schreef:
Johanna59 schreef:
12 km ver? Komop da's gewoon een lekker buitenritje.
Lopend naast een paard lijkt het mij nog best een eind..
moonsparkle
Geplaatst: 31-01-14 17:20
Er onder door maakt meestal een voor paarden nog enger geluid en ze zitten dan opgesloten. Echter is er dan geen trein die over je heen kan rijden. Hier gaat het fietsersstoplicht onder de trein op een ander moment op groen dan die voor de autos. Dat zou voor jullie handig zijn, maar ik ken de situatie niet.
ilaan
Geplaatst: 31-01-14 17:21
12km is een klein half uurtje fietsen. Moet te doen zijn, alleen niet mijn eerste optie. Nou je hebt de meeste en beste tips als binnen!
Veel succes met verhuizen! En lekker iemand mee, dan komt dat vast wel goed
espiga1984
Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-14 18:24
Oh, qua afstand zit ik er niet mee in hoor! Doe wel regelmatig wandelingen (met hond dan) van een 15 tal km. En ik doe ook aan hardlopen dus paard mag af en toe wel een drafje doen ook hoor!
Ik heb gezien dat optie 1 om over het spoorweg te wandelen best moet meevallen (op google maps). Indien dat niet lukt loop ik een eindje verder waar een 'tunnel' is. Het spoor is niet zo breed, dus die tunnel is echt niet lang hoor. En als dat ook niet lukt, keer ik gewoon terug en zet ik hem toch op transport, heb goede recencies gelezen over een paardentaxi, en die mensen hebben ook ervaring met niet-trailermakke paarden
Ach, misschien maak ik me zorgen om niks, maar ik ben toch graag goed voorbereid. Ik ga in ieder geval morgen ochtend vroeg vertrekken, dan zal er al minder verkeer zijn. Eens hij een uurtje met mij loopt, zal ik zelf waarschijnlijk ook relaxter zijn. En op het moment dat hij de spoorweg over of onder moet, zal mijn ex (waar hij nu dus nog staat en die er momenteel ook voor zorgt) er bij zijn om te helpen.
Ik ben 's ochtends vroeg vertrokken met een fit en alert paard. Na 1 km moesten we onder de autostrade en het was nog donker. Net toen we onder de brug doorgingen, kwam er een vrachtwagen met zn lichten aan aangereden, dus daar schrok hij wel van. Maar mooi doorgelopen. Daarna de grote baan overgestoken, dat ging zonder problemen. Dan moesten we door het dorp, waar een brug is over de rivier. Ondertussen was hij al goed moe aan het worden. De auto's raasden soms rakelings langs ons voorbij, maar het deed hem allemaal niks. Ik heb toch besloten om onder de spoorweg door te gaan. Het was echt maar een smal tunneltje, waar geen auto's door kunnen. Hij moest ook nog over metalen roosters en maar alles verliep super! Hij was wel onrustig, want er reed nog net eens een trein over, toen we de tunnel ingingen. Maar ik ben zo trots op mn paardje! Hij heeft alle hindernissen overwonnen! Dus eigenlijk druk gemaakt om niks!