politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lot189

politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 10:58

ooit wel eens een politie een ruiter aan zien houden om een bekeuring te geven?
NEE! ik ook niet!

ik zag toevallig op de voorpagina van bokt iets met dezelfde termen voorbij schieten, en toen dacht ik, JA! nu moeten we er maar eens over discussieren!

- wat zijn de regels voor ruiters die een buitenrit maken met hun eigen paard?

- vinden jullie dat we strenger gecontroleerd moeten worden?

- zijn er ruiters die wel eens een bekeuring hebben gekregen?

- weten jullie uit je hoofd wat wel en niet mag?

- laten we het eens hebben over wat jullie er nu van vinden en wat er volgens jullie beter kan?!

ik woon zelf namelijk hartje polder, en er komt door het aantal arbeiders van buiten af regelmatig politie, maar ookal rijden alle meiden hier zonder cap, achterstevoren zonder ruiter-rijbewijs zonder zadel midden op de weg, de politie passeert ze altijd alsof het mag, hoort en veilig is, iets wat er bij mij moeilijk in gaat!

je brengt in mijn opzicht namelijk niet zelfs en je paard in een achterlijk groot gevaar met al die trekkers, maar ook de mensen om je heen zet je met onverantwoordelijk ( en wettelijk strafbaar) gedrag in benarde posities!

brand los, maar laten we het hier wel gezellig en met een leuke toon aanhouden!
het is maar bokt, blijven lachen!
Laatst bijgewerkt door lot189 op 22-05-13 11:06, in het totaal 2 keer bewerkt

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:01

Als je je in het verkeer begeeft, hoor je je aan de algemeen geldende regels te houden.
Sta je voor een stoplicht en je gaat door rood, dan kun je gewoon een bekeuring krijgen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:02

Ten eerste, pas AUB je openingspost aan, dat alles dikgedrukt staat is echt ontzettend irritant. ;)

Ten tweede, er zijn veel regels wat wel en niet mogen maar toch zijn ze vrij simpel. Het is terecht om een boete te krijgen als je de regels overtreed mits het zo is dat die situatie gevaarlijker is als het alternatief. Heb overigens nog nooit gehoord dat ruiters daadwerkelijk een boete krijgen, wel een waarschuwing maar dat zijn dan vooral (jonge) menners.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:02

Een ruiterbewijs is ook niet overal verplicht..En waar staat dat achterstevoren op je paard niet is toegestaan?

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:04

Een ruiterbewijs is sowieso maar op een paar plekken verplicht, plus niet iedereen vindt het nodig om een ruiterbewijs te hebben. Ik weet redelijk wat wel en wat niet mag, door het ruiterbewijs, dus in dat opzicht is het een prima oplossing. Maar, cap is nog steeds eigen keuze en iedereen kent zijn eigen paard het beste.
Mijn pony gaf niks om trekkers, vrachtwagens of ander soort voertuigen, dus het hoeft niet perse onverantwoordelijk te zijn.
Ik vind wel dat je mensen er op aan kan spreken als politie-agent, maar bekeuren is wel een brug te ver wat mij betreft. Daar komt ook nog eens bij dat de meeste agenten niet (goed genoeg) weten hoe met paarden om te gaan en het dus maar op zijn beloop laten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:05

TS
In Nederland mag je zonder cap, zadel en zonder ruiterbewijs gewoon rondrijden, mits je je aan de verkeersregels houdt.

En ja ik heb wel eens een boete gehad, maar niet van de politie maar van de boswachter omdat ik niet op het ruiterpad reed. (maar dat is alweer heel wat jaren geleden...).

Mary1971

Volgens mij word je gewoon gezien als iemand die een voertuig bestuurd zoals bv een fietser en behoor je je ook aan die regels te houden.

Ympi

Ik vind toch ook dat politie harder mag optreden, rijden zonder cap mag bv. niet op de openbare weg, of zou niet moeten mogen, als je op een motor zit zonder helm word je ook staande gehouden...
Telefoneren op het paard vind ik dat ze ook gelijk mogen bestraffen als dat ze dat in de auto doen. En zo nog een aantal zaken. Eerlijk is eerlijk...

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 11:06

precies!

en in mijn opzicht moeten we die regeltjes gaan aanscherpen, want er gaat te vaak veeel te veel fout gewoon omdat men van een paard en men zelf op het paard vaak niet weet wat wel en niet mag..!

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:06

Ik heb op de Veluwe wel eens een boete gehad omdat we op een wandelpad reden. Voor het ruiterpad hadden we linksaf gemoeten maar wij waren rechtdoor gegaan met het idee dat het ruiterpad gewoon doorliep. Bordje over het hoofd gezien, koste 70 euro -O- .

Zelf woon ik aan de kust en de weg naar het strand is een 80 km/u weg. We rijden dus altijd over het fietspad daar. Mag officieel niet maar ik heb al heel vaak politie voorbij zien komen en nooit wat over gehoord. Ik denk dat het daar geaccepteerd wordt omdat het de enige weg daarnaartoe is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:06

Natuurlijk kun je gewoon een bekeuring krijgen. Je bent een verkeersdeelnemer.
In het bos heeft de boswachter het gezag.
Waarom zou je te paard ineens los van regels zijn?

En ja van mij mogen ze veel en veel strenger zijn in Nederland, waar er ruiters zijn die denken dat ze gewoon over voetpaden mogen, en vindendat al het verkeer maar rekening moet houden met ruiters.

Ik weet uit mijn hoofd wat wel en niet mag ja. Dat heb ik dertig jaar geleden geleerd en eigenlijk al eerder op de lagere school, want een heleboel regels zijn hetzelfde voor alle verkeersdeelnemers. Ruiters hebben er alleen een paar bij.

lot189

Re: politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 11:08

jaa je kunt em krijgen die bekeuring,

maar ik kan jullie garanderen als jij 40 km ph gaat war je 30 mag, geen politie die je aanspreekt!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:08

Ympi schreef:
Ik vind toch ook dat politie harder mag optreden, rijden zonder cap mag bv. niet op de openbare weg, of zou niet moeten mogen, als je op een motor zit zonder helm word je ook staande gehouden...
Telefoneren op het paard vind ik dat ze ook gelijk mogen bestraffen als dat ze dat in de auto doen. En zo nog een aantal zaken. Eerlijk is eerlijk...

Op een fiets hoef je ook geen helm op, zo ook niet op een snorscooter.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:09

lot189 schreef:

maar ik kan jullie garanderen als jij 40 km ph gaat war je 30 mag, geen politie die je aanspreekt!

Fietsers worden dan ook niet aangehouden?
Terwijl ook zij zich aan de maximum snelheid moeten houden.

edit:
En meer dan 30 op je paard is wel redelijk hard hoor!
Laatst bijgewerkt door Brainless op 22-05-13 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 11:10

Brainless schreef:
Ympi schreef:

je scooter is zelf bestuurbaar, evenals je fiets, een paard daarentegen gaat gewoon naar links als hij dat wel! dat zie ik je fiets zo net nog niet doen!

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:11

Ik heb ooit een bekeuring gekregen toen ik met mijn pony aan de hand stapte op het fietspad. Hij had een zware koliek en moest lopen...
Heb hem van eenboswachter gekregen.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 11:11

Brainless schreef:
lot189 schreef:

edit:

mijn arabieren tikken de 30 met gemak aan ;) mijn km teller liegt dan niet!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:12

Dan hoor je niet op de weg thuis!
Gevaarlijk rijgedrag mag van mij best bekeurd worden, maar dat geldt voor alle verkeersdeelnemers.
Ook voor fietsers en scooters.

juval

ik denk dat veel politiemensen ook niet weten wat ze met een paard/ruiter aan moeten, en dus daarom niet zo veel optreden. In NL is een cap niet verplicht, ook staat nergens met wat voor tuig (of zonder tuig) je moet rijden. Een ruiterbewijs of koetsiersbewijs is ook niet verplicht.
ik vind het wel terecht dat ruiters en menners die aan het verkeer deelnemen zich gewoon aan de regels moeten houden, maar wel zo dat het wat flexibeler geïnterpreteerd wordt in het kader van de verkeersveiligheid. (bijvoorbeeld wel op het fietspad of in de berm als er alleen een 80km weg is)

Tigra_

Zelf heb ik nooit een bekeuring gehad weleens een waarschuwing van een boswachter omdat ik ergens reed waar dat niet mocht en ik heel onschuldig deed of ik het niet wist. Was ook nog maar jong.
Verder weet ik eigenlijk niet precies hoe zit met leeftijd en dragen van cap. Ik heb volgens mij ergens gelezen dat je in België bv niet onder de 12 jaar alleen buiten mag rijden met je paard en ook niet zonder cap. Wat daarvan waar is weet ik niet en ik weet ook niet of er in NL zo iets is. Ik reed namelijk al vrij jong in me uppie de bossen in ook in België kwam er pas een paar jaar geleden achter wat ik hierboven schreef. Ben eigenlijk wel benieuwd of daar ook een leeftijd aan verbonden is in NL of je begeleiding zou moeten hebben tot een bepaalde leeftijd. Je hebt natuurlijk gewoon de normale verkeersregels waar je je aan moet houden. En dan nog de fatsoensregels, dat je mensen op de fiets of te voet in stap nadert of voorbij gaat. Dat je andere niet in gevaar brengt end. Beetje rekening houden dat niet iedereen iets van paarden weet en mensen ook ruim passeert.

heidy_wilco

Ik vind ook dat er wel bekeuringen uit gedeeld mogen worden, wij zijn ook weggebruikers. Waarom zou een fietser zonder licht wel een bekeuring krijgen en een ruiter die geen goede verlichting in het donker heeft niet? Ik heb zelf nog geen bekeuring gekregen, maar ik houd eigenlijk een beetje de fietsers regels aan.

Ik kom niet op paden waar geen paard langs mag, ik zorg ervoor dat ik geen bende achterlaat, zoals perkjes die helemaal omgetrapt zijn, zorg gewoon dat het tuig in orde is (Mag ook wel op gecontroleerd worden, dat het veilig tuig is!) En ik ga niet met mijn pony naar buiten als hij vervelend is. Ook gewoon netjes aan de kant gaan, en vriendelijk groeten naar mensen die netjes langs mij rijden met de auto. En natuurlijk hand uitsteken en goed uitkijken.

Ik zie ook genoeg ruiters die verkeerd bezig zijn! Mensen die denken dat ze over de stoep kunnen, en als de paarden eens mesten, niet opruimen, ik heb het laatst zelfs op een bushalte gezien! Ruiters die denken dat ze ten aller tijden voorrang hebben omdat ze met een paard zijn die kan schrikken, en ruiters met paarden die gewoon levensgevaarlijk zijn op de weg omdat ze overal voor wegschieten etc.

Dus laat de politie maar de ruiters zelf ook controleren! Wij willen wel dat de weg voor ons veilig is, maar dan moeten we zelf ook meewerken!

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:13

Brainless schreef:
Ympi schreef:

Wacht nog maar x aantal jaar, dat komt wel! Als je hier in België aan de schoolpoort gaat wachten wanneer de school uit is zie je bijna alleen maar kinderen met een helm op en een fluohesje aan op de fiets, net zoals verplichte gordeldracht in de auto ooit is ingevoerd, komt er ooit verplichte helmdracht, ook op de fiets.
En eerlijk, paardrijden is toch wel iets (veel) gevaarlijker dan fietsen hoor :j Je fiets zal nooit uit zichzelf versnellen of verschieten :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:13

lot189 schreef:
Brainless schreef:

edit:

mijn arabieren tikken de 30 met gemak aan ;) mijn km teller liegt dan niet!

Zeg ik dat je liegt?
Ik zeg alleen dat het redelijk hard is en de meeste mensen zullen dat niet rijden (en al helemaal niet op de verharde weg).
Net zoals normale fietsers geen 30 halen, maar racefietsers wel.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 11:14

Brainless schreef:
Dan hoor je niet op de weg thuis!
Gevaarlijk rijgedrag mag van mij best bekeurd worden, maar dat geldt voor alle verkeersdeelnemers.
Ook voor fietsers en scooters.

het is snel en op de verharde weg niet maar in de polder is alles 1 en al berm, en daar betrap ik mezelf er vaak op dat ik in de bebouwde kom makkelijk harder dan 30 galoppeer met mijn arabieren. niet alleen mijzelf er schiete ook vaak veel andere meiden voorbij die lekker aan het racen zijn en de snelheid vregeten..

maar toch vreemd dat wij zo makkelijk deel kunnen nemen aan het verkeer (jong en oud) en voor een scooter moet je eerst een rijbewijs...?
terwijl, geef toe, een paard toch een tikkie linker en onverwachter is voor jezelf en de mensen om je heeen!
Laatst bijgewerkt door lot189 op 22-05-13 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:15

Nee dat ook zij zich aan de snelheid moeten houden.
Jij hebt paarden die heel makkelijk 30km/u lopen, maar de gemiddelde ruiter komt daar niet zo snel aan en al helemaal niet in een woonwijk waar je 30 mag.

edit: een gemiddeld paard draaft 18-20 km/u.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 22-05-13 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt