Trektocht plannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shoran123

Trektocht plannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 21:51

Hallo,

Ik zie door alle mogelijkheden door de bomen het bos niet meer.

Ik ga met een vriendin deze zomer een trektocht maken met onze eigen paarden.
We willen ongeveer 4-5 uur rijden per dag, 95% stap.

We willen voor de Veluwe gaan, omdat wij dit een verschrikkelijk mooi en afwisselend gebied vinden.
We willen ongeveer 6 dagen gaan.

En van plek naar plek rijden. Hebben jullie ervaringen met bepaalde routes?
Het liefste waardoor we zoveel mogelijk verschillende gebieden zien.

Ik hoor het graag!!

groetjes,
Noor

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Re: Trektocht plannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:52

Ik volg!

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 22:07

Met wat googelen kom ik uit op de Veluwe trail, een doorgaanse trektocht van 9 dagen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:37

[quote="GewoonNoor"]
We willen ongeveer 4-5 uur rijden per dag, 95% stap. [quote]

Waarom bijna alleen stap?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:46

Kuggur schreef:
GewoonNoor schreef:
We willen ongeveer 4-5 uur rijden per dag, 95% stap.

Waarom bijna alleen stap?

Omdat je met volledige bepakking niet veel andere keuzes hebt.

Veluwetrail is leuk als uitgangspunt, want de leukste paden en routes ga je missen als je de trail volgt.

De andere kant is dat sommige stukken Veluwe potdicht zitten (Kroondomein, bijvoorbeeld en enkele militaire oefenterreinen) en waar je dus omheen zult moeten rijden.

Verdiep je dus terdege in de route die je wil rijden en ga bij twijfel desnoods ter plekke kijken.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:50

Je kunt met bepakking prima draven. We hebben een trektocht gemaakt van west naar oost nederland en zijn ook over de veluwe geweest. Echt super leuk. Van te voren hebben we een aantal vaste adressen gepland en een aantal wisten we savonds nog niet waar we zouden slapen.

De veluwetrail of de paarde 3daagse zijn ook leuk denk ik.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:10

ikke schreef:

Bedankt voor je insteek , maar mijn vraag was aan de TS gericht die met geen woord in haar OP over "volledige" bepakking spreekt.

En nu we het er toch over hebben als je paard niet meer kan draven met je bepakking, dan zeul je teveel spul mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:17

Kuggur schreef:
ikke schreef:

Bedankt voor je insteek , maar mijn vraag was aan de TS gericht die met geen woord in haar OP over "volledige" bepakking spreekt.

En nu we het er toch over hebben als je paard niet meer kan draven met je bepakking, dan zeul je teveel spul mee.

Niet per se. Niet alle paarden hebben even vlakke gangen.
Daarnaast, als je moet draven om je afstanden te maken, dan heb je je afstanden te groot gepland!

Het is geen trip met tijdsdruk, het vakantie!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:44

Onzin, een kilometer in draf afleggen is minder belastend (voor de paardenrug) dan dat in stap te doen.
Uiteraard moet je paard er wél de conditie voor hebben.
Hier in IJsland is draf de standaard koerssnelheid (als de ondergrond het toestaat).
En nee, dat heeft niets met "haast" of "tijdsdruk" te maken.
Als we op stapsnelheid willen trekken lopen we zelf.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 08:48

Wij reden per dag tussen de 30 en 45km en dat was prima te doen. En doordat we niet alle overnachtigingen hadden geboekt konden we stoppen als we iets leuks tegen kwamen onderweg.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:00

Ik volg even, heb vorige week de Veluwe trail kaart besteld.
We willen met de marathonwagen en een tweespan trekpaarden gaan rijden op de Veluwe.
Vorig jaar in Epe geweest (Charleshoeve, echt een aanrader om te verblijven) en 4 dagen verschillende knooppunt routes daar in Epe gereden met enkelspan en dat was geweldig goed bevallen. Prachtige omgeving! Maar na 4 dagen iedere dag rond de 30km. gereden te hebben hebben we daar de knooppuntroute wel gezien vandaar dat we nu naar het zuidelijke gedeelte van de veluwe willen.Nu wacht ik maar eerst even de trail kaart af voordat ik ga plannen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:35

Kuggur schreef:
Onzin, een kilometer in draf afleggen is minder belastend (voor de paardenrug) dan dat in stap te doen.
Uiteraard moet je paard er wél de conditie voor hebben.
Hier in IJsland is draf de standaard koerssnelheid (als de ondergrond het toestaat).
En nee, dat heeft niets met "haast" of "tijdsdruk" te maken.
Als we op stapsnelheid willen trekken lopen we zelf.

Hoeveel kg bagage heb je op zo'n moment bij je?

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:00

Hallo

10 jaar geleden heb ik samen met een vriendin de veluwetrail + gereden.
250km in 6 dagen, met onze dressuurpaarden :-)

De eerste dagen hebben we heel veel gestapt, maar dan doe je maar zo'n 5km per uur, dat brengt je niet ver en de paarden vinden het ook niet super.. De verdere dagen zijn we steeds meer gaan draven en zo af en toe een half uurtje er naast lopen was vooral voor ons zelf erg prettig. Je krijgt toch een houten achterwerk na zoveel uren te paard. De paarden konden het prima aan. De grootste zorg zat in schuur/drukplekken van het harnachement, maar dat was gelukkig helemaal niet aan de orde.

4 uur rijden per dag is best kort, als je om 09.00 uur 's morgen weg rijdt en tijd neemt voor de lunch -helemaal afzadelen - is 2 x 3 uur prima te doen.

Wij hebben het rustig aan gedaan en onvoorstelbaar veel plezier gehad.
De bagage bestond uit lunchpakket en halve kilo brokken voor de paarden voor onderweg, (voer kregen ze bij de overnachtingsadressen), een paar t-shirts en onderbroeken, borstel en tandenborstel.

Wij sliepen bij adressen die zijn aangesloten bij de veluwetrail, allemaal uniek maar wel volgens het principe B&B. Dat is echt een aanrader, geen gesleep met tenten en slaapzakken, en als het regent kun je in ieder geval fatsoenlijk opwarmen.

Als je info wilt, stuur gerust een pb.

Ik heb nu een Welsh Cob en plan dit jaar nogmaals de Veluwetrail+ (doorgaande route met hier en daar een ommetje). Ben me dus ook weer aan het oriënteren.

Succes met de voorbereidingen!