Menroute Loonse en Drunense duinen, graag tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

Menroute Loonse en Drunense duinen, graag tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 21:03

Wij willen binnenkort een menroute gaan rijden met 1 aangespannen pony. We hebben interesse in de Loonse en Drunense duinen maar ik ben een beetje bang dat het te zware paden zijn voor een pony van 110 cm. Weet iemand hier iets over en eventuele andere routes van 15-20 kilometer om een leuke dagtocht te maken?

L_Rivaldo

Re: Menroute Loonse en Drunense duinen, graag tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:16

Hey, ik woon sinds kort hier in de omgeving en heb ook pony's in jou maat. Met wat voor wagen ben je van plan te gaan? Over het algemeen zijn er ook paden die niet zwaar zijn, hier kan je voor kiezen. Ik kan je helaas niet echt helpen aan een route omdat we nu maar enkele keren zijn gegaan, pb pippenstein anders even die woont in drunen en rijd veel in het bos daar.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 21:21

Wij hebben een marathonwagen van Kraay, we rijden er op dit moment alleen nog enkelspan mee. Tweespan komt over een aantal maanden als het goed is. Bedankt voor de tip, ik zal eens even gaan zoeken naar de door jou opgegeven naam.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:47

Je kan een prima ronde maken met de wagen, de menpaden zijn over het algemeen niet zwaar. Sommige stukken moet je wel over de weg als je een ronde om de duinen moet doen, omdat er geen paden lopen door het bos, alleen door de duinen. Een rondje om de duinen is ongeveer 20 km.
Heb je een kaart van de omgeving? En waar wil je starten?

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 22:51

Ik kreeg net per pb een tip van een bokker om bij de klinkaert of giersbergen te starten. Ik ken het geen van beide. Zijn daar bordjes voor menners of moet je het ruiterpad gewoon volgen? Ik zal zo'n kaart gaan bestellen en las dat je een dagvergunning nodig hebt. Ik kreeg nog de tip van haar om niet met vorst te rijden omdat de paden erg hard zijn, had ik niet eens bij stilgestaan omdat wij hier op de weg rijden. De planning is om op 2 mrt te gaan dus hopelijk is alles dan weer ontdooid.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:55

Aan de nieuwe kaarten heb je niet veel, er staan geen ruiterpaden op. Echt routes zijn er ook niet, wel zijn er menpaden, op de ruiterpaden mag je niet mennen.
Starten kun je bij elk café, al is er bij de Klinkert niet veel parkeerplaats. In dat geval zou ik voor Giersbergen kiezen, ruime parkeerplaats en je gaat gelijk het bos in. Manege van Loon is ook een goede optie.
Ik heb ooit voor een andere bokker een menroute vanaf manege van Loon gemaakt;

http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1001792

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar het geeft een beeld van een ruime ronde.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 21:01

Wat goed zeg, ik kan de link niet via mijn telefoon bekijken maar zal dat morgen op de pc doen. Fijn dat je de tip geeft waar ik het beste kan starten. Dan ga ik daar starten en het morgen op internet opzoeken. Weet je misschien wat voor soort bordje er wordt gebruikt voor de menpaden? Is dat een route via bordjes of moet je dan zelf iets maken tijdens het rijden?

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 21:07

Ik ben aan het zoeken naar dat café, maar ik kan het nog niet vinden. Heb je misschien een straatnaam voor me?

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 21:09

Is dit café de drie linden?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:12

Ja het is inderdaad de Drie Linden.
Het zijn niet echt routes, maar paden. De menpaden zijn hier mee aangegeven:
Afbeelding

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 21:15

Ik heb de kaart binnen gekregen en we zaten hem net te bestuderen. Er staat een menroute rond de duinen op, die denk ik van 20 km die in dit topic werd aangegeven. We zaten net alle paden via Google Map's te bestuderen en zagen inderdaad dat het veel verharde paden zijn. We gaan bij de Drie Linden opstappen en rusten bij de Rustende jager voor de lunch, hier kan Barney een uurtje bijkomen en wat drinken en eten. Ik heb er al helemaal zin in.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:26

De kaart die je besteld heb staan daar meerdere men en ruiterpaden op aangegeven?
Zo ja waar heb je hem vandaan :D?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:28

Als je de route goed rijdt, heb je alleen een stuk tussen Bosch en Duin en de Rustende Jager verharde weg en een stukje bij de Roestelberg.
De Rustende Jager is leuk om te stoppen, het ligt echter maar een klein stukje bij de Drie Linden vandaan, ik denk dat je er binnen een kwartiertje bent (het is denk ik max 3 km). Bosch en Duin ligt meer halverwege, maar daar vind ik het zelf niet zo leuk om te stoppen.
Je zou ook bij van Loon kunnen starten en pauzeren bij de Drie Linden of de Klinkert, dat ligt meer halverwege de route.

Anyway, heel veel plezier! Ik hoop dat jullie mooi weer hebben!

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 23:36

Er staat voor de menners meerdere wegen op aangegeven. Dat is de groene stippellijn en die heeft allerlei vertakkingen op de kaart waar je ook heen kunt rijden, de blauwe stippellijn is voor de ruiters. De kaart hebben wij via http://www.hippisch-toerisme.nl maar hij is van natuurmonumenten en ook bij de ANWB te verkrijgen. Er staat als titel op: nationaal park de loonse en drunense duinen en huis ter heide op. Volgens mij is Falk de uitgever. De kaart is bij de ANWB 7,10 euro en via de site geloof ik iets minder maar dat is zonder verzendkosten berekent. Wij zijn er tevreden over omdat de straatnamen en rustplaatsen staan aangegeven, zodat je thuis op Google kunt voorbereiden. Ik denk eigenlijk dat al die kaarten van natuurmonumenten zo beschreven zijn, wij gaan dit in de ANWB winkel verder bekijken. Het is zo duidelijk beschreven omdat wandelaars en fietsers dezelfde kaart gebruiken.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 23:38

Ja dat klopt dat het een kwartiertje is als je hem dwars oversteekt op de kaart. Maar de route die wij nemen is anders op de kaart en dan moet je zo'n tien km rijden voordat je er bent.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:41

Dan wordt je rondje wel iets langer dan 20 km, de route die ik je gaf, is namelijk al 20 km. Je zit dan al tegen de 30 km aan.
Staan er op de nieuwe druk wel ruiterroutes? Ik hoor namelijk van veel mensen dat het niet het geval is. Misschien is er alweer een nieuwe.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 23:45

Ja er staan ruiterroutes op met een blauwe stippellijn aangegeven. Mijn man heeft de hele route op Google maps doorgenomen en we konden het meeste zien. Dat zijn veel stukken verharde weg, waardoor we met een rustig tempo en een goede pauze het redden. We nemen er rustig de tijd voor, we vertrekken vroeg en ik ga dan even de vergunning kopen als mijn man Barney klaarmaakt. Mijn broer en moeder fietsen tussendoor naar de Rustende Jager met de zweetdeken en wat te eten voor Barney.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 23:50

Mocht het onverhoopt niet lukken dan bellen we mijn broer op en haalt hij de trailer op. Barney is in goede conditie maar door zijn oude blessure zijn we nog wat voorzichtig en gaat hij mee als back up. Ik zal aangeven hoe het was en of de kaart heeft gewerkt. Voor de zekerheid nemen we ook de GPS maar mee.

Vendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:34

Mag ik je een tip geven? Blijf van het duin af, die is behoorlijk zwaar. Je kan deze oversteken op een aantal plekken, maar vergt best veel van je dier. Verder is het fijn om te weten als je rondom rijdt, dat er 1 fietspad ook rondom gaat. Als je dat steeds aan dezelfde kant houdt, verdwaal je niet.