Crossmotoren: hoe zijn ze bij jou?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Crossmotoren: hoe zijn ze bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 21:18

Vandaag heb ik weer een lekkere lange rit gemaakt met mijn paard Alanda, samen met een stalgenootje en haar paard. Op de terugweg kwamen we het een en ander aan gemotoriseerd verkeer tegen bij de bossen. Om te beginnen een quad.

Deze kwam ons over een relatief smal pad tegemoet gereden, en bleef ook lekker eigenwijs gewoon doorrijden ondanks dat er twee paarden aan kwamen die al wat nerveus begonnen te doen. Alanda hield op zich nog haar gemak, maar het paard van mijn stalgenoot was al op de plaats aan het springen. Meestal is dat het moment waarop zelfs de grootste leek op paardengebied maar even wacht, maar niet deze quadbestuurder: die kwam gewoon door. Die heb ik dus maar even een stopteken gegeven met mijn hand, waarop hij ook meteen stopte en zijn quad uit zette. Goeie reactie, en mijn stalgenoot en ik riepen al "Bedankt!". Toen we echter met de paarden naast zijn quad waren, startte hij de quad ineens. Alanda schrok, en het andere paard schrok zodanig dat we die bijna op schoot kregen. De man zette zijn quad meteen weer uit. Ik zei tegen hem dat hij beter pas kon starten als we voorbij zijn, omdat de paarden anders schrikken. "Ja." zei hij. En vervolgens startte hij de quad meteen weer, terwijl ik met Alanda nog naast hem stond. "Begrijp je het nou, of niet??" vroeg ik hem, waarop hij zijn quad weer uit zette, "Ja" zei, en vervolgens meteen de quad weer startte en weg reed. :') Wat een kuiken!

Gelukkig is Alanda intussen redelijk gewend aan van die herriemachines, maar je zal er maar met een jong beest langs komen.

Verderop kwamen we nog de Oranje Crosser tegen: een fanatieke motorcrosser die ik vaak tegen kom in het bos en die altijd supernetjes de paarden laat passeren: hij kiest een ander pad, of zet zijn motor af en wacht tot je ver genoeg gepasseerd bent en rijdt dan weer verder. Dit is nou echt een heer in het verkeer!! Toen we hem tegen kwamen, werden we net gepasseerd door een andere motorrijder die het nodig vond om naast de paarden hard op te trekken. Die werd dan ook direct aangesproken door de Oranje Crosser op zijn gedrag. Als ik er ooit achter kom wie de heer in het oranje is, stuur ik hem een dinercheque of zo toe.

Over het algemeen genomen zijn de crossers in onze bossen goed opgevoed en gedragen ze zich keurig in de buurt van paarden, getuige ook dit oudere filmpje van toen Alanda er nog niet zo bekend mee was.

Vaak hoor ik meer verhalen zoals die van de quadbestuurder, waarbij er weinig tot geen rekening met paarden wordt gehouden (en ja, een paard moet er ook gewoon tegen kunnen wanneer er normaal voorbij gereden wordt, maar ze moeten het ook kunnen leren). Ik krijg wel eens het idee dat de heren in het verkeer zoals de Oranje Crosser meer uitzondering zijn dan regel.

Hoe zijn de crossers bij jullie in de buurt?

Weggebokt

Re: Crossmotoren: hoe zijn ze bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:20

Ik ga en mag niet op buitenrit imdat ze ecgt letterlijk de paarden aanrijden. Er gebeuren hier vaker (fatale) ongelukken.. Erg jammer :(

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:38

Ik had een quad en ook in het bos stopte ik (mits voldoende ruimte) niet voor paarden. Gewoon op inertiekracht laten door rollen met lage snelheid, zo voorkom je te moeten optrekken met een één cylindermotor wat verschrikkelijk veel geluid maakt. Ook had ik het geduld er niet voor. Zowel voor mezelf als voor andere ruiters geldt imo dat als je naar buiten gaat je je paard onder controle moet hebben, ook als deze bang is.

Dus ook als ik zag dat ze wat nerveuser werden ging ik er gewoon met voldoende afstand langs. Optrekken er langs, nee dat zou ik nooit doen, is ook idioot asociaal en gevaarlijk. Als het te smal werd zette ik hem ook uit, voor mijn eigen veiligheid en de voor het potentiële administratieve ongemak van de ruiter zou het mis gaan. En bij een paard dat al bang en niet onder controle was, werd het ook zonder geluid niet beter, het was de quad zelf die eng was.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:48

Hier houden ze over het algemeen wel rekening met je. Maar ik maak er ook niet zo'n probleem van, als ze al wat vaart minderen vind ik het al prima. Mijn paard vindt er geen bal aan dus ze hoeven van mij niet te stoppen o.i.d.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:55

Straks als het mais er af gaat, dan breekt de hel weer los, opgeschoten jochies die op de akkers rondscheuren. En alle regels aan hun laars lappen. Terwijl ik in de bak ernaast probeer les te geven.
Vorig jaar is de politie bij te pas gekomen. Toen was het gelukkig klaar.

Hopelijk gaat dit jaar beter.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 21:58

Crossmotoren hoeven voor mij en mijn paard ook niet meer te stoppen, we kunnen elkaar makkelijk rijdend passeren, Alanda is niet meer onder de indruk van ze. Maar wel dankzij oefenen in het begin, waarbij ze dus wél stopten en waarbij mijn paard aan het geluid en het fenomeen crossmotor kon wennen. Ook op quads reageert ze niet echt, al voelt ze zich daar nog niet helemaal tof bij aangezien we die pas 3x zijn tegen gekomen, en alle drie de keren ging dat niet van harte omdat er vanaf de quad aardig wat gas werd bij gegeven.

Ik ben het er helemaal mee eens dat je je paard onder controle moet hebben als je er mee naar buiten gaat, maar daar blijft wel bij staan dat het altijd een keer mis kan gaan. Zoals de crossers hier zeggen: ik heb die van mij onder controle, want die kan ik uitzetten. Dat kan met een paard niet.".

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:04

Hangt eraf wie je tegen komt en hoe je paard reageert...

Ik heb er gehad die netjes stoppen, motor afzetten, nog een praatje maken... Heb er gehad die letterlijk niet afremmen, maar toen zat ik op mijn lieve paardje die overal tegen kon, dus dat was midden op de weg gaan rijden zodat ze het wel moesten.. Maar heb er ook een keer een groep gezien waarvan ik echt twijfelde of het de bedoeling was dat paard en motor een race aan het houden waren... De motorrijder dacht van wel, volgens mij dacht de ruiter iets heel anders :+ Maar tis echt maar net wie je tegen komt... Als ik zie hoe ze soms om de bocht vliegen (wat was ik blij dat ik toen op een mountainbike zat en niet op mijn paard, want ik werd gewoon "omgeduwd" dus als ik op een paard had gezeten, zat ie tegen me aan... Ik hoorde ze aankomen, dus reed al zo ver mogelijk aan de kant.. niet voor niets...)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:07

Een maandje geleden was ik met een vriendin en onze paarden op vakantie op de veluwe, ik heb daar de eerste buitenritten met mijn nog onervaren en niet helemaal verkeersmakke paard gemaakt. (bewust daar omdat je er weinig verkeer tegenkomt!) Ze wil thuis ook nog wel eens op scooters en brommers reageren en we kwamen daar op een van de paden een crossmotor tegemoed die in eerste instantie best hard op ons af kwam rijden. Het was een jonge knul op die crossmotor, moet zeggen dat ik het best even spannend vond en had verwacht dat hij ons op hoog tempo zou gaan passeren.. Maar hij stopte voor ons en zette zijn motor af zodat we er langs konden, nog voordat een van de paarden zichtbaar reageerde op de motor. Wij stonden echt even perplex en heb hem wel 100 keer bedankt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:08

Hier in de buurt kan je over het algemeen beter een motorrijder tegen komen dan de gemiddelde automobilist. Mijn ervaring is dat deze veel beter in de gaten hebben welke invloed en indruk hun motor heeft. Crossmotors idem. Quad lijkt hier altijd weer een vak apart, die hebben als hobby om zoveel mogelijk de crossen en zo min mogelijk rekening te houden met een ander?

Ik ben het er helemaal mee eens dat je controle moet kunnen houden over je paard. Maar soms is de situatie zodanig dat als ze maar gepusht blijven worden (Gas open trekken op een te klein paadje en geen ruimte voor passeren geven) het klieren wordt in plaats van 'samen in het prachtige bos je eigen hobby uitvoeren'

Nu helpt het wel dat in het verre verleden met ex ook op een crossmotor reed. Net als in het filmpje van TS is een positieve benadering door het 'gevaar' een hele goede manier om angst weg te halen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:28

Op de Veluwe (omgeving Ede) en de Utrechtse Heuvelrug waar wij rijden kom ik ze nooit tegen. Bij stal komen ze wel eens langs op het zandpad, maar ons paard doet er niks op. Wist wel dat er stukken in NL waren waar dit veel voor komt, maar wist niet dat het zo erg was. Ons paard schrikt niet snel maar ik zou er zelf toch niet heel vrolijk van worden denk ik. Ik vind crossen met motoren en natuur niet matchen.

Enige waar wij soms wel eens "last" van hebben is niet goed oplettende mountain bikers. Maar daar is goed mee te leven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:35

Ik denk dat al die crossers in de bossen van Nederland dondersgoed weten dat ze daar uberhaupt niet mogen komen en daarom zo gruwelijk beleefd zijn en elkaar opvoeden. Gaat het fout, dan zijn zij nl goed de pineut.
Hetzelfde geldt trouwens voor mountainbikers - als die zich niet op officiele routes bevinden, zijn ze in overtreding.
Als iedereen (ruiters, fietsers en waar toegestaan gemotoriseerd verkeer op onverharde wegen) nou eens gewoon op zijn eigen pad bleef, was het een stuk veiliger in de bossen.

Dat gezegd hebbende, kom ik ze dus zelden of nooit tegen. Kennelijk wordt er hier in de buurt óf goed gecontroleerd door Bromsnor, óf is iedereen hier erg wetsgetrouw. De enkeling die ik ooit eens ben tegengekomen, met een jong paard in een blinde bocht, wist niet hoe snel hij z'n motor uit moest zetten. En niet eens omdat mijn paard zo stuiterde, die had nog niet eens tijd te bedenken dat het wel eens eng kon zijn, maar kennelijk uit schuldgevoel :D

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:37

bij ons stoppen ze gewoon..
erg netjes.
op +- 250 meter voor je blijven ze staan, ze groeten je en als je dan 300 meter verder bent gaan ze verder.
ik zelf vind het super..
maar mijn powny kijkt toch nergens van op

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:38

Hier zijn de crossers heel beleefd.
Ook op paden waar ze wel mogen komen.
Tot nu toe hier in de buurt nog geen klagen gehad :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 09:49

Ibbel schreef:
Ik denk dat al die crossers in de bossen van Nederland dondersgoed weten dat ze daar uberhaupt niet mogen komen en daarom zo gruwelijk beleefd zijn en elkaar opvoeden. Gaat het fout, dan zijn zij nl goed de pineut.

Je hebt hier delen in het bos waar ze wel degelijk mogen komen, maar ook daar gedraagt het gros zich keurig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:51

Ik ben ze eigenlijk nog niet echt tegengekomen.
Quads wel maar daar kijkt ie niet van op..

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:57

In het Duitse bos zie ik ze nooit (verboden). En het in het Nederlandse bos rijden ze heel snel weg (ook verboden) :P
De buurjongens bij de paarden hebben nu een quad, die crossen op het pad langs de wei. Daar kijken ze nu dus niet meer van op. De buurkids zijn erg handig met schriktraining :D

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:58

Ibbel schreef:
Hetzelfde geldt trouwens voor mountainbikers - als die zich niet op officiele routes bevinden, zijn ze in overtreding.
Als iedereen (ruiters, fietsers en waar toegestaan gemotoriseerd verkeer op onverharde wegen) nou eens gewoon op zijn eigen pad bleef, was het een stuk veiliger in de bossen.

Dat gezegd hebbende, kom ik ze dus zelden of nooit tegen. Kennelijk wordt er hier in de buurt óf goed gecontroleerd door Bromsnor, óf is iedereen hier erg wetsgetrouw. De enkeling die ik ooit eens ben tegengekomen, met een jong paard in een blinde bocht, wist niet hoe snel hij z'n motor uit moest zetten. En niet eens omdat mijn paard zo stuiterde, die had nog niet eens tijd te bedenken dat het wel eens eng kon zijn, maar kennelijk uit schuldgevoel :D

Wat in een bepaald gebied in Drenthe best een issue is, aangezien mountainbikers daar over het ruiterpad moeten.. :\ Ben daar regelmatig achterop gereden door een mountainbiker die zo aan het zwoegen was dat ie m'n hele paard niet had gezien :+

Crossmotoren ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen.. In m'n oude rijgebied wel gehoord en veel sporen gezien, maar in de 4 of 5 jaar dat ik er heb gereden nooit te paard een crosser tegengekomen :))

JLDB_SL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:42

ze zijn wel rustig maar soms kan ze ook druk zijn

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:18

uggy schreef:
bij ons stoppen ze gewoon..
erg netjes.
op +- 250 meter voor je blijven ze staan, ze groeten je en als je dan 300 meter verder bent gaan ze verder.
ik zelf vind het super..
maar mijn powny kijkt toch nergens van op

:Y) dan kom ik bij jou wonen zeg! Ik ben in de afgelopen vijftien jaar misschien tien "nette" mensen tegengekomen die niet als maniakken langs je heen stuiven, expres gas blijven geven naast het paard (of je nou op de weg of in het bos rijdt) of mensen die uit de auto stappen en dreigen je van je paard te trekken := Terwijl wij ons altijd netjes aan de regels houden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:42

Hier zie ik ze de laatste tijd niet, maar vaak houden ze niet zo heel veel rekening met andere bosgebruikers. Ik heb een keer meegemaakt dat ze in een heel druk gebied met heel veel heuvels aan het crossen waren op een mooie zondagmiddag, dat was echt heel dom. Voor hetzelfde geldt zit er achter zo'n heuveltje een kind te spelen en rijden ze een kind aan. Gelukkig heb ik een braaf paard, daar prijs is me dan op zo'n moment gelukkig mee.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:29

Mijn vriend rijd ook (cross)motor en gaat altijd netjes stilstaan (als het echt moet motor af) en als het kan rijd hij er met de koppeling in gehouden langs.
Mijn paarden reageren niet meer op de motoren van mijn vriend of op de minitrekker/grasmaaier van mijn vader die even veel geluid kan produceren als een quad. Het is gewoon een kwestie van goede ervaringen opbouwen met je paard.

Mijn vriend en ik willen nog een keer een wedstrijd door het bos doen om te kijken wie er sneller is, mijn paard of zijn crosser!

Niekje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:09

Ik heb inderdaad weleens een gewone motorrijder gehad die, toen mijn vriendin een "rustig aan"-teken naar hem maakte, express hard optrok naast de paarden.
Nu geeft mijn paard daar niks om maar die van haar helaas wel... goed afgelopen gelukkig maar wel een mooie poedersuiker streek.

Mijn vriend rijdt overigens quad, hij stopt ook altijd of zet zijn quad aan de kant als er paarden aankomen.
Vandaag zijn wij samen op buitenrit geweest (hij op de quad ik op mn tinkertje) maar heb hem ook duidelijk verteld dat niet alle paarden dat niet eng vinden.

Dus ligt er maar net aan wie je op zo'n ding treft denk ik... er zijn er nog genoeg die er gewoon schijt aan hebben... helaas..

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:05

Citaat:
[ Video ]

Kijk, dit zie je niet vaak! Wat aardig! _/-\o_

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:23

Hier zijn Quads en crossmotors een ramp
Is inmiddels een zaak bij de politie, maar dat wil helaas niet vlotten.
Wij zijn op stal inmiddels zo ver dat als we ze horen (stal grenst aan de bos en hei) dat we thuis blijven.
Ze lijken hier echt uit op (fatale) ongelukken......