Hoe voorbereiden op een dagtocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Hoe voorbereiden op een dagtocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 18:16

Hallo,

ik weet niet of het goed staat, anders verplaats het gerust :)

Ik wil in de zomer een dagtocht maken.
Maar wat voor voorbereidingen heb je nodig.
Je paard moet in conditie zijn, ik dacht om een route uit te stippelen.
Ik wil echt 's ochtends weg gaan en eind van de middag terug komen.

Dus hoe kan ik mijn pony daar op voorbereiden?

groetjes

Lovethokkaa

Re: Hoe voorbereiden op een dagtocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:23

Inderdaad hele goede conditie opbouwen, lange ritten gaan maken, weet zeker dat je pony fit is op de dag van de tocht, regel pauze plekken met water en wat te eten, voor als je klaar bent wat om de warmte goed te behandelen, veel plezier!

MelkChocola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:13

Je paard moet idd een goede conditie hebben, en heel veel kilometers maken.

Liannedb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:22

Je mobiel met noodnummers bij je, EHBO set voor paard mee en een kleine hoevenkrabber.
En verder denk ik voor die tijd veel buitenritten maken (kleinere).

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 21:31

Bedankt allemaal :)

Malissaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:37

Goede conditie opbouwen en regelmatig rusten zodat je pony wat kan drinken en eten dan gaat het vast goed :)

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:53

regelmatig buitenritten maken van een uur tot 3 uurtjes.....dan kan dat makkelijk. Hier in de zomer rijden wij ook regelmatig dagtochten, we zijn dan zo'n 6 uur van huis met een pauze van een uur.

halster en touw mee nemen, wij hebben onderweg altijd bronnen waar ze kunnen drinken, maar een waterzak om ergens water te kunnen pakken/halen is handig. verder idd hoevenkrabber mee. zelf heb ik altijd een klein ehbo doosje mee, extra beugelriemen en teugels. maar ik rij dan ook met meer mensen achter mij. voor je zelf zadeltassen waar drinkflesjes in kunnen zijn erg handig.
wij beginnen in het vroege voorjaar weer met conditie trainen. Ze lopen hier best heel veel in de zomermaanden.
hoeven goed controleren of die niet te kort zijn, dan wel op losse ijzers.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:05

Inderdaad veel trainen, en doe het rustig aan qua tempo, hoewel het tempo dat je kan rijden natuurlijk wel afhankelijk is van de conditie van je paard. Maar ervan uitgaand dat je niet regelmatig zulke lange tochten rijdt zou ik vooral veel stappen, af en toe een stukje draf of een mooi galopje is natuurlijk niet erg, maar put je paard niet uit.
Halster en touw meenemen en zorgen dat je onderweg pauzeplekken hebt waar je ook echt de tijd neemt om je paard even bij te laten komen. Kan me van mijn laatste dagtocht herinneren dat we op 5 uur rijden twee keer pauze hadden (dus 5 uur excl. pauzes), een pauze van een half uurtje, en één pauze van een goed uur.
Tijdens de pauze (in ieder geval tijdens een langere pauze) lekker even het zadel afdoen, en zorg dat er voor je paard water is en wat te eten. Hoevenkrabber en ehbo setje zijn inderdaad handig om mee te hebben. Verder een goed opgeladen telefoon en evt. een kaart van het gebied.

Qua planning een dag uitzoeken die niet te warm is, en zorg dat de hoefsmid een tijd van te voren is langs geweest (zodat je zeker weet dat de hoeven wel netjes in vorm zijn, maar niet per ongeluk net wat te kort zijn zodat paard/pony na een tijd last krijgt van zijn voetjes).