rucphense hei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

rucphense hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 14:53

nu er meerdere malen iemand bekeurd is op de rucphense hei omdat ze niet op het ruiterpad reden is mijn vraag of ik nou gek ben of dat de paden daar echt niet duidelijk aangegeven zijn? er schijnen totaal maar 3 ruiterpaden te zijn over het hele bos! een stalgenoot heeft via defensie een kaart erover aangevraagd en ben benieuwd welke paden dat nou zijn!

iemand ervaringen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:58

Ik hoor hier op bokt ook meerdere mensen over de bekeuring. Het schijnt dat er een ruiterpad is van jawel circa 8 km en dat was het. :o Had ik gelezen in een ander topic.

Citaat:
De ruiterpaden hebben een totale lengte van 8600 meter. Het ruiterpad voert afwisselend door bos, heide en lange weilanden. Wij wensen u alvast een prettige wandel-, ruiter- of fietstocht toe!

tylando

Re: rucphense hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 15:16

ok maar waar het pad is en hoe ie loopt is mij een raadsel!

:+ ik struin altijd overal maar doorheen! let echt wel op bordjes ,maar die zijn er niet eens! ( ja heel zeldzaam )

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:18

:') ik heb wel een route gevonden, maar ik weet niet zeker of dat ook ECHT de ruiterroute is. :+

Heb je al een mailtje gedaan richting de gemeente? Want als het echt zo onduidelijk aangegeven is snap ik niet dat er boetes uitgedeeld worden. :o

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 15:19

een stalgenoot is er mee bezig, dus ben heel benieuwd'!

was vooral nieuwsgierig naar andermans verhalen en meningen!

schijnt dat je bij defensie moet wezen daarvoor werd haar verteld? volgens natuurmonumenten en bosbeheer dan!

ik begrijp er iig niet veel meer van!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:31

Op het parkeerterrein vlakbij het Ossekopke (eigenlijk tegenover de camping) staat een bord met een plattegrond. Daarop staat het verloop van de ruiterroute ingetekend. Mijn man is aan het kijken of hij dat in een bestand kan zetten dat ik hier kan plaatsen (google maps).
Daarnaast mag je, voor zover wij weten, op wegen/zandpaden rijden waar ook gemotoriseerd verkeer mag komen.
Wij waren er ook mee bezig om uit te vogelen welke dat precies zijn omdat wij vinden dat het soms twijfelachtig is. Daar zijn wij helaas nog niets mee opgeschoten, dus als je daar nieuws over hebt houd ik me aanbevolen.
Hebben ze jouw stalgenote verteld bij wie ze bij defensie moet zijn? Mijn man kent hier wel wat mensen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 15:33

ik zal het eens navragen als ik haar zie en dan laat ik het je weten!
eigenlijk niet echt super dat ze alleen op die paden mogen komen, meestal zijn deze zo zwaar met mul zand en kapot gereden door de wagens e.d.
terwijl het zo'n mooi bos is met hele mooie paden!

zal eens een keer bij het ossenkopke kijken ( moet ik daar wel legaal naartoe rijden natuurlijk )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:38

Heel toevallig is het pad waar ik de hei mee op kom een ruiterpad. De paden ook goed aangegeven als je weet waar je naar moet kijken :)

Ik rij al jaaaaren in de heide, zowel met een grote groep als alleen en heb 1 keer de ruiterroute gevolgd. Heb in die 10 jaar inmiddels nog nooit een boete gehad en heb er ook nog nooit iemand over horen klagen die ik ken...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 15:40

ik rijd ook al geruime tijd daar ( overal ) maar hoorde de laatste tijd dat er heel erg gecontroleerd werd, vandaar dat ik het vroeg!

ga even uitzoeken hoe de ruiterroute loopt en dan toch maar even goed kijken hoe en waar de bordjes zijn! :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:41

Klopt laatste tijd wordt er veel gecontroleerd en de boete kost je circa 90€

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:42

Ja joh? Vreemd :p

Maar nu wonen we wel aan de kant van de heide waar er bijna geen parkeerplekken zijn dus relatief weinig wandelaars. Misschien dat dat scheelt?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:43

@Tylando
Is goed.
Idd. het is hartstikke vervelend. Wordt op een gegeven moment ook zo eentonig...en vervelend dat je misschien niet af kunt korten als je niet de hele route wilt rijden.
Maar als het zo is dan zou ik wel willen weten waar PRECIES wij wel en niet mogen komen.

@Marloes
De marechaussee heeft, samen met anderen (ik denk Staatsbosbeheer), vanaf half april extra op oneigenlijk gebruik van het bos gecontroleerd en bekeuringen uitgedeeld. Niet alleen aan ruiters. Naar wat ik begreep meer in het weekend dan doordeweeks.

Er zijn trouwens ook bekeuringen uitgedeeld aan mensen die zich niet konden legitimeren.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:44

Hmm, ik zelf heb daar nog nooit ';n ruiterpad tegen gekomen, misschien omdat we altijd lekker de brede paden pakte haha! Ben benieuwd met die bekeuringen dan, als het niet eens fatsoenlijk staat aangegeven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:46

Er is achter de heide een stuk breed heerlijk crosspad wat wel bij de route hoort :) dat weet ik wel. Verder herinner ik me niet veel meer aan de route.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:53

Dat vind ik altijd wel jammer dat je ook op internet helemaal niets kan vinden over ruiterpaden in de omgeving. Als dat eens wat duidelijker was kan je er van te voren wat in verdiepen. Met het paard kom ik nooit in de Rucphense hei maar heb er nooit iets over kunnen vinden waar daar de ruiterpaden zitten. Wel erg vervelend dat het niet goed genoeg aangeven is. Als ze het goed en duidelijk aangeven zal er ook minder onduidelijkheid zijn. Zeker voor mensen die met een trailer komen wel zo handig als ze dan bv van te voren kunnen opzoeken waar ze mogen komen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 15:58

Na wat zoekwerk en enige telefoontjes gepleegd te hebben , eindelijk de juiste persoon gevonden die wat meer duidelijkheid kan scheppen over het paardrijden op de Rucphense heide/ bossen . Deze persoon is van Defensie . Er zijn maar een 3-tal ruiterpaden en een 3-tal toegangswegen om dit gebied met een paard te mogen betreden . Volgende week krijg ik van Defensie een platte grond waar dit allemaal opstaat . Al de rest is dus eigenlijk verboden gebied voor de ruiters en is dit dan ook strafbaar , met eventuele bekeuringen tot gevolg

dit schreef mijn stalgenoot!
zodra ik meer weet, plaats ik het hier wel!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:32

Willen jullie dan ook gelijk vragen of defensie de plaatgrond op internet kan plaatsen of iets? :+ Wel zo handig voor de ruiters die er evt. naar toe willen zodat ze weten waar ze mogen rijden :)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:53

Wij hebben de route vanuit het routebord in het bos overgetekend op een kaart en van daaruit via een bestand in google earth gezet. Voor hier hebben wij er een fotobestand van gemaakt. Wie het bestand wil om in google earth direct te bekijken kan mij een mailtje sturen, want volgens mij kan ik dat hier zo niet uploaden.

Let wel: we hebben dit nog niet nagelopen, dus geen garantie dat alles 100% klopt.

Rood: hoofdroute
Blauw: aanlooproute

Afbeelding

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 22:07

Ff kijken.. ik kom er via de postbaan op en dat is verboden dus?

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:11

Bij mij op stal heeft er ook al iemand een bekeuring gehad.
Zoals hierboven op het kaartje te zien is, mag je enkel het pad rondom het bos nemen.
Mijn stalgenoot (die alleen maar buitenrijd) zegt dat deze paden niet erg geschikt zijn om op te rijden omdat er steeds verkeer van rechts komt zoals jeeps en motoren.
Vanaf mijn stal is er niet eens een pad om op het ruiterpad te komen zie ik nu.

Let wel op, de afgelopen weken hebben ze iedere dag gecontroleerd..

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:19

Als er voor dat stuk geen aanlooproute is en je daar niet met de auto mag komen zal het, volgens de info van jou stalgenoot, verboden zijn.
Het is al een hele tijd geleden dat G. e.e.a. overgetekend heeft en hij gaf aan dat hij niet zeker weet of de aanlooproutes compleet zijn. Vandaar ook het voorbehoud.
We hebben er tot vandaag helemaal niets mee gedaan omdat wij er nog niet aan toe waren gekomen om langere ritten te maken. En omdat er eigenlijk nooit gecontroleerd werd.

Eigenlijk zou het wel fijn zijn als er gekeken kon worden of de route aangepast zou kunnen worden aan de wensen van de gebruikers. Zoals in jullie geval: dat iedereen die vanuit jullie gaat rijden ook een veilige aanlooproute heeft. En ook voor mensen van andere stallen in het bos, zoals Elise etc.
Loopt aan jullie kant van de Achtmaalsebaan ook een ruiterroute? In dat geval zou een verbinding met onze kant toch wel heel gewenst zijn lijkt mij.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:21

Als je via de achtmaalsebaan/postbaan binnen komt dan kom je wel paaltjes tegen.

Verder vind ik het overigens belachelijk dat je maar één route mag lopen. Het is een bos waarin allerlei gebruikers rondlopen en als iedereen rekening met elkaar houdt, is er toch geen enkel probleem..
Nederland met al zijn idiote regeltjes.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:29

Ai.. hier had ik nog niet over boetes gehoord. Ben er pas nog geweest en gelukkig geen bekeuring gehad. Ook ik heb de ruiterroute niet tot nauwelijk gevonden.. Ik kom er bijna nooit meer omdat ik altijd verdwaal... ben laatst met een vriendin 3 uur bezig geweest voor we onze parkeerplek weer hadden teruggevonden! haha

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:30

@Elise
Al direct als het het bos binnenkomt? Zou fijn zijn!

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:31

Bij de eerst daarop volgende kruising.
Alleen dat klopt niet met het kaartje.
Het zijn zwarte (valt lekker op..) paaltjes met een wit plaatje erop.