Hoe zichtbaar ben jij op buitenrit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Hoe zichtbaar ben jij op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:05

De meesten van ons rijden vast wel eens onder het zadel en/ of met een aanspanning buiten in het verkeer.

Als ik zelf in de auto een ruiter op een paard tegen kom valt het me altijd op hoe slecht zichtbaar deze eigenlijk zijn, zowel bij goed als bij slecht weer. Zeker voor mensen die ook nog eens haast hebben of een paard op de weg niet zo snel herkennen kan dit een gevaarlijke situatie opleveren.

Nu ben ik dus heel benieuwd wat jullie eraan doen om zo zichtbaar mogelijk op buitenrit te gaan, of kies je liever voor een mode outfit?

xTammyy

Re: Hoe zichtbaar ben jij op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:07

Nou om eerlijk te zijn, overdag trek ik geen speciale reflecterende kleren aan, maar wanneer het mistig is of schemert wel.
Ken eigenlijk maar 1 iemand die altijd een goedpassend hesje aanheeft en verder niemand die dat altijd doet..

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:09

Als ik te paard naar buiten ga dan ga ik alleen het bos in. Dus dan doe ik niks speciaals. Ik heb wel een geel hesje liggen, voor als het nodig is of ik te paard het dorp in zou gaan, maar dat doe ik de laatste tijd niet meer :) .

Toen ik ponylief verhuisde van stal, aan de fiets, had ik dat hesje aan, en pony om alle beentjes een geel reflectie-bandje. Was gewoon goed weer, maar ik hoopte mensen vooral met het hesje even wakker te krijgen :)

Op mijn gloednieuwe sulky zitten nu achterop 2 rode lampjes (je weet maar nooit wanneer handig!) en daar komt uiteraard nog zo'n langzaam-verkeer-driehoek op, die verplicht is :)
Tot ik die veilig heb bevestigd gaan we zo min mogelijk de weg op.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:10

Ik doe alleen een reflecterend hestje aan als, net zoals xTammyy, het mistig is of keihard regent. Bij schemer of zelfs donker doe ik zowel een reflecterend hestje aan als reflecterende springschoenen, lampjes in voorpluk, op mijn cap, om mijn arm, om zijn en mijn benen en in zijn staart. :-)
Ik rij trouwens alleen onder het zadel.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:11

Als het mistig of schemerig is wil ik zelf nog wel eens een reflecterend hesje aantrekken. Heb ook 1x met een reflecterende uitrijdeken gereden. Maar deze bleef niet goed zitten. Maar als ik echt twijfel over dat het ergens mistig kan zijn of ik in schemering terug kom neem ik beide mee.
Als het overdag is rij ik in gewone kleding enz. buiten. Ik denk dat ik dan wel genoeg zichtbaar ben. Ik zie de andere ruiters dan ook als ik in de auto rij.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 17:18

Heel goed dat jullie bij slecht weer opvallende kleding aantrekken. Maar besef je dat je overdags ook slecht zichtbaar bent. Zeker voor mensen die niet met paarden bekend zijn, die zullen je minder snel herkennen en vaak pas op het laatste moment afremmen (als ze al afremmen).

Zelf rijd ik met een fluor geel politie pilotenjack en reflectiewikkels om de benen. Als het warm is een gedl hesje. Maar ik ga nooit zonder de weg op.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:21

Ben ik dan de enige die vanuit de auto een paard al van kilometers ver spot. :=

Nee, serieus, eigenlijk vind ik dat een paard met ruiter op al opvallend is, laat staan een hele groep of een koets. Bij duisternis of bij slecht weer is dit natuurlijk anders, dan zorg ik dat ik reflecteer en licht geef. Maar overdag bij helder weer is 'op een paard zitten' toch opvallend genoeg volgens mij?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:27

ik rij altijd alleen in het bos, 's morgens vroeg, zodra het licht is. Ik trek niet speciaal iets reflecterends aan, want mijn paard is al soort van reflecterend: een bonte Noriker, als je die niet ziet, ben je echt hartstikke blind :+

Ik verbaas me in de winter altijd wel over kinderen die in het donker van de paardrijles komen en door het dorp terug naar hun stal moeten en absoluut onzichtbaar over de weg zigzaggen, dan denk ik altijd: waar zijn de ouders/opvoeders?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:29

Ik kies voor zo verkeerloze mogelijke routes.

michelle_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:33

Ik rij overdag nooit met refectie.. Maa als het een beetje gaat schemeren al snel wel. Maar mijn pony is dan ook wel heel wit dus goed zichtbaar :)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 19:42

PP >> BRT

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:03

Ik rijd de laatste tijd altijd met een oranje hesje en het bevalt me prima. Je bent op die manier sneller zichtbaar in het verkeer, voor mij niet anders meer. :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:06

Ik heb een fel blauwe poncho, als ik die aanheb, dan wordt ik wel gezien. als ik alleen maar grauwe kleren aan heb en het is slecht weer doe ik ook zon hesje aan.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:06

Dochterlief rijdt in de schemer of met slecht weer (in het donker mag niet, dan hoort ze al thuis te zijn) met hesje en fietslampjes op haar borst en rug. Heel handig die dingen en je hebt er geen hinder van.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:40

Ik rij met bewolkt weer met een geel reflecterend hesje aan. Met zonnig weer zorg ik wel voor een felle kleur (knal roze of fel blauw) bodywarmer of jas.
Ik ben zelf in de auto een paar keer geschrokken van iemand op een Fries met zwarte kleding aan. Nu heeft mijn Haflinger een witte achterkant, maar ik ben toch liever goed zichtbaar. En, mensen rijden veel minder hard langs ons als ik dat hesje aan heb, heel apart...

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:55

Ik heb een reflectie-uitrijdeken voor Abel, die doe ik op als we buiten gaan rijden bij mist/schemer/harde regenval. In het donker rijden we niet buiten, en in de andere gevallen (overdag als het zicht goed is) hebben we niks reflecterends aan.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:02

Ik heb nooit wat aan. Ik zorg dat ik voor donker thuid ben en als het rrn beetje schemert zorg ik er voor dat ik daar loop waar een auto niet rijdt. Voor degene die roept ik heb een reflecterend hesje aan. Rij je zelf auto? Ik ken namelijk geen een auto waarvan de lampen omhoog schijnen. Reflecterende hesjes lichten dus ook niet op en zo word je nog niet gezien.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 08:21

Het felle geel van een reflecterend hesje is wel opvallender dan een zwarte jas oid :)

Overigens is mijn pony maar 1,35 hoog. Dus ik zit nog redelijk binnen bereik :))

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 09:35

Klasien schreef:
En, mensen rijden veel minder hard langs ons als ik dat hesje aan heb, heel apart...

Dit ervaar ik ook zo. Mensen remmen eerder af en passeren netjes. Ik krijg ook regelmatig van medeweggebruikers een compliment dat we zo goed zichtbaar zijn. Laatst stopte er zelfs een politiebusje naast me die mij een voorbeeld voor veel ruiters vonden. Altijd leuk om te horen.
Laatst bijgewerkt door Kaspar op 11-04-13 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:40

Ik ben paar jaar terug begonnen om op iedere buitenrit die ik begeleid te rijden met hesjes. Ik rijd vaak met beginners of kinderen en voor de hesjes scheurden auto's altijd keihard langs of moest ik 5 minuten wachten voordat ik de weg over kon. Nu rijden ze echt zichtbaar langzamer en kan ik direct oversteken omdat auto's voor mij wachten :D
In het donker rijden we niet, dus hoef geen extra lichtjes eraan te hangen :+

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:46

Ik rij overdag altijd in onze wedstrijd kleuren felroze en een vleugje fel groen, goed zichtbaar dus! Ben een tijdje geleden aangefietst door een opa, op een klaar lichte dag terwijl ik naar hem riep op afstand pas op o_0 ben van mening dat als je ogen niet goed zijn dan mag je niet harder dan 5km per uur( lopend, fietsend of in de auto)

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:53

Gewoon overdag rij ik met 'normale'kleren (mode poppetje zeg maar)
Maar ik rij ook gewoon in het donker buiten!!
Vooral in de winter wanneer ik alleen in de avond tijd heb om te rijden!!!
Dan reflecterend hoofdstel met lampjes eraan
reflecterend borsttuig
en een reflecterende uitrijdeken
zelf lamp op mijn hoofd
hesje reflecterend
armband (bovenarm) met lampjes
en nog reflecterende dingen aan mijn zadel!!

MAAR IK MOET ZEGGEN DE MEESTE MENSEN HEBBEN GEWOONWEG NIET DOOR DAT ER PAARDEN LOPEN DUS HET BLIJF ALTIJD UITKIJKEN!!!!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:27

Ik heb een keer gezien dat een begeleider van een buitenrit bijna aangereden werd. Was aardig donker maar ze had een reflexterend hesje aan. Auto zag ineens een paar benen op de weg staan en ging vol in de ankers. Niet uit onwil maar het gewoon niet gezien hebben. Autolichten schijnen naar beneden en als dus iets hoog zit zie je het niet.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:47

vibabu schreef:
Ik heb een keer gezien dat een begeleider van een buitenrit bijna aangereden werd. Was aardig donker maar ze had een reflexterend hesje aan. Auto zag ineens een paar benen op de weg staan en ging vol in de ankers. Niet uit onwil maar het gewoon niet gezien hebben. Autolichten schijnen naar beneden en als dus iets hoog zit zie je het niet.

als het donker is moet je ook gewoon verlichting voeren..

Ik mag met de fiets ook niet zonder licht en met een reflecterend hesje aan rondrijden in het donker :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:56

Ik verbaas me altijd dat mensen alleen reflectie dragen in het donker.. zo onverantwoord want je bent gewoon niet zichbaar..

Ik heb overdag niks speciaals aan, maar rijd dan ook op de fietspaden en overdag duidelijk zichtbaar.
Voor de kar heb ik mijn gevaren driehoek achterop (verplicht om over straat te mogen) en dat doe ik alleen echt overdag (ook niet tegen de schemer)

S'avonds overstraat is de kerstboom aan:
- reflecterende uitrijddeken (zomer en winter deken dus ALTIJD op)
- reflectie rond de benen (alle 4)
- lichtgevende reflectie rond de benen (alle 4) zoals deze:
Afbeelding
met 4 lampjes per been

en mijn eigen lichtgevende hesje:
Afbeelding

Mijn stal noemt mij een kerstboom, op wedstrijden wordt ik uitgelachen als ik onder de man kom..
MAAR ik voel me veilig. En krijgt inderdaad vaak complimentjes..