Jong paard leren om alleen buiten te rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riri94

Jong paard leren om alleen buiten te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 14:16

hallo bokkers,
Mijn jonge merrie van 4 is nu aardig goed doorgereden, en ik wil wel eens buitenritten gaan maken.
Het probleem is dat ze niet alleen van het erf af durft. Nu ga ik binnenkort met mijn instructrice een buiten
rit maken, ze komt dan naar mijn huis en we gaan dan samen op pad.
Nu vroeg ik me af, denken jullie dat mijn merrie dan wel gewoon achter het andere paard aan loopt?

mariet1204

Re: Jong paard leren om alleen buiten te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:25

die van mij ging heel makkelijk achter een ander paard aan. Nu trekt ze wel altijd veel op andere paarden aan.. inmiddels gaat mijn man mee op de fiets en kunnen we zo het bos in. Het lastigste is als ik een ander paard tegen kom..

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 14:29

misschien is mijn fout ook wel dat ik na het rijden nog wil uitstappen over het zandpad vlakbij ons huis. Dan denkt ze natuurlijk na het rijden dat ze op stal mag. Maar ik ga het gewoon proberen met een ander paard.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 06:09

gewoon de eerste keren samen met een ander naar buiten gaan, die een paard rijd die vertrouwd is buiten en geen gekkigheid zal uithalen.
succes.

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 07:20

Onze 4 jarige pony loopt wel braaf mee met een ander paard.De volgende stap word ook dat mijn man op de fiets mee gaat! Vind het ook erg spannend omdat het verkeer hier erg druk is.Ze is er wel goed aan gewend we hebben altijd veel gewandeld!
Succes!

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:45

Eerste keer zou ik iemand op de fiets meeladen gaan. Dit doe ik altijd omdat ik meestal alleen buitenrijd. Dan is het makkelijker om alleen te laten gaan dan dat je met een ander paard gaat.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:51

Gewoon gaan, en de afstand opbouwen. Mijn mijn jonkie doe ik het ook zo. Hij is aan de hand veel mee naar buiten geweest, en ook geregeld met andere paarden mee. Helemaal alleen onder het zadel vindt hij toch een heel ander verhaal dus we bouwen op, kleine afstanden gaan nu goed.

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:52

ik heb ook een jonge merrie van 4 jaar,
wil ook niet alleen weg bij stal, ik loop dan meestal een stukje, en stap ik later op, dan gaat het goed :)

studentje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:19

Ik zou wel uitkijken dat je paard straks helemaal niet meer alleen naar buiten wil. Ik rij namelijk op een stal met meerdere paarden en we gaan vaak met z'n 2 of 3en een buitenrit maken. Nu heb ik het probleem dat mijn paard bang word zodra ik alleen naar buiten met hem wil

Aptilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:22

Die van mij heeft dat probleem ook gehad zodra hij alleen moest of voorop kwam hij in de staak,, zodra hij achter eentje aan kon lopen liep hij ontspannen en was er niks aan de hand.! het is juist goed om een tijdje iemand mee te nemen die jij vertrouwd maar denk dat het belangrijk is dat je paard dat ook doet. En als er iets spannends gebeurd waarvan jij denkt het niet op te kunnen lossen zou ik afstappen, stukje aan de lopen en weer opstappen :)..

Succes en komt vast goed..

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 18:55

Ik heb vrijdag weer gereden, en toen is er iemand voor uit gefietst. Dat ging super! Dus gelukkig al een verbetering :)

Aptilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:59

Nino94 schreef:
Ik heb vrijdag weer gereden, en toen is er iemand voor uit gefietst. Dat ging super! Dus gelukkig al een verbetering :)

fijn dat het al beter gaat :)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:02

Eerst lekker met een ander naar buiten en mocht dat goed gaan, dan alleen naar buiten.

Mijn paard wilde het erf ook niet af als we alleen naar buiten gingen, ik liep aan de hand zo'n 100 m van het erf. Daarna stapte ik op en reed verder.

Nu stapt paard met mij erop zelf het erf af, gaat allemaal prima. Hij wil liever naar buiten dan in de bak :P