Welk paardenras is geschikt om veel buiten te rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steffie2012
Berichten: 158
Geregistreerd: 13-09-12

Welk paardenras is geschikt om veel buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 19:56

Mijn huidige pony is verkocht. Met haar kon ik helaas niet goed buitenrijden. Ze was veel meer een sportpony dan een recreatiepony. Voordat ik me na de winter stort op de zoektocht naar een nieuwe pony wil ik me eerst verdiepen in welke rassen nu echt geschikt zijn om buiten te rijden. Ik ben maar 1.60 m. lang, dus pas ook nog op grote pony's. Ik wil me in ieder geval verdiepen in het ijslanderras, maar welke rassen zijn nog meer leuk om als echt buitenrijpaard te gebruiken? Paard moet geschikt zijn om een paar uur buiten te rijden, maar ook voor een rustige staprit met lang teugeltje. Overigens wil ik recreatief rijden en ook dressuur rijden in de bak (geen wedstrijden, gewoon voor de variatie, dus hoeft niet 'hoogstaand' ). Welke rassen zijn hier het meest geschiktst voor?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Welk paardenras is geschikt om veel buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:59

De fjord, haflinger, tinker en andere koudbloedrassen zijn vaak wel geschikt.
Maar ik moet ook meteen aan de new forest denken. Vaak nuchter in het hoofd, maar ook zeer geschikt voor de dressuur. Met 1.60 moet je daar nog makkelijk oppassen (ben ik ook)>

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: Welk paardenras is geschikt om veel buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:14

Een draver :D

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Welk paardenras is geschikt om veel buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:15

Westernpaarden zoals paint en quarter! :j

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:16

Dat heeft niet zozeer met een ras te maken maar training en karakter etc. Daar moet je naar kijken.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:17

Volgens mij kun je dat met elk ras. Geen enkele uitzondering. Maar wat wil je, lange ritten, snelheid, uithoudingsvermogen, veel bepakking er op?

Als het beest maar braaf is en gewend aan verkeer. Verder Hoe vaker je buiten rijdt, hoe gewoner het is voor je paard. Hij moet gewoon goed opgevoed zijn en jij als ruiter moet ferm en zeker van jezelf zijn (of doen alsof) zodat het paard daar zekerheid aan ontleent.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:17

Ieder paard(en ras) kan in principe wel een paar uur buiten rijden. Heeft niets met een ras te maken.

irisloove

Berichten: 725
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:18

ben het helemaal met zamora eens!

je kunt beter per paard/pony kijken, niet per ras.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:18

Inderdaad, het karakter is het belangrijkste.
Ik heb een KWPN merrie en dat is een echt 'buitenrij paard'.
Lange ritten, lang teugeltje, snel, langzaam. Het maakt haar allemaal niks uit.

BimAsSpi

Berichten: 152
Geregistreerd: 27-05-09
Woonplaats: Zoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:20

Fjord, tinker of Haf denk ik. Of zoals jij zegt een ijslander. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een fjord! :j

_nvds
Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-09-12

Re: Welk paardenras is geschikt om veel buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:22

Fjord , Fries , Tinker , Bonte , Haflinger , Maar alle paarden zijn er opzich geschrikt voor

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:22

Ik denk dat het per pony verschillend is. Denk dat elke paard dit geleerd kan worden :)
Ik reed eerst een ijslander die echt super verkeersmak was en en super leuk vond om buiten te rijden. Buitenritjes hield ie ook lang vol. Zelfs in de sneeuw dat niemand naar buiten durfde gingen wij nog zonder zadel met een bitlooshoofdstel aan de lange teugel naar buiten. :)

Nu heb ik een kruising fjord X ijslander die het ook super leuk vind buiten. Hij schrikt wel wat sneller maar gaat er niet vandoor :)

BimAsSpi

Berichten: 152
Geregistreerd: 27-05-09
Woonplaats: Zoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:23

mika11 schreef:
Inderdaad, het karakter is het belangrijkste.
Ik heb een KWPN merrie en dat is een echt 'buitenrij paard'.
Lange ritten, lang teugeltje, snel, langzaam. Het maakt haar allemaal niks uit.

Ja heb je wel gelijk in! Moet t paard maar net liggen! Mijn halve ijsje is niet echt een buiten paard!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:24

Goof schreef:
Ieder paard(en ras) kan in principe wel een paar uur buiten rijden. Heeft niets met een ras te maken.

Sommge rassen zijn wel van nature veel rustiger dan andere.
Opvoeding en ervaring speelt daarnaast ook daar een rol natuurlijk.

Het is bijv algemeen bekend dat westernpaarden relatief cool in de kop zijn en van oorsprong gefokt om uren mee te kunnen rijden om de kuddes te beheren. :j

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:24

Lieke schreef:
De fjord, haflinger, tinker en andere koudbloedrassen zijn vaak wel geschikt.
Maar ik moet ook meteen aan de new forest denken. Vaak nuchter in het hoofd, maar ook zeer geschikt voor de dressuur. Met 1.60 moet je daar nog makkelijk oppassen (ben ik ook)>

Ik ken een top-gefokt dressuurpaard dat een meer dan geweldig buitenrijpaard is, maar ook Tinkers die ik niet wil hebben al krijg ik geld toe!
Van alle rassen die hier genoemd worden ken ik meerdere voorbeelden die volstrekt ongeschikt zijn om zelfs maar buiten een omheinde ruimte te brengen, laat staan buiten rijden.

Zoek een betrouwbaar karakter in een sterk lijf; waar dat lijf ooit uitgevallen is, is volstrekt onbelangrijk!

naomiluna
Berichten: 44
Geregistreerd: 22-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:25

haflingers zijn geschikt ik heb zelf een verzorgpony dat is een haflinger hij kan super goed dressuur springen en kan leuke buitenritten rijden dus ik raad je de haflinger aan

_Dune_

Berichten: 2773
Geregistreerd: 27-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:35

Ik zou ook vooral naar karakter kijken. Elk paard is weer anders, ongeacht het ras. Ik ken hete sportpaarden die op buitenrit heel relaxed met een lang teugeltje rondstappen en koudbloedpaarden die amper te houden zijn.
In mijn zoektocht naar een ideaal buitenrijdpaard ben ik gevallen voor een net beleerde, jonge en onzekere tinker. Eigenlijk helemaal niet wat ik voor ogen had (behalve het ras), want ik was juist op zoek naar een ervaren buitenrijdpaard. Hij was nog niet eerder buiten geweest, dus ik heb hem aan de hand meegenomen. Alhoewel hij het reuzespannend vond en ook een paar keer flink schrok, was hij prima te hanteren en bleef hij op me letten. Hij is uitgegroeid tot een geweldig buitenrijdpaard, wat al vele onzekere paarden én ruiters het plezier van het buitenrijden heeft laten zien.

DaphneR93
Berichten: 823
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:35

ilovejewel schreef:
Fjord , Fries , Tinker , Bonte , Haflinger , Maar alle paarden zijn er opzich geschrikt voor


Haha dat 'bonte' ook :) Er zijn heel veel rassen die bont kunnen zijn.

Ik zou het per paard/pony bekijken. De een is de ander niet.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Welk paardenras is geschikt om veel buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:18

Ik heb een heerlijke fjord om mee buiten te rijden :j
Maar er zijn ook compleet onhoudbare fjorden.
Ik denk dat je beter zoekt naar de juiste klik en of het paard wat je aanspreekt ook aan je wensen voldoet ipv specifiek op 1 soort ras te zoeken.
Bij een echte sterke voorkeur kun je uiteraard van 1 ras een hoop verschillende paarden bekijken.
Ik wilde toen ook echt een fjord dus ben alleen bij fjorden gaan kijken.
Maar wel bij een aantal verschillende zodat ik kon vergelijken welke echt bij mij wensen paste.

Steffie2012
Berichten: 158
Geregistreerd: 13-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 21:31

Ik weet dat karakter ook heel belangrijk is, maar ik was benieuwd of er ook rassen zijn, waar ik zelf niet aan gedacht heb. En ik had inderdaad niet aan westernachtige rassen gedacht, dus dat is ook weer een goede tip.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:33

Steffie2012 schreef:
Ik weet dat karakter ook heel belangrijk is, maar ik was benieuwd of er ook rassen zijn, waar ik zelf niet aan gedacht heb. En ik had inderdaad niet aan westernachtige rassen gedacht, dus dat is ook weer een goede tip.

Ik heb hier een leuke 1/4 staan. Ik ben benieuwd hoe lang je die leuk zou gaan vinden, buiten..........

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Re: Welk paardenras is geschikt om veel buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:36

Steffie2012: als de IJslander je interesse heeft... zou je ook eens aan een Tennessee Walker kunnen denken. Uitermate cool in het hoofd, werkwillig, intelligent, heel erg geschikt voor langdurige buitenritten.
Heb er hier zelf 2 staan, bevalt mij prima ;-)

Steffie2012
Berichten: 158
Geregistreerd: 13-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 21:38

ikke schreef:
Steffie2012 schreef:
Ik weet dat karakter ook heel belangrijk is, maar ik was benieuwd of er ook rassen zijn, waar ik zelf niet aan gedacht heb. En ik had inderdaad niet aan westernachtige rassen gedacht, dus dat is ook weer een goede tip.

Ik heb hier een leuke 1/4 staan. Ik ben benieuwd hoe lang je die leuk zou gaan vinden, buiten..........


Begrijp je reactie niet helemaal -O- ?

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:46

Een vriendin van mij heeft elke keer de meest perfecte dravers, uithouding, snelheid en rust, nuchter en lief.
Ik kom zelf altijd uit op paarden met wat 'bloed' waar ik ideaal mee naar buiten kan en ondertussen wat mee dressuur. En weer een andere vriendin heeftideale tinkers en stapt daar een beetje mee rond.
Komt het dan door het ras? Of omdat de persoon een type paard uitgekozen heeft wat goed bij hem/haar past?

Loop je eigen karaktertrekken na en leg die naast die van een paard. Denk aan zaken zoals geduldig zijn of niet, zenuwachtig van aard of niet, onzeker of zeker, dominant of juist snel onderdanig etc. etc.

New forest ponys zijn bijvoorbeeld erg nuchter en staan bekend dat ze vrij easy going zijn.

xAntgillya

Berichten: 218
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Welk paardenras is geschikt om veel buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:53

Ik maak met mn arabier wel is een buitenrit van een paar uur, met lang teugeltje.


Maar ik weet ook dat sommige arabieren buiten totaal niet te houden zijn..
Denk niet dat het zo zeer aan het ras gaat liggen, want ken ook wel fjorden en haflingers die buiten met je aan de kletter gaan, elk paard is gewoon anders.. :j

Dus denk dat je niet op ras moet gaan zoeken maar gewoon een braaf, verkeersmak paardje moet zoeken waar al veel buiten mee is gereden