Vanaf welke leeftijd alleen rijden (NL/BE)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patchje

Vanaf welke leeftijd alleen rijden (NL/BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 11:17

Hallo,

Ik ben een meisje van 14, en ik ben weleens alleen naar huis gereden. Als ik het goed gelezen heb mag je vanaf je 14de alleen buitenrijden. M'n pony is geheel verkeersmak en bij een vrachtwagen blijft hij gewoon lekker rustig. Maar ik heb niet gekeken vanaf welke leeftijd je in NL alleen mag buitenrijden, en is een ruiterbewijs ook echt nodig? M'n pony staat vlak aan de grens en m'n huis ligt in NL. Voordat ik echt problemen ga veroorzaken als ik weer naar huis rijd, wil ik eerst wat meer duidelijkheid. Mag je trouwens bij een drukke weg (smal) over het fietspad? Want dat heb ik toen wel gadaan, ookal was het maar een klein stukje. Ik vond het toch best griezelig met de grote vrachtwagens die daar rijden en de smalle weg.

PS. De rit verliep geheel probleemloos, de meest rustige routes uitgezocht. Maar moest natuurlijk soms wel op de weg rijden.

_Balou

Re: Vanaf welke leeftijd alleen rijden (NL/BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:20

Leeftijd weet ik niet,
Officieel moet je op de weg, maar dat vind ik echt niks, veiligheid voor op, lekker op het fietspad! En voor de zeurpietjes, beter poep op het fietspad dan een ongeluk op de weg!

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 11:24

Ja, las ik ook. Maar vond het inderdaad niet echt "veilig"... Gelukkig was het maar een klein stukje, maar heb al een nieuwe route uitgestippeld, nu hoef ik alleen over te steken.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:26

Dus je woont in Belgie? Heb je je A-brevet? Dat zou ik wel afleggen, dat is zeker in je voordeel als er toch iets zou gebeuren en bij de theorie staan alle verkeersregels uitgelegd :)

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 11:26

Nee, ik woon in Nederland. Maar ik rij in België omdat m'n pony daar staat.

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:27

in belgie mag je vanaf 12 op de baan, met begeleider van minstens 21 jaar, en vanaf 14 alleen.
geen ruiterbewijs nodig ^^
officieel moet je op de baan. als het te doen is ga ik ook gewoon op de baan, maar als ze er 90 rijden ga ik op het fietspad ^^ nog nooit commentaar gekregen

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 11:33

Haha, da's fijn. De weg waar ik het over heb heeft op het begin zelfs geen fietspad, daar is de weg te smal voor. Het is ook best gevaarlijk voor fietsers vindt ik. Want ik moet er elke dag fietsen, helemaal eng als je ook nog omvergeblazen wordt door vrachtwagens. :+ Maar de volgende keer ga ik een andere weg nemen hoor! Beter een omweg die langer duurt dan onder een auto.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:36

xBalou schreef:
Leeftijd weet ik niet,
Officieel moet je op de weg, maar dat vind ik echt niks, veiligheid voor op, lekker op het fietspad! En voor de zeurpietjes, beter poep op het fietspad dan een ongeluk op de weg!

ruim het dan op

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 12:49

Mijn pony en de pony waar ik op rijd hebben nog nooit buiten gepoept ;) maar ik zou idd het anders wel opruimen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:08

Top!