Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maartenn schreef:Voordat je naar buiten gaat misschien even longeren zodat hij z'n energie een beetje kwijt kan?
En misschien is er een leuk lang pad in de buurt waar je even een flinke galop kan doen, mijn paard is daarna gelijk al wat rustiger.
Citaat:Je enige oplossing is direct grenzen stellen aan het tempo/gang en daarnaast voldoende draf en/of galop opnemen in je buitenritten.

Waratje schreef:Maartenn schreef:Voordat je naar buiten gaat misschien even longeren zodat hij z'n energie een beetje kwijt kan?
En misschien is er een leuk lang pad in de buurt waar je even een flinke galop kan doen, mijn paard is daarna gelijk al wat rustiger.
Dat kan ook averechts werken, mijn paard is dan lekker opgewarmd en alleen maar enthousiaster.
Je enige oplossing is direct grenzen stellen aan het tempo/gang en daarnaast voldoende draf en/of galop opnemen in je buitenritten. Als het paard leert dat er toch wel "voldoende" hard wordt gegaan, accepteren ze de beperking in tempo soms beter.
Werk bij voorkeur samen met een betrouwbare combinatie erbij die wel goed onder controle is met tempo, dat helpt vaak ook heel veel.
Citaat:Dus mag ze af en toe op een tankbaan gaan, als ik aangeef dat het kan en dan moet ik haar dus wel uit die galop terughalen na een paar kilometer anders blijft ze doorgaan. In die zin is het dus geven en nemen