Beetje boel enthousiast!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Beetje boel enthousiast!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 13:18

Ik lees vaak dat paarden ervandoor gaan omdat ze van (soms niks)iets schrikken. Mijn paard heeft dat niet, hij is een toppertje wat dat aangaat. Wat wel een dingetje is, is dat hij zo ontzettend enthousiast is buiten, dat hij van draf gelijk door wil in galop. Ik probeer hem door mn zit, mn stem en ophoudingen weer terug te krijgen naar een normale draf, maar het is erg lastig om niet in die mond te gaan hangen omdat je hem wilt inhouden. Nu rij ik buiten zowieso al met een (niet scherp afgestelde)martingaal, zodat hij niet echt zn hoofd in de wolken kan gooien en de vrije wereld in kan vliegen. Ik vind het ergens ook wel sneu, want het is in zijn geval enthouisiasme, en hij vind het heerlijk buiten (en ik ook!!). Nu heeft hij wat balansproblemen en we zijn in de bak volop aan het rechtrichten (ik heb les), dus deels zal daar ook wel het probleem liggen. In stap is er niks aan de hand, hij is heerlijk ontspannen, genieten samen van het uitzicht, maar zodra je hem ook maar met een piepklein geluidje laat weten dat je een drafje wilt doen, dan gaat hij binnen een minuut door in galop. Ik ben zelf ook nog in de ontdekkingsfase met hem omdat hij nog maar net van mij is, dus ik durf hem ook niet echt te laten gaan af en toe. Dat is een vertrouwenskwestie en dat vertrouwen moet nog groeien. Ook ben ik de weg nog aan het ontdekken hier in de buurt.
Hebben jullie nog tips of trucs waar ik wellicht nog niet aan gedacht heb, die ik misschien kan toepassen om hem wat makkelijker in die draf te houden?

Maartenn

Re: Beetje boel enthousiast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:19

Voordat je naar buiten gaat misschien even longeren zodat hij z'n energie een beetje kwijt kan?
En misschien is er een leuk lang pad in de buurt waar je even een flinke galop kan doen, mijn paard is daarna gelijk al wat rustiger.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:39

als je draaft op een ruimte plek kun je hem op de volte zetten zodra hij wil aanspringen in galop. Juist nu jullie net leren kennen is het heel erg belangrijk dat hij direct leert dat jij echt draven bedoeld als jij hem dat signaal geeft en dat hij nooit in galop mag gaan. Wel slim is om het hem niet al te moeilijk te maken. Dus na een korte tijd braaf gedraafd te hebben hem het galop signaal te geven en een stukje te galopperen. Eventueel met een fijne groep die jouw willen ondersteunen in dit leerproces. Dus dat zij ook draven en galopperen wanneer jij dat doet/wilt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:09

Maartenn schreef:
Voordat je naar buiten gaat misschien even longeren zodat hij z'n energie een beetje kwijt kan?
En misschien is er een leuk lang pad in de buurt waar je even een flinke galop kan doen, mijn paard is daarna gelijk al wat rustiger.

Dat kan ook averechts werken, mijn paard is dan lekker opgewarmd en alleen maar enthousiaster.
Je enige oplossing is direct grenzen stellen aan het tempo/gang en daarnaast voldoende draf en/of galop opnemen in je buitenritten. Als het paard leert dat er toch wel "voldoende" hard wordt gegaan, accepteren ze de beperking in tempo soms beter.
Werk bij voorkeur samen met een betrouwbare combinatie erbij die wel goed onder controle is met tempo, dat helpt vaak ook heel veel.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 14:10

Het maakt geen verschil of ik alleen naar buiten ga, of dat er anderen mee gaan, hij is (gelukkig) heel stabiel in zn gedrag in dat opzicht. Even van te voren longeren zal niet uitmaken, mijn paard is er zo een dat ook al hijgt ie zich kapot; hij gaat gewoon door. Bovendien zal zn enthousiasme overwinnen van zn vermoeidheid:-)Ik denk wel dat ik hem ook af en toe moet laten gaan, alleen is dat voor mij nu nog even spannend hoewel dat wel steeds minder spannend aan het worden is naarmate je weet dat je hem uiteindelijk wel terug krijgt. Hoe ouder je word, hoe minder lef je lijkt te krijgen lijkt het wel! Vroeger had ik dit geweldig gevonden; scheuren! Hoe harder hoe beter. hahaha

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:15

Citaat:
Je enige oplossing is direct grenzen stellen aan het tempo/gang en daarnaast voldoende draf en/of galop opnemen in je buitenritten.

Dit is exact wat ik wilde zeggen en is imo ook dé oplossing. :)

En ik snap je terughoudendheid wel; is er misschien een plek waar je hem kunt laten lopen zonder dat je bang moet zijn voor het tempo (hier kan ik bv naar het strand)?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 14:26

Ja, er zijn wel plekken, maar het is meer mijn terughoudendheid nog:-)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:28

Is er misschien een veldje in de buurt waar je kunt gaan trainen? Zelf de knop bij je omzetten en hetzelfde doen als in de bak.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:33

Probeer eens uit hoe je paard reageert op een bitloze optoming, veel paarden reageren goed op druk op de neus als extra "rem". Ga je buiten met dubbele teugels rijden, dan kun je het vrij veilig uitproberen. Mijn nogal enthousiaste merrie rij ik buiten ook altijd op een touwhalster (heel soms een hackamore), werkt bij haar in ieder geval vele malen beter dan een bit (in de bak loopt ze wel heel fijn op een dubbelgebroken trensje).

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:03

Je omschrijft precies mijn pony en ons 'probleem'.
Inmiddels gaat het al redelijk goed, maar er is af en toe een rit dat hij echt weer alle afspraken vergeten is die we gemaakt hebben en ik eigenlijk alleen kan stappen.

Bij mij was er (en is soms nog) ook wat onzekerheid. Ik durfde hem dus ook niet hard te laten gaan zodat hij daarna wel rustig zou zijn en weet ook dat dat niet echt zal werken. Zoals je zelf ook al schrijft overwint het enthousiastme van mijn pony het ook van zijn conditie. Als hij het in zijn hoofd heeft wil hij pas minder hard als hij al half dood neervalt en zover wil ik niet gaan.
Ik heb hem in het begin alleen maar laten stappen. Hij kan zijn energie prima 'thuis' kwijt dus op buitenrit is dat niet nodig. Als hij rustig onspannen kan stappen een paar passen draf en zodra hij te hard gaat terug nemen. Als het lukt naar een rustige draf en anders terug naar stap. Hem in draf niet zo hard laten gaan dat hij al bijna in galop zit voordat je ingrijpt. Meteen ingrijpen als hij harder gaat dan jou tempo.
Pas als rustig draven lukt ga je aan galop denken en dat kan best een heleboel ritten duren.

Ik heb op de route vanaf stal een lange brede berm waar pony vaak liever niet hard gaat (want van stal af) en daar laat ik hem nu af en toe galopperen. Vaak net iets langer dan hij wil, dat lukt op die ene plek wel. Op andere plekken in het bos wil hij vrijwel altijd harder dan ik en daar doen we dus ook geen galop. Pas als hij zich helemaal aan onze snelheids afspraken kan houden gaan we daar aan beginnen. Heel soms is er een rit waar hij heel ontspannen is en doen we het wel, maar het kan ook zo zijn dat ik na 1 poging tot draf besluit de hele rit te stappen omdat meneer duidelijk alle afspraken aan zijn laars lapt.

Ik heb ook wel geprobeert hem dan maar een stukje te laten gaan, maar hij wil altijd langer hard dan ik veilig vind en dat resulteert is een hoop getrek omdat hij zich dan helemaal opfokt omdat hij daarna niet meer mag. Voorkomen dat hij meer dan 2 passen harder gaat dan ik wil is voor ons de beste oplossing. En we kunnen toch steeds iets meer zonder dat hij de afspraken vergeet en zonder dat ik constant een 'gevecht' aan moet gaan.

Ik ga er dan wel vanuit dat hij op andere momenten wel zijn energie kwijt kan anders is het een beetje oneerlijk.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:59

Waratje schreef:
Maartenn schreef:

Dat kan ook averechts werken, mijn paard is dan lekker opgewarmd en alleen maar enthousiaster.
Je enige oplossing is direct grenzen stellen aan het tempo/gang en daarnaast voldoende draf en/of galop opnemen in je buitenritten. Als het paard leert dat er toch wel "voldoende" hard wordt gegaan, accepteren ze de beperking in tempo soms beter.
Werk bij voorkeur samen met een betrouwbare combinatie erbij die wel goed onder controle is met tempo, dat helpt vaak ook heel veel.

haha ja dat heeft die van mij ook, word ie alleen maar drukker van, die ouwe is al 21 jaar maar altijd (te) enthousiast op buitenrit, tenzij het 30 graden is buiten. ik volg dus even.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:51

Leer er maar mee leven, die van mij is 26 en als ik haar op een tankbaan loslaat gaat ze al wat het halen kan erover :roll:
En ik moet haar altijd terugnemen uit de galop, als het aan haar ligt blijft ze galoperen tot ze er bij neervalt. Zo is ze nou eenmaal en dat zal wel zo blijven tot ze dood is.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 10:22

Nou ik was echt niet van plan om het te accepteren eigenlijk:-) Wil er wel wat mee doen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:15

Je kunt wat doen aan het snel doorschakelen, maar niet aan de drang op zich. Natuurlijk moet er geluisterd worden tijdens een buitenrit, moet mijn oude merrie ook. Ik bepaal het tempo, maar hou daarbij wel rekening met haar wensen. Dus mag ze af en toe op een tankbaan gaan, als ik aangeef dat het kan en dan moet ik haar dus wel uit die galop terughalen na een paar kilometer anders blijft ze doorgaan. In die zin is het dus geven en nemen ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:23

Citaat:
Dus mag ze af en toe op een tankbaan gaan, als ik aangeef dat het kan en dan moet ik haar dus wel uit die galop terughalen na een paar kilometer anders blijft ze doorgaan. In die zin is het dus geven en nemen

Dat is ook mijn manier. Onderweg stel ik dan wat 'controlevragen' om te zien of paard nog 'mee' is, met zijn aandacht bij mij is.
(Bv ophouding op zit: komt ie terug in tempo?)