Wanneer kan een kind 'los' rijden ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtje2013

Wanneer kan een kind 'los' rijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 11:50

Hallo,
Mijn 8-jarige dochter is de gelukkige bezitster van een 13-jarige shet die heel rustig is. Ze heeft nog weinig ervaring, maar momenteel kan ze al best goed rijden: los in de bak balanceren, halt houden, in stap en draven, lichtrijden gaat ook steeds beter. In een nieuwe buitenbak schrok ze een keer en bokte en ging ervandoor, maar mijn dochter bleef prima zitten. Ze was ook niet geschrokken (moeder wel !!!). Nu blijft dochterlief doorzeuren dat ze buiten ook 'los' wil: zonder dat ik het halstertouw vast heb. Ik vind het doodeng. Een goede vriendin bleef er maandenlang naast lopen en dat wilde ik eigenlijk ook doen (veiligheid voorop), maar nu heb ik steeds discussies met dochterlief !
Wie heeft hier ervaring mee en wat is wijsheid ??

_Balou

Re: Wanneer kan een kind 'los' rijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:56

Toen ik 8 was en naar mijn eerste rijles ging reed ik na een half uur al los, maar dat was dan wel op de pony waar bijna iedereen op had leren rijden, een shet is natuurlijk wel anders, als je de shet kan vertrouwen moet je het doen :) En natuurlijk is het vervelend als ze een keer er van af valt, maar zolang het niks ergs is : Met vallen en opstaan leer je goed paardrijden :j

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:58

als ze zo goed bleef zitten terwijl je shet bokt dan kan ze al aardig goed rijden.
ik zou beginnen met buitenrijden aan een halstertouw, dan zonder touw maar wel ernaast lopen (als er iets gebeurt kan je de pony altijd aan zn teugel pakken!) en als dat allemaal goed gaat los rijden maar ik ben het met je eens ze is wel erg jong om los te rijden.
Succes!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:00

xBalou, TS bedoelt los op buitenrit.

Lastige vraag... Kan er iemand te paard mee (op een bomproof paard) zodat de shet daar mischien bij in de buurt blijft? Of is het een eigenwijze rakker die gewoon zijn eigen weg zoekt?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:00

Toen ik 8 was begon ik met paardrijden, maar heb nooit ''vast'' gereden, meteen los.
Ik heb de ervaring, als je ze te lang vast laat, ze bang worden om los te gaan. Dus, wees blij dat jouw dochter dat nu wil, lekker laten gaan zou ik zeggen!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:02

Met buiten bedoel je buitenrijden of in de buitenbak?
Ik geef zelf begeleide buitenritten met mijn paard en doe afhankelijk van hoe het eruit ziet ook de kinderen los.
Op plaatsen waar we bijvoorbeeld langs mensen komen of een weggetje moeten oversteken neem ik ze weer even aan de hand mee.

In de buitenbak denk ik dat je dochter goed genoeg rijdt om gewoon lekker los te gaan rijden, echt buitenrijden moet je het gewoon opbouwen; op rustige stukjes weer los, als je veel bij auto's bent of bij een blaffende hond weer even vast.
Over een maand sjeest je dochter waarschijnlijk voor je uit in galop, en heeft ze hem helemaal goed in de hand.
Vertrouw er maar op!

En als ze valt, dan valt ze. Je bent geen ruiter als je nooit valt :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:10

O, dat ken ik, hahahaha.
Hier ook dochterlief die buiten wilde rijden en dat was voor moeders ook niet meer bij te houden aan een touwtje, tja, kleine kinderen worden groot.
Mee met de fiets was geen succes, pony vond het niks, dus dat was al geen optie.
Nu heb ik zelf een paard en vanaf vorig jaar, dochter was toen 7, zijn we samen op buitenrit geweest en pfff, dat vind ik nog steeds spannend, kind los in de grote wereld en je kunt eigenlijk niks, mocht er wat zijn....
Dochter vindt het helemaal geweldig.
Ik probeer eventuele vervelende situaties zoveel mogelijk uit de weg te gaan, maar pony van dochter blijkt ook nog eens dapperder te zijn dan paard van moeders :D .
Heel veel succes en plezier samen gewenst!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:14

Ik neem mijn dochtertje al ruim een jaar mee op buitenrit. Maar alleen omdat de pony erg hangt aan mijn paard. Ze staan ook samen in de wei en op buitenrit blijft de pony bij mijn paard. Ik heb het langzaam uitgebouwd. Eerst een klein rondje gereden. Dat ging goed. En dan steeds een grotere ronde. Wij maken nu samen ritten van twee uur, geen probleem. Ze is nu net 10 en ze rijdt op een brave C pony.

Maar mijn zoontje is weleens gevallen in het bos omdat onze shet de rit aannam toen ik ernaast liep en hem even had losgeklikt van de longe. Dat is goed afgelopen maar dat was wel meteen de laatste keer. Mijn kinderen gaan ook nooit zonder bodyprotector en cap op de pony trouwens. Maar ik blijf me bewust van de risico's. Als ik merk dat mijn eigen paard erg fris is, dan neem ik mijn dochter niet mee naar buiten. Want wij moeten toch een heel stuk over de weg. Dan gaan we samen in de wei rijden of in de bak ofzo. En een buitenrit doe ik met haar ook nooit in de spitsuren.

Komen wij grote landbouwmachines tegen dan ga ik even op een oprit staan met mijn dochter en haar pony achter me. Ze zijn goed verkeersmak maar ik neem zo min mogelijk risico.
Het blijft opletten en het nadeel van dat je zelf rijdt vind ik, is dat je je veel drukker maakt omdat je de gevaren maar al te goed kent :j

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:27

Het topic staat hier verkeerd, ik verplaats het even van ON naar BRT.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:35

Of je 80, 40 of 8 jaar bent buiten rijden (en in de bak) heeft altijd een bepaald risico. Ik ga mee met nachtlampje. Eerst te voet er naast en stukje bij beetje het loslaten opbouwen. Later kun je er dan met de fiets naast. Heb heel wat KM in mijn fietsbenen naast mijn jonge dochter die op een welshpony buiten reed in het bos. En inderdaad binnen een jaar galoppeert ze waarschijnlijk hele stukken voor je uit. :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:40

Het is een moeilijk onderwerp, haha!
Gister heeft mijn dochter voor het eerst een stukje buiten gereden (10 jr)en zelfs even los (voor de foto, ik had samengeknepen billen) :x maar mijn paard is buiten behoorlijk vlot en ik loop er dus naast.
In de bak is hij de braafheid zelve en kan ze gemakkelijk los.
Ik denk dat je het niet van je dochter moet laten afhangen, zij ziet de consequenties niet.
Je moet het pas doen als je er zelf een goed gevoel bij hebt. :j

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:44

Mijn dochtertje is 7 en die rijdt nu los in/naar het bos. In het begin had ik haar altijd aan een halstertouw naast mijn eigen paard maar nu rijdt ze helemaal los. Ze galoppeert in het bos zelfs hele stukken voor me uit. Ook al een aantal malen eraf gevallen maar jaaaa......dat weet je als je paard rijdt :D. Ze draagt overigens wel een cap en bodyprotector

Ze rijdt op een grote A/kleine B pony

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:47

Dan wil ik nog even toevoegen dat het ook wel uitmaakt wáár, in een bos zonder auto's -of vlak bij een weg waar je pony straks losloopt als ze er af valt maakt ook veel verschil!

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:50

als het in rustig gebied is - en je de shet kunt vertrouwen natuurlijk - kan je overwegen om haar wel los te laten. uit je verhaal begrijp ik dat je dochter vrij goed kan blijven zitten, dus zelfs áls ponylief schrikt, is er waarschijnlijk niet heel veel aan de hand (behalve dat jouw hart in je keel zit natuurlijk). Gewoon zorgen dat je vlak naast de pony blijft lopen, en neem een touwtje mee voor als de pony toch wat druk wordt. Wanneer je naast een pony loopt kan je m zo pakken als er wat gebeurt, en dochter heeft het gevoel dat ze het helemaal zelf doet ;)

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:55

Mijn moeder zei altijd, als jij kan galopperen in de bak, mag je mee naar buiten (Los). Want als ze dan wegschieten in galop ofzo dan heb je het in ieder geval al gevoeld.
(Toen reed ik op een haflinger en was een ook een jaar of 8 denk ik.)

[edit]
Onze haf, was wel SUPER mak!! Echt 100000000% bomproef!
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 29-05-13 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:01

Ik heb de pony van mijn zoontjes ( 7 en 9) met een buitenrit altijd aan een lijn.
Jeany is al 19 en een ex manege pony en de jongens kunnen best goed zitten op haar, maar als ze toch ergens van schrikt of b.v. struikelt vind ik het prettig als ik de controle over haar kan hebben.
Er zijn wel momenten dat ze los mogen rijden, maar dat is dan echt in het bos.
De losrij momenten zullen ook steeds meer komen, maar vooral langs de weg houd ik ze vast.( ik rijd dan wel op mijn eigen paard mee)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:03

Denk dat het vooral afhankelijk is van de combinatie. Is de pony echt goed mak en schrikt die niet snel of is z'n schrikreactie minimaal zou ik dat eerder overwegen. Wat je kan doen is ook gewoon stukjes los. Dus op de weg vast houden en dan echt in het bos als het rustig is even los laten rijden. En dat een beetje opbouwen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:55

Lastig hoor, ook omdat een jong kind gevaren niet goed kan overzien. Hoe gaat het rijden in de bak? Kan ze in galop krappe wendingen aan? Is de shet goed te sturen? Al eens een 'eng' parcour in de bak uitgezet om te kijken hoe ze dat als team oplossen? Met dat laatste kan je het buitenrijden ietwat oefenen namelijk.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:57

Ik ging al mee op buitenritten van de ponyclub toen ik 6 was...
Maar misschien was dat vroeger anders?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:02

Arrabel schreef:
Ik ging al mee op buitenritten van de ponyclub toen ik 6 was...
Maar misschien was dat vroeger anders?

Het verschil is dat als je zelf altijd hebt gereden en veel ongelukken hebt gezien (en er bijv. hier vorig jaar een meisje dodelijk is verongelukt) je voorzichtiger bent.
Mijn moeder had vroeger ook geen idee wat ik allemaal deed met mijn verzorgpony's en hoe gevaarlijk dat allemaal was.. :x

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:04

Ik mocht toen ik 5 of 6 was al buitenrijden met de pony van een collega van mijn ouders. Was in een héél kalm bosje, vlak achter de stallen. De pony kwam er al praktisch heel zijn leven elke dag, dus had alles al gezien. In het begin hield de eigenaresse hem inderdaad nog vast, maar iedere keer mocht ik wat langer los. Ik had toen wel al een paar keer los gereden in de bak (in alle gangen), en als ik me niet vergis had ik al een paar keer over wat balkjes gehobbeld, maar daar ben ik niet meer zo zeker van. Het is toch alweer 10 jaar geleden :+
De derde keer dat ik in het bos ging rijden, mocht ik los galopperen of draven tot aan de kruising, en moest ik dan in stap terugkeren. Als je zo'n afspraken maakt en de pony is braaf, denk ik niet dat het echt zwaar mis kan lopen.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:47

Mijn dochter bijna 10, heeft vanaf haar 6de een eigen pony. Super verkeersmak, maar toch langs de weg gaat ze VAST!!!! Ik vind dat zij de verantwoordelijkheid nog niet kan dragen richting andere weg gebruikers. Discussie heeft ook geen zin, want 't gebeurt niet. Praat nu wel over een situatie waarin wij alleen op de openbare weg rijden. We hebben helaas geen bos in de buurt.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:17

Los is iets anders dan alleen, lijkt mij. Alleen zou ik haar sowieso niet laten gaan ivm verkeer/noodgevallen/etc. Maar met jou op de fiets of met een rustige begeleide buitenrit in een klein groepje, zodat ze alleen maar hoeft te blijven zitten, tsja. Het klinkt alsof ze dat wel kan, als ze op bokkende pony ook blijft zitten. Maar ik begrijp dat ze nog niet echt galoppeert in de bak? De hier bovengenoemde afspraak dat ze los naar buiten kan als ze zoveel rondjes netjes kan galopperen, lijkt me dan niet slecht. Als je die (of een andere) afspraak kan maken, hoef je ook de discussie niet aan te gaan.

Desondanks; je zal haar een keer los willen laten en alle voorzichtigheid ten spijt gaat ze er ook echt nog wel een keer af vallen. Een van de belangrijkste levenslessen die iedere ruiter vroeg leert: iedereen valt wel eens, het gaat er maar om dat je je er niet door laat afschrikken en er direct weer opstapt. Gebruik ik 20 jaar later nog steeds in allerlei facetten van het leven ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:28

Moeder met dochter bij ons op stal rijdt met haar dochter van 8 of 9 op haar 7 jarige welsh samen buiten.
Moeder op paard, dochter op pony, moeder heeft de pony middels een lang geleidetouw vast.
Ik heb vandaag ivm kreupelheid van het paard een rondje met kind en pony gedaan.
Ik denk dat ze in het bos prima los zou kunnen, ze had haar pony keurig onder controle en wist precies waar hij zich sterk zou maken.
Heb 1x ingegrepen, maar denk dat als ik iets langer gewacht had, het meiske het zelf ook had opgelost.

Op de manege waar ik voorheen gewerkt heb, namen wij kinderen mee naar buiten als ze in de bak fatsoenlijk konden zitten, zelfstandig konden sturen én galopperen. Dit waren kinderen die gemiddeld zo'n 6-12 maanden op les zaten (1x per week).
Wij moesten eerst een half uur langs de weg met de groep voor we in de duinen aankwamen, dus zelfstandig sturen was echt wel een vereiste.
Wel reden we in groepen van zo'n 5-8 pony's, waarbij de pony's ook wel graag bij elkaar bleven en in dergelijke groepjes had je altijd een mix tussen onervaren buitenrijders en meer ervaren buitenrijders.