Jong paard buitenrijden, wanneer ben je daar klaar voor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Jong paard buitenrijden, wanneer ben je daar klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 10:17

Ik lees op bokt heel veel wisselende verhalen over jongen paarden en buiten rijden. Ik zou wel eens willen weten hoe jullie hier over denken.

1 Wanneer is je paard klaar om naar buiten te gaan?
2 Ga je alleen met je paard naar buiten of zorg je ervoor dat er een ervaren paard mee gaat en waarom?

Ik vind zelf veiligheid erg belangrijk, ik ga pas naar buiten als ik het vertrouwen heb dat ik mijn weggebruikers niet hinder. Dit is het stadia dat alle hulpen er goed op zitten en het paard hier perfect naar luisterd, maarja buiten is altijd spannend en nieuw natuurlijk. Ook wil ik al snel dat mijn paard alleen gaat om op eigen benen te leren lopen.

Hoe maken jullie die keuze?

xMercury

Re: Jong paard buitenrijden, wanneer ben je daar klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:19

Bij ons in de buurt kun je enkel op een smalle dijk rijden, je hebt geen mogelijkheid tot uitwijken. Daarom heb ik besloten om daar niet met mijn jonge paard te komen, levensgevaarlijk!

Dit weekend gaan we naar het bos, geen verkeer, open ruimte. Veel veiliger dus!

Op straat zou ik echt afraden met een jong paard. Maar met een braaf ander paard in het bos, is denk ik prima te doen als het dier goed afgericht is :)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:22

Op het moment dat ik me er goed bij voel ga ik naar buiten. Uiteraard met rem en stuur.. Heb wel het geluk, dat ondanks dat ik in de randstad zit ik vanaf mijn wei meteen op de ruiterpaden ben en weinig met (groot) verkeer te maken heb.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:23

Tja afhankelijk van je omgeving, je paard en natuurlijk de ruiter.

Ik ben voorstander van jonge paarden zo snel mogelijk naar buiten. Met die van mij ben ik zodra ze zadelmak was gelijk de hort op gegaan. 1e keer met iemand er op en aan de hand mee (dit kende ze al).
2e keer gelijk los en ook op een zandpad een galopje meegepakt, dit was in de bak nog te intensief en kon ik mooi buiten trainen.

Maar voor mij:
omgeving: rustige buitenruimte met weinig verkeer en veel stukken waar geen gemotoriseerd verkeer mag komen muv landbouwverkeer, daar zit een fietspad langs dus uitwijkmogelijkheden
paard: haflinger die nergens van onder de indruk is, schrikken is stilstaan, gewend aan de hand qua verkeer dus kende al wat
ruiter: geen angst, altijd rustig en stabiel, goed aanvoelend waar de grenzen liggen.

Er is dus voor dit soort situaties geen vaste schets te geven. Een sensibel of enorm loperig paard zou ik niet zo snel meenemen en iig eerst goed de rem er op willen hebben. Bij die van mij was stemhulp voldoende maar dat is niet bij elk paard zo.

Een ervaren paard mee vind ik wel erg prettig. Zo hebben ze steun en gaan ze ook minder snel op de loop dan dat je alleen gaat.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:23

Met een jong paard zou ik de eerste keren altijd een goed vertrouwd paard meenemen, niet alleen gaan.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:24

Wij gingen de tweede keer erop al naar buiten, eerste keer heb ik op het land gereden Ho zit er erg goed op en sturen gaat ook prima, ho vond ik zelf het belangrijkste.Wij gingen eerst met pony alleen en dan iemand ernaast lopen, toen met twee andere brave paarden, toen nog een keertje met iemand ernaast en een paard erbij en nu zijn we al zo ver dat we gewoon zelf met een ouder braaf paard meegaan, Pony durft ook al goed voor te lopen alleen bij enge stukjes neemt de oudere ervare merrie het dan over om voor te lopen, inmiddels ook al een paar keer een drafje buiten gedaan gaat ook goed alleen begint meneer het nu wel erg leuk te vinden hahah. Mischien dat het ook een voordeel of nadeel is dat wij zelf geen bak hebben, de omgeving waar we wonen is redelijk druk maar vlak naast stal is een woonwijk die goed te doen is ook veel parkjes en fietspaden dus het is niet zo dat je gelijk op een drukke weg hoeft. Ik denk dat het heel paard verschillend is waneer het veilig is met een paard alleen naar buiten te gaan, die van ons is vrij onzeker maar het gaat steeds beter, maar voor de veiligheid zal ik voorlopig niet zo snel alleen gaan, hij wil nog wel eens dingen erg spannend vinden waarbij hij naar de oudere merrie gaat plakken prima dus. en als hij wat ouder is en er aan toe is zal ik mischien eerst met hem aan de hand wat vaker alleen wandelen en dan komt alleen met de tijd ook wel goed, maar geen haast hier. .. sorry voor het lange verhaal .. hahaha

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:26

Ik ben met mijn jonge paard (toen vier jaar) veel aan de hand buiten gaan wandelen. Toen dat probleemloos ging (geen schrik meer van auto's, treinen etc) opgezadeld aan de hand gaan wandelen. Op een keer toen het goed aanvoelde halverwege erop gegaan en erop verder gereden. Moest er iets mis gaan, sta ik er zo weer naast en gaan we even aan de hand verder, kwestie van risico beperken. Ik ging zowel met een ander paard, als alleen, gewoon zoals het die dag uitkwam. Met een ander paard erbij hebben ze natuurlijk wel veel meer steun dus dat vind ik zeker aan te raden :) Wat ik ook wel eens deed was vragen of er iemand wou meefietsen/meewandelen, daar had hij (net als met een tweede paard erbij) veel steun aan.

Paardlief is ondertussen 11 jaar en volledig bomproof :)

edit: hier ook geen piste dus we waren min of meer gedwongen na wat rondjes wei-rijden naar buiten te gaan.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:31

Het verschilt per situatie. Als je met je paard zo van stal het bos in kan, dan is het wel fijn om al snel te doen. De zadelmak maker die veel op bokt besproken wordt (Gert van den Hof) doet het al heel snel. Het is zo dat je als je buiten bent lange rechte lijnen rijdt en dat is voor een jong paard veel makkelijker dan veel wendingen rijden. De wendingen zijn voor een jong paard best moeilijk.
Mijn eigen paard vindt het heel fijn om buiten te rijden. Hij is nog niet zo lang bereden. Ik merk aan hem dat hij het veel makkelijker heeft buiten (lange rechte stukken rijden) dan in de bak. Deze week hebben we les gehad tussen de witte hekjes op gras. (Er was wedstrijd geweest en de hekjes stonden er nog.) Paard had er moeite mee. Het gras was vrij glad en de wendingen kostten hem best wat moeite. Het ging wel, maar niet van harte.
Wat ik in het begin gedaan heb is een rondje om de stal op het erf (dat kan bij ons). Daarna een iets groter rondje om de stal en de bak. En zo steeds verder uitbouwen.

Antwoord op je vragen.
1. Een paard is al vrij snel klaar om naar buiten te gaan. Sturen, gas en remmen (vooral dat remmen) is genoeg.
2. Ik ga alleen omdat er niet veel mensen op stal naar buiten gaan als ik er ben. Dat was al zo toen ik mijn eerste paard kocht en nu nog.
Hierbij moet worden aangetekend dat de ruiter niet zo snel klaar is om naar buiten te gaan. Je moet goed kunnen blijven zitten, ook bij onverwachte bewegingen van je paard (paarden stappen nog wel eens een stukje opzij buiten). Je moet echt goed kunnen schakelen, sturen en remmen.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:32

Zo snel mogelijk is mijn idee. Mits verantwoord.
Zo ben ik met mijn 2 jarige al heel veel kilometers langs de weg gaan maken, en nu als 4 jarige kan ik alleen met hem het bos in en ook langs de weg. Alleen doe ik meestal alleen het bekende weggetje langs m'n stal maar samen ben ik sinds kort ook naar het park geweest etc. (ook met een ander jong paard)

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:36

Met mijn enorm hete en rillerige merrie zijn we de zesde keer onder het zadel naar buiten geweest met een goede ruiter erop en ik op de liefde van haar leven ernaast. Ging prima toen ze zijn dan nog zo onder de indruk van andere dingen. Nu twee jaar later ook bezig om ze steeds meer alleen mee te nemen en dat doet ze ook heel goed.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:36

Wij gingen vroeger altijd zo snel mogelijk buiten met de jonge paarden. Staat er een stuur en een rem op: hop naar buiten.
Ze werden ook voor de kar geleerd en sja dan heb je buiten meer plaats dan in een bak.

Sowieso, na het rijden in de bak werd er buiten uitgestapt (rondje door een woonwijk). In het begin altijd met 2, bij een wat rillerig paard ging er ook nog iemand op de fiets mee. Eerste keer alleen ging er eventueel ook nog iemand op de fiets mee maar die fietste niet mee tot aan het bos.
Alleen naar het bos was ook echt alleen.
Ik maakte graag gebruik van het bos en z'n lange rechte paden om hen de galop bij te brengen, als ze daar in de bak wat moeite mee hadden.

Na hoeveel tijd we ze naar het bos reden (drukke weg oversteken, bruggetjes, landbouwverkeer en in het bos zelf: quads) hing er een beetje vanaf. De meeste waren superbraaf, beetje kijken, heel soms een huppeltje maar altijd bij je blijven. Ik denk dat bij 1 van de vlotste we na krap een maand onder zadel al naar het bos gingen, alleen. Maar ook zij was dus al voor de kar geleerd.
Er is er maar eentje geweest die ik niet vertrouwde en op de duur niet meer meenam op buitenrit (sloten van dichtbij bekijken of oncontroleerbaar beginnen rennen is niet zo leuk). Uiteindelijk reed ik die gewoon niet meer, veel te zenuwachtig. Toen hij ook voor de kar moeilijk te houden werd, hebben ze hem verkocht.

Nu had ik in die tijd ook gewoon wat meer lef. Stapte op elk paard en ging er zo mee naar buiten zonder vragen te stellen. 3-4-5 jarigen net onder zadel, eerste keer dat ik erop zat gelijk naar het bos. Was ook een beetje de reden dat ik daar reed, kwam goed uit dat er iemand met alle plezier kilometers wilde maken met die jonge guppen.
Tot dus die zenuwpees. Sindsdien ga ik niet meer zo onnadenkend op pad.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 12-07-13 10:46, in het totaal 2 keer bewerkt

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:41

Zodra het stuur en de rem goed werken, zou ik met een jong paard naar buiten gaan.

Mijn paard was toen we hem kochten nog nooit onder het zadel naar buiten geweest. Na 2 weken zijn we samen met een oude, brave pony van stal naar buiten gegaan.
Dit ging prima. Het kwam er zelfs op neer dat de oude pony het op sommige stukken dood eng vond en dat ons jonge paard dapper voorop liep :+
Na deze keer zijn we ook alleen met hem naar buiten gegaan. Ik er op en de mede-eigenaar op de fiets, of andersom natuurlijk.
Nu, een half jaartje verder, kan ik gewoon helemaal alleen naar buiten met hem.

Kortom, ik zou zo snel mogelijk naar buiten gaan. Voor het koppie van je paard is het goed, voor jezelf is het leuk en je laat je paard gelijk wennen aan veel verschillende situaties!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:43

Tja... Mijn merrie is zo ontzettend stoer, niets kan haar wat maken :') Ben met haar al langs wegenwerken, toeterende auto's, bruggen,... geweest toen ze vier was en wat was ze braaf! Alleen één keer door ongelukkige omstandigheden gevallen. De groep voor ons was al hard aan het galopperen en zij wou mee :roll: Ach, je moet zelf ook wat aanvoelen of je paard er klaar voor is. Als hij in de bak nog vaak schrikt van domme dingen zou ik het er niet op wagen. Maar zoals je zelf al zegt, de hulpen MOETEN er op zitten alsof het een beginnerspaard zou kunnen zijn :j

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:45

Zo snel mogelijk, mits het een veilige omgeving is!
Bij ons hoef je alleen een doodlopende weg af en dan ben je in het bos. 's Avonds is het daar rustig. Mijn stalgenoot ging de tweede keer erop gelijk naar buiten. Wel ging ik mee met mijn paard die al heel veel kilometers in de bossen had gemaakt. Die twee stonden ook bij elkaar in de wei en waren dikke maatjes. Paard van stalgenoot heeft geen pas verkeerd gezet! Ook de keren erna niet en ze kon eigenlijk heel vlot alleen naar buiten met haar paard.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:51

Onze drie jarige is net zadelmak.
Toen de rem en het stuur er op zat en we alle gangen konden rijden zijn we naar buiten gegaan.
Eerst eens een keer uit stappen over onze lange oprit, de volgende keer de weg over het kleine bosje in.
De keer erna me vriend mee op zijn paard en toen een klein rondje mee gereden.
Rij nu soms om uit te stappen een klein rondje door het kleine bosje heen moet dan 500 meter terug ver de weg en het rondje zelf is denk ik nog geen 1,5 km.
Als hij wat engst ziet zo als past geleden de buurman op de zitmaaier dan stap ik even af en lopen we er rustig samen langs op waarna ik er weer op stap.

Moet wel zeggen dat die van ons wat flegmatiek is en ik dit doe voor de afwisseling omdat hij anders het werk snel zat is. door het flagamatieke is hij ook wat lui, als ik zeg hoooo, boem staat hij stil. geeft mij wel vertrouwen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:35

Mijn allereerste ritjes waren 'buitenritjes': de weg die we anders aan de hand/fiets aflegden van het weiland naar stal (200 meter).

Een volgende keer zou ik het weer zo doen: zo snel mogelijk naar buiten op een korte weg die voor het paard bekend is. Wel op het moment dat er een gas, stuur en rem op zit, zoals hierboven ook gezegd wordt.

Overigens rijden wij nu nog steeds echt nauwelijks in de bak: mijn pony is buiten veel alerter, werkwilliger en enthousiaster. Kan ik me ook wel iets bij voorstellen! En met een beetje creativiteit lukt het ons buiten net zo goed om aan een dressuurmatige basis te werken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:58

Ik ben snel naar buiten gegaan, maar ik wandelde ook al met hem buiten toen hij nog een klein harig propje was. Hierdoor was hij al heel safe buiten, kende hij de dingen die we tegen konden komen en was het enige wat anders was dat ik er op zat. Wel met een ervaren paard mee, maar hij was direct al supersafe buiten. Hij vind het ook práchtig om te doen :))

Het hangt natuurlijk wel ook wel heel erg af van de combinatie paard en omgeving. Een rillerig paard in een drukke omgeving zonder uitwijkmogelijkheden.. mwah. Hier stap je letterlijk van het erf het zandpad op en kom je weinig verkeer tegen. Dat in combinatie met een stoere buffel en een ruiter die de bak 'mwah' vind en een paard wat vooral rechtuit moest kunnen om kracht op te bouwen zorgde ervoor dat ik al gauw buiten reed. Rij nu nog steeds meer buiten dan in de bak.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:03

Ik heb het paard juist buiten doorgereden, dus gelijk maar buiten nadat het zadelmak was. Wel met een fietser in het begin. In het eerste geval was ik zo weer terug bij de stal (paard ging er wel eens vandoor nadat ik zonder de fietser op pad ging) zonder over de weg etc te gaan. Paard stopte wel bij de stal :+
Fietser vond ik veiliger, die kon niet aan de kletter gaan :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:22

Naar het bos ben ik al heel snel gegaan (wel met de trailer er naar toe gereden), ze was toen nog maar net zadelmak. In haar geval was het wel opstappen en wegstappen.

De 1e keer voor de zekerheid m'n man mee gegaan ernaast, wat achteraf niet had gehoeven. Wel was haar vriendinnetje mee die al veel vaker naar het bos geweest was.

Later met nog 2 andere paarden langs de weg geweest. Voor de zekerheid is ook toen m'n man mee gelopen. Maar ook dit hoefde achteraf niet. Was ook weer gewoon braaf.
Fietsers van achteren, auto's etc deden haar niets.
Daarna nog een paar keer met een paar andere naar buiten geweest en dat ging ook goed. Ze vond het eigenlijk spannender toen we met een paard of 8 werden waarvan er 2 liepen te klieren omdat ze beide voorop wilde lopen.

Ben met d'r nog niet alleen op weg geweest langs de weg.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:24

Die van mij is altijd al heel nuchter en dapper geweest. Net 5 weken onder het zadel en toen buitenritje gemaakt. Eerst aan het touw met mijn vader ernaast. Dit ging super en sinds toen ga ik alleen op buitenrit.

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:40

Ik vind het belangrijk dat het paard eerst gewend is aan het verkeer en je al een aantal keer met hem gewandeld hebt. En voor de eerste keer zou ik zeker met iemand samen gaan, voor het geval dat er iets gebeurd dan is er in ieder geval iemand bij je.

vieftara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:18

zou je met een pony van 3 jaar die net onder het zadel is (nog geen half jaar) al naar buiten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:42

Ik vind het toch wel heel erg af hangen van de omgeving ook...

Rijd je gelijk een rustig bospas op, of moet je eerst door druk verkeer?

Kennissen van mij beleren jonge menpaarden en die rijden ze juist eerst buiten, omdat ze dan lekker rechtuit kunnen en niet hoeven te draaien in de bak.
Maar die rijden zo in het bos in, geen gevaar voor verkeer e.d.

Wij moeten hier eerst een paar redelijk drukke wegen langs voor we in de duinen zitten onder het zadel, dan wil ik toch wel goed stuur hebben en een paard dat al redelijk aan de hulpen is...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:45

Eigenlijk binnen een maand na het eerste inrijden, maar dan eerst enkel om even een stukje uit te stappen en dat steeds uitgebreider. Uiteraard alleen in een veilige situatie zonder groot verkeer bijvoorbeeld.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:50

Afhankelijk van de omgeving... Als ik hier in de buurt kijk, dan zou ik niet eens met mijn ervaren paard (die af en toe een aansteller is) de weg op gaan.. (smalle wegen, 60km dus ze rijden er 80 :'))

Als je direct aan een bos staat.. is het al een heel ander verhaal :)

En natuurlijk ook wat je paard al kent! Zo heb ik een half jaar lang wekelijks met een paardje jonger dan 1 jaar gewandeld.. gewoon kleine stukjes... Begonnen in het bos met mamsie erbij (stond ook voor de kar dus 100% verkeersmak) en verder gegaan... Hij was nergens meer van onder de indruk... Dus dat speelt denk ik ook wel mee!