buitenrijden net over de grens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sophie84

buitenrijden net over de grens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 16:09

De duitse grens is nog geen 1/2 kilometer van mijn huis. Nu zou ik graag met mn paard daar het bos verkennen.
Mijn probleem is alleen dat ik niet weet hoe dit wettelijk geregeld is.
- Mag ik zomaar met mn paard de grens over om daar te gaan rijden?
- moet ik zn paspoort bij me hebben?
- hoe zit het met verzekering e.d.

heeft iemand hier ervaring mee of informatie over?

Niene87

Re: buitenrijden net over de grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:11

Dat zou ik ook wel willen weten omdat ik mijn paard binnenkort verhuis naar Duitsland en zelf in NL blijf wonen.
Op de nieuwe stal hoorde ik dat ik niks extra's nodig zou hebben... maar hoorde vandaag op me werk weer van wel dus ben benieuwd....

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 16:15

ja ik weet dat je voor honden en katten een hondsdolheids enting , chip + paspoort nodig hebt als je de grens over gaat. Ook als dat alleen maar voor een wandeling is, de controle is minimaal.maar goed ik zit niet te wachten op gezeur met bekeuringen e.d.
En wat als blijkt dat je niet verzekerd bent, moet er niet aan denken.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:21

Wij gaan wel regelmatig met de honden de grens over, maar hebben ze alleen basis enting gedaan. Verder zijn ze ook niet gechipt.

Paard heeft basisenting en is ontwormd, verder paspoort en ze willen een kopie op stal. (maar dit is van toepassing omdat ik dus verhuis van stal) Ik zal de andere Nederlandse is mailen of zij wat weet daarover.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 16:25

wat betreft de hond ben je dan officieel strafbaar, maar zoals ik al zij is de controle matig en het gevaar op honsdolheid net over de grens is minimaal. Bij honden valt elke vorm van grens overgang onder inporteren van dieren.

Ik ben benieuwd wat andere mensen weten over de eisen van paarden. Want mijn paard word ook netjes gevaccineerd en ontwormd en heeft ook een paspoort + chip. Maar die papieren heb ik nooit bij me (veel te groot)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:27

Paardenpaspoort moet je officieel toch al bij je hebben op de openbare weg en die van jezelf ook als je de grens overgaat. Verder is dacht ik niets nodig. De euregio route die hier loopt gaat ook aan twee kanten van de grens. En in Zeddam komen heel veel mensen uit dld rijden.

Verzekering dekt je wa als het goed is ook in het buitenland.

Voor honden is een rabies enting heel erg verplicht over de grens. Kan goed verkeerd vallen zonder de juiste enting als je een verkeerde beambte treft.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:32

Ik ga heel vaak de grens over met de paarden. Woon echt aan de grens. Heb hier nooit over nagedacht en nooit problemen gehad. Vrienden van ons (Nederlanders) zijn een stal begonnen in Duitsland en hebben hun eigen paarden natuurlijk ook mee genomen. Was geen probleem, paardenhandel tussen Nederland en Duitsland hoeft verder ook niks speciaals tussen te komen (Geen speciaal bloed onderzoek of wat dan ook).
Ook rijd ik regelmatig op een oefencross terrein van een Duitse rijvereniging. Ook hun hebben me nooit meer gevraagd dan 5 euro ;) ;).
Andere vriendin heeft haar paarden in een heel mooi bos staan, ook Duitsland, ook daar ga ik vaak heen en ook daar geen bijzonderheden.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:36

Je mag rijdend/ mennend de grens over maar je moet wel bij je verzekering informeren of je dat gedekt bent.
Wij zijn dat tot 100 km over de grens.
Je bent verplicht het paspoort van je paard bij je te dragen en natuurlijk je eigen id/paspoort.
Ik heb namelijk al is geinformeerd.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 16:37

@ karuna heb jij dat altijd bij je? Het lijkt mij echt vreselijk lastig. ID-kaart voor me zelf is nog wel te doen. Maar dat paspoort.
Ik denk dat ik kopietjes maak, ook al is dat wettelijk geen identificatie. Maar dan heb ik in ieder geval iets als ik met een agent moet praten in mijn toch al zo briljante duits

@ anne3000 ooit een agent hier over gesproken?

@ wollie27 bedankt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:38

Eerlijk antwoord, nee echt niet, die ligt hier in de la en komt er ook niet uit. :+ nu komt paardlief ook niet de grens over omdat rijden niet echt meer gaat maar voldoende ruiters gesproken die fanatiek de grens over gaan. Gaan wezelf en de honden de grens over dan gaan de paspoorten wel mee.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:43

Wel tegen gekomen en 'hallo' gezegd.. dus..

Edit: En het lijkt mij dat de al die Nederlanders die ik ken, woonachtig in Duitsland, het anders wel zullen weten. Heb er 1 een pb gestuurd met dit topic. Maar ben wel vrij zeker van me zaak, dat je gewoon heen en weer de grens over kan met je paard.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 17:27

Bedankt voor de info.

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 07:20

Hoi, ik ga geregeld de grens naar duitsland over op div plaatsen om te trainen, heb het paardenpaspoort nog nooit mee genomen.
Bij ons ben je wel verplicht om voor Duitsland een Reitplakkette aan te schaffen.
Woon in de omgeving van Aken en daar is het verplicht.
Hier wordt wel op gecontroleerd.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 10:46

ik sprak er gister nog over met iemand op stal en die zij dat je in duitsland voor het bereiden van de ruiterpaden bij het gemeente huis in duitsland een soort bewijs moet aanschaffen. dit persoon/paspoort gebonden. Hier mee zorgen ze voor geld om de ruiterpaden te onderhouden.
@ fury58 zouden ze dat met Reitplakkette bedoelen?

Kortom waarschijnlijk mag je we mist je paspoorten bij je heb over de openbare wegen heen rijden maar moet je voor de ruiterpaden bij het gemeente huis zijn.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:53

als je met het betreffende Ministerie belt krijg je een heel ander verhaal dan ik hier lees.

Voor de Benelux bestaat vrije in- en uitvoer maar niet voor Duitsland.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 10:56

@huppelz kun je ons ook toevallig meer vertellen over het verhaal wat je van het ministerie hebt gekregen?

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:20

Nou toen ik vorig jaar belde om ons paard te laten vervoeren naar Duitsland kreeg ik bij de vervoerder al te horen dat ze zonder exportpapier al niet opgeladen zou worden.
Dat is zeker geen verkeerde zet van de transporteur want men neemt een risico dat bij controle het paard in beslag word genomen en dat men het bedrijf zelf in gevaar brengt. Was voor mij natuurlijk ook nieuw en schrikken.

Toen heb ik het Ministerie gebeld (straks even kijken of ik precies kan vinden welke dat is geweest).

Bij het Ministerie moest ik een debiteurennummer aanvragen en zij zouden dan een afspraak maken met een veearts die het paard komt keuren.

Heb ook de vraag gesteld of dat ook geldt voor buitenritten en het antwoord is: 'ja'.
Laatst bijgewerkt door huppelz op 07-05-13 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:24

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:52

Dat bedoel ik inderdaad, onder het zadel mag je ongekeurd de
grens over voor die dag, maar hoe controleer je dat.
Die andere keuring kost tegen de 100 euro en is maar
10 dagen geldig dacht ik, op Endurance forum is info te vinden.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:54

ik kreeg dit topic doorgestuurd door anne3000. ik woon net over de grens in Duitsland en mijn paarden staan ook in Duitsland. ik rij hier vrijwel dagelijks in het bos met mijn Nederlandse paarden en ik ben nog nooit gecontroleerd oid. ik heb hier ook nog nooit een boswachter of agent in de buurt van het bos gezien. ik rij ook regelmatig de grens over, ook met meerdere stalgenoten die allemaal Duits zijn en Duitse paarden hebben. ook die hebben geen paardenpaspoort bij zich. natuurlijk ben je altijd verplicht jezelf te kunnen identificeren maar dat weet iedereen.

wat verzekering betreft weet ik wel dat het in Duitsland verplicht is om je paard te verzekeren voor het geval deze een ongeluk veroorzaakt als hij bijvoorbeeld uitbreekt maar dit is alleen het geval als je paard ook daadwerkelijk in Duitsland gehuisvest is. mijn ruin is een aantal jaar geleden toen hij nog hengst was uit de wei gesprongen en liep toen in het donker midden op de hoofdstraat (een weg waar je 100 km p/u mag rijden). de automobilist die er toen aan kwam heeft hem gelukkig gezien en heeft de politie gebeld, hij is toen door de politie en een paar mensen van stal weer gevangen (ik was toen niet thuis) toen heeft de politie ook niet om identificatie van het paard of de mensen van stal gevraagd.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:00

Wat ik weet van het gebied bij Belfeld, nabij Venlo, is dat je gele plaatjes moet aanvragen om er te mogen rijden in het Duitse bos. Deze moet het paard ook om hebben anders ben je strafbaar.
Verder heb ik eigenlijk geen idee vwb verzekeringen :p

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:02

Carolalisa, dat verzekeren van paarden wat in dl moet is alleen als de eigenaar ook in dl woonachtig is
Anders kun je geen verzekering krijgen in dl. Andersom geld hetzelfde.
Als je zeker wilt weten of je paard goed wa verzekerd is als je de grens over gaat zal je even je verzekering of
Tussenpersoon moeten vragen of dat gedekt is in je huidige wa verzekering

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:03

lucifertje schreef:
Wat ik weet van het gebied bij Belfeld, nabij Venlo, is dat je gele plaatjes moet aanvragen om er te mogen rijden in het Duitse bos. Deze moet het paard ook om hebben anders ben je strafbaar.
Verder heb ik eigenlijk geen idee vwb verzekeringen :p

Dit ligt eraan in welk gebied je gaat rijden. Elke regio heeft zn eigen regeltjes.
Bij ons mag je gewoon overal rijden zonder bewijsje oid

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:13

ik rij wekelijks met paard over de grens, nog nooit vragen gehad van identiteit van paard of dergelijke. Ik heb gehoord van 1 persoon dat je in DL wel officieel die gele kaartjes moet hebben maar hier word normaal niet op gecontroleerd. Alleen als er wat gebeurt gaan ze natuurlijk wel controleren.
Paspoort van paard ga ik echt niet mee nemen elke keer dat ik ga rijden, wil het boekje wel heel houden...