Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Jilletje schreef:Nee dat is in mijn ogen een fabel en zo kan je levensgevaarlijke situaties creeren.
wat zou je doen als je paard hierdoor in blinde paniek raakt??? Denk niet dat je haar weer terug onder controle krijgt.
Je kan ook een stalgenoot vragen of die te voet mee wilt gaan dan kan die zien wat er fout gaat.
En je er advies over geven.
gebruik je het zweepje ook wel??
Ik denk dat je wat strenger moet zijn
Tinkers zijn sterke,lompe en eigenwijze paarden over het algemeen dus die hebben snel door als ze ergens onderuit kunnen komen.
Michellette schreef:Je hebt bij de omschrijving van dit paard staan: vertrouwd bijna niemand.
Moet je vooral met een natte spons aan de slag gaan (of een ei kapot slaan) dan kun je jouw naam aan dat rijtje van onbetrouwbare personen toevoegen!
Zorg voor begeleiding als je op pad gaat zodat je het op dat moment kunt oplossen, neem iemand mee die ziet wat er gebeurd en direct kan helpen, dat is beter dan achteraf op bokt. Vanachter de pc is gemakkelijk praten maar niet handelen!
Blubje11 schreef:zou het door het zadel kunnen komen? Omdat ze het aan de hand niet heeft dacht ik daar aan.
Buiten wel gewoon streng zijn, steigeren mag niet. Zweepje mee en als het paard steiger boven z'n hoofd houden wil soms wel helpen.
En een lopend paard kan niet steigeren, gaat het paard toch stilstaan terwijl dat niet mag, mag je best wel heel duidelijk zijn. Desnoods maar een harde mep met je zweep geven(laatste oplossing, eerst wat vriendelijker proberen natuurlijk) dat ie weer gaat lopen want steigeren is hartstikke gevaarlijk.
Jilletje schreef:Ik denk dat het paard buiten gewoon een stapje te ver is voor jullie, hoe oud is de gene die met je mee gaat naar buiten???
Dit kan beter een volwassen persoon zijn met wat meer inzicht.
Aan je reacties merk ik dat je het paard buiten duidelijk niet de baas bent.
Je bent duidelijk geen partij voor het paard, en die vind dat wel leuk want dan kan ze lekker doen waar ze zelf zin in heeft??
Is het je eigen paard of een verzorg paard??
Als het je eigen paard is, is het misschien een optie om voor een ponny te kijken die beter bij jou past, dus een maatje kleiner.
Die zou je veel beter de baas kunnen zijn.
En anders gewoon lekker in we wei blijven rijden en ook regelmatig les nemen zodat je elkaar beter leert begrijpen
Carmenxoxo schreef:Jilletje schreef:Ik denk dat het paard buiten gewoon een stapje te ver is voor jullie, hoe oud is de gene die met je mee gaat naar buiten???
Dit kan beter een volwassen persoon zijn met wat meer inzicht.
Aan je reacties merk ik dat je het paard buiten duidelijk niet de baas bent.
Je bent duidelijk geen partij voor het paard, en die vind dat wel leuk want dan kan ze lekker doen waar ze zelf zin in heeft??
Is het je eigen paard of een verzorg paard??
Als het je eigen paard is, is het misschien een optie om voor een ponny te kijken die beter bij jou past, dus een maatje kleiner.
Die zou je veel beter de baas kunnen zijn.
En anders gewoon lekker in we wei blijven rijden en ook regelmatig les nemen zodat je elkaar beter leert begrijpen
Ik ben niet degene die er op zit tijdens het buiten rijden, dat is een vriendin van mij. Zij is 13. We gaan binnenkort van stal verhuizen en krijgen dan ook les.
Het is mijn eigen paard.
Ik ga haar sowieso niet verkopen.
We hebben haar nooit serieus kunnen rijden doordat we geen bak of iets hebben, volgende maand gaat ze naar een stal met binnen en buitenbak en dan ga ik ook lessen met haar nemen.
Neeltje is voor ons nog nooit biten geweest en heeft een geschiedenis die invloed heeft op haar toekomst. Ze is mishandeld en verwaarloosd geweest. Ze komt uit ierland, toen ze bij ons kwam kon ze bijna niks. Als je toen met haar aan de hand naar buiten ging wilde ze meteen omkeren en terug naar wei. In de wei wilde ze niet meelopen aan de hand. Na n halfjaar hebben we al heel veel bereikt, we kunnen haar rijden, longeren, aan de fiets mee, buiten wandelen , vrijspringen, springen, crossen en we gaan steeds met grote stappen vooruit en dit tot nu toe allemaal zonder instructrice. En dat buitenrijden heb ik het vertrouwen erin dat dat ook gaat lukken, het duurt misschien wat langer maar we komen er wel. En ik ga mn paardje waar ik zielsveel van hou niet opgeven omdat ze niet 100% verkeersmak is. We komen er wel en ik had dit topic meer gemaakt om tips te krijgen.
Supervixen schreef:Dit klinkt precies zoals mijn paard een aantal jaren geleden ook was. Als ik dan been gaf kwam ze recht omhoog op de weg.
Ik heb het zo goed als opgelost.
Na het rijden ging ik buiten uitstappen. De eerste keer ging ze na 20 meter al stilstaan en begon ze achteruit te lopen. Ik deed toen niks. Geen been geven, alleen contactteugeltje. Ik wachtte tot ze wat rustiger werd en weer stil stond. Vooral zelf heel rustig blijven en niet bang worden van wat je paard doet. Als ze even stil stond drukte ik mijn been aan. Als ze als reactie naar achteren ging, meteen been eraf en weer wachten tot ze stil stond. Als ze als reactie naar voren ging, al was het maar een paar passen, uitgebreid belonen. Als ze dan weer een paar passen naar voren was gegaan, draaide ik zelf om en gingen we naar stal terug. Het stuk wat we buiten uit konden stappen werd heel geleidelijk aan steeds langer.
Dit traject heeft ongeveer een half jaar geduurd, ik stapte dan ongeveer twee keer per week buiten uit.
Tegenwoordig gaat ze nog wel eens stilstaan als ze iets eng vindt, maar ze loopt nooit meer achteruit en steigert ook niet meer.
Imitador schreef:Ik zie veel reacties met 'strenger aanpakken' en 'leiderschapprobleem' etc. waarbij het er een beetje op neer komt dat het paard gewoon niet wil. Maar ze kan ook echt bang zijn en onvoldoende vertrouwen hebben in de ruiter? Is het dan niet handiger om dát op te gaan lossen in plaats van streng zijn? Begrijp me niet verkeerd, ik kan het namelijk niet beoordelen. Misschien is streng zijn wel de oplossing. Maar het is denk ik handig als je eerst weet waarom. Misschien iemand erbij halen, of samen een keer schriktraining doen onder goede begeleiding?