Ervaringen rijden in park de Hoge Veluwe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

millie

Ervaringen rijden in park de Hoge Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 23:17

Ik wil binnenkort een keertje met paard naar de hoge Veluwe.
Op de site lees ik dat je met auto (en in mijn geval de trailer erbij) bij de ingang kunt parkeren, maar dat je ook binnen kunt parkeren.
Wat is voor het rijden het mooiste? Otterloo is voor mij het dichts bij.
Heeft iemand misschien een track van de ruiterpaden voor gps beschikbaar/ Of misschien een scan van het kaartje?

senta

Re: Ervaringen rijden in park de Hoge Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 08:19

Voor het rijden maakt het niet veel uit waar je parkeert, vanaf Otterlo kun je in een dag een flink deel vanhet park door. Een kaart kun je kopen bij de ingang, kan makkelijk van het entreegeld dat je bespaart op auto plus trailer. Je mag overigens vrij rijden in het park mits je je aan een aantal regels houdt.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:33

Ik heb het kleine kaartje voor je:
Afbeelding
Bij de ingang is de grote kaart met meer details te krijgen, maar dit kaartje is juist wel leuk door de simpelheid en omdat de afstanden erop staan aangegeven.

Ik vind het Otterlose zand (direct bij de ingang bij Otterlo) heel erg mooi en leuk rijden.
De pollen (geel op het kaartje, zandverstuiving) is prachtig, maar de grote heidevelden als Oud Reemsterzand en Deelense Veld zijn ook super. En ach, waar eigenlijk niet, het is allemaal zo mooi :)

edit: kaart op iets groter formaat toegevoegd, dan kun je ook zien wat erop staat ;)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:52

Mijn paardje stond in hoenderloo dus ik reed ook regelmatig in het park. Zelf vond ik het heerlijk om een tussenstop te maken bij het restaurant. Je kunt daar je paard vast zetten, water geven en zelf eten of drinken halen. Als je op tijd begint kun je verder idd een eind het park door. En de routes zijn prachtig, waar je ook start. Kijk wel even hoe het zit met afgesloten paden tijdens bronsttijd, weet niet precies wanneer dat af is...
Ik heb daardoor zelf een x om kunnen keren nl. Voor mij niet erg omdat het dicht bij huis was, maar wel jammer voor als je er eenmalig heen gaat en een route uitstippelt...
Kleine kaartje uit post boven mij is erg handig. Vind de grote kaart wat onoverzichtelijk. Al is die wel handiger als je niet weet waar je bent maar met gps moet dit geen probleem zijn

millie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 23:08

Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb er nu extra veel zin in. Ik denk dat ik het gewoon vanaf de ingang bij Otterlo ga proberen. Met het kaartje ga ik al aan de slag om wat herkenningspunten in mijn gps te zetten.
Van de zomer heb ik mijn paard verplaatst naar Voorthuizen dus het is niet ver weg als ik er eenmaal ben. Als ik geweest ben zal ik een klein verslagje maken. Afbeelding

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:17

Bij de kassa kun je een knooppuntenkaartje halen. In het park lopen de ruiterpaden van genummerd punt naar genummerd punt. Met behulp van het kaartje kun je dan gemakkelijk een route uitstippelen. Je rijdt dan bijvoorbeeld de route 2-3-6-7-9-10-2. Erg praktisch, hoef je niet steeds op de kaart te kijken.

En je hebt een mooie tijd uitgekozen. Mooie kleuren, en vanaf afgelopen weekend mag je weer overal komen. Afgelopen maand was een gedeelte van het park afgesloten wegens de bronsttijd.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:28

Kaartje in de post van raya is dus het knooppunt kaartje waar maik79 het over heeft. Werkt wel heel fijn idd, want op de knooppunten staan de richtingen van de verschillende volgende punten aan gegeven. Maar als je niet alleen bent is het ook wel de moeite waard van de (ruiter)paden af te gaan, er zijn zóó veel mooie plekken daar! Je mag alleen niet op wandel en fiets routes komen. Als je dat wil raad ik je aan de grote kaart ook te kopen, daar staan alle andere routes wat duidelijker op. Als je puur op de ruiterpaden blijft is het kleine kaartje voldoende. Dan kun je bijna niet verdwalen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:33

Als je met paard en trailer het terrein opgaat kun je op best veel plekken parkeren. Oa bezoekerscentrum heeft een mooie grote parkeerplaats en de weg richting Schaarsbergen heeft veel mogelijkheden tot parkeren aan de rechterkant. Dat zijn stukken vlak hard terrein soms met een bankje met ruim voldoende plek voor een trailer. Zelf vinden we dat een mooi gebied. Net als bij monument de wet. Hei en zand wisselen elkaar af waardoor je mooie open ruimte hebt.

Zelf rijden we er niet maar komen er al jaren om te wandelen en komen veel ruiters en menners tegen. Je hoeft ook niet verplicht op de ruiterpaden. Alleen fietspaden en de uitgezette wandelroutes zijn verboden voor ruiters. Verder mag je overal rijden zolang het geen rustgebied voor wild is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:36

De zandvlakte is alleen met de koets haast niet doorheen te komen. Erg zwaar met de koets.
maar verder is het heel goed te doen met de koets.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:40

Volgens mij kun met koets überhaupt veel minder? Ik heb veel stukken ruiterpaden gezien die niet echt geschikt zijn voor een kar, veel te smal..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:44

Maar de meeste paden zijn breed genoeg, tenminste we zijn nergens klem gereden :D

millie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 10:16

@jajootje84 Ik zal zeker ook de grote kaart kopen. Ben dol op kaarten en heb er al een heleboel verzameld.
Ik rij altijd met een gps (Garmin Origin 550) dus thuiskomen is geen probleem. Dan volg je desnoods de track terug die je gereden hebt.
Het lastigste is als je als je de eerste keer in een gebied rijdt en nog geen referentiepunten op je gps hebt om de route die je bedacht hebt te volgen. Nu ga ik vooraf aan de hand van de kaart wat punten erin zetten en dan gaat dat veel makkelijker.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:22

Ik ken idd het werken met gps. Ik weet niet of je van plan bent vaker het park in te gaan? Je zou dan ook de eerste keer op de ruiter routes kunnen blijven en aan de hand van wat je mooie gebieden vind de volgende x daar waar het je trekt lekker gaan struinen...

millie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 10:30

Als het bevalt dan zal ik zeker vaker gaan. De eerste keer ben ik van plan de ruiterroutes te gebruiken. Dat is vaak al moeilijk genoeg :-)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:58

Nou dat valt daar gelukkig erg mee door dat knooppunten systeem. Ik neem normaal als ik nieuwe routes rijdt ook altijd gps mee maar heb vorig jaar een x een route zonder gereden omdat m'n ouders m op vakantie mee hadden. Ik heb toen route 5-4-1-2-3-7-6-5 gereden. Vanaf 4 naar restaurant voor plas pauze. En niet verdwaald, haha. Enige is als je een galopje wilt maken dat je even goed op bordnes moet blijven letten maar op zich zijn de routes wel verdwaal prooi!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:29

Leuk een topic over de Hoge veluwe.
Toevallig van het weekend, zaterdag 12 oktober ga ik er voor het eerst heen.
Mijn paard staat in Otterlo gestald. Dus wij moeten eerst al half uur of 3 kwartier als we veel moeten stappen rijden om daar te komen. Vandaar dat we er een dagtocht van gaan maken.

Ik hoorde ook iets over bronstijd. Dus ik heb het park even gemaild. Maar dat is van 1 september tot 1 oktober. Dus daar hebben we geen last van. :)

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:25

Zijn de paden daar zwaar?
En hoe is het in de zomer met de dazen?

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:40

Paden verschillen in zwaarte, het gedeelte Otterlose Zand is best pittig als paarden het zand niet gewend zijn!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:02

Ik ben afgelopen weekend geweest.

Heb 1,2,3,7,8,2,1 gereden. Erg gaaf rondje. Wat is het daar afwisselend zeg. Die zandvlaktes zijn erg gaaf.
Maar vond het stuk van 8 tot 2 ook heerlijk. Super fijn pad, kan je helemaal af galoperen. Erg mooi bos.
Door dat gedoe bij de kassa ben ik wel vergeten een grote kaart te kopen. Maar daar staan dus nog andere paden op dan op de kleine kaart? Zou wel graag van de route af willen wijken maar ben toch beetje bang om te verdwalen, hihi.

Niet zo'n groot rondje, maar ik was alleen, dus ik had geen zin om te pauzeren. En voor mij is het ook 40 min te paard naar de ingang.
Al met al 3 uur van huis geweest. Ik ga zeker voor 2014 een abo halen, want dat vond ik het enige nadeel, het geklooi bij de ingang. Moest ik met mijn paard in de rij bij de kassa... Mocht het geld niet aan de poortwachter geven. Nouja oké, maar wat een gechargerijn zeg. En die poortwachter staat naast de kassa, moest ik nog een keer dat toegangsbewijs te voorschijn halen. Wat een onzin hij zag gewoon dat ik mijn kaartje kocht.

Vraagje over een abonnement hè, ik hoorde dat er een pasfoto daarop staat. Moet je die foto zelf aanleveren bij het afsluiten?
En moet je je dan iedere x bij de ingang legitimeren met je ID?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:43

Abbo moet je bij de ingang kopen en dan de kaart bij het bezoekerscentrum laten maken, daar r maken ze een foto. Ik raad je aan dat zonder paard een x te doen of als je samen met iemand bent. Voordeel van abbo met paard is dat je ook met de auto naar binnen mag dus zo ff door kan crossen. Abbo hoef je alleen bij poortwachter te laten zien. Op rustige dagen zijn die er niet altijd. Bij de ingang hoenderloo was het nooit een probleem om vanaf het paard even oogcontact te zoeken met kassa,medewerker em met de kaart te zwaaien.ik ben nog nooit om legitimatie gevraagd...

Klinkt als een leuke tocht trouwens!

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:44

Abbo moet je bij de ingang kopen en dan de kaart bij het bezoekerscentrum laten maken, daar r maken ze een foto. Ik raad je aan dat zonder paard een x te doen of als je samen met iemand bent. Voordeel van abbo met paard is dat je ook met de auto naar binnen mag dus zo ff door kan crossen. Abbo hoef je alleen bij poortwachter te laten zien. Op rustige dagen zijn die er niet altijd. Bij de ingang hoenderloo was het nooit een probleem om vanaf het paard even oogcontact te zoeken met kassa,medewerker em met de kaart te zwaaien.ik ben nog nooit om legitimatie gevraagd...

Klinkt als een leuke tocht trouwens!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:54

Oke dus met abo mag je ook gewoon zelf keertje naar binnen om lekker te wandelen oid? :)

Lijkt mij dan wel handig om even met de auto te doen. Anders is dat zon gedoe idd. Thanks voor de tip!

Waarschijnlijk had de medewerker bij de kassa dan gisteren een slechte dag. :+

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:12

Ja, je mag dan gerust zonder paard naar binnen, en dus ook met auto ipv paard. Parkeren is dan ook gratis. Dus ideaal. Ik geloof dat je t abbo er in 5x uit hebt. Als je veel ritten maakt is het dus echt wel de moeite waard.

Wel raar idd zoals het gister bij jou ging...

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:21

Super, ga hem gelijk halen december/januari. :)

Weet jij trouwens of je aan de hand van de grote kaart routes uit kan stippelen die buiten die knooppunten lopen?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:01

Ja dat kan zeker. Maar de knooppunten paden zijn wel de enige ruiterpaden. Op de grote kaart staan ook alle onverharde paden, daar mag je ook rijden. Als je maar oplet dat je geen aangegeven wandel en fietsroutes rijdt. Ik had zo een aantal rondjes van een uurtje die ik gedeeltelijk op ruiterpaden en gedeelte op onverharde paden reed...