Ruiterkaart?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Ruiterkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 19:53

Ik woon in Kortenhoef en om in het bos te mogen rijden moeten we een ruiterkaart kopen, jaarlijks. Daarvoor is een ruiterbewijs verplicht en daarvoor is weer het lidmaatschap van de KNHS verplicht. Jaarlijkse en twee jaarlijkse kosten dus. Een stukje verderop geldt weer een andere ruiterkaart en weer een stukje verderop..... enz. Vanmorgen sprak ik iemand die flinke ritten maakt en dus 3 a 4 kaarten per jaar afneemt excl. ruiterbewijs en KNHS.
Waarom kan dit niet anders?? Gewoon een jaarlijkse kaart via de KNHS die landelijk geldig is b.v. Je kunt dan eens de trailer pakken en de omgeving verkennen. Ik vind het behoorlijke geldklopperij waarvoor vaak ook nog eens weinig gedaan wordt. Wij hebben een behoorlijke beperking waar wij mogen rijden vergelijken bij fietser en wandelaars die nergens voor hoeven te betalen. Bovendien nogal eens gedoe omdat men meent meer rechten te hebben op het ruiterpad dan de ruiters.......
Wie van jullie moet ook ruiterkaarten kopen en waar? Drenthe schijnt een paradijs te zijn, gewoon opzadelen en gaan.

Dispar_Vulgo

Re: Ruiterkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:57

Jaa, ik snap je helemaal!

Sinds dit jaar heb ik een GNR kaart (a 40 euro per jaar), maar de afgelopen 7/8 jaar altijd 'illegaal' gereden en slechts 1x een boswachter tegen gekomen.
Ik vind het ook heel oneerlijk dat ruiters wel betalen, maar al die honderden hondeneigenaren niet. Maar er word nooit wat gedaan aan de ruiterpaden :(

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:59

Het ruiter bewijs kost je 40 euro per twee jaar en dat is incl. Knhs, dus dat zijn de kosten niet.
Verder is het bos bij ons gewoon vrij toegankelijk op de ruiterpaden dus ik heb geen ervaring met kaarten die je nodig hebt om er te mogen rijden.

Centraal regelen is wel lastig, omdat er zoveel verschillende eigenaren van gebieden zijn. Het gebied waar wij rijden is eigendom van twee gemeenten en staatsbosbeheer.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:01

Ach.. je kan het ook positief zien..
Blijkbaar heb jij een gebied met ruiterpaden waarin je kan rijden, hier is niets.
Maar het zou wel handig zijn als het centraal geregeld werd en dan voor een normaal tarief,
niet dat je dan ineens 100 euro moet gaan betalen voor die paar keer per jaar dat je je paard
op de trailer zet en naar het bos gaat.
Maar ja, dan zitten ze weer met al die verschillende boseigenaren.. als het uit 1 potje moet komen.

Heb overigens wel een ruitervergunning voor de LenD duinen, dat is een uur trailer rijden verderop.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 21:12

Een rijbewijs is 10 jaar geldig en daar hoef ik nergens lid voor te zijn.
De fietsers en wandelaars hebben eigen paden in het bos, zonder kosten.
Argument van GNR was dat ze daar subsidie voor krijgen. Volgens mij voor het bosonderhoud ook, van belastinggeld dus.
De KNHS is een overkoepelend orgaan voor de gehele paardensport, ze zouden bv de boseigenaren een bijdrage kunnen geven van de lidmaatschappen per gemeente.

Sjolvir

Re: Ruiterkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:17

Per gemeente zegt echter niets over hoeveel mensen er komen rijden.
Waar ik woon zal niemand spontaan het idee krijgen met de trailer er naar toe te rijden en daar buitenrit te gaan maken.
Bekende natuurgebieden dan weer wel, hoe maak je dan een nette verdeel sleutel?
Want bv masbos, bergschebos, strand, LenD duinen, Utrechtse heuvelrug zitten voor mij allemaal op pakweg uur trailer rijden, wie krijgt dan het geld?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 21:19

Sjolvir schreef:
Waar ik woon zal niemand spontaan het idee krijgen met de trailer er naar toe te rijden en daar buitenrit te gaan maken.

Dan zullen daar ook wel geen boseigenaren zijn die hun terrein openstellen?
Je kan het ook per hectare verdelen, er zullen heus wel mogelijkheden zijn. Ze kunnen toch ook de subsidies toekennen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:31

Margee schreef:
Sjolvir schreef:

Dan zullen daar ook wel geen boseigenaren zijn die hun terrein openstellen?
Je kan het ook per hectare verdelen, er zullen heus wel mogelijkheden zijn. Ze kunnen toch ook de subsidies toekennen?

Die toegangskaarten waar jij op doelt worden uitgegeven door prive-organisaties, die dat kunnen doen (of niet). Dat is een wezenlijk verschil met gebieden die van de overheid zijn (vaak via staatsbosbeheer). In tegenstelling tot jouw sugestie, krijgen die organisaties dus niet zomaar belastinggeld om hun gebied open te houden.

De NHS heeft daar geen belang, dus maak je ook daar niet al te druk om, de NHS gaat daar geen energie in steen, tenzij iemand anders het voortouw neemt, dan jatten ze het idee wel........