België, mooie routes gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

België, mooie routes gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 18:16

Ik ben pas terug van de hoge kempen, zalige wandelingen gedaan.
Nu vroeg ik me af of iemand me nog wat tips kon geven om mooie wandelingen te maken beetje dichter in de buurt (West-of Oostvlaanderen).
Liefst onverharde paden (paarden zijn niet beslegen), niet hele tijd rechtdoor, bergjes als het kan...

Tips voor wandelingen in Wallonië zijn ook welkom. Helaas kwam ik in Ardennen meestal paden tegen met veel steenbrokken.
Zijn er ook routes op zachtere grond zonder zoveel steenbrokken?

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:14

Moeilijk, want ze hebben in Vlaanderen jammer genoeg nogal eens de gewoonte om steengruis te kappen op mooie paden.

In Oost- en West-Vlaanderen weet ik niet zoveel vrees ik. Bulskampveld in Beernem heb ik gedaan en is mooi om te rijden en lukt volgens mij wel zonder ijzers. Maar ik denk dat je wel een kaart moet hebben als je er de weg niet kent.

In Stekene kan je ook mooi rijden en dat lukt ook zonder ijzers. Naar wat ik gehoord heb zouden daar ook knooppunten komen, maar daar heb ik niets meer over gevonden buiten dit krantenbericht: http://www.gva.be/regio-waas/moerbeke-w ... route.aspx
Klein online kaartje van Stekene: http://www.natuurenbos.be/~/media/Files ... _kaart.pdf

Dit jaar ben ik naar De Panne geweest en daar zijn ook aangeduide ruiterroutes, daar rijden gaat ook probleemloos zonder ijzers.

En hier nog een lijstje naar een aantal ruiterroutes (West-Vlaanderen): http://www.westtoer.be/westtoer/rlijst.aspx?type=Paard
Geen idee of die allemaal te doen zijn zonder ijzers (Ik vrees ervoor).

En nog een website: http://www.ruiterpaden.be/

Er zijn nog plaatsen in Oost- en West-Vlaanderen waar je mooi kan rijden, maar dan zijn ijzers toch wel echt nodig.

In de ardennen kan je heel mooi rijden, maar het is daar ook heel stenig, ik zou daar nooit gaan rijden met een blootsvoets paard.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 21:04

Thx voor het antoord ;-).
De Panne, Buslkamp doe ik regelmatig, ideaal zonder ijzers.
Bedankt voor de sites! Ruiterpaden ken ik, maar vind het jammer dat er niet wat meer foto's staan zodat je beetje idee hebt van hoe de route eruit ziet.

Ardennen zijn idd heel stenig, dat lukt niet op de paden die ik tot nu toe gedaan heb. Vroeg me af of ze allemaal zo stenig waren...

BelleFleur

Re: België, mooie routes gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:08

Ik ken de ondergrond niet maar er wordt regelmatig gewandeld in de Lembeekse bossen. Er was hier zelfs een bokker die een manege aan de rand had overgenomen, misschien kan je daar wat meer info vinden. Verder schijnt het ook mooi wandelen te zijn in de bossen in Knesselare, maar ook daar ken ik de ondergrond niet.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:13

In diksmuide is er ergens een mooie route op bijna enkel zachte ondergrond. Het zou ook een menroute zijn maar onderweg kom je brugje tegen en daar durfden we met de koets niet over uit vrees dat het te smal leek. Desondanks we de rit serieus hebben moeten inkorten was hij er mooi. Er staan overal paaltjes langs waar je moet rijden

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:06

Indien je in stekene wil gaan wandelen, mag je me steeds contacteren, kan je wel een mooie route laten zien :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 19:38

Bedankt! Lijkt me wel leuk!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:07

In Stekene en omgeving, staan nu de bordjes met de knooppunten en er zijn verschillende plaatsen waar je de kaarten kan verkrijgen (gratis) zoals de Ruitershoeve in Stekene.
Echter staan op de kaarten ook routes die ik niet kan aanraden. Blijf vooral weg uit de buurt van Vrasene, dat is daar een beetje zielig.
Echter Stekene, Moerbeke, de Klinge (met de stopers en waterwinning), zijn mooie routes.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:06

Dat is interessant, Dana82! Dus de knooppunten zijn er al dan. Dan ga ik daar wel eens gaan verkennen binnenkort denk ik. Zijn er plaatsen waar je kan parkeren met de trailer? En kan je het kaartje ook via internet bestellen eventueel? Ik woon wel een eindje van Stekene...

Ik ben afgelopen woensdag naar het Hallerbos getrokken en dat is toch ook een aanrader. Ook altijd fijn als je wat heuveltraining wil doen. Er zijn daar wel stenige passages, maar nog net te doen met een ijzerloos paard denk ik (ik heb er toch al gereden met mijn jongste paard en die heeft geen ijzers).
Ik vraag me af of er een aansluiting is vanuit het Hallerbos naar de Lembeekse bossen, aangezien die toch niet ver van elkaar liggen... En is er iemand die weet of er aangeduide ruiterpaden zijn in de Lembeekse bossen?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:23

Er zijn wel wat plekken vanwaar je kan vertrekken. De Ruitershoeve te Stekene (normaal hebben ze die kaarten, kan je gelijk eerst bellen of ze nog zo'n kaarten hebben liggen). Daar kan je prima naast de baan parkeren.
Er zijn wel verschillende officiële vertrekplaatsen maar weet ze zo niet van buiten. Ik rij daar zoveel, dus op zulke dingen let ik dan niet meteen.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:08

Elfie schreef:
Dat is interessant, Dana82! Dus de knooppunten zijn er al dan. Dan ga ik daar wel eens gaan verkennen binnenkort denk ik. Zijn er plaatsen waar je kan parkeren met de trailer? En kan je het kaartje ook via internet bestellen eventueel? Ik woon wel een eindje van Stekene...

Ik ben afgelopen woensdag naar het Hallerbos getrokken en dat is toch ook een aanrader. Ook altijd fijn als je wat heuveltraining wil doen. Er zijn daar wel stenige passages, maar nog net te doen met een ijzerloos paard denk ik (ik heb er toch al gereden met mijn jongste paard en die heeft geen ijzers).
Ik vraag me af of er een aansluiting is vanuit het Hallerbos naar de Lembeekse bossen, aangezien die toch niet ver van elkaar liggen... En is er iemand die weet of er aangeduide ruiterpaden zijn in de Lembeekse bossen?

Het Hallerbosligt bij Halle, in Vlaams-Brabant, toch? De Lembeekse bossen die ik bedoel liggen in Oost-Vlaanderen, dus die aansluiting zal moeilijk worden. Misschien zijn er wel bossen rond Lembeek, maar deze liggen in Lembeke.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:20

JoAnn schreef:
Het Hallerbosligt bij Halle, in Vlaams-Brabant, toch? De Lembeekse bossen die ik bedoel liggen in Oost-Vlaanderen, dus die aansluiting zal moeilijk worden. Misschien zijn er wel bossen rond Lembeek, maar deze liggen in Lembeke.

Oei, mijn fout, ik bedoelde inderdaad de bossen aan Lembeek, Vlaams-Brabant en niet Lembeke, Oost-Vlaanderen. Blijkbaar noemt dat daar Lembeekbos.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 21:01

Rond de Lembeekse bossen staan stallen van mij op grond van m'n ouders (dus vertrekpunt heb ik al in deze omgeving). Ik ben er al lang niet meer geweest, is het nog de moeite om daar te gaan rijden? Ik hoorde dat er niet veel onverharde zandwegels meer waren waar paarden op mogen. Vroeger als kind ging ik er veel fietsen, toen waren er wel redelijk wat zandwegeltjes.
Klopt dat?

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:43

Interessant topic, ik zoek ook wel leuke routes in deze regio. Ik woon in Waregem en alles is hier beton. Regio Wortegem weet ik wel enkele landwegeltjes waar een galopje kan, maar ook heel beperkt. Ook ijzerloze voeten hier dus steenbrokken zijn no go.
Bulskampveld heb ik al gedaan, is best leuk!
Ken je de ruiterlus regio Zingen/Huise/Kruishoutem? Daar is - in afspraak met boeren - bij de akkers telkens een brede strook gras vrijgehouden voor paarden, mits een klein jaarlijks bedrag kan je daar gebruik van maken!
En de kust, regio De Haan kan je in de duinen, op het strand, in de bossen...

Iemand al naar het Kloosterbos in Zelzate geweest? Of Ryckevelde, bij Assebroek?

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 06:43

Ik ben al in het kloosterbos gaan rijden (is Wachtebeke volgens mij). Is wel mooi om te rijden maar niet erg groot. Wij hebben dat toen gecombineerd met een stukje heidebos en hebben de doorsteek naar het kloosterbos gemaakt. Maar dat was niet ideaal, toch een redelijk stuk beton langs een normaal gezien erg drukke weg, maar dat was te doen omdat ze daar toen aan het werken waren. Om speciaal met de trailer naar het kloosterbos te rijden zou ik niet doen, dat is echt de moeite niet. Wij hebben zowat kriskras het bos in alle richtingen doorkruist en ik denk dat we op minder dan een uur tijd alle wegjes gedaan hebben... Ik zou dan eerder naar Stekene rijden, daar zijn volgens mij meer mogelijkheden voor een fijne wandeling.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:37

Klopt idd. Moerbeke is niet groot en een doorsteek van Stekene naar daar betekend veel baan. Wat iets verder is, is Zandvliet maar dat is wel echt prachtig rijden.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:18

Zandvliet maar dan de andere kant van de A12 neem ik aan? Net aan de grens met Nederland in grenspark De Zoom - Kalmthoutse heide? Daar heb ik ook al gereden en is inderdaad prachtig! Allé, ik heb wel enkel in het Nederlandse gedeelte gereden, vertrokken vanuit Huijbergen. Daar werd toen een endurance wedstrijd georganiseerd. Maar zijn daar aangeduide ruiterpaden? Ik zou daar nog wel eens terug naar toe willen maar ik ken er mijn weg niet... En waar ergens kan je parkeren?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:09

De ruiterpaden zijn wel aangeduid maar niet met knooppunten ofzo. Ik weet ook niet of je er kaarten van hebt, even googlenen lijkt me. Ik rij er wat op gevoel en heb nu ook een app op de telefoon met alle stafkaarten erop, heel handig.
Wij parkeren altijd aan de Leeuw Van Vlaanderen (Antwerpsebaan 413) in Zandvliet, kan je meteen de bossen in. Even eerste een belletje geven naar die taverne om te vragen of je mag parkeren is wel aangeraden. Omdat te pas en te onpas iedereen daar kwam parkeren zijn ze er nogal "streng" op geworden. En het is dan ook de bedoeling dat je daar zeker iets gaan drinken of eten achteraf... (wat wij niet erg vinden haha)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 00:49

Kaart van de Zoom - Kalmthoutse heide:
http://www.grensparkzk.nl/sites/grenspa ... 365998.pdf

Reed daar 'vroeger' geregeld en graag. Ook de Ruchphense heide en omgeving Achtmaal heb je mooie paden, maar daar heb ik online geen kaart van gevonden. Is natuurlijk ook weer gelijk een stuk uit de richting die je zoekt, maar in de buurt van Kalmthoutse heide.