Onbewaakte spoorwegovergangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjira

Onbewaakte spoorwegovergangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 17:43

Voor mijn werk ben ik een onderzoekje aan het doen naar onbewaakte spoorwegovergangen. Komen jullie die wel eens tegen tijdens een buitenritje? En zo ja, waar precies en wat vind je van deze overgang (veilig of onveilig?)? Wat zou je zelf veranderen aan deze overgang om het prettiger te maken om er met je paard over te gaan?

(onbewaakte spoorwegovergang is een overgang met hoogstens een waarschuwingsbord en uiteraard een andreaskruis maar geen toeters en bellen en slagbomen).

(je mag natuurlijk ook reageren als je de overgangen met de fiets of te voet tegenkomt :) )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:33

Spoorwegovergangen zijn zo veilig als degene die ze oversteekt. Als je gewoon oplet, kun je prima oversteken, ongeacht je vervoermiddel.

Ik denk dat het onbekend zijn met spoorwegen, net als onweer, veel meer het gevoel van onbehagen geeft dan de fysieke situatie op een overgang.

Ik heb al jarenlang een hobby aan de spoorwegen (zowel model als grootbedrijf) en daarmee ben ik, blijkbaar meer dan gemiddeld, bekend met de techniek erachter.

Zoek voor de "gein" maar eens op Youyube naar "railroadcrossing accident" Komt er best wat heftigs langs, wat voor 99% terug te voeren is op onoplettendheid!

Marije_jiplover

Re: Onbewaakte spoorwegovergangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:11

Er is er bij ons 1, maar die ga ik met mijn paard niet over.
Er zit een soort van zigzag-hek voor en daar kan een paard prima tussendoor (zijn genoeg stalgenoten die het wel doen) maar ik ken mijn paard en die kan wel eens aarzelen.
En als hij aarzelt aan de juiste kant, is dat niet erg, maar als hij het eerste hek door is en aan de overkant aarzelt om het tweede hek door te gaan, voel ik me toch niet zo veilig.
Ik ga dus altijd het spoor over bij de gewone verkeersovergang met toeters, bellen, spoorbomen en lichten, gewoon omdat die ruimer is. Daar gaat hij overigens superbraaf overheen.

Op de fiets neem ik de onbewaakte overgang wel altijd, want het maakt mijn weg naar stal op de fiets zeker een km korter.
Te paard is het maar zelden dat de onbewaakte overgang mijn rondje korter zou maken, de gewone overgang is de korste route naar het bos.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:17

Ik kom iedere dag over een onbewaakt spoorwegovergang. Wel met de auto richting mijn pony's, telt dat ook? :) Hier is het in de polder en kun je ruim van te voren zien of er iets aan komt. Ik vind het dus wel een veilige overgang, enkel met dikke mist (die toch regelmatig laag hangt in de polder) moet je beter kijken.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 15:29

waar zijn die overgangen? (mag ook pb :) )

we zijn aan het kijken hoe we de overgangen fijner kunnen maken voor ruiters, fietsers en wandelaars. Die met de zig-zaghekken is een goed voorbeeld. Daar zou ik met mijn paard ook echt niet doorheen zigzaggen :=

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:32

Bij ons (diepenveen) zit er ook 1 en daargaan we vaak over met buitenritten. De paarden kennen het geluid van treinen en lopen (de meeste dan) zonder aarzelen over het spoor. Je kunt de treinen goed horen aankomen en dus op een gepaste afstand wachten. Ik vind het wel spannend maar als je goed oplet en je paard blijft netjes stilstaan als je dat vraagt dan kun je veilig oversteken zonder slagbo

MautjeMautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:09

Tram overgang ook goed? In Nieuwegein zijn er meerdere zonder slagbomen. De stoplichten en bellen werken soms niet goed, doodeng vind ik het!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 12:34

tramovergangen zijn ook goed alleen gaat het wel om de onbewaakte-onbeveiligde overgangen. Dus zonder stoplichten en bellen...

Wat zou voor ons ruiters een goede oplossing zijn om die overgangen veiliger te maken zonder ze meteen ´bewaakt´ te maken?