Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
heb de manier al eerder geprobeerd maar nu zal ik het wat meer doorzetten
het voornaamste is dat hij zonder maatje wegmoet, en zodra jij dat.dus eist gaat hij er tegenin. Als je hem dan wat harder aanpakt is er de verdere rit niets aan de hand. Als ik er een ander op laat rijden gaat het ook goed, maar zij moesten ook even door de "wie is de baas" fase heen. Toen ging hij dus ook bokken, en stuurloos rennen... Maar ik ben eigenlijk een grote softie als het aan hard aanpakken komt..... Bij het wandelen loopt hij gewoon in een flinke pas door, hij blijft.dus niet achter mij hangen
maar zal de verschillende posities zeker proberen!janneke798 schreef:Misschien is het een idee om eerst een paar keer naast je paard te lopen op rit zodat jij je vertrouwen weer terug krijgt?
friesiszwart schreef:Je geeft zelf aan dat het aan jou ligt en dat als er iemand mee is er geen probleem is.
Als je zelf niet zeker bent alleen op buitenrit waarom doe je het dan? Zou voorlopig eerst samen met andere(n) gaan. En op termijn het laatste stukje bv zelf naar huis rijden, al is dit maar enkele honderden meters.
Dit zo verder uitbouwen of andersom alleen weggaan en na bv 500 meter samen met iemand verder rijden.

Al begin je met 10 meter, als hij braaf is en jij hebt zonder angst (bijvoorbeeld) een stuk kunnen draven dan is het goed en ga je terug
Op deze manier kun je het vertrouwen in je paard wat versterken 
Je kan het!