Buitenrit met Ouders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilsejeee

Buitenrit met Ouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 22:39

heey

Ik ben op zoek naar een leuk adres waar je onder begeleiding buitenritten kan maken.

Zelf ben ik 15 en heb een beetje ervaring. Niet heel veel maar voldoende om op een rustig paard/pony buiten te kunnen stappen, draven en een galopje is ook geen probleem. Mijn ouders hebben geen paardrijervaring, maar vinden het wel leuk om samen met mij een keer een rit te gaan maken. Wel willen we graag een buitenrit maken. Weet iemand een leuk adres waar dat kan? Het liefst in Friesland.

Groetjes,

saskiakefie

Re: Buitenrit met Ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:40

Als het zou kunnen raad ik het je echt af, je ouders hebben geen rijervaring en jij een beetje, en je zit op vluchtdieren in het bos.. Eerst leren rijden in de bak tussen 4 muren/hekken en dan pas naar buiten. Veel te gevaarlijk.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:41

Je kan het wel doen! Maar neem dan een ervaren iemand mee :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:19

saskiakefie schreef:
Als het zou kunnen raad ik het je echt af, je ouders hebben geen rijervaring en jij een beetje, en je zit op vluchtdieren in het bos.. Eerst leren rijden in de bak tussen 4 muren/hekken en dan pas naar buiten. Veel te gevaarlijk.

Een stal die dit soort ritten doet heeft geen "vluchtdieren", maar brave lobbessen die hun rondjes kennen. Ooit hebben we ook met de hele familie in Schotland een ritje gedaan, dat gaat dan gewoon in stap en de paarden waar de onervaren ruiters op worden gezet zijn heel rustig en betrouwbaar.
Probleem is wel dat ik niet zou weten waar je dit in NL veilig zou kunnen doen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:20

op de veluwe zit stalhouderij van bijnen, die hebben echt kuikenmakke paarden, zeer geschikt voor je ouders. Daar kan ook iemand mee

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:25

Helaas word in deze omgeving altijd een proef afgelegd om te zien of iemand vaardig genoeg is om mee op buitenrit te gaan. Steeds meer stallen/maneges doen dit waardoor de kans dat een onervaren ruiter niet mee mag steeds groter is. Wel worden er bijvoorbeeld in Loon op zand wel ritjes gemaakt met de Hittax, daarmee lopen de paarden in een soort kar die word voortgetrokken door een belg.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:32

Wij doen dit ook. We hebben een paar super lieve paarden.
Maar onze voorkeur gaat altijd naar een koetsrit. Waarbij de
niet-ruiters op de koets zitten en de ruiter meerijd. Ik weet niet of dit ook
een optie is
Laatst bijgewerkt door Apacheshadow op 28-04-13 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:38

miss_lizje schreef:
Helaas word in deze omgeving altijd een proef afgelegd om te zien of iemand vaardig genoeg is om mee op buitenrit te gaan. Steeds meer stallen/maneges doen dit waardoor de kans dat een onervaren ruiter niet mee mag steeds groter is. Wel worden er bijvoorbeeld in Loon op zand wel ritjes gemaakt met de Hittax, daarmee lopen de paarden in een soort kar die word voortgetrokken door een belg.

ja daar heb ik laatst een foto van gezien, vond het er erg onprettig uitzien

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:27

Waratje schreef:
saskiakefie schreef:

Een stal die dit soort ritten doet heeft geen "vluchtdieren", maar brave lobbessen die hun rondjes kennen. Ooit hebben we ook met de hele familie in Schotland een ritje gedaan, dat gaat dan gewoon in stap en de paarden waar de onervaren ruiters op worden gezet zijn heel rustig en betrouwbaar.
Probleem is wel dat ik niet zou weten waar je dit in NL veilig zou kunnen doen.

Huh een paard is een vluchtdier en dat blijft ie. Hij kan nog zo braaf gemaakt zijn, het blijft een dier die onvoorspelbaar kan reageren. Ik vind het gewoon echt onverantwoord :n Als er iemand naast loopt die het paard vasthoud, oke, maar niet met 1 ervaren ruiter en 3 onervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:10

miss_lizje schreef:
Helaas word in deze omgeving altijd een proef afgelegd om te zien of iemand vaardig genoeg is om mee op buitenrit te gaan. Steeds meer stallen/maneges doen dit waardoor de kans dat een onervaren ruiter niet mee mag steeds groter is.

Helaas?!?! :wow:

En paarden die GEEN VLUCHTDIEREN zijn?! :wow:

Leerzaam forum, dat Bokt

:')

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:15

Als je het echt wilt, bij t fjordenpaard in Drenthe hebben ze ook heel brave paarden, mijn vriend is daar een keer mee geweest.. Maar als je zelf ook nog niet zoveel ervaring hebt, zou ik het niet doen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:20

Ik zou je ouders een paar lessen aanraden, zodat ze ook het gevoel krijgen hoe het is om op een paard te zitten. Waar ik paarden had gehuurd (onder begeleiding) gingen ook mensen mee die nog nooit op een paard hadden gezeten. De begeleiders waren het er ook niet mee eens, maar ja de baas zag geld liggen. De rit voor mij was de groep op hol geslagen, van de 10 bleven slechts 3 zitten. Dat waren ook superbrave paarden, maar het blijven vluchtdieren... Dus ik vind het sowieso een slechte zaak als een bedrijf mensen die geen ervaring hebben met rijden en vooral buitenrijden mee nemen. Ik zou dan denken aan begeleiders die het paard vasthouden of iets zoeken waarbij je ouders in een huifkar meegaan en jij mee kan rijden :)

(Mijn rit was gelukkig wel goed gegaan en heb lekker gereden, maar wij gingen ook in draf terwijl de helft van de groep nog nooit had gereden := )

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:29

;)
Sonja schreef:
miss_lizje schreef:
Helaas word in deze omgeving altijd een proef afgelegd om te zien of iemand vaardig genoeg is om mee op buitenrit te gaan. Steeds meer stallen/maneges doen dit waardoor de kans dat een onervaren ruiter niet mee mag steeds groter is.

Helaas?!?! :wow:

En paarden die GEEN VLUCHTDIEREN zijn?! :wow:

Leerzaam forum, dat Bokt

Ik vind het juist beter hoor ;), maar voor de TS kan dat dus een probleem zijn.

Daarnaast zijn deze "proeven" ook niet echt duidelijk soms. Zo mocht ik 1 keer bijna niet mee omdat ik mijn paard niet van de groep gestuurt kreeg. Het was echt een behoorlijk eigenwijs beest wat ik ondanks mijn ervaring gewoon niet bij zijn maatje weg kreeg met vriendelijk rijden. Als ik een paard met schopppen en tikken van de zweep van de groep moet rijden is er voor mij de lol al vanaf. Ik zeg ook altijd expres dat ik een rustig/lief paard wil. Heb geen zin in gevechten en hardwerken voor een relax buitenritje.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:59

saskiakefie schreef:
Huh een paard is een vluchtdier en dat blijft ie. Hij kan nog zo braaf gemaakt zijn, het blijft een dier die onvoorspelbaar kan reageren. Ik vind het gewoon echt onverantwoord :n Als er iemand naast loopt die het paard vasthoud, oke, maar niet met 1 ervaren ruiter en 3 onervaren.

Nope, paard is niet per definitie een vluchtdier, het is wel een prooidier. Paarden voor dit soort werk moet je natuurlijk wel selecteren op hun rustige aard, een neurotisch sportpaard kun je hier uiteraard niet voor gebruiken ~~}>
Neemt niet weg dat ik ook liever zie dat mensen eerst leren rijden voordat ze een buitenrit gaan maken, maar ik heb genoeg adresjes in het buitenland gezien om te weten dat het wel kan. Zelfs in claim-geil US of A.

En met de paarden die lopen met zulke onervaren ruiters moet je ook niet eens gaan proberen om van de groep weg te rijden, de bedoeling is daar juist dat ze bij de groep blijven ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:15

Ik raad het je echt af om direct een buitenrit te gaan maken, te veel risico. Wel zou je met een hittax kunnen gaan. In Loon op Zand zit er een. Iets anders zou ik echt niet doen, jij hebt in mijn ogen te weinig ervaring en je ouders niet dus wat heb je eraan om een leuke dag te laten eindigen richting ziekenhuis.

ilsejeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 21:27

lisetteexx schreef:
Je kan het wel doen! Maar neem dan een ervaren iemand mee :)

haha ik was ook niet van plan om alleen met mijn ouders te gaan rijden ook al kan ik zelf welbzelfstandig buitenrijden.
de bedoeling is gewoon een rustig stapritje met goede begeleiding meer niet