Paardrijden in Noorwegen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HealthTIES

Paardrijden in Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 20:23

Hallo bokkers

Ik ben net terug van een maand Noorwegen en heb daar twee dagen kunnen paardrijden in Rondane National Park en Dovre National Park.

In het midden, op het punt waar beide parken elkaar bijna raken op 1000 meter boven de zee, ligt het plaatsje Hjerkin waar je de oudste in bedrijf zijnde boerderij van Noorwegen vindt....Hjerkin Fjellstue en Ridning. De drie gezinnen die de boerderij nu draaien hebben naast het boerenbedrijf, een camping, een hotel/pension en 50 ijslanders!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De 'Fjellridning' wordt geleidt door Martin en er zijn dagelijks tochten naar de twee parken. De IJslanders hebben het goed op de boerderij, ze lopen 24 uur per dag buiten in een kudde en hebben ruimte te over! Ze zien er uitstekend uit, al waren er wel een paar die last hadden van zomer eczeem (wat trouwens goed verzorgd werd). Alle paarden hebben keurig tuig, en de stallen zien er prima uit.

Afbeelding

Martin vraagt vooraf aan iedere deelnemer wat hij of zij voor rijder is en waar je voorkeur naar uit gaat qua rijden. Op basis van hiervan maakt hij een indeling, wat ik zelf als heel prettig heb ervaren. Er wordt vooraf flink gepoetst en elke IJslander wordt voor vertrek goed gecontroleerd of al het tuig goed zit.

Je start met de grote groep, maar na ongeveer 15 minuten wordt je op basis van je ervaring in kleinere groepen ingedeeld van ongeveer 5 personen en ga je het park in onder begeleiding. Er zijn half daagse tours (van 9.30 tot 14.00 uur incl. poetsen) en hele dagen (9.00 - 17.00 uur incl. poetsen)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De omgeving is heel woest en uitgestrekt. Je ziet voornamelijk diepblauwe meertjes, mossen en kosmossen, bergen en rotsen. Het weer is heel wisselvallig en hoewel het soms prachtig weer kan zijn, moet je met deze bestemming vooral rekening houden met lage temperaturen en 4 seizoenen in een dag. Tijdens mijn tochten was het droog, maar de middagtemepartuur kwam niet boven de 10 graden uit (aug. 2013)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb je net als ik een gezin wat helemaal niets met paardrijden heeft.....geen probleem. Vanuit de boerderij kun je heerlijk wandelen, op muskus-os safari, mountainbiken, etc.

Voor meer info kun je kijken op de sitehttp://www.hjerkinn.no/

Afbeelding

Het was zo fantastisch dat ik de plaatjes met jullie wilde delen

YankeeBoy

Re: Paardrijden in Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:28

Jee, wat een ruige omgeving. Heel gaaf om daar te kunnen rijden

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 09:27

:)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:23

Super gaaf dat je daar zo'n tocht hebt gemaakt! Lijkt me super om ook eens te doen! :D

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:13

Gaaf! Jaren geleden met mijn zus in Zweden op IJslanders gereden. Dat was ook mooi, maar Noorwegen vind ik persoonlijk toch mooier.
Mooie foto's, leuke paarden, en nu lekker na genieten

baakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:32

Ziet er echt gaaf uit :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:46

Het ziet er super gaaf uit,maar wel koud brr...10 graden in augustus..dan wil ik niet weten hoeveel graden het in februarie is...{koud!}

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:54

Héérlijke foto's ! Wow ! Wat een mooie omgeving, echt puur natuur ! <3
De paardjes zien er ook allemaal heel goed uit !

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:21

Vorig jaar ben ik naar de Noordkaap gereden en had daardoor Noorwegen leren kennen. Wat een fantastisch land is dat! Ik kwam met soortgelijke foto's thuis. Wat hoog ligt die boerderij! Wat zal je genoten hebben! Volgens mij ligt op de foto dat je het water in zou gaan voor je voeten het karkas van een schaap.......

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 11:46

Ja, dat van dat schapenkarkas klopt. Alles loopt in Noorwegen gewoon los en gaat dus ook gewoon dood in natuur. Wij hadden eerst ook het voornemen om naar de noordkant te rijden, maar de afstanden zijn zo groot, dat we dat maar niet bedaan hebben. Lijkt me wel heeeel gaaf naar de noordkaap.....staat nog op het to do lijstje :)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:55

Afstanden zijn bijna niet te overzien. Is geen afstand Groningen-Maastricht. Over naar de Noordkaap rijden deden we 5 dagen eenmaal in Scandinavië. Reden vaak 600 km per dag. Toch genoten.
Wij zagen ook eens een rendierkarkas liggen op een parkeerplaats, dat ze dat niet weg halen!
Je hebt het al gemerkt; veel lage temperaturen ook in de zomer. Wij hadden op de Noordkaap +5. 'k Was blij dat ik een legging onder mijn jeans kon doen EN een regenbroek erover. Regen, mistig, storm! We waaiden zowat van de kaap af. Gelukkig staat er een hek van 1.40 omheen zodat idioten er niet over heen gaan klimmen. De kaap steekt 365 mter boven waterniveau uit.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:01

Prachtig! Kan me voorstellen dat het een gave ervaring is geweest, sowieso heel die maand. Die IJslanders zien er goed uit zeg.

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 15:49

Haha...net bevallen en toch alweer op bokt! Gefeliciteerd met de kleine Finn :)

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:51

Geweldig! Wij gaan ook vaak naar Noorwegen maar ik heb tot nu toe nog nooit ergens kunnen rijden.

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 16:00

Ik heb er ook vooraf best een tijd naar gezocht op internet. Ben ook nog een stal tegengekomen bij Evje in het Setesdal. In Hjerkin zat trouwens nog een stal die meerdaagse trektochten organiseerde op IJslanders, maar ik begreep van de locals dat de tochten bij Martin echt beter waren. Volgende keer dus zeker naar Hjerkin ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:56

Ooooo geweldig. Bucket list item!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:45

Wat ziet dat er ontzettend mooi uit zeg :oo Thanks voor het delen van de foto's :)

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:14

Gaaf zeg !
Prachtige omgeving en leuke paardjes zo te zien :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:17

Noorwegen is echt geweldig. Ik ga over een paar weken weer een weekendje :j