Van de Utrechtse heuvelrug naar de Veluwe!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Binq

Van de Utrechtse heuvelrug naar de Veluwe!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 00:00

Hallo allemaal,

Leuk dat jullie dit bekijken!!
In het voorjaar zou ik graag een kleine (soort van) trektocht willen ondernemen, zoals iedereen zijn wensen heeft heb ik die uiteraard ook;
- tussen de 3 en de 6 dagen
- ongeveer 6 uur per dag rijden, op rustig tempo, met tussenstops
- paard 's nachts in een heerlijke stal en ik in een warm bedje!

Heeft iemand ervaring of tips, zin om mee te rijden of wat dan ook?
Qua route, overnachting, omgeving?

Ik heb namelijk een nadeel; heb het richtingsgevoel van een doperwt , verdwaal altijd en overal!!

Iemand misschien nog handige Apps wat betreft ruiterpaden?
Voor het voorjaar ga ik kompas leren lezen!!!!

Groetjes en bedankt voor de reacties!!!

EllyC

Re: Van de Utrechtse heuvelrug naar de Veluwe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 01:13

Stoer hoor, 6 uur per dag.
Persoonlijk vind ik dat aan de lange kant. Als je dan een dag hebt dat het bv regent en dan 6 uur in dat zadel zitten. Brrrr. Neem bij 6 dagen in ieder geval bv dag 3 en 4 op dezelfde locatie.
Jaren geleden heb ik een trektocht gemaakt vanaf Essen naar ca. Tilburg. Hier was een route incl. overnachtingen uitgezet door de Kamer van Koophandel. Erg leuk om te doen. Bagage kon eventueel van overnachting naar overnachting gebracht worden maar wij hebben er toen voor gekozen om dit zelf mee te nemen.

Zou je niet gewoon op de veluwe blijven. Daar zijn trekroutes incl. overnachtingslocaties uitgezet en dan kun je heerlijk in de bossen blijven. http://www.hippisch-toerisme.nl/website ... rovincie=6

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:07

Vanaf de Heuvelrug naar de Veluwe oversteken is imo geen aanrader. Er lopen (nog) geen ruiterrroutes en je komt diverse drukke wegen tegen waar (te) hard gereden wordt. Ik zou zoals jury aangeeft een keus maken, en dan is de Veluwe wbt routes en overnachtingsmogelijkheden een betere optie als de Utrechtse Heuvelrug.

Het ligt al jaren in de planning om een goede en veilige oversteek mogelijk te maken, met aansluiting op de Veluwe trail, maar ik zie dat helaas nog niet zo snel gebeuren.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:39

He Binq.

Misschien dat ik wel mee zou willen :j Ik kan wel goed kaart lezen, rijd al jaren overal rond met alleen een kaart.

Ik zou alleen wel kiezen voor utrechtse heuvelrug of veluwe.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:28

Binq schreef:
Hallo allemaal,

Leuk dat jullie dit bekijken!!
In het voorjaar zou ik graag een kleine (soort van) trektocht willen ondernemen, zoals iedereen zijn wensen heeft heb ik die uiteraard ook;
- tussen de 3 en de 6 dagen
- ongeveer 6 uur per dag rijden, op rustig tempo, met tussenstops
- paard 's nachts in een heerlijke stal en ik in een warm bedje!

Heeft iemand ervaring of tips, zin om mee te rijden of wat dan ook?
Qua route, overnachting, omgeving?

Ik heb namelijk een nadeel; heb het richtingsgevoel van een doperwt , verdwaal altijd en overal!!

Iemand misschien nog handige Apps wat betreft ruiterpaden?
Voor het voorjaar ga ik kompas leren lezen!!!!

Groetjes en bedankt voor de reacties!!!

Ik ga niet mee, de groeten!

In opbouwende zin: 6 uur per dag onderweg zijn is zelfs voor die-hard reizigers een vorm van uitputtingsslag. Vervolgens parkeer je je paard op stal: hierbij schriftelijke garantie op zaken als maandagziekte (ook wel bekend als tying-up) en andere aan beweging gerelateerde ellende. De beste zet is dus minder uren reizen en daarna paard op de wei (of ruime paddock als het paard serieuze problemen met hoefbevangenheid gerelateerde problemen heeft) maar dan voorzien van meer dan ruim voldoende hooi. Zorg ook onderweg voor ruime pauzes waarbij voldoende gras beschikbaar is!!

Tot slot is het gebied tussen de heuvelrug en de Veluwe zo ongeveer het meest saaie stuk wat je je kunt indenken, waar je bovendien met wat goed navigatiewerk in een dag doorheen steekt!

Begin eens met het bestuderen van Google maps; plunder de lokale VVV op bruikbare kaarten en leer degelijk kaartlezen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:53

Om het nog iets concreter te maken:
Houdt je vogelvluchtafstanden op max 15km, zeker op je eerste tochten. Reken vervolgens op zo'n 4 uur daadwerkelijk rijden dan heb je ook de ruimte om een ruime graaspauze te nemen (desnoods twee pauzes). Die 6 uur die je als richting neemt, is feitelijk je absolute maximum, inkl ruime eetpauzes voor je paard (en jezelf). het betekend namelijk dat je, bijvoorbeeld, om 10.00u vertrekt en dan kom je om 16.00 aan. Je hebt dan voor tien uur gegeten, je paard(en) verzorgt, je slaapplek opgeruimd, bepakking in orde gemaakt en opgezadeld. Wanneer je dan om 16.00 aankomt, zadel je je paard(en) af, verzorgt ze, geeft ze hun onderdak, eten en drinken. Vervolgens maak je je slaapplek in orde, verzorg je je eigen eten, controleert je tuigage en maakt alles klaar voor de nacht (en je vertrek). Dat is best hard werken, zeker in je uppie.

Las je een pauzedag in, NEEM dan ook pauze! Met andere woorden: laat je paard met rust, pleeg de noodzakelijke verzorging, maar laat hem verder staan (geen dagritten of zo plannen!!).
Wij hanteren als vuistregel vijf dagen rijden, dag rust.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:02

Geen ervaring met deze route, maar traject bestudeer ik ook - volg daarom graag de antwoorden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:02

Oversteek van Utrechtse Heuvelrug naar Veluwe is niet echt een fijn stuk om te doen, weinig bruikbare zandwegen, veel open land (zon/wind/regen) en een aantal grote wegen om te passeren. Het kost je inderdaad in principe een dag rijden om te doen. Als je een trektocht wil doen van een dag of 3 is dat dus wel een heel groot deel van je tocht. Beetje jammer. Als je het bij een dag of 3 houdt, is het handiger om binnen de Utrechtse Heuvelrug te blijven of om met de trailer naar een startpunt op de Veluwe te gaan. Op de Veluwe kun je gerust je week volmaken met rondtrekken, op de Utrechtse Heuvelrug ben je wat sneller rond.

Onderdak voor het paard zou ik inderdaad met weiland of paddock regelen, paard moet kunnen bewegen om spierproblemen te voorkomen. Nou ja, zie de tips van Ikke, dat is gewoon je praktijk ;)

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:05

Je hebt mail!
Oversteek heb ik wel gedaan, was idd qua pad (over de Grebbedijk) niet ideaal maar vond het wel een mooie route en uitdaging!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:42

Smotz schreef:
Je hebt mail!
Oversteek heb ik wel gedaan, was idd qua pad (over de Grebbedijk) niet ideaal maar vond het wel een mooie route en uitdaging!

Jawel, maar om nu een hele trektocht te wijden aan een stuk van amper 20km, mwah.
Als deel van een langere reis kan het best en is het in het kader van de afwisseling ook heel leuk, net als koffie downtown Ouderkerk aan de Amstel.

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 23:07

Super bedankt voor jullie reacties!!
Gaucho; leuk als je mee gaat, Rhea ziet het ook zitten, hoe meer zielen hoe meer vreugd!!
Smotz; ik ga je mail van voor naar achter met route checken ;)
Ikke; de groeten terug ;p en bedankt voor je tips... Misschien moet ik het inderdaad of bij de heuvelrug of bij de Veluwe houden.... Heuvelrug vind ik heel erg mooi.. Veluwe maar een keer gedaan ( het heide gedeelte bij de malle Jan)

Nog meer leuke tips? Qua overnachting? Echte aanraders? Ook meertjes waar je met paard kunt zwemmen?
Dank alvast weer!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:26

Binq schreef:
Super bedankt voor jullie reacties!!
Gaucho; leuk als je mee gaat, Rhea ziet het ook zitten, hoe meer zielen hoe meer vreugd!!
Smotz; ik ga je mail van voor naar achter met route checken ;)
Ikke; de groeten terug ;p en bedankt voor je tips... Misschien moet ik het inderdaad of bij de heuvelrug of bij de Veluwe houden.... Heuvelrug vind ik heel erg mooi.. Veluwe maar een keer gedaan ( het heide gedeelte bij de malle Jan)

Nog meer leuke tips? Qua overnachting? Echte aanraders? Ook meertjes waar je met paard kunt zwemmen?
Dank alvast weer!!

Heb je toen ook overnacht bij de Malle jan? Dat is, net als het Roode Koper iets wat je toch eigenlijk een keer gedaan moet hebben, al is het maar een nacht..... :D

Zoek je luxe, basic of iets daar tussenin? De witte Hoeve in Hoenderloo, bijvoorbeeld: http://www.de-witte-hoeve.nl/
Back to basics op landgoedcamping Westerwolde in Assel. Geen site, maar als je op Google maps inzoomd, vindt je het adres met telefoonnummer vanzelf. Geen stalling, alleen weiland.
Ga je voor luxe, de Herberg in Otterlo: http://www.herberginotterlo.nl/

Met name op de zuid-Veluwe heb ik de nodige adressen, roep maar wat je criteria zijn. Op de Utrechtse heuvelrug heb ik niet zoveel, dus als iemand daar wat weet, ik vul graag m'n lijst aan......

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:09

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:08

Leuk Binq. Ik vind de tip van 15 km per dag in vogelvlucht wel een goede. Ik rijd normaal met fuego makkelijk 30km per dag, maar dan rijden we lekker door zonder bagage.

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 19:31

Ikke; heb iid overnacht bij de malle Jan, 2 dagen gereden, omgeving super, stallen prima, eten overheerlijk, alleen de bedden keihard, beide geen oog dicht gedaan, hoop dat het alleen die kamer was, haha! Ik ga eens in de omgeving zuid Veluwe kijken, als ons iets leuk lijkt fan vraag ik je zeker weer om tips, bedankt alvast!

Gaucho; leuk!!! Zal eens informeren of er meerdere ex bootcampers mee willen :D
Ga jij dit jaar trouwens?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:33

Ja staat wel op de planning, samen met Suus.

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 22:00

Nog steeds aan het uitstippelen maar valt niet mee...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:09

Binq schreef:
Nog steeds aan het uitstippelen maar valt niet mee...

Joh, vallen doet iets vanzelf; je hoeft het alleen maar los te laten........ }>

Je zult de A30 over moeten en daar heb je drie opties voor, waarvan er eentje feitelijk zinloos is en die ander knap lastig. Blijft de middelste over......
Je kunt verder naar het noorden bij Barneveld nog oversteken, maar of dat zo praktisch is, kun je je afvragen.
Vanuit dat gegeven moet je de rest plannen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:34

Hangt van je route af of je de A 30 passeert, de kortste oversteek vanaf de Heuvelrug is vanaf Veenendaal of meer richting Rhenen en dan het binnenveld door richting Ede/Bennekom, of Wageningen. Dan moet je ergens de A 12 oversteken. Het is dus net waar je voor kiest.