Ik ga over een tijdje op vakantie met een groepje naar Drenthe te paard! Super spannend want dit wordt mijn eerste keer!
Ik ga met een groepje meiden die allemaal 18 jaar of ouder zijn, zelf ben ik nog 17. Omdat ik zelf geen (verzorg)paard heb mag ik op het paard van mijn stage begeleider (ik ken het paard, dus daar geen discussie over aub). Vervoer, stalling en overige zorgen zijn geregeld. Het paard is alleen verzekerd op eigen terrein, daarbuiten dus niet meer.
Mijn vraag was dus: Hoe zit het met verzekeringen? Als er wat gebeurd; het paard breekt zijn been, scheurt zijn pees of erger nog een voorbijganger raakt gewond. Hoe zit dit? Wat moet ik doen om zorgeloos buiten te kunnen rijden tijdens deze vakantie? Wat zijn belangrijke punten waar ik op moet letten? Wat moet ik allemaal mee naast het paspoort?
Een gescheurde pees of gebroken been van het paard valt nooit niet onder een standaard verzekering.
Verder zijn onze paarden opgenomen in onze eigen verzekering zodat wij overal verzekerd zijn.
Ik zou niet zomaar met een paard op pad gaan dat totaal niet in een verzekering is opgenomen. Kans dat er wat gebeurd is klein, maar als het gebeurd.....
_Noor
Geplaatst: 05-06-13 09:31
W.b.t. de voorbijgangers: dat valt onder je WA dus dan ben je daarvoor aansprakelijk. Als je het paard van een ander meeneemt: altijd de afspraken op papier zetten (en eventueel een aanvullende verzekering afsluiten maar ik weet niet hoe dat zit).
ikke
Geplaatst: 05-06-13 09:48
Eigenaar van het paard is verantwoordelijk/aansprakelijk, ongeacht wie erop zit. Als er expliciet in de verzekeringspolis staat dat die alleen op eigen terrein geldt, dan zal hij/zij buiten dat eigen terrein zelf voor alle kosten moeten opdraaien. Dat klinkt mij erg onlogisch in de oren, dus de werkelijkheid zal wel iets genuanceerder liggen. Check even bij LDRD voor de exacte details; die zit in het vak, ik niet.