Wild paard vangen op vakantie en naar huis brengen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iSofieee

Wild paard vangen op vakantie en naar huis brengen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 13:28

Hey!

Ik heb eens een vraagje. Heb 't mezelf al even afgevraagd en ook al wat over gehoord).
Ik zou graag eens op reis gaan bij bv. een familie, in gebieden waar ze wilde paarden vangen.
En dat je dan zelf je paard kunt vangen, temmen en ev. mee naar huis kunt nemen?
Heeft iemand hier een idee van of dit ergens mogelijk is, ev. eigen ondervindingen, ...

Het zou een droom zijn als dit kon, maar twijfel of dit echter gaat om het paard dan over te brengen naar België.

Alvast bedankt. :-)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:29

Volgens mij kan dit wel in america, zitten wel enorm veel kosten aan het vervoer, quarantaine, inenten enz.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:29

heb je het boek Shy Boy gelezen?

iSofieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 13:46

Neen, waarover gaat het?
JJane schreef:
heb je het boek Shy Boy gelezen?

iSofieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 13:46

Heb je eventueel een site of zo waar dit te boeken valt zo 'n vakantie?
loveidefix schreef:
Volgens mij kan dit wel in america, zitten wel enorm veel kosten aan het vervoer, quarantaine, inenten enz.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:49

Waarom zou je dat willen?
Een wild paard uit z'n omgeving te halen, een lange reis te laten maken na weken in afgezonderde quarantaine, en dat hij dan bij jou als rij/recreatiepaard moet verder leven?

iSofieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 13:51

Ik bedoel dit helemaal niet slecht, het is misschien meer in mijn voordeel, maar het paard zou niks te kort komen.
mika11 schreef:
Waarom zou je dat willen?
Een wild paard uit z'n omgeving te halen, een lange reis te laten maken na weken in afgezonderde quarantaine, en dat hij dan bij jou als rij/recreatiepaard moet verder leven?

Caily

Re: Wild paard vangen op vakantie en naar huis brengen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:52

Niks tekort komen? Het dier is zijn vrijheid kwijt...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:53

Wat is er leuk aan een paard wat geen mensen gewend is, voor weken op te gaan sluiten in een hokje, omdat jij hem zo nodig in België wilt hebben?

edit:
Daarnaast kost jouw vakantie enkele 1000en euro's en een paard vanaf America naar België vervoeren kosten ook meerdere 1000en Euro's.
Dat wordt een duur paardje....

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:56

Ik zou dit idee laten varen... Ik zou het een dier niet aandoen. :n Dit is geen gedomesticeerd dier die een stal of een "weiland" gewend is, maar dat in alle vrijheid in een kudde leeft. Het komt misschien niets "te kort" maar wil je het dier echt diepongelukkig maken?

Live and let live.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:57

HijadelaLuna schreef:
Niks tekort komen? Het dier is zijn vrijheid kwijt...

True :brr:

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:58

wauw, wist helemaal niet dat dat kon!
Maar idd, wel sneu voor het paardje om hem zijn vrijheid af te nemen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:00

Volgens mij wil je het vooral omdat het zo heerlijk romantisch klinkt, je eigen paard kunnen vangen en temmen. Vertelt tenslotte erg leuk. Maar dat paard heeft er niks aan, en hij is gerust niet beter/leuker/geweldiger dan een gedomesticeerd paard wat je gewoon in België koopt. Bovendien weet je bij een wild paard totaal niet wat voor rijpaard het blijkt en hoe zijn karakter is - misschien botst het volkomen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:02

Dess schreef:
wauw, wist helemaal niet dat dat kon!
Maar idd, wel sneu voor het paardje om hem zijn vrijheid af te nemen.

Volgens mij kan alles, als je maar genoeg geld meebrengt. :D
Dan wordt het wel illegaal voor je gedaan.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:02

Bovenstaand inderdaad, maar ook: je zult nooit de beste vangen. Alleen verzwakte, oude of hele jonge dieren laten zich met veel moeite vangen, een echt sterk robuust paard krijg je echt niet zomaar gevangen.

Als het dus al lukt, zou ik het alsnog een beetje sneu vinden.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:03

Ik las laatst een verhaal van iemand die ook een wild paard gekocht heeft: het heeft een jaar geduurd voordat ze er uberhaupt bij in de buurt kon komen en het 'wilde' is er nooit uitgegaan.

Het klinkt dus idd heel romatisch, maar de praktijk wijst uit dat dergelijke paarden toch niet altijd even geschikt zijn voor het doel wat 'wij' voor ogen hebben.

Wat je bv wél zou kunnen doen als zoiets je trekt, is op werkvakantie gaan in Amerika. Dat je bv een maand of 3 op een ranch verblijft en meehelpt met het veedrijven etc etc. Erg gave ervaring is dat en je proeft ook iets van het 'wilde' leven.

iSofieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 14:04

Dat is ook al waar ...
Brainless schreef:
Wat is er leuk aan een paard wat geen mensen gewend is, voor weken op te gaan sluiten in een hokje, omdat jij hem zo nodig in België wilt hebben?

edit:
Daarnaast kost jouw vakantie enkele 1000en euro's en een paard vanaf America naar België vervoeren kosten ook meerdere 1000en Euro's.
Dat wordt een duur paardje....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:06

Hebben jullie geen natuurgebieden (net zoals in Nederland) waar Konikpaardjes (of zo iets dergelijks) rondlopen?
In Nederland worden ze 1x per jaar verzameld en een gedeelte wordt soms verkocht.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:06

Overigens had Paulien (ook hier op Bokt) een Tinkermerrie welke in Ierland uit het wild gehaald is (als ik het zo goed onthouden heb). Deze merrie is nooit helemaal te vertrouwen geweest en daardoor uiteindelijk ook ingeslapen. Dit was trouwens wél een kerngezonde, alpha merrie, dus dat de sterke niet te vangen zouden zijn is ook niet helemaal waar.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:07

Haal een paard uit de opfok, of een paard die nooit in de hand genomen zijn in jou regio. Daar kan je echt een voordeel uithalen voor het paard zelf. Paarden genoeg die niet verzorgd worden zoals het hoort...

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:07

Alles kan of is te koop idd. Maar dit zou ik niet doen. :n Wat doe je zo'n paardje aan?

Als je het kan (wees eerlijk!) kun je beter en veulen (rijpaard) kopen in België of Nederland en het veulen zelf opvoeden en beleren. Maar wees gewaarschuwd; er zijn veel mensen die denken dat te kunnen maar als het puntje bij het paaltje komt bakken ze er niks van en kan een professional met veel moeite de schade herstellen.
Laat staan wat de gevolgen zijn als je een paardje uit het wild haalt, die is niet gefokt om rijpaard te zijn.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:08

Volgens mij bestaat dat zelfs al in GB, met loslopende wilde pony's .
Die worden gevangen en gaan dan per opbod weg.
Ook tegen overschot, en kunnen door iedereen gekocht worden en grootste aandeel zal de slager wel hebben.
Dat is realistischer dan VS.
En je gaat er niet zelf achteraan met een lasso op de fiets

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:08

iets vergelijkbaars heeft iemand hier op bokt toch gedaan? ergens in nederland lopen pony's in het wild, de jonge dieren worden gevangen. Ik ben het ras even kwijt: donkerbruin met een lichte snuit.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:09

sillysoul schreef:
iets vergelijkbaars heeft iemand hier op bokt toch gedaan? ergens in nederland lopen pony's in het wild, de jonge dieren worden gevangen. Ik ben het ras even kwijt: donkerbruin met een lichte snuit.

Exmoor of konik inderdaad; zijn allebei al gevallen van op Bokt gekomen :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:09

Wat een raar idee om te doen.... hoe kom je erbij? En waarom wil je dat?