Wat te doen bij onweer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chouchou

Wat te doen bij onweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 18:34

Deze tijd van het jaar is er niet vaak of geen onweer, maar in de zomer/herfst vroeg ik het me steeds af maar ik vergat steeds iets erover op te zoeken. Ik rij vaak buiten in het bos, en ik heb een aantal keer meegemaakt dat het opeens ging onweren. Het enige wat ik weet, is dat je niet onder een boom moet gaan staan, maar in het bos zijn toch overal bomen? Dus mijn vraag: wat moet je doen als je in het bos rijdt en het onweert?

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:22

Ik ben afgelopen zomer ook in onweer terechtgekomen tijdens een rit en wij zijn juist onder de bomen door gaan rijden in plaats van over open land. Je kan vrij weinig op zo'n moment. Het beste is denk ik toch de snelste route naar huis nemen en zorgen dat je zelf niet het hoogste punt bent..

EquiPhoto

Re: Wat te doen bij onweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:24

Goed luisteren naar je paard, mijne voelt het altijd al aankomen, die wordt (voor zijn doen dan ) wat onrustiger en wil naar huis. Tot nu toe zijn wij iedere keer op tijd thuis geweest voordat het onweer écht dichtbij kwam!

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:25

als je pony het commando liggen kent,
moet je samen in een open veld zo laag mogelijk blijven,
zo heb ik het tenminste geleerd

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:24

Als het écht zo dichtbij onweerd dat 't echt gevaarlijk is, krijg jij je paardje denk ik niet zo ver om te gaan liggen :+

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:26

wie weet, 100% bomproof? :')
was ook een grapje, maar als je alleen bent is dit het idee,
als je met paard bent zo spoedig mogelijk terug gaan

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:29

Onweer is toch onvoorspelbaar.. Voetballers in een stadion worden ook geraakt terwijl er een heel stadion omheen staan dus ze zijn nooooit het hoogste punt

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:35

Probeer te tellen hoever het onweer van je af is en tel regelmatig om te controleren of het dichterbij komt of verder gaat. Ik ben een maal in noodweer terecht gekomen. Weer kwam ineens opzetten en er werd een weer alarm afgegeven. Dit hoorde wij niet omdat wij te paard waren. Ineens begon het te rommelen en zijn we huiswaarts gegaan. We waren zo'n 20 km van stal en reden van het onweer af. Het ging plots heel snel en de laatste 13 km moesten we in een vliegende galop naar stal rijden. Laatste stuk was open veld dus even getwijfeld om te blijven staan of tussen de woningen te blijven. We moesten nog 4 km. Na wat geteld te hebben even nog een laatste stukje op tempo gereden en in de bak binnen uitgestapt. Paard reageert niet op onweer dus wilde ook niet perse naar huis, dat was puur omdat ik het aangaf. Wel liep ze nu een keer zonder fratsen langs objecten die normaal wel eens voor spoken worden aangezien. Was even een klein momentje dat het niet goed voelde maar je moet wat. Achteraf was dit de beste keuze. Er waren heel wat bomen op mijn route geraakt en omgevallen. Ook in de wijk waar wij evt wilden wachten om te schuilen bleek niet veilig.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 01:02

Maar even serieus, stel je staat op een openveld met 1 boom, wat doe je dan? Het hoogste punt wordt het gemakkelijkst geraakt, dus sta je onder een boom heb je de kans dat er een boom op je hoofd valt en als je in het open veld gaat staan heb je ook kans dat je geraakt wordt...

Er was toch ook iets met koeien? Die gingen altijd bij de sloot staan, omdat water elektriciteit aantrekt werden koeien minder snel geraakt toch?

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 01:05

Dit is eigenlijk een goeie, ik lees mee, 1 keer in een onweersbui terecht gekomen op buitenrit en ben heel eerlijk, vond dit doodeng haha. Zou niet weten wat je moet doen, water trekt volgens mij inderdaad elektriciteit aan.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 10:58

palousa_boy schreef:
Onweer is toch onvoorspelbaar.. Voetballers in een stadion worden ook geraakt terwijl er een heel stadion omheen staan dus ze zijn nooooit het hoogste punt

Serieus!? Lekker is dat...

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 11:01

Beste oplossing is dus gewoon zo snel mogelijk naar huis rijden natuurlijk, maar als je echt ver van huis bent, weet ik niet of je sneller dan het onweer bent. Ik hoop dat er nog iemand is met een geniaal plan!

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:43

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 17:47

jenn0dv schreef:
Misschien even bij iemand vragen om te schuilen, in een grote schuur oid?

Vond dit nog op internet :

http://www.bliksem.nl/themabladen/thema ... onweer.pdf

"Bent u onderweg op paard, fiets of motor, stap dan altijd af. Kies voor de hurkzit. Ruiters doen er goed aan zoveel mogelijk afstand van hun paard te houden."

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:52

rw10 schreef:
jenn0dv schreef:
Misschien even bij iemand vragen om te schuilen, in een grote schuur oid?

Vond dit nog op internet :

http://www.bliksem.nl/themabladen/thema ... onweer.pdf

"Bent u onderweg op paard, fiets of motor, stap dan altijd af. Kies voor de hurkzit. Ruiters doen er goed aan zoveel mogelijk afstand van hun paard te houden."

Afstand van m'n paard, wie houd hem vast dan? Ik ga hem ook echt niet aan de dichtstbijzijnde boom vastknopen.
Ik zou geloof ik zolang het onweer op redelijke afstand is naar stal rijden en als het echt dichtbij komt afstappen en stevig door blijven lopen naar stal. (ik ga alleen nooit op buitenrit). Zit er eigenlijk ook niet op te wachten dat hij schrikt en ik val. Ben ik nog verder van huis ook zijn we weer iets lager als ik afstap.