Tips gevraagd: aangespannen trektocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

Tips gevraagd: aangespannen trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 12:44

Mijn man en ik gaan volgend jaar eind mei/ begin juni een trektocht maken met onze pony's. Ik ben inmiddels druk aan het zoeken naar boekjes met routes en overnachtingen, we gaan dat gewoon zelf in elkaar zetten. We gaan waarschijnlijk acht dagen weg, waarvan we 1 dag rijden en de volgende dag een rustdag voor de pony's hebben. Dan komen we dus op vier trektochten naar het volgende adres en drie dagen met rust voor de ponies. Inmiddels ook de mensen geregeld die onze spullen overbrengen en voor de fourage zorgen voor mens en dier.
Daarnaast gaan we vanavond informatie inwinnen bij de sportschool, zodat we zelf nog wat meer afvallen en in een nog betere conditie starten aan de tocht.

Maar nu mijn vragen:
We twijfelen tussen de provincies Gelderland (Veluwetrail), Drenthe, Groningen en Friesland. In Drenthe komen we regelmatig met de ponies, dus liever een andere provincie. Maar ik las dat in Gelderland veel routes met veel zand zijn (diep zand), omdat onze ponies niet zo groot zijn wil ik ze niet 30 km per dag alleen door het zand laten lopen. Dus ook hier onze twijfels over. Friesland en Groningen hebben we nog nooit gedaan, maar we weten hier dus ook niets over. Heeft iemand hier een tip over?

Dan de volgende vraag, wat is absoluut belangrijk om mee te nemen met de trektocht?

We gaan dit weekend een trainingsschema maken voor de ponies en voor ons zelf, heeft iemand nog tips hoe je hun conditie het beste kunt opbouwen?

fjordnina

Re: Tips gevraagd: aangespannen trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:06

De veluwetrail kent inderdaad stukken met zwaarder zand. Misschien is een alternatief de Achterhoek? Minder bekend gebied voor ruitertoerisme, maar veel mogelijkheden,en een prettige bodem. Zie hiervoor ook http://www.achterhoektepaard.nl/routes/

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 16:42

Bedankt voor de tip, ik ga vanavond even kijken op je link. Nog iemand anders die tips heeft?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:19

Leuke plannen! Maarre, om te beginnen zou ik die 30 km per dag uit m'n hoofd zetten, dat is alleen realistisch als je met luchtbanden over hele egale paden kunt en de ponies een forse conditie hebben en je geen bagage meeneemt op je kar.
Veluwe is op zich best geschikt om aangespannen te rijden, maar zoals gezegd, pas je afstanden aan op het terrein. Een kilometer of 20 is zat voor een dag, want er is altijd risico op fout rijden of terug moeten omdat er iets onverwacht is afgesloten. Hou het leuk voor zowel jullie als de ponies en beperk de kilometers.
Wat is absoluut belangrijk om mee te nemen op trektocht? Je gezonde verstand! Dat is het het allerbelangrijkste, want daaruit volgt de rest wel ;)

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 09:35

De dertig km is prima te doen voor ze, ze lopen die namelijk regelmatig in Diever in het bos. We hebben een marathonwagen met luchtvering en kan dat makkelijk hebben. Daarnaast hebben we geen bagage mee, die wordt door mensen rond gebracht naar het volgende adres.

Ik vraag om tips over routes, niet om advies wat we zouden moeten rijden want we rijden namelijk genoeg lange tochten met ze.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 09:45

Leuk, lijkt me geweldig! En ja 30 km op een dag moet geen probleem zijn. Belangrijk om mee te nemen is een goed zakmes, je mobiele telefoon - just in case - en wat ik altijd doe is een paar appels, geeft ze wat energie en is sappig!

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 09:47

Ik heb trouwens de site over de achterhoek bekeken en dat ziet er goed uit. Ik heb contact gezocht met de mensen om te vragen op welke wijze we routes kunnen koppelen naar een volgend adres. Ik ben snel beantwoord, deze meneer helpt me na 10 feb. verder als ze terug van vakantie zijn. Ik moet de routes zo in elkaar zien te zetten dat de mensen die ons begeleiden op een rustpunt kunnen komen met de spullen voor de ponies en eten voor ons. Daarnaast willen we dan een stukje door de achterhoek trekken, maar de adressen waar we heen trekken moeten een stalling en weide hebben, dan kunnen ze op de rustdag lekker in de wei staan.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 09:51

Appels dat is een goede tip, we nemen die dan wel mee in een rugzakje. Water gaat met de begeleiding mee voor ze. We hebben zo'n duikmes, die is stevig en vlijmscherp om alles door te kunnen snijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:14

Afstanden en routes hebben nou eenmaal met elkaar te maken. Op de Veluwe heb je heuvelachtiger terrein, eventueel wat zwaardere stukken zand en dan pas je dus je afstanden aan. Daarnaast ga je gegarandeerd een keer fout rijden, waardoor je zo een paar kilometer meer maakt dan je planning voor de dag was. Onderschat dat niet, je wordt echt niet blij van die laatste kilometers die teveel waren.
Achterhoek heeft op zich meer zandwegen en ook goede overnachtingsmogelijkheden, er is meer "boerenland" tussen de verschillende bos/heidegebieden en is wat vlakker dan de Veluwe. Kan voor een menvakantie een goede keuze zijn. Let wel op, naar het zuiden toe, richting Montferland wordt het weer heuvelachtiger.

Zou de ponies trouwens juist na een reisdag in de wei zetten, dan kunnen ze hun spieren tenminste ontspannen los houden. Bij een trektocht is een stal alleen voor noodgevallen, in principe wil je ze in de wei of desnoods in een paddock.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 16:47

We rijden regelmatig langere afstanden en inderdaad soms moet je anders rijden dan gepland. We willen graag overnachten waar beide mogelijk is. Ze gaan natuurlijk na een reis dag de wei in, thuis staan ze ook in de winter overdag buiten. Maar is het heel slecht weer dan wil ik wel de mogelijkheid hebben om ze in de nacht binnen te zetten. Ik zal rekening houden met de kant die je opgeeft dat dat weer heuvelachtiger wordt, best lastig om zo het juiste te vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:28

Barney1978 schreef:
We rijden regelmatig langere afstanden en inderdaad soms moet je anders rijden dan gepland. We willen graag overnachten waar beide mogelijk is. Ze gaan natuurlijk na een reis dag de wei in, thuis staan ze ook in de winter overdag buiten. Maar is het heel slecht weer dan wil ik wel de mogelijkheid hebben om ze in de nacht binnen te zetten. Ik zal rekening houden met de kant die je opgeeft dat dat weer heuvelachtiger wordt, best lastig om zo het juiste te vinden.

Regelmatig langere afstanden rijden of enkele dagen achter elkaar langere ritten rijden is een wereld van verschil!!! Ook als je daar een rustdag tussen plant.
In feite maak je dezelfde denkfout als mensen die denken dat een trektocht gewoon 4 endurance klasse 1 ritten zijn. Nou, dat is NIET zo.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:13

Wat is dat toch dat als je ergens advies om vraagt er altijd weer reacties zijn die zonder dat men je kent veronderstellen dat je iets doms en onnadenkbaars doet. We komen niet uit een kippenei gekropen en weten prima hoe we goed voor de pony's en ons zelf kunnen zorgen. Daarbij komt ook nog dat we zeker niet de illusie hebben dat we dit zomaar gaan rijden. Misschien zou men eerst kunnen vragen hoe we ons voorbereiden, voordat er zulke reacties komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:26

Barney1978 schreef:
Wat is dat toch dat als je ergens advies om vraagt er altijd weer reacties zijn die zonder dat men je kent veronderstellen dat je iets doms en onnadenkbaars doet. We komen niet uit een kippenei gekropen en weten prima hoe we goed voor de pony's en ons zelf kunnen zorgen. Daarbij komt ook nog dat we zeker niet de illusie hebben dat we dit zomaar gaan rijden. Misschien zou men eerst kunnen vragen hoe we ons voorbereiden, voordat er zulke reacties komen.

Dat had je er ook gewoon in een paar woorden bij kunnen zetten.

Waar het vandaan komt is simpel: ik heb er intussen te vaak, te veel zien stranden op "stommiteiten" die meer dan heel simpel te voorkomen waren geweest.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:28

20 km is inderdaad een mooie afstand hoor, dat is precies leuk.
Als je echt graag 30 wil doen, kun je eventueel op het einde van de rit nog een lus in je route maken. Dus dan kun je kiezen, zijn mijn pony's en wijzelf al moe, of plakken we er nog een paar kilometer bij?

Na de rit inderdaad lekker op de wei zetten, in de stal is funest.

Verder kan ik je helaas niet helpen, sorry, maar ik hoop dat jullie veel plezier hebben, het lijkt me super romantisch in elk geval. :D

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:54

Ik begrijp best dat men bezorgd is dat er iemand "zomaar" iets gaat doen. Maar zo zitten wij absoluut niet in elkaar. We gaan niet voor niets zelf starten met fitness en cardiotraining, daarnaast in overleg met de instanties die kunnen helpen bij onze routes en goede plaatsen om te slapen. We doen dit als voorbereiding op de vierdaagse het jaar daarna. Gaat het volgend jaar goed op de trektocht met elke keer een rustdag, dan trainen we door voor de vierdaagse over twee jaar. Dat is ook de reden dat ik tips vraag over gevarieerde provincies, zodat we niet alleen maar zware paden hoeven te rijden. De achterhoek lijkt een goed gebied te zijn om verder te onderzoeken. We zullen ook geen vier keer dertig km rijden, maar er zal wel zo'n dag tussen komen te zitten. Vandaar dat het niet alleen maar mul zand mag zijn. De tip van een soort lus in de route plaatsen vindt ik ook een slimme tip, die ga ik zeker meenemen in het bedenken van de route.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:58

Fijn dat je er iets aan had, daar is bokt immers voor. :D
De paardenvierdaagse lijkt me prachtig. :j

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:08

Ons ook, we wilden het dit jaar graag rijden. Maar Barney is heel erg slecht eraan toe geweest en dat kon dan natuurlijk niet, inmiddels is hij er bovenop gekomen en zijn de ritten steeds langer aan het worden. We willen het ook niet in enkelspan rijden maar in tweespan, dus volgend jaar komt onze gekoesterde droom hopelijk wel uit.