Paard schrikachtig met buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mano29

Paard schrikachtig met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 20:50

Hallo

Ik heb nu sinds 4 weken een kwpner van 6 jaar oud.
Hij is verkeersmak en ook door de vorige eigenaresse veel op de weg gereden.
In de binnenbak is hij superbraaf en gefocust op mij maar zodra er een ander paard in De bak komt is dat minder maar dat gaat nu al wat beter.
In de buitenbak is hij alleen maar op de omgeving aan het letten en niet op mij.
Zo ook met een buitenrit.

Ik ga weleens met hem wandelen en dan is er niks aan de hand,loopt hij gewoon braaf naast me
Maar zodra ik met m wil buitenrijden dan is hij erg schrikachtig en loopt erg met z'n hoofd omhoog.
Het is niet zo dat hij ervandoor gaat maar gewoon ff knikje door z'n benen gaat zeg maar.
Hij loopt wel heel de tijd met z'n oortjes naar voren en blij.
Wat kan ik er aan doen om het wat rustiger te laten worden buiten?of is het gewoon wennen?
Ik dacht om hem rescue remedy te geven voor dat we naar buiten gaan tijdelijk

Anoniem

Re: Paard schrikachtig met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:52

Samen met een ander gaan buitenrijden.
Vind hij bij het andere paard steun, die hij bij jou nu nog niet vinden kan.

Mano29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 20:54

Ja die mogelijkheid is er niet omdat ik op tijden op stal kom wanneer er bijna nooit iemand is.
En daar word niet veel buitengereden.
Ik neem weleens iemand mee die er naast loopt en dat gaat ook goed

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:56

de omgeving is voor paard natuurlijk nieuw en de berijder ook, gewoon oefenen en dan gaat het volgensmij wel over :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:56

Dan doe je dat. Jullie moeten natuurlijk erg aan elkaar wennen. Hij kent jou nog niet zo goed en vice versa.
Ernaast vinden ze dan weer meer steun aan je, dan dat je er op zit. Misschien iets meer tijd nemen om elkaar te wennen, zodat hij ook goed aan je stem gewend is en je vertrouwd en probeer dan eens weer.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:58

Mindim schreef:
Dan doe je dat. Jullie moeten natuurlijk erg aan elkaar wennen. Hij kent jou nog niet zo goed en vice versa.
Ernaast vinden ze dan weer meer steun aan je, dan dat je er op zit. Misschien iets meer tijd nemen om elkaar te wennen, zodat hij ook goed aan je stem gewend is en je vertrouwd en probeer dan eens weer.

helemaal mee eens

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:51

Veel gaan wandelen buiten en opbouwen met kleine stukjes erop te gaan en dan weer ernaast lopen.
Ik had ook niemand die met mij mee kon en met mijn vorige jonge paard heb ik dat zo gedaan.

Paard moet inderdaad nog aan jou wennen en aan de omgeving etc. Alles is nieuw. Sommige paarden hebben maanden nodig om te wennen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:43

Je kan ook iemand op de fiets meenemen. Ons vorige paard was ook een angsthaas als hij alleen op pad moest, maar als er iemand op de fiets mee ging had hij daar wel voldoende steun aan. Ik vind het zelf prettiger om erop te zitten als een paard fris en schrikachtig is. Imo heb je dan toch meer te vertellen als er langs. En wat ook goed werkt is actief door rijden, vrij vlot stukken draf en galop mee pakken om de eerste frissigheid eraf te rijden.

Mano29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 09:36

Ik wilde dinsdag met hem gaan wandelen,was nog maar net het erf af ,meneer draaide om en galoppeerd
Weg.stond later wel weer stil en ging staan grazen kon hem ook makkelijk pakken hij stond met zijn oortjes naar voren te kijken.
Hij is zo verschrikkelijk snel je merkt niet eens dat ie er vandoor wil.in de bak gaat hij ook vanuit een rustig drafje zo ertussenuit.

En dan loop ik er echt liever naast dan dat ik erop zit.ik moet met m midden door een woonwijk met best wat verkeer.dat is toch wel gevaarlijk

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:59

Net wat er al gezegt is hij moet het vertrouwen hebben en dat duurt even.
Oeps niet zo handig dat hij van je weggegallopeert is.
Hopelijk gaat hij hier nu geen gewoonte van maken.
Maak hem inderdaad eerst moe voor de volgende wandeling/buitenrit in de bak en stap uit buiten.
Succes!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:59

Mano29 schreef:
Ik wilde dinsdag met hem gaan wandelen,was nog maar net het erf af ,meneer draaide om en galoppeerd
Weg.stond later wel weer stil en ging staan grazen kon hem ook makkelijk pakken hij stond met zijn oortjes naar voren te kijken.
Hij is zo verschrikkelijk snel je merkt niet eens dat ie er vandoor wil.in de bak gaat hij ook vanuit een rustig drafje zo ertussenuit.

En dan loop ik er echt liever naast dan dat ik erop zit.ik moet met m midden door een woonwijk met best wat verkeer.dat is toch wel gevaarlijk

Bouw eerst eens vertrouwen op in een omheinde omgeving. Hij vertrouwd je blijkbaar nog niet genoeg. Los het in de bak op, met zijn snelheid en het er zo tussen uit knijpen. Dat kun je niet maken op een openbare weg, daar krijg je ongelukken van.
Dus doe een paar passen terug en pas wanneer het paard volledig vertrouwen in je heeft en jij ook hem aanvoelt, want dat doe je schijnbaar nog niet, je hebt niet door dat hij er tussen uit vliegt. Pas dan weer een poging buiten wagen. Misschien wil je te snel en daar zijn jullie zo te lezen nog niet aan toe.

Mano29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 09:13

In de bak loopt hij perfect,rustig ontspannen aan de teugel.
En dat niet doorhebben dat ie er tussenuit gaat.denk niet dat een ander dat wel voelt want hij gaat vanuit rustig drafje zo ineens weg.heb veel paarden gereden die er tussenuit wilden maar dit nog nooit zo meegemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:18

Mano29 schreef:
En dat niet doorhebben dat ie er tussenuit gaat.denk niet dat een ander dat wel voelt want hij gaat vanuit rustig drafje zo ineens weg.heb veel paarden gereden die er tussenuit wilden maar dit nog nooit zo meegemaakt

Ik blijf bij mijn antwoord, vertrouwen opbouwen en elkaar leren kennen, dan merk je vast ook de signalen op voor hij er tussen uit peert. Je noemt eerder dat hij dat in de bak ook doet. Maar zo de openbare weg op is iig niet verstandig.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:24

Zal een combi zijn van wat dingen..wennen aan de omgeving, wennen aan jou/ mischien een beetje uitproberen en vooral..je houdt hem niet genoeg bezig en hij heeft dus de tijd om zich meer met de omgeving als met jou bezig te houden :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:33

Met het gevaar in herhaling te vallen: wen eerst aan elkaar. Zorg dat je paard tijd heeft gehad om te leren dat hij jou kan vertrouwen. En ga dan van daaruit opbouwen. Mijn paard is/was ook erg onzeker, met haar heb ik het als volgt gedaan:

- eerst veel gereden hebben in de binnenbak. Op een punt zijn dat je paard daar lekker kan ontspannen en aan het werk kan. Ik heb hierbij ook minimaal één keer per week les gehad om weer een combinatie te worden.
- een klein stukje naar buiten, en niet boos worden als je paard schrikt of even niet durft. Bijvoorbeeld: aan het eind van de weg staat een verkeersbord en mijn paard heeft dat nog nooit gezien: spannend. Op het moment dat ze dan stil gaat staan van spanning en om te kijken, laat ik dit gebeuren. Ik laat haar even kijken en ik zorg alleen dat ze zelf met de neus richting het "gevaar" blijft. Vervolgens vraag ik haar heel rustig om weer door te lopen. Doet ze dat niet, wacht ik nog even en vraag ik het nog een keer. Ik blijf zelf gewoon rustig, heb alle tijd van de wereld. Mijn paard heeft dit goed opgepikt, als ze nu iets spannend vindt staat ze stil, kijkt, en besluit dan zelf dat het nergens op sloeg en dat ze weer verder kan lopen.
- rij een oefening met je paard: rij hem nageeflijk (ontspannen!! Niet door hem in een houding te sleuren), ga wijken, schouder binnen, etc. Geef hem een opdracht, dan heeft hij minder tijd om naar zijn omgeving te kijken.
- hou je eerste ritjes kort en bouw van daaruit verder. De eerste keren ben ik alleen maar de weg naar stal afgestapt en weer terug, zodat mijn paard ook kon snappen dat we weer gewoon terug naar stal gaan. Ik stapte dan heen met de teugels op maat, ik gaf haar af en toe een opdracht. Op het punt dat ze het moeilijk begon te vinden heb ik gekeken naar haar om te zien tot hoe ver we konden gaan. Stilgezet, gewacht tot ze zuchtte, en toen meteen omgekeerd naar stal. Op de terugweg gaan de teugels lang.

Met mijn meganeuroot ben ik nu ook bezig met het alleen op buitenrit gaan. We rijden inmiddels rondjes van ongeveer 5 kilometer, in stap, draf en galop. Het rondje hou ik nog grotendeels hetzelfde, zodat ze vertrouwen op kan bouwen. En van daaruit ga ik variëren in de route, zonder dat zij dan helemaal over de zeik hoeft te gaan.

Mano29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 13:06

Mindim schreef:
Mano29 schreef:

Ik blijf bij mijn antwoord, vertrouwen opbouwen en elkaar leren kennen, dan merk je vast ook de signalen op voor hij er tussen uit peert. Je noemt eerder dat hij dat in de bak ook doet. Maar zo de openbare weg op is iig niet verstandig.

Dat was 1 keer,en toen was het net eerste dag mooi weer buiten.beetje lente in de bol.
Vandaag gelongeerd en was super braaf en reageert perfect op mijn stem.
En ik blijf ook altijd met hem stilstaan als hij iets eng vind en loop dan weer verder.
Maar bij zijn oude baas vond hij niks eng en die reed meeste van de tijd gewoon buiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:15

Waar denk je zelf waar het aan ligt dan. Als het de dingen die wij noemen het volgens jou niet kunnen zijn?

Je hebt het over lente in de bol, maar je schrijft in je OP dat hij je in de buitenbak helemaal niet ziet staan en veel meer met zijn omgeving bezig is, als hij dat binnen de omheining doet, dan moet je er gewoon nog niet mee de weg op.
Je bent wat tegenstrijdig in je posts, de ene keer is hij braaf op wandeling en de volgende keer peert ie m d'r tussenuit.
In dit soort situaties vind ik dat je ook kritisch naar je zelf en de situatie moet kijken en het van daaruit moet aanpakken en niet gelijk naar middelen moet grijpen, zoals bach bloesem, dan wil je imo gewoon te snel. Hij deed het bij zijn vorige eigenaar niet, die vertrouwde hij waarschijnlijk gewoon, dus ik zou zeggen neem de tijd en wil niet te snel.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:20

Paard heeft duidelijk zijn aandacht niet bij jou, maar bij zijn omgeving. Je schrijft namelijk 'vrolijk oortjes naar voren'. Die oren naar voren heeft niets met vrolijk te maken (okee, toegegeven, een sjaggie paard heeft zijn oren niet naar voren.. voordat daar weer commentaar op komt) maar heeft ermee te maken dat zijn aandacht volledig en totaal op de omgeving om hem heen gefocused is.

Er zou een oor naar voren moeten staan (hee, leuk naar buiten!) en een oor gedeeltelijk naar jou gericht (goh, wat wilt baasje allemaal van me?)

Ik zou toch maar eens gaan werken aan rust en vertrouwen, want er naast kan het allemaal wel goed en aardig gaan, erop is toch iets anders.
Buiten zijn duidelijk teveel prikkels om nog veel op jou te letten. Binnen is dat een stuk minder, dus logisch dat het daar wel goed gaat.

Mano29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 13:32

We hebben nog maar paar keer in de buitenbak gereden en verder komt hij momenteel niet buiten.omdat hij op stal staat.hij vind het heerlijk buiten en alles interessant en is ook enthousiast.die keren dat ik met hem ben wezen wandelen en paar keer erop met iemand ernaast was hij ook heel braaf.alleen enthousiast en vind het leuk op de weg,hij loopt heel de tijd met de oortjes naar voren.maar als ik alleen ga dan schrikt hij van dingen niet heel erg van gewoon door z'n benen knikken zeg maar.maar hij vind het enger dan met iemand ernaast

We moeten gewoon vaker in de buitenbak aan de gang dan vind hij het dalijk ook niet meer zo interessant allemaal.hij loopt wel goed maar in de hoek kijkt hij naar buiten waar we heen lopen als we gaan buitenrijden en dan is hij afgeleid.het is een heel lief paard en hij volgt me overal een echte kroelerd.
Maar hij is nog maar 6 en vind het spannend.maar hij is niet gemeen ofzo.toen hij er buiten tussenuit peerde stond hij ook heel lief en onschuldig te kijken toen ik aan kwam lopen.maar toen was hij al 4 dagen niet buiten geweest.(alleen binnenbak)waaide hard en was koud na paar dagen warmte.dus hij was al fris.ik had ook beter moeten weten.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:37

Zoals jij jouw paard beschrijf, beschrijf je mijn paard, kan er dus ook niet alleen mee naar buiten, is er een ander paard bij, dan is het geen probleem....Is een vertrouwens kwestie, ik hem hem al zijn hele leven (10jr) mij is het niet gelukt, ik hoop voor jou dat het jou wel lukt, anders heb je een paard waarmee je alleen met andere mee naar buiten kan.....jammer, maar als je dat weet, hoeft dat ook geen erg groot probleem te zijn..zo zijn er meer paarden.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:39

Mano29 schreef:
We hebben nog maar paar keer in de buitenbak gereden en verder komt hij momenteel niet buiten.omdat hij op stal staat.hij vind het heerlijk buiten en alles interessant en is ook enthousiast.die keren dat ik met hem ben wezen wandelen en paar keer erop met iemand ernaast was hij ook heel braaf.alleen enthousiast en vind het leuk op de weg,hij loopt heel de tijd met de oortjes naar voren.maar als ik alleen ga dan schrikt hij van dingen niet heel erg van gewoon door z'n benen knikken zeg maar.maar hij vind het enger dan met iemand ernaast

We moeten gewoon vaker in de buitenbak aan de gang dan vind hij het dalijk ook niet meer zo interessant allemaal.hij loopt wel goed maar in de hoek kijkt hij naar buiten waar we heen lopen als we gaan buitenrijden en dan is hij afgeleid.het is een heel lief paard en hij volgt me overal een echte kroelerd.
Maar hij is nog maar 6 en vind het spannend.maar hij is niet gemeen ofzo.toen hij er buiten tussenuit peerde stond hij ook heel lief en onschuldig te kijken toen ik aan kwam lopen.maar toen was hij al 4 dagen niet buiten geweest.(alleen binnenbak)waaide hard en was koud na paar dagen warmte.dus hij was al fris.ik had ook beter moeten weten.

Het komt nu wel een beetje over alsof we alle tips dus voor Jan met de korte naam hebben gegeven, althans, je vraagt eerst om tips en vervolgens is het "Ach, hij zal wel fris geweest zijn, komt wel goed".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:46

Idd Snadrem,
Veel plezier met je paard TS.

Mano29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 14:03

lindahertha schreef:
Zoals jij jouw paard beschrijf, beschrijf je mijn paard, kan er dus ook niet alleen mee naar buiten, is er een ander paard bij, dan is het geen probleem....Is een vertrouwens kwestie, ik hem hem al zijn hele leven (10jr) mij is het niet gelukt, ik hoop voor jou dat het jou wel lukt, anders heb je een paard waarmee je alleen met andere mee naar buiten kan.....jammer, maar als je dat weet, hoeft dat ook geen erg groot probleem te zijn..zo zijn er meer paarden.

Nou dat is niet te hopen,heb m juist voor buitenritten te maken.ben niet van het in de bak rijden.
Maar ga voorlopig voortaan in de buitenbak en kijk daarna verder.