Het idee van de Bokkers Bokaal challenge op Endomondo onstond doordat ik tijdens mijn vakantie met mijn paarden steeds kaartjes via Endomondo liet zien aan mijn volgers in het topic [BRT] Op vakantie met 2 pony's en GPS tracking . Toen verschillende volgers aangaven ook Endomondo te gaan gebruiken heb ik een challenge opgezet voor het maken van buitenritten. En zo onstond in augustus 2013 de eerste Bokkers Bokaal. In oktober maakte ik een los topic aan voor de challenge en voor ik het wist zaten we op 100 deelnemers.
Ondertussen zijn er dus al meerdere jaargangen geweest, hebben we heel veel mooie routes en foto's met elkaar gedeeld en heerst er nog altijd een gezellige en open sfeer in het topic (deelnemers bedankt daarvoor

Nieuwe deelnemers zijn dan dus ook nog altijd welkom, de challenge is gestart om mensen te motiveren om ook eens lekker op pad te gaan met je paard en wij geloven stellig in het spreekwoord: hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Wat zijn de regels?
- De challenge is bedoeld voor activiteiten met je paard buiten de bak/het weiland. Dit bestaat uit: buitenrijden, ritten voor de wagen of wandelen/fietsen met je pony. De challenge telt alleen km's mee die zijn getrackt onder 'paardrijden/riding'.
- De duur van de activiteit is niet belangrijk, een buitenrit van een dag of een kwartier uitstappen op de weg is dus beide toegestaan.
- Tempo ligt dus ook vrij, zowel endurance trainingen en rustige staprondjes zijn welkom en verschillen niet in 'waarde'.
- Het is uiteraard niet de bedoeling om het rijden in de bak of activiteiten zonder paard mee te laten tellen in de challenge. Voor mensen die ook hun training in de bak bij willen kunnen houden via Endomondo zijn er twee opties: de trainingen wegschrijven onder een andere sport, of de GPS uitzetten (of 0.01 invullen). Ik heb ervoor gezorgd dat ritten onder 0,02 km niet wordt meegerekend in de challenge dus dit vormt geen probleem meer.
Hoe doe ik mee?
De challenge staat op privé om te voorkomen dat er niet-bokkers mee gaan doen. Daarom gaat het aanmelden doormiddel van een paar stappen.
1. Stuur mij (*klik*) een vriendenverzoek via Endomondo en stuur me een pb via bokt zodat ik weet welk endomondo account bij welke bokker hoort.
2. Ik accepteer je en stuur je een uitnodiging voor de challenge. Dit proces kan enkele dagen duren, maar je eerder gemaakte km's zullen gewoon meegeteld worden in de challenge, dus je loopt er geen achterstand door op.
3. Je accepteert de uitnodiging en vanaf dat moment kan je bij de challenge om de ranglijst te bekijken. Het bijtellen van km's gaat automatisch, hier hoef je niets voor te doen.
Resultaten voorgaande challenges
2013 - 2014
Top 3
1: 2400,79 km : Simone_hipiq
2: 2363,24 km : Leun
3: 1895,29 km : vicky
Totaal gemaakte km's 1e challenge: 68.014 km
2014 - 2015
Top 3
1: 2598,87 km: moonforever
2: 2442,81 km: Chouchou
3: 1838,11 km: S_imonee