begeleiding van buitenritten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kamille

begeleiding van buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 19:36

Wat vinden jullie: hoeveel man/vrouw begeleiding hoort er te zijn bij een groepsbuitenrit? En waar kunnen die volgens jullie het beste rijden als het er meerdere zijn?

Happysuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:29

Dat ligt naar mijn mening aan de grootte van de groep en de ervaring van de ruiters
(nu vind ik dat je voor een buitenrit een gevorderde ruiter moet zijn, en je alle gangen moet kunnen beheersen)

Een verantwoord aantal begeleiders vind ik 1 op 4.

Eén begeleider rijdt vooraan en geeft het tempo aan.
Is er een 2e begeleider, dan rijdt die achteraan.
Heb je een derde begeleider, en dus een grote groep, dan rijdt die persoon ergens in het midden

Hoe groot is de groep waar je mee weg gaat Kamille?

nambi

Re: begeleiding van buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:51

ik vind 1 op 8 zat, mits de begeleider de weg goed kent, de paarden kent en de mensen/kinderen die mee gaan kent.
Ik heb er vaak genoeg 8 achter me, en nooit problemen mee gehad.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:57

Ik vind dat je bij een buitenrit met beginners meer begeleiders nodig hebt dan met gevorderde ruiters (met ervaring met buitenritten). Beginners probeer ik aan te houden 1 op 5 (en graag iemand mee op de fiets), en een groep van 8-10 gevorderden die ik wel ken qua rijden en ervaring neem ik gerust in m'n eentje mee.
Natuurlijk passen wij ook de pony's die mee gaan en de manier van rijden onderweg aan aan de ruiters. Zit er eentje tussen die nog nooit op buitenrit gegaloppeerd heeft dan doen we vanzelfsprekend geen rengalop, en een onzekere ruiter krijgt nooit een paard/pony die wat onrustig kan zijn.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:04

Ik vind eigenlijk dat, als je met meerdere ruiters op pad gaat, die het gebied niet kennen, er altijd twee of meer begeleiders nodig zijn. Als er namelijk iets gebeurt, kan een begeleider zich bezig houden met het incident, terwijl de andere de groep verder kan leiden.

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:10

Twee lijkt mij inderdaad het minimum, om de reden die Mijati noemt. Of je meer begeleiders nodig hebt, ligt inderdaad aan de ervaring van je groep, maar ook waar je naartoe gaat. Als je bijvoorbeeld met een grote groep een weg over moet steken of door een meer/waterplas/iets dergelijks gaat rijden, zou ik wel met meer dan twee mensen willen zijn.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:39

JI -> BRT

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 07:30

Ik vind dat je niet met een grote groep moet rijden, er is dan altijd wel een ruiter die het paard niet onder controle heeft. Mijn voorkeur voor een ontspannen buitenrit is met max vier personen. Dan kun je het leukst rijden met veel afwisseling in tempo.

BralindyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 07:48

Bij ons het altijd 1 op 3 en groepen niet groter dan 8 (incl. 2 begeleiders). Alleen bij een groepje van 3 met zeer gevorderde ruiters dan is er pas 1 begeleider.