Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:27

Zoekt een paard wel bewust grenzen op? dat vraag ik mij eigenlijk af.
Ik weet wel dat een paard niet zo denkt als "ik ga mijn ruiter vandaag even lekker jennen".
Ik denk dat een paard zo reageert als dat de situatie hem overvalt en hoe jij als leider er mee omgaat.
Ben je geen doortastende leider gaat het paard niet met je mee het erf af, het paard heeft dan geen vertrouwen in jou als leider.

Je kunt je dan afvragen wat consequent leiderschap inhoudt, betekend het dat je een paard zo nu en dan gewoon een tik geeft wanneer die staakt?
Je moet dan wel weten waarom een paard staakt en wanneer het staakt. Als het niet staakt als je met andere mee rijdt dan weet je dat medisch of verkeerd tuigage eigenlijk is uitgesloten.
Dan ligt het naar mijn idee scheef in de vertrouwensrelatie die je met het paard hebt.
Het paard heeft niet genoeg vertrouwen en ik vraag mij af of je dat kunt afdwingen door behulp van de zweep.

Jippie_G

Berichten: 327
Geregistreerd: 22-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:29

Jolindaa_ schreef:
Mark Rashid bedoel je zeker. Geweldige schrijver en inspirerende man. Ik heb alle 3 zijn nl vertaalde boeken gelezen. Bedankt voor je duidelijk uitleg trouwens, helpt om het beter te begrijpen.

Ja, die bedoel ik :D

Succes met de les morgen! Ik vind in elk geval dat je je erg open opstelt, ook naar je paard +:)+ . Gaat goed komen dit!

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:27

Er staan hier al heel veel goede tips. Mijn paardje had er vroeger ook moeite mee. Iets heel simpels wat voor ons werkte was wandelen. Dus wel samen op pad en van huis maar eerst er naast c.q. ervoor. Ook het 'leuk maken' helpt, na een uurtje pauze / even grazen. Dan ben je er zo doorheen!

Norton
Berichten: 446
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: Rooi

Re: Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:54

Dieren leven in het nu, niet in de toekomst of het verleden. Dus bewust jennen geloof ik niet in.

Natuurlijk hebben ze de ene dag ook meer zin dan de andere. En hebben een eigen karakter. De een overtuig je al met een keer hard roepen, de ander regeert goed op tik, de ander op een beetje paaien met snoepjes.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dus probeer je eigen manier te vinden

lovecappie

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-13

Re: Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:13

ai ik ken het ...
mijn fjorden merrie van bijna 21 heeft precies hetzelfde probleem.
Wil alleen maar lopen als er iemand anders mee naar buiten gaat,
en anders is het alleen maar omdraaien en terug rennen.
Eerst was het als we halve wege de buitenrit waren, nu wil ze inderdaad het erf niet eens meer af, daar staat ze dan al stil en loopt alleen maar achteruit.
Zelfs als ik er naast loop staat ze stil en doet ze er alles aan om niet te hoeven lopen...
Het gaat alleen goed als er inderdaad een ander paard mee gaat, dan vind ze het helemaal super en geniet ze volop! Dat is wel heel fijn.
Wel jammer dat ik dan niet een keertje alleen op pad kan gaan (Waar ik ook wel van hou)
Misschien kan je een rij maatje in de buurt vinden?
Of een van je ouders die misschien mee gaan lopen/fietsen met een van de andere paarden aan de hand(Of rijden als dat kan)
En als dat natuurlijk gaat met de andere paarden!

rozanlady

Berichten: 33
Geregistreerd: 04-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:11

mijn pony heeft dat ook een beetje. Toen we haar kochten (10 jaar geleden) stond ze alleen. Toen mijn zusje ook een eigen pony kreeg, is mijn pony daar heel erg aan gehecht geraakt. Die twee zijn niet meer van elkaar te scheiden.. Bij mij is het zo dat mijn pony op de heenweg heel sloom loopt en zodra ze het door heeft dat we naar huis gaan stapt ze in een keer super snel. Ik ga heel vaak alleen naar het bos.

Het enige wat zou helpen is gewoon zoveel mogelijk verschillende routes rijden zodat je paard het minder snel door waar ze naartoe moet om naar huis te gaan. En: oefenen baart kunst. Misschien een paar keer gewoon aan de hand gaan wandelen en onderweg gewoon lekker ergens laten grazen.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:25

Als ik het zo lees is de TS geen leider maar een lijder ;-)

Als je het zo verschrikkelijk 'zielig' vind om een tik te geven; dat voelt je paardje direct, beetje dominant typje weet dan meteen dat zij bepalen en niet jij....

Tuurlijk heb je altijd van die aparte paarden er tussen zitten zoals Norton, maar als ik het zo lees, is dit gewoon een rasechte Fjord.

Afstappen is geen overwinning voor het paard, daar ben ik ook van overtuigd. Ik had met mijn dominante merrie vroeger ook wel eens dit soort 'discussies' omdat ik er naast wel de leider was maar erop niet (vanwege angst, leiders zijn niet bang, dominante merrie neemt meteen leiding over).
En dan had ik wel eens soortgelijke problemen XD Die had ook wel de neiging omhoog te komen en achterover te klappen of sloten in te springen. Boos worden maakte niets beter op dat moment. Waarschijnlijk heeft ze daarvoor al leiding overgenomen zonder dat ik het doorhad. Ik was dus gewoon dik te laat.

Afstappen was altijd de oplossing, voorbij het 'magische' punt en dan weer rustig verder. Maar na jaar ebte angst weg en daarmee ook het probleem, en in die 10jaar nooit meer last van gehad. Behalve bij andere mensen natuurlijk.

Die deed trouwens in het begin ook altijd 'ezelen', stilstaan en vertikken aan de hand meelopen, gewoon met uit wei halen etc. Toen ik zekerder van mijzelf en mijn handelen werd en haar op andere momenten de baas ging spelen, ging dat ook vanzelf weg.

Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 11:45

Toydoll schreef:
Als ik het zo lees is de TS geen leider maar een lijder ;-)

Als je het zo verschrikkelijk 'zielig' vind om een tik te geven; dat voelt je paardje direct, beetje dominant typje weet dan meteen dat zij bepalen en niet jij....

Tuurlijk heb je altijd van die aparte paarden er tussen zitten zoals Norton, maar als ik het zo lees, is dit gewoon een rasechte Fjord.


Zo erg zielig vind ik het niet, maar ik wil haar een kans geven om te vertellen wat het probleem is, ik wil rechtvaardig zijn. Ze klapt soms dicht en dan heeft meppen echt zin (en daar gaat ze me niet als betere leider van zien lijkt mij).

------------------------------------------------------------------------------------------------
Update: donderdag prive les gehad. Ik moet zeggen dat ik best wel bang was, bang dat het einde verhaal was; dat ze last van haar rug zou hebben, het rijden gewoon niet leuk vond of dat wij gewoon totaal niet met elkaar konden. Maar nee, er is heel veel hoop! Ik ben enorm blij!
De instructeur observeerde en gaf goede bruikbare tips, het ging meteen een stuk beter! Beter stuurbaarder, rechter etc Terwijl het vrij simpele tips waren, maar wat ik eerder deed, deed ik blijkbaar net verkeerd.

Omdat er groen licht was, heb ik gelijk geregeld om elke week te lessen. Vrijdag kon ik meteen al meedoen aan een groepsles. Dat was best spannend; (wij waren trouwens echt de ukkies tussen die grote paarden van 1.60/1.65, haha, Onandy meet maar 1.42 :D ). Het was een vrij grote groep en aangezien wij nog niet helemaal goed stuurbaar waren, was ik wel een beetje nerveus. Maar na een poosje ging het vrij goed, ze lijkt het positieve gedrag van de andere paarden als voorbeeld te zien. Ze deed heel goed haar best.

Ik voel me enorm blij en gelukkig dat deze twee lessen al zoveel verbetering hebben opgeleverd! *\o/*

Voorlopig ga ik me eerst even richten om het bakwerk, en werk ik aan het erf -kleven door te wandelen naar de manege (kwartiertje lopen). Ik hoop op die manier dat we uiteindelijk weer buitenritten kunnen maken. :j

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:58

Toydoll schreef:
Als ik het zo lees is de TS geen leider maar een lijder ;-)

Als je het zo verschrikkelijk 'zielig' vind om een tik te geven; dat voelt je paardje direct, beetje dominant typje weet dan meteen dat zij bepalen en niet jij....

Tuurlijk heb je altijd van die aparte paarden er tussen zitten zoals Norton, maar als ik het zo lees, is dit gewoon een rasechte Fjord.
.



zou dat eerste stuk bedoel ik dus ook klinkt ook echt als typisch Fjorden gedrag kijken tot hoever ze kan gaan..heb het bij mijn merrie in het begin ook gehad en als ik iemand anders met haar zou laten rijden doet ze presies weer zo

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:58

super lekker genieten van je lessen en alles weer langzaam aan opbouwen :D :D

Jippie_G

Berichten: 327
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:43

Wat fijn dat de lessen zo goed gingen!

Norton
Berichten: 446
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: Rooi

Re: Komen we hier ooit doorheen; pony wil niet weg van erf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:02

Gewoon lekker lessen en dan komt het vertrouwen vanzelf