weinig vertrouwen buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anasha

weinig vertrouwen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 13:05

Hallo bokkers!
Ik heb een vraag, als ik met mijn paard naar buiten wil, kom ik meestal niet verder dan de bocht, maar soms lukt een rondje in het bos wel, maar niet van harte. Het probleem ligt helemaal bij mij en dat weet ik ook, maar wat zouden jullie doen als je niet zo zeker bent op een buitenrit? Als ik iemand meeneem (te paard of te fiets) is er verder niets aan de hand, en in de bak kan ik alles met hem doen en vertrouw hem dus ook volledig, maar zodra ik naar buiten ga is dat vertrouwen weg. Tips om me zekerder te voelen, rustiger te blijven ed?

Groetjes

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:08

Ik lees even mee want ik heb ook geen vertrouwen buiten.

Fudge

Re: weinig vertrouwen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:12

Ik denk toch eigenlijk gewoon veel doen! En waarom ga je voorlopig niet gewoon alleen naar buiten als er iemand mee gaat? Dan ben jij een stuk zekerder en zul je je paard buiten ook steeds beter leren kennen. Uiteindelijk zul je je paard dan langzaam aan steeds wat beter vertrouwen en misschien ook weer beter alleen op pad kunt.
Is het ook geen optie om af en toe gewoon hele kleine stukjes buiten te doen? Ik denk dat je door te doen gewoon moet voelen dat je je paard wél kunt vertrouwen en dat het allemaal steeds wat makkelijker zal gaan..

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 13:23

De reden waarom ik hem niet vertrouw is omdat hij bokt buiten, hij krijgt mij er geregeld af (opzich geen ramp) maar 1 keer gaf hij een behoorlijke bok, en toen brak ik mijn sleutelbeen, dat is dus eigenlijk de reden dat ik het niet zo fijn vind, want hij is veel liever thuis en als je niet de baas over hem bent gaat hij dus bokken... Maar ik wandel wel steeds meer en steeds verder zonder dat hij zeurt terug te gaan (dus gewoon stug doorlopen) maar bedankt voor je reactie :) heb de manier al eerder geprobeerd maar nu zal ik het wat meer doorzetten ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:37

Waarom bokt hij buiten? Doet hij dat in de bak niet? Vindt hij het wellicht te moeilijk om zonder begeleiding/maatje naar buiten te gaan?
Als dat het geval is zul je dus zijn zelfvertrouwen buiten wat moeten verbeteren. Wandelen is een heel goede manier om dat te doen, dus mooi dat je dat al doet. Wat je bij het wandelen ook kunt oefenen is dat je op verschillende posities naast hem gaat lopen, dus ook ter hoogte van zijn kont of ter hoogte van waar je zou zitten als ruiter. Het is niet nuttig als hij continu min of meer achter je kan "hangen", want hij moet leren om zelf te lopen en niet achter een ander aan.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 14:04

Dank je voor je reactie :) het voornaamste is dat hij zonder maatje wegmoet, en zodra jij dat.dus eist gaat hij er tegenin. Als je hem dan wat harder aanpakt is er de verdere rit niets aan de hand. Als ik er een ander op laat rijden gaat het ook goed, maar zij moesten ook even door de "wie is de baas" fase heen. Toen ging hij dus ook bokken, en stuurloos rennen... Maar ik ben eigenlijk een grote softie als het aan hard aanpakken komt..... Bij het wandelen loopt hij gewoon in een flinke pas door, hij blijft.dus niet achter mij hangen ;) maar zal de verschillende posities zeker proberen!

Edit: hij doet in de bak geen stap verkeerd, ook als er dan geen andere paarden bij zijn, maar zodra ik dan wegga gaat hij wel tekeer. Buiten schrikt hij verder nergens van en is ook van weinig onder de indruk.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 08:46

Je geeft zelf aan dat het aan jou ligt en dat als er iemand mee is er geen probleem is.
Als je zelf niet zeker bent alleen op buitenrit waarom doe je het dan? Zou voorlopig eerst samen met andere(n) gaan. En op termijn het laatste stukje bv zelf naar huis rijden, al is dit maar enkele honderden meters.
Dit zo verder uitbouwen of andersom alleen weggaan en na bv 500 meter samen met iemand verder rijden.

janneke798

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:18

Misschien is het een idee om eerst een paar keer naast je paard te lopen op rit zodat jij je vertrouwen weer terug krijgt?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:28

janneke798 schreef:
Misschien is het een idee om eerst een paar keer naast je paard te lopen op rit zodat jij je vertrouwen weer terug krijgt?

Aan de wandel gaan is een goeie optie inderdaad..
Wat doe je verder buiten als hij bokt? Probeer dat gedrag zoveel mogelijk te negeren door erop in te gaan word het waarschijnlijk voor je paard een leuk spelletje omdat hij verneemt dat jij buiten het vertrouwen niet hebt..de strijd aangaan werkt vaak averechts..

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 16:18

friesiszwart schreef:
Je geeft zelf aan dat het aan jou ligt en dat als er iemand mee is er geen probleem is.
Als je zelf niet zeker bent alleen op buitenrit waarom doe je het dan? Zou voorlopig eerst samen met andere(n) gaan. En op termijn het laatste stukje bv zelf naar huis rijden, al is dit maar enkele honderden meters.
Dit zo verder uitbouwen of andersom alleen weggaan en na bv 500 meter samen met iemand verder rijden.

Omdat ik anders altijd in de bak moet rijden, niet goed voor de gezondheid en mentaliteit. Samen met anderen zou fijn zijn, maar als ik thuis ben is mijn zus weg, en in de buurt zitten geen ruiters. Als ik samen rijdt en ik ga een eind achter of voor rijden is er ook geen probleem. En toen ik vorige week weg ging ging het gewoon goed, tot ik wou draven, en toen ging hij tekeer. Mij is toen advies gegeven been te geven zodat ze gaan rennen en niet bokken, (rennen vind ik niet eng) maar na een paar meter rennen ging hij weer bokken, en bleef toen zo doorgaan. Stukje gestapt, geen probleem. Wilde weer aandraven, ging hij weer. Ben toen maar verder in stap gegaan, ook weer niets aan de hand.

edit; negeren is wat ik voornamelijk doe, maar bokken blijft hij doen. Vind het eigenlijk niet zo heel eng meer, heb het al zo vaak overleeft om het zo maar te zeggen. Word het gewoon zat.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:23

Ik ken het gevoel. Ik ben ook een echte bakruiter. In de piste geen probleem, omdat ik weet dat ik paardlief gestopt zal krijgen, al moet ik hem tegen de bakrand aan rijden. Maar buiten heb ik het gevoel dat ik geen controle meer heb, en er is dan zo veel dat ik moet ontwijken, bomen, takken, struiken, noem maar op. Van de moment dat paardlief een galopperend paard hoort, denkt hij dat hij mee mag gaan hollen en moet ik me schrap zetten om hem tegen te houden.. Terwijl hij dus helemaal niet stout of bokkig doet, gewoon fris en vrolijk. Maar oh wat een schrik heb ik dan..

Ik ben er nu ook op aan het oefenen, samen met andere ruiters (met rustige paarden die ook bots-proof zijn moest ik niet kunnen remmen) korte ritjes te maken, dan een halfuurtje, dan weer wat langer en geleidelijk aan opbouwen. En echt proberen te ontspannen, paardlief doet het super.. nu baasje nog ;)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:53

Misschien voortaan eerst in de bak rijden, stap / draf en galop zodat hij zijn ergste energie kwijt is en dan pas naar buiten.
Of voorlopig alleen met iemand samen naar buiten zodat jullie eerst vertrouwen kunnen opbouwen en dan pas alleen gaan. Misschien is er iemand op stal of een vriendin die niet bang is en die met hem naar buiten laten gaan.
Laatste mogelijkheid is naar mij brengen, ik rijd veel paarden door voor klanten of maar ze verkeers- en buitenritmak. Daarna als ik gewoon naar buiten kan ga ik jou bij mij begeleiden en vertrouwd maken met en hem buiten, daarna "krijg" je hem pas weer mee, als alles 100% vertrouwd is zodat je thuis ok gelijk aande slag kan

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:19

Ik zou kleinere stappen nemen, zodat je jezelf en je paard de kans geeft om succeservaringen op te doen :j Al begin je met 10 meter, als hij braaf is en jij hebt zonder angst (bijvoorbeeld) een stuk kunnen draven dan is het goed en ga je terug :) Op deze manier kun je het vertrouwen in je paard wat versterken :)

Wat ik zelf ook wel heb gedaan is gaan wandelen en dan erop als ik het durfde en eraf als ik het weer spannend vond. Moet er wel bij zeggen dat ik een ukkepuk van een hafje heb, dus kan me voorstellen dat het met een groot paard wat meer voeten in de aarde heeft..

Succes! Ik hoop dat je meer kan gaan genieten buiten, het is zo lekker als dat eenmaal lukt! Ter peptalk: twee jaar geleden durfde ik niet eens het erf af en nu rijd ik endurance :D Je kan het!