Vraag aan buitenrijders: omgang honden en hun baasjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is jouw ideale verloop bij confrontatie met een hond?

Het maakt mij niet uit. Hond en mens mogen doen wat ze willen, ik zie wel wat er gebeurt.
29 (5%)
Zolang de hond mijn paard negeert mag iedereen gewoon doorlopen.
194 (39%)
Het baasje roept de hond bij zich en laat het naast zich lopen tot we elkaar gepasseerd zijn.
140 (28%)
Het baasje roept de hond bij zich en houdt de hond even vast tot we elkaar gepasseerd zijn.
115 (23%)
Het baasje roept de hond bij zich en gaat een stuk verderop in de berm/bosjes/veld staan tot we elkaar gepasseerd zijn.
6 (1%)
Anders, namelijk...
6 (1%)

Totaal aantal stemmen: 490

Meganyr

Vraag aan buitenrijders: omgang honden en hun baasjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 16:00

Stel, je bent een lekkere buitenrit aan het maken. Het is mooi weer en het is best druk in het bos.
Je rijdt op een onverharde B-weg of een ruiterpad met ernaast een voetpad, je kunt dus andere bosgebruikers tegenkomen.

In zo'n geval komt het vaak genoeg voor dat je één of meerdere honden tegenkomt, hoogstwaarschijnlijk met hun baasjes. Uit mijn persoonlijke ervaring blijkt dat veel hondenmensen niet goed weten wat ze moeten doen als ze een paard passeren. Ook de honden kunnen apart reageren op een paard, waarbij de baasjes dan vaak helemaal niet meer weten wat ze moeten doen.
Honden worden met het nodige geschreeuw tot de orde geroepen (al dan niet met het gewenste effect) of de baas gaat 'veilig' achter een boom staan en als je nog nét niet voorbij bent steekt hij/zij het hoofd even om de hoek (gratis schriktraining). Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen van 'onhandige verlopen'.

Ook wij ruiters hebben soms slechte ideeën bij 'hoe het moet'. Gevolg: er ontstaat vaak een 'conflict'. Het hondenmens voelt zich bedreigd en wenst paard en ruiter ver, ver weg van de bewuste plaats, waarop het paardenmens het niet kan laten enkele verwijtende opmerkingen te maken.
Daarbij willen hond en paard elkaar ook nog eens bedreigen danwel fysiek te lijf gaan en het feest is compleet.

Omdat veel van deze situaties voorkomen uit onwetendheid en/of onwennigheid rondom paarden door mens en/of hond, willen we dit het hoofd gaan bieden door te bekijken of we hiervoor een speciale cursus vanuit een hondenschool aan kunnen bieden.

Op deze manier kunnen de hondenmensen 'leren' hoe een paard (en ruiter) in elkaar zit en hoe het beste te reageren op een bovengenoemde situatie. Zo kan wederzijds begrip gekweekt worden en kunnen de honden geleerd worden dat paarden niet zijn om mee te spelen, tegen te blaffen of héél ver weg van te rennen.

Dan rijst de vraag: wat wíl het paardenmens? Hoe wensen we dat hondenmensen én hun honden reageren? Als je de bovenstaande poll wil invullen dan krijgen we een beeld van hoe het in de ideale wereld zou moeten verlopen (bij 'anders, namelijk...' graag dmv een reactie hier aangeven wat het gewenste verloop is) en kunnen we dit verwerken in de cursus.

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Meganyr op 28-01-14 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:02

Ik wil dat de hond niet direct in de buurt komt van het paard, ze mogen blaffen, er op af rennen maar niet er onder door gaan. Als je weet dat je hond niet te dicht bij komt en het houd bij een kefje, prima, laat hem lekker los.

Lo91

Re: Vraag aan buitenrijders: omgang honden en hun baasjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:05

De hond mag van mij los blijven lopen, mits die niet naar me toe komt of gaat blaffen. Mn paard zal niet zomaar trappen, maar ik weet natuurlijk niet wat de hond doet als ie dichterbij komt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:07

Zolang de hond mijn paard negeert en niet te dicht bij komt, mag iedereen van mij vrij zijn weg vervolgen. Als de hond al dan niet blaffend op mijn paard af komt rennen, vind ik het al minder leuk worden. Als je weet dat je hond dat doet, hou hem dan even bij je (maar dat geld overigens niet alleen als ik te paard zit... ook wandelend wordt ik niet blij van op mij af rennende honden).

macha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:08

Ik rijdt zelf ook altijd met een hond dus ik ben niet bang dat mijn paard raar zal reageren op de hond. Wat dat betreft maakt het me niet uit wat de hond van de ander doet.
Het hangt er vanaf wat diegene doet; houdt diegene zijn hond bij zich dan doe ik dat ook, laat diegene zijn hond gaan dan doe ik dat ook. Het liefst heb ik dat de ander zijn hond bij zich houdt, en als dat niet op stemcommando kan dan aan de riem of vast houdt, dat gaat gewoon het snelst en voorkomt onverwachte situaties

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:09

ik vind het zelf erg prettig als de hond even bij zich wordt geroepen.
ik doe het zelf met onze honden buiten wel als ik een paard tegen kom.
Puur zekere voor het onzekere.
losloopgebied voor honden vind ik ander verhaal

wel passeer ik honden en wandelaars in stap ook om geen reactie bij de hond uit te lokken

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:10

Zolang de hond niet bijt of hapt mogen ze van mij gewoon los. Gaat meestal veel beter dan als de eigenaar van de hond staat te schreeuwen en de hond probeerde te vangen waardoor ik stil moet blijven staan en mijn paard onrustig word. En honden reageren vaak niet eens op paarden als de eigenaar zelf kalm blijft. Meeste willen alleen ff ruiken wat voor vreemd dier dat nou weer is.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:11

Zolang hond niet als een malle op mij af komt of het paard aanvalt maakt het mij niks uit waar de hond blijft. Mijn paard is zeer braaf tegen de meeste honden en zal zelf niet de aanval inzetten.
Ik verlang dus ook niet dat baasjes hun hond allemaal aanlijnen etc. Wel verlang ik dat ze hun dier "onder controle" hebben en goed kunnen inschatten wat hun hond gaat doen.
En bij alles geld, ik heb een zweep en wanneer het nodig is verdedig ik mijzelf en paard. Dat is gelukkig in al die jaren maar 1 keer aan bod geweest.

Gelukkig is mijn paard erg groot en doen onzekere mensen vaak hun hond bij zich roepen. De meeste hondeneigenaren kennen mij hier ook en er is eigenlijk nooit een conflict. Er is zelfs een trainer in mijn wijk die altijd vraagd of hij met de pups langs de paarden mag komen als we buiten rijden omdat hij graag zijn pups wil leren dat paarden niet eng zijn.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:12

Het maakt me niet uit, zolang ieder zijn of haar dier onder controle heeft. Dus paard bij ruiter onder controle en hond bij baas onder controle. Helaas snapt niet iedereen dat bij schrik of paniek een hond kan bijten en een paard kan trappen. Wij mensen moeten er voor zorgen dat ieder (mens en dier) kan genieten van het buiten zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:12

Als de hond alleen langsloopt heb ik er geen problemen mee en mag hij gerust los blijven lopen. Als de hond blafferig wordt of naar de benen gaat of achtervolgt heb ik wel liever dat de baas hem even voor roept zodat ik kan passeren (aanlijnen hoeft niet van mij)

Omgekeerd ga ik ook stappen om te passeren en als we dezelfde kant opgaan vraag ik altijd even of ik erlangs kan draven om snel uit de buurt te zijn. Dat wordt over het algemeen ook gewaardeerd heb ik gemerkt.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 28-01-14 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:13

Ik heb ''Het baasje roept de hond bij zich en laat het naast zich lopen tot we elkaar gepasseerd zijn.'' aangeklikt. Paarden blijven schrikdieren dus hoe braaf die van mij ook is ik heb liever geen hond in de buurt. Ik heb zelf ook de andere kant meegemaakt. Soms blaft mijn hond naar paarden maar soms ook niet dus ik ga altijd in de berm zitten en houd mijn hondje bezig (zit sowieso altijd aan de riem) totdat de ruiters zijn gepasseerd.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:15

Zolang de hond niet al blaffend en grommend op mij en mijn paard af komt gestormd mag dat beest lekker los blijven lopen. Als je weet dat je hond kan flippen naar een paard, hou je 'm bij je.

Komt de hond toch (niet vriendelijk) op me afgerend, dan zal niet de laatste zijn die mijn zweep naar m uithaalt(welliswaar niet vol erover heen, maar puur om weg te jagen) of een schreeuw te geven dat ie op mag hoepelen.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:17

Zolang de hond uit de buurt (buiten een straal van 10 meter) blijft. Lekker doorlopen, helemaal top!

Maar honden die op mijn paard afvliegen, oehh. Heb 1x een flink ongeluk gehad op die manier en mijn paard haat honden hierdoor. Gaat gericht bokken als ze op hem af komen en flink hard wegrennen, met eventuele dramatische gevolgen. Is puur een trauma, honden gaan goed zolang ze uit de buurt blijven of negeren. Maar blaffen en happen, dan gaat het flink mis.

Mijn eigen honden roep ik altijd bij me. Alhoewel ze zijn opgegroeid tussen de paarden en nooit eropaf zullen vliegen. De reactie van het paard blijft natuurlijk onbekend
Laatst bijgewerkt door Jette op 28-01-14 16:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:19

Een ongeluk zit in een klein hoekje heb ik altijd geleerd, dus als ik in het bos loop gaan ze altijd even vast. Zelf rijdt ik nog geen buitenritten, maar kan me voorstellen dat het fijn is als men het zekere voor het onzekere neemt.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:20

radnah2 schreef:
Zolang de hond niet bijt of hapt mogen ze van mij gewoon los. Gaat meestal veel beter dan als de eigenaar van de hond staat te schreeuwen en de hond probeerde te vangen waardoor ik stil moet blijven staan en mijn paard onrustig word. En honden reageren vaak niet eens op paarden als de eigenaar zelf kalm blijft. Meeste willen alleen ff ruiken wat voor vreemd dier dat nou weer is.

Precies dit.
Mijn paard is gek op honden en vindt het dan ook vaak leuk als ze even (vriendelijk) in de buurt komen. Ik heb gelukkig nog nooit problemen met honden en mijn paard gehad, maar ik kan me voorstellen dat wanneer een hond gaan bijten, dat het dan mis kan gaan.
Snuffelen, blaffen, rennen of ernaast lopen maakt mijn paard gelukkig niets uit. Wanneer de baas de hond bij zich roept en de hond wil niet, zet ik vaak mijn paard even stil zodat de hond er niet achteraan blijft gaan. Maar dit ligt puur aan de situatie.
Ik heb dus gelukkig nog nooit problemen gehad, al lopen er veel honden los in het bos waar ik rijd :)

speurneuscJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:20

ik heb gestemd op baasje roept hond bij zich en loopt met hond voorbij, als de hond niet gelijk komt of nieuwsgierig is naar paard wil best wel even blijven wachten tot de hond onder controle is, bij honden of baasjes die schrik hebben uiteraard ook, zo ook bij andere diersoorten in weides en stallen. Mijn paard zal niet schrikken van een hond, dat is ze gewend, vroeger thuis kwamen mijn honden gewoon bij haar in de box ook.

Ik kom regelmatig langs een koeienstal waar 2 open boxen aan de buitenzijde langs de weg speciaal voor kleine kalfjes zijn, ik vind het niet nodig dat deze nog zeer jonge dieren zich te pletter schrikken van mijn paard, mochten ze wakker zijn en nieuwsgierig dan stop ik even dan kunnen ze kijken, mijn paard is ws banger voor hun dan zij voor mijn paard dus is dubbel pret.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:21

Het voordeel van rijden met een koets is, dat veel baasjes van de koets schrikken en hun hond bij zich roepen en vasthouden. Ze zijn veel te bang dat de hond onder de wielen komt. En terecht.

Maar het is opvallend, dat ze hun hond gewoon op de paarden met ruiters laten afrennen en jagen, maar zodra wij aankomen met de koets is er paniek bij de honden eigenaren.

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:24

Op zich maakt het mij ook niet uit, mits hond zich een beetje gedraagt. Maar als je er echt één, duidelijke, algemeen geldende omgangsnorm voor wilt hebben dan zou ik zeggen bij zich roepen en bij zich houden/naast zich laten lopen tot je elkaar gepasseerd bent. Ik ben van mening dat elke hond dat zou moeten kunnen en dat het niet heel veel moeite is voor de eigenaar. Mijn pony reageert amper op honden, maar goed, dat geldt niet voor elk paard en dan nog kan een hele drukke/onrustige hond wel heel onprettig zijn.

Overigens passeer ik ook altijd in stap en als ik een situatie niet vertrouw stap ik af. Vind het belangrijk dat het voor iedereen veilig blijft.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:28

Ik ben een hondenbaas en roep mijn honden altijd, lijn ze aan en we wachten tot de paarden gepasseerd zijn, de zwarte hond gaat blaffen en rode vertrouw ik niet voor 100%, ze is wel een achter een dravend(!) paard aangegaan. De ruiters bedanken mij. Ik doe dit ook bij mountainbikers, alleen dan lijn ik ze niet aan. Iedereen tevreden toch?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:32

Mijn pony is op zich wel goed met honden, maar ik hou er niet van als ze op hem afstormen. Hij is ooit gebeten door een aantal honden, dus als ze zo op hem afstormen wordt hij wat angstig.
Ik passeer ze altijd in stap en de meeste honden lopen ook wel braaf door. Angstige honden mogen altijd even komen snuffelen (als het baasje dat wil). Ik verwacht wel dat honden worden terug geroepen als ze op mij af komen.
Op mijn vorige stal moesten we altijd langs een huis waarbij de honden blaffend uit de bosjes kwamen gestormd. Dat was ook verre van ideaal.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:34

Wij komen in het bos geregeld mensen met honden tegen.
Ook los lopende honden.
Daar heb ik geen problemen mee, zolang ze inderdaad de paarden maar negeren. :)

Maar het blijven allemaal dieren die onverwachts kunnen reageren.
Dus misschien is een algemene regel om de hond even bij je te houden wel het beste en veiligst.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:40

Urielle schreef:
Als de hond alleen langsloopt heb ik er geen problemen mee en mag hij gerust los blijven lopen. Als de hond blafferig wordt of naar de benen gaat of achtervolgt heb ik wel liever dat de baas hem even voor roept zodat ik kan passeren (aanlijnen hoeft niet van mij)

Omgekeerd ga ik ook stappen om te passeren en als we dezelfde kant opgaan vraag ik altijd even of ik erlangs kan draven om snel uit de buurt te zijn. Dat wordt over het algemeen ook gewaardeerd heb ik gemerkt.

Idem hier!

Een jaar of wat geleden kwam ik een vrouw tegen met een hond die vroeg of haar hond even bij mijn paard mocht komen kijken. Duidelijk aangegeven dat dit geen probleem is (mijn paard is honden gewend) maar dat ze goed moest zorgen dat hij niet bij de achterbenen kwam, dus van voren benaderen.
Laat ze toch de lijn lang, paard schrikt van het gevoel van een hondensnuit aan haar achterbenen en tikt van schrik achteruit, niet echt slaan en ook niet gericht op de hond maar het gebeurde wel.
Gelukkig voor ons allemaal werd de hond niet geraakt en stond mijn paard eerder verbaasd dan paniekerig te kijken.

Moraal van mijn verhaal: ook al is een paard honden gewend, dit geeft geen garantie op geen reactie.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:47

Als ik met mijn eigen paard onderweg ben maakt het mij allemaal niet zo veel uit, zolang ze maar niet bijten. Ze is wel wat gewend, mensen hier in de buurt vinden het hartstikke normaal om totaal niet luisterende honden toch los te laten met als gevolg dat ze gewoon de wei in gaan en achter de pony's aan gaan 8)7 Dus ze is inmiddels ook compleet blaffende en jagende honden proef.

VreVrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:55

Ik ben van mening dat het van twee kanten moet komen. Als ik met mijn paard onder het zadel een hond tegen kom waardeer ik het als ze de hond bij zich roepen al doet mijn paard er niets op uit. En ik bedank de hondenbezitter dan ook even.
Met een paard voor de wagen word een hond sneller geroepen omdat de hondeneigenaar meer "gevaar" voor de hond ziet, het maakt meer indruk.
Als ik met de hond wandel en ik kom een paard tegen MOET ik de hond wel bij me roepen omdat hij meent dat hij met elk paard zo leuk kan spelen net als hij thuis doet.... En ik vind het heel ongepast om er vanuit te gaan dat een paard er wel tegen kan, zo'n rennende en blaffende hond om je heen.
En tot slot, mijn vorige paard heeft ook wel eens een Jack Russel een paar meter verder doen neer komen omdat hij maar bleef achter volgen en in het paard zijn hakken bijten. Geen baasje te bekennen en toen trapte mijn paard flink achteruit.... De keren dat ik er daarna langs kwam heb ik nooit geen last meer gehad van het hondje :')
En dit nog even: paar weken terug kwam ik een vrouw met een vrij jonge hond tegen. De hond was duidelijk geen paarden gewend en reageerde heel "overdreven" Toen stelde ik voor om met mijn paard een paar keer heen en weer te lopen en te laten ruiken zodat zij de hond kon leren dat een paard een normaal verschijnsel is. Dat voorstel viel niet in goede aarde, ze was zelfs een beetje gepikeerd zo van, ga alsjeblieft snel weg met dat enge dier dan is mijn hond weer rustig. Hmmm, raar, heb je de kans, pak je 'm niet!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:03

Mij maakt 't niet uit zolang de hond rustig is. Mijn vriend heeft twee honden, de één vind het maar niks en die gaat even aan de lijn. De ander is heel vriendelijk, rustig en nieuwsgierig dus die gaat even snuffelen aan de paardenneus (met toestemming van de ruiter). Dat gaat altijd goed :)