Paard te enthousiast buiten, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EJMx

Paard te enthousiast buiten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 12:31

Hoi allemaal,

Normaal start ik niet snel een topic op, maar omdat ik bijna wel zeker weet dat meerdere mensen hier tegenaan lopen ben ik benieuwd naar tips hoe ik dit kan aanpakken.
Ik heb een Duits rijpaard, een merrie van 18 jaar die zich gedraagt als een 4 jarige :')
Wij rijden recreatief Western, en voornamelijk buiten. Ik rijd haar met een dubbel gebroken D-trens.
Nu is het zo dat ze altijd al enthousiast is geweest tijdens het buitenrijden, maar ze luisterde altijd redelijk. Ze is behoorlijk hard in haar mond (met dank aan de vorige eigenaren).
Wanneer we op buitenrit gaan, gaat het stappen prima. Wanneer we eenmaal een tijdje op weg zijn, stapt ze alleen maar harder, dit geldt opknoop de draf en galop. Ik kan hangen aan de teugels wat ik wil, maar dit heeft geen effect. Ze maakt zich zo stijf als een plank, en houdt haar hoofd hoog.
Dit gaat nu al een tijdje zo, en op dit moment vind ik het buitenrijden niet zo leuk meer. Ik kan dit niet oefenen in de bak, aangezien ze daar geen stap harder loopt zonder dat ik het zeg.

Ik heb ook wel eens bitloos met haar gereden (hackamore) maar hier loopt ze ook doorheen en dit vind ik zelf geen prettig hoofdstel.

Ik wil geen hulpteugels gaan gebruiken, maar ben nu aan het nadenken over een ander bit, of een ander bitloos hoofdstel. Ik kwam uit op een danger bit, of een myler.

Heeft iemand tips/ideeën?

Bedankt alvast!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paard te enthousiast buiten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:36

Duidelijk zijn, en het tempo blijven controleren.
Mijn merrie gaat als je niets doet ook vrolijk draven, en als je dan nog niet ingrijpt in galop.
Dus ben ik een tijd lang constant bezig geweest met het tempo te regelen. Ook binnen een gang mocht ze niet stiekem harder gaan lopen.
Na een paar weken begon ze het te accepteren, en ging het weer gewoon lekker aan een lange teugel.

Doet ze het overigens zowel op de heen als de terug weg?
Paarden die denken dat door snel terug naar huis te gaan ze hun rust krijgen, kun je dit afleren door bij stal aangekomen nog een extra rondje buiten te gaan doen, of nog even in de bak te gaan rijden. Net zolang tot ze snappen dat drammen geen zin heeft.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:07

Niet met bitten gaan lopen rotzooien, dat maakt het alleen maar erger op de lange duur. Mijn tip: Ga een weekend Struuken duuken. Hiermee kom je echt verder!
Zie voor informatie http://zefanjacoaching.nl/pages/sub/851 ... uuk_n.html (Mocht je willen gaan, noem dan maar even mijn forumnaam, heb ik er ook nog voordeel van :-) )

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:09

Een vraagje is ze hiervoor van duitsers geweest?

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:11

Oh, daar heb ik ook last van. Gaan we naar huis? Een onstopbare rengalop :\

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:25

Elke keer wanneer ze harder wil een volte rijden en dan teugels laten vieren. Wordt ze weer sneller weer een volte. Wel belangrijk teugels gelijk weer met rust laten. Deze tip gaf mij ooit eens een Canadees op een clinic. Misschien werkt dat voor jou paard

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:58

Ik had ook een verzorgpaard die dit deed. Was vaak gewoon knokken met hem. Dit kwam voornamelijk doordat de eigenaar van het paard van galopperen hielt, en dit buiten dus bijna alleen maar deed. De heenweg ging altijd nog wel, maar de terugweg niet. Na een tijdje erachter gekomen dat hij het op het harde niet deed, omdat hij geen associatie met hard gaan had op het harde. Dus altijd via het fietspad terug.
Binnen reed ik altijd met een bitloos hoofdstel, kin gekruist, met hem. Dit ging altijd erg goed. Op een gegeven moment maar de stoute schoenen aan getrokken en bitloos naar buiten. Dit ging helemaal super, geen strijd meer! (ik was de enige die bitloos met hem reed).

Wat ik als tip zou geven (en wat ik gedaan zou hebben als het paard van mijn verhaal mijn paard was): Buiten alleen maar stappen. Het paard moet de associatie van hard gaan uit zijn hoofd halen. Dit is er heel makkelijk in te rijden (vlucht gedrag) maar heel moeilijk uit te rijden. Dit kan dus ook maanden duren! Als je paard op een gegeven moment normaal stappend door het bos gaat, dan een drafje op de heen weg erbij.
Ik weet niet of je open staat voor bijna een jaar traject zo niet langer. Maar dit zou ik hebben gedaan. (werken in de bak, buiten (in/uit)stappen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:02

fjordnina schreef:
Niet met bitten gaan lopen rotzooien, dat maakt het alleen maar erger op de lange duur. Mijn tip: Ga een weekend Struuken duuken. Hiermee kom je echt verder!
Zie voor informatie http://zefanjacoaching.nl/pages/sub/851 ... uuk_n.html (Mocht je willen gaan, noem dan maar even mijn forumnaam, heb ik er ook nog voordeel van :-) )

Zeer mee eens, sterker nog, ik rotzooi helemaal niet met bitten, ik gebruik ze gewoon niet. :D

EJMx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 10:01

Gypsy schreef:
Duidelijk zijn, en het tempo blijven controleren.
Mijn merrie gaat als je niets doet ook vrolijk draven, en als je dan nog niet ingrijpt in galop.
Dus ben ik een tijd lang constant bezig geweest met het tempo te regelen. Ook binnen een gang mocht ze niet stiekem harder gaan lopen.
Na een paar weken begon ze het te accepteren, en ging het weer gewoon lekker aan een lange teugel.

Doet ze het overigens zowel op de heen als de terug weg?
Paarden die denken dat door snel terug naar huis te gaan ze hun rust krijgen, kun je dit afleren door bij stal aangekomen nog een extra rondje buiten te gaan doen, of nog even in de bak te gaan rijden. Net zolang tot ze snappen dat drammen geen zin heeft.

Bedankt voor je reactie! Het is niet zo dat ik haar maar haar gang laat gaan en vrolijk meega. Ik ben inderdaad constant bezig met het tempo. Ze doet dit op de heenweg en ook op de terugweg. De terugweg is het nog erger doordat ze weet dat we naar huis gaan. Dat is een goede tip, dankjewel!
Ze loopt dus gewoon dwars door mijn bit heen (dubbelgebroken) en ik kan doen wat ik wil en uiteindelijk trek ik haar wel eens om. Helaas kan dit niet altijd aangezien we hier smalle paden hebben. Ze blijft stuiteren en blijft constant gaan. Wanneer ik haar stil wil zetten duurt dit even voordat dit lukt. Ze kan denk ik voor 3 seconde stilstaan en dan loopt ze weer uit zichzelf. Dit blijf ik natuurlijk aanpakken met dat ze pas mag lopen wanneer ik dat zeg. Mevrouw wil dan ook nog wel eens dreigen om de sloot in te lopen en dan kan ze heel goed zijwaarts, maar tot nu toe negeer ik deze dreigingen.

Gypsy: Ik heb er totaal geen moeite mee om eventueel bitloos te gaan rijden. Ik heb nu een hackamore hoofdstel, dit vind ik zelf niet prettig omdat er wel eens een een kant om kan slaan en ik dan geen invloed meer op haar heb. Ik wil graag een hoofdstel waarbij ik uiteindelijk nog wel wat te zeggen heb. Iemand ideeën voor een ander bitloos hoofdstel?
Laatst bijgewerkt door EJMx op 07-06-13 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

EJMx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 10:01

fjordnina schreef:

Bedankt ik ga er eens naar kijken!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:52

Ik moet wel zeggen dat mijn merrie toevallig gewoon goed reageert op bitloos hoor, en bijvoorbeeld mijn schoonmoeder kan haar paard op haar pinken rijden maar er hangt wel een pessoabitje in, voor het geval dat.

In welke gang kun jij haar voor je gevoel het beste onder controle houden?
Zelf ging ik in het begin gewoon stappen, net zolang totdat dat geaccepteerd werd.

Desnoods ga je wandelen aan de hand, als je iig in stap maar rustig kunt rijden kun je het vanzelf uitbouwen.

Mootje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:04

Gypsy schreef:
Ik moet wel zeggen dat mijn merrie toevallig gewoon goed reageert op bitloos hoor, en bijvoorbeeld mijn schoonmoeder kan haar paard op haar pinken rijden maar er hangt wel een pessoabitje in, voor het geval dat.

In welke gang kun jij haar voor je gevoel het beste onder controle houden?
Zelf ging ik in het begin gewoon stappen, net zolang totdat dat geaccepteerd werd.

Desnoods ga je wandelen aan de hand, als je iig in stap maar rustig kunt rijden kun je het vanzelf uitbouwen.

+1
En zodra jij opgefokt/bang/zenuwachtig ben, ik weet niet of dat zo is.
Maar het paard voelt dat meteen.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:33

Heel herkenbaar. Ik heb hetzelfde probleem. Ik ben inmiddels wel wat banger geworden. Maar ik lees even mee.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:41

Ik heb ongeveer hetzelfde je moet heel consequent blijven. Paard is altijd met stang en trens gereden ook hele hard mond en is ondertussen 20jaar.
Heel hard stappen vind ik geen probleem maar dit is ook alleen de terug weg.
Bij mij is het probleem in 1x uit zichzelf draven en uit zichzelf de galop in en niet terug willen.

De bospaadjes die ik rij maak ik overgangen of ga ik stappen of soort van figuren rijden je paard bezig houden zeg maar soort van gebroken lijnen. Of ik wil naar die boom daarheen rijden en dan andere boom uitkiezen enz.
Wil me paard niet van de draf naar de stap keer ik weer om en doen we het pad overnieuw net zolang hij er in stap de weg vervolgd.
Ik maak altijd ophoudingen en reageerd hij niet een sterkere ophouding gaat hij hierdoor heen trek ik hem om om wil je draven ga dan maar zijwaarts draven dan gaat hij ook stappen. Op het moment dat je paard reageerd gelijk druk van de teugels af.
Ik heb sommige paadjes echt vaak heen en weer gereden maar de klik was er snel daarna.
Nu is het vaak alleen opletten met een ander paard erbij als we galop doen dat het geen wedstrijd wordt verder gaat het goed.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:00

Die van mij springt gelukkig niet in galop aan, maar gaat uit zichzelf draven(en steeds harder) Kan aan de teugels hangen(bij wijze van spreken) maar ik krijg haar amper terug.Die oefeningen kan ik ook weleens proberen maar hier is het plezier er een beetje af.

EJMx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 22:34

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb me er momenteel even bij neergelegd. Ik ben van de week een weekend naar de Veluwe met haar geweest (zonder ander paard), en het eerste half uurtje is ze rustig. Wanneer we eenmaal aandraven of hebben gegaloppeerd is het 'mis'. Ze vind het prachtig en wil dus alleen maar lopen, harder en harder.
Ik merk dat wanneer ik alleen rijd dat het dan beter onder controle is, wanneer ik samen rijd dan is het inderdaad het 'wedstrijdgevoel'.
Ik ben niet nerveus/zenuwachtig of bang op haar, maar ze haalt me soms het bloed onder m'n nagels vandaan en ik raak gefrustreerd waardoor het plezier er af gaat.

Wat vervelend dat jij in dezelfde situatie zit Nicky84. Is het bij jou zowel op de heenweg als op de terugweg? Mijn paard gaat er ook niet vandoor dus zal niet in galop springen, maar gaat inderdaad draven en alsmaar harder.

Momenteel heb ik het even naast me neergelegd. Naar mijn idee zit dit in haar, en zal ik dit voor een groot deel moeten gaan accepteren. Tuurlijk mag ze niet haar eigen tempo bepalen in alle situaties, maar het rijden wordt er niet leuker van wanneer ik alleen maar aan de teugels moet 'hangen'. Bedankt allemaal!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:49

Juist wel iedere keer ophoudingen geven, ik zat in het begin iedere 3 seconden aan de teugels, werd er knettergek van, maar... Op den duur drong ik door. Ik vertrok echt met het doel, vandaag wil ik alleen maar stappen en ik wil niet dat ze zomaar gaat draven. Voelde ik dat ze aan wou draven, dan gaf ik even een ophouding, zodat er geen kans was om in draf te gaan.

Als je niet standvastig bent kon het wel eens heel gevaarlijk worden, je paard snapt niet in welke situaties ze wel of niet moet luisteren....

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:59

Je lijkt mijn paard te beschrijven! Maar nu heb ik van de week voor het eerst met een pelham gereden en ik had een compleet ander paard onder mn kont! En dat terwijl ik hem nog een losse teugel gaf, hij luisterde gewoon direct naar lichte hulpjes!! Mijn paard liep voor de kar, misschien dat dat het is?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:14

die van mij loopt idd ook voor de kar;-) en ze doet t echt op de terugweg.

Mellow_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:24

doet ze het ook als je van tevoren gereden heb? Mijn paard kan buiten heeeeeeel enthousiast worden dus rij ik meestal eerst een kwartiertje in de bak en dan is tie buiten rustig :D

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:30

ik heb dus ook zo een pony verschillende bitten (trens) geprobeerd bitloos geprobeerd en geprobeerd te trainen niets hielp. toen ging ik met een pelham rijden en dit ging super goed hoefde niet meer te 'hangen' en kon haar op losse teugels fijn buiten rijden zonder enkel probleem. natuurlijk is dit totaal geen aanrader en zou eerst al het andere mogelijke proberen. deze pony liep ook voor de wagen op een liverpool op middelste gat

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:33

Tommie is buiten soms ook enthousiast. Het is beter geworden op het moment dat ik meer naar buiten ging. Dus regelmatig naar buiten. Soms is hij even sterk, maar over het algemeen wel braaf.
Ben ook wat strenger gaan rijden. Dus ook wat overgangen van stap naar draf en weer terug. Dat heeft erg geholpen.
Het tempo ligt soms wat hoog, maar probeer ook niet in een te laag tempo te rijden. Dus zelf begin ik met een actieve draf, zodat hij wat energie kwijt kan.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:04

Bij mij heeft meer buitenrijden geen effect, ik rij meerdere keren per week buiten. Wel typisch dat het hier vaak paarden lijkt te betreffen die voor de kar hebbeng estaan en dus meestal met hefboom-bit hebben gelopen....Wellicht als ze dat eenmaal gewend zijn, ze een gewoon bit gewoon heel slap vinden of zo...

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:01

Ik heb zo'n enthousiasteling buiten die haar nek erop kan zetten en dus niet maar naar mijn ongebroken trensje luisterde. Ik rijd nu met pelham (ook ongebroken) en ik kan nu met een simpele ophouding even de aandacht vragen en zolang ze braaf loopt in mijn tempo heeft zij een "losse"teugel. (ik rijd wel met dubbele teugels voor een duidelijk verschil en mijn stangteugel heb ik nog niet aan hoeven zitten)