Ik ben net terug van een maand Noorwegen en heb daar twee dagen kunnen paardrijden in Rondane National Park en Dovre National Park.
In het midden, op het punt waar beide parken elkaar bijna raken op 1000 meter boven de zee, ligt het plaatsje Hjerkin waar je de oudste in bedrijf zijnde boerderij van Noorwegen vindt....Hjerkin Fjellstue en Ridning. De drie gezinnen die de boerderij nu draaien hebben naast het boerenbedrijf, een camping, een hotel/pension en 50 ijslanders!

De 'Fjellridning' wordt geleidt door Martin en er zijn dagelijks tochten naar de twee parken. De IJslanders hebben het goed op de boerderij, ze lopen 24 uur per dag buiten in een kudde en hebben ruimte te over! Ze zien er uitstekend uit, al waren er wel een paar die last hadden van zomer eczeem (wat trouwens goed verzorgd werd). Alle paarden hebben keurig tuig, en de stallen zien er prima uit.

Martin vraagt vooraf aan iedere deelnemer wat hij of zij voor rijder is en waar je voorkeur naar uit gaat qua rijden. Op basis van hiervan maakt hij een indeling, wat ik zelf als heel prettig heb ervaren. Er wordt vooraf flink gepoetst en elke IJslander wordt voor vertrek goed gecontroleerd of al het tuig goed zit.
Je start met de grote groep, maar na ongeveer 15 minuten wordt je op basis van je ervaring in kleinere groepen ingedeeld van ongeveer 5 personen en ga je het park in onder begeleiding. Er zijn half daagse tours (van 9.30 tot 14.00 uur incl. poetsen) en hele dagen (9.00 - 17.00 uur incl. poetsen)

De omgeving is heel woest en uitgestrekt. Je ziet voornamelijk diepblauwe meertjes, mossen en kosmossen, bergen en rotsen. Het weer is heel wisselvallig en hoewel het soms prachtig weer kan zijn, moet je met deze bestemming vooral rekening houden met lage temperaturen en 4 seizoenen in een dag. Tijdens mijn tochten was het droog, maar de middagtemepartuur kwam niet boven de 10 graden uit (aug. 2013)

Heb je net als ik een gezin wat helemaal niets met paardrijden heeft.....geen probleem. Vanuit de boerderij kun je heerlijk wandelen, op muskus-os safari, mountainbiken, etc.
Voor meer info kun je kijken op de sitehttp://www.hjerkinn.no/

Het was zo fantastisch dat ik de plaatjes met jullie wilde delen
Thanks voor het delen van de foto's