van Enkhuizen naar Egmond te paard 60 km

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moviechannel

van Enkhuizen naar Egmond te paard 60 km

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 13:39

Beste mensen,

Mijn stalgenootje en ik gaan een rit maken van Enkhuizen naar Egmond te paard, het is 60 km rijden, en we hebben een fietsroute gepland, het is ongeveer 7 uur stappen, we gaan het in 1 keer rijden, voor de paarden hebben we een manege, in Egmond verblijven we 2 dagen en gaan daar strandritten maken, graag jullie mening en tips over dit plan ???
Laatst bijgewerkt door moviechannel op 13-08-13 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Re: van Enkhuizen naar Egmond te paard 60 km

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:42

Hoe getraind zijn jullie paarden? Hoe veel en lang rijdt je nu al buiten?

Ik vind 7 uur namelijk wel lang als je niet bv elke week buitenritten maakt van 2 uur en meer.

moviechannel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 13:44

we zijn deze week ritten aan het maken van 2 uur, dierenarts heeft ons geadviseerd dit te doen voordat we gaan, om daarna de ademhaling hartslag en temperatuur te meten, als dat goed gaat is het verantwoord, we krijgen zakjes mineralen mee die ze verliezen tijdens lange ritten ter aanvulling, verder zijn ze fit en gezond

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:55

jeetje das een lange tocht maar wat ik goed begrijp is dat ze niet daarna echt kunnen uitrusten omdat er dan 2 dagen strandritten staan gepland? Jullie doen er echt goed aan om te trainen, weet niet wat het qua weer gaat doen of het warmer word of iets. Bedoel paar uur rij je al snel hangt ook af hoe jullie rijden...neem aan toch ook hoop stapmomenten?

moviechannel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 15:16

moviechannel schreef:
we zijn deze week ritten aan het maken van 2 uur, dierenarts heeft ons geadviseerd dit te doen voordat we gaan, om daarna de ademhaling hartslag en temperatuur te meten, als dat goed gaat is het verantwoord, we krijgen zakjes mineralen (electrolyten) mee die ze verliezen tijdens lange ritten ter aanvulling, verder zijn ze fit en gezond

moviechannel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 15:17

heb net twee opvouwbare emmers besteld, hahahah :D vet grappig die dingen, en handig voor onderweg!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:18

60 km in 7 uur stappen ga je niet redden....

moviechannel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 15:19

Ja we gaan het stappend doen, en met extra electrolyten aanvulling geven aan het zoutgehalte dat schijnt wel erg belangrijk te zijn, om de 2 uur een kwartier pauze met grazen en drinken

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:21

leuk!
maar idd in stap red je dit zeker niet :n

ik ben jaren geleden samen met een vriendin met onze dravers van Abbenbroek naar Ouddorp gereden, dat is ong 25km
en we deden daar 3.5 uur over
we hebben wel een paar flinke draf stukken gedaan

wij reden dagelijks zo`n 4 a 6 uur met onze paarden en ze waren in topconditie.

maar wel een leuk plan, veel plezier :D

moviechannel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 15:22

ervan uitgaande dat een paard tussen de 5 a 10 km per uur stapt, heb ik 7 km genomen, is het rond de 7 uur, de afstand is precies gezegd; 53.98 km= 7 uur en 43 min. met pauzes word het natuurlijk meer, dus het is zeker langer ja ! Laten we het ruim nemen, 10 uur !!!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:49

Ik denk dat 'deze week ritten van 2 uur maken' zonder verder ook maar iets te weten over afstand en snelheid heel weinig informatie is. Wanneer ga je die kant op rijden? Wat heb je in de voorgaande weken (of maanden) al aan voorbereiding gedaan?

Als je niet goed weet hoe hard je paard stapt, is 7 kilometer per uur slechts een 'educated guess'. De ruin van een stalgenootje stapt bijvoorbeeld echt niet meer dan 4 km/h... Je gaat dus erg lang over die 60 kilometer doen en dat moet ook voor jezelf vol te houden zijn.

Verder schrijf je iets over een fietsroute en dan denk ik meteen aan asfalt en dus aan een flinke slijtageslag als de paarden op ijzers staan (laat staan blote voeten tenzij de voeten die belasting in duur en hardheid gewend zijn).

En verder: hoe kom je terug, ga je dan ook weer die 60 kilometer rijden?

Ik denk niet dat het onmogelijk is, maar dat de voorbereiding beter kan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:05

Hmmmm, volgens google maps zou een route van 49 km al 10 uur wandelen kosten. Als je die hele route in stap wil rijden zul je daar dus echt meer dan 7 uur voor nodig hebben.
Om heel eerlijk te zijn zou ik die route in twee stukken knippen, dan heb je nog steeds flinke dagafstanden, maar die zijn in principe goed haalbaar op een dag zonder dat je paarden compleet uitgeput aankomen. Na die 60 km op een dag zou ik niet meer 2 duinritten durven vragen van een paard.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:25

60 km op een mendurance wedstrijd deed ik 5 uur over maar dan heb je het over bijna continu draven en galop. Mijn ervaring is dat je 5 km per uur stapt en dan ook nog pauzes tussendoor elke 2 uur. Met een beetje geluk ben je 15 uur verder. Als je niet op enduranceniveau heb getraint vind ik dit plan wel een beetje ambitieus. Stappen op zich prima, kunnen ze lang volhouden (its not the distance but the speed that kills the horse) maar de combi met de duinritten en weer terug is overvragen. Hoe ga je je paard drenken. Met opvouwbare emmers zeg je. En dan water uit de sloot. Kans dat e het of niet drinken of vervuild is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:31

Stappen heeft ook nog eens als nadeel dat het voor de ruiter een stuk vermoeiender is (en je krijgt er een zere kont van) :-)

Kijk of je het in twee etappes van elk 30 km kunt knippen met wat draf en galop erbij. Op die manier rij je twee dagen achter elkaar 3 uur per dag, dat is zowel voor paard als ruiter goed vol te houden :-)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:35

Ik ga mee met de mening van Apple!

Misschien dat er Spanbroek of Hoogwoud (ligt ongeveer op de helft volgens mij), een stalling voor één nacht te vinden is? Daar in de omgeving zijn veel pensionstallen e.d. Of misschien is er halverwege de route wel een behulpzame bokker die jullie en de paarden een nachtje onderkomen kunnen bieden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:11

Ik ga mee met derest. Mijn pony loopt zo'n 5,3 km per uur in stap. Daarnaast moet je elektrolyten altijd in combinatie met veeeel water geven.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:16

Hier had een betere voorbereiding bij gekund.....

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:17

Klinkt inderdaad niet als een goed plan...
Wel met tussenstop erbij, dat je 30km op een dag rijdt.
Ik heb mijn pony met trailer naar haar nieuwe stal gebracht (12km) terwijl ik dagelijks 12km met haar reed.
Ook de indrukken, nieuwe omgeving etc. zijn erg vermoeiend voor je paard.
Denk niet dat je paard vrolijk wordt van je plan. :P

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:24

Wij zijn kortgeleden met goed getrainde paarden vanaf Sint Pancras naar Bakkum gereden, 23,7 km. Grotendeels langs de weg moeten stappen, in totaal ongeveer een uur kunnen draven en galopperen door het bos.
We hebben er 4 uur over gedaan, gewoon omdat het gewoon niet opschiet als je dwars door Alkmaar en Bergen heen moet stappen.
Kan je het niet beter wat meer verdelen en bijv in de buurt van Hoorn overnachten, en evt nog een keer ergens anders? dan maak je er een soort minitrektocht van. :)

Oh, en even ter vergelijk, onze paarden lopen normaal gesproken makkelijk 35 km in 3 uur, maar dat vind ik dan weer minder vermoeiend voor onszelf en de paarden dan 3 uur stappen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:25

Ben het eens met de rest dat het toch redelijk ambitieus is en de voorbereiding beter kan. Het idee is wel erg leuk! :j

Ik denk dat je uit mag gaan van 5 km/u gemiddeld aangezien je ook nog zit met stoplichten, eventueel verkeerd rijden en ander oponthoud. Reken daarbij nog de nodige pauzes voor jezelf en je paard. Iedere 2 uur een kwartier is vrij weinig jullie maar metname de paarden moeten ook echt even tijd krijgen om goed te eten. Je paard electrolieten geven tijdens de rit terwijl hij beperkt gelegenheid heeft om te drinken lijkt mij ook niet verstandig.

Rijd voor de zekerheid ook je route een keer voor. Het kan zijn dat er stukken tussen zitten die vanwege hekjes etc niet eenvoudig te doen zijn met een paard.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:27

Ik kijk net even in je profiel. Ik hoop toch niet dat je dit met je 4-jarige paard wil gaan doen? :oo
Als ik het goed begrijp heb je dit paard nu 3 weken, en heb je een week geleden nog een topic geopend omdat je er niet mee buiten kon rijden? Is dit nu als een grap bedoeld of serieus?
Laatst bijgewerkt door heleenxx op 13-08-13 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:32

reden jullie gister avond door bovenkarspel?
zoja dan ga je dat wel redden, deze stapte lekker door.

als je al aan het trainen bent zou ik het gewoon doen.
lukt het niet kan je altijd weer terug, zoek dan wel even telefoonnummers van DA langs de route.
evt. manege's en pensionstallen waar je terecht kan bij nood.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:36

jullie weten wel dat je voor 9 uur smorgens en na 7 uur savonds pas t strand op mogen en dus niet overdag met paard op t strand mag komen

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:14

Leuk idee! Maar ben je van plan dit met je paardje te doen die je nog maar 2 weken hebt en nog maar 4 is? Als dat zo is zou ik er eerder voor kiezen om het volgend jaar te gaan doen en nu te gaan trainen.. Zeker met zo'n jong ding, en een paardje wat je nog maar 2 weken hebt..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:17

Met een 4-jarige die je nog maar net hebt is dit plan gewoon gekkenwerk. Hoe snel wil je van je paard af, is dan de enige realistische reactie die ik kan geven....... ;(