Trektocht omgeving Gelderland - waar moeten we geweest zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RusselNuwell

Trektocht omgeving Gelderland - waar moeten we geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 23:59

Heey lieve medebokkers,
Aankomende zomer willen mijn beste vriendin en ik een weekje te paard rondtrekken. Gezien we allebei graag een keer naar de hoge Veluwe willen, hadden we in ieder geval bedacht dat het rond de omgeving Gelderland zou moeten zijn. Echter zijn we beiden totaal niet bekend in Gelderland, maar we willen wel een beetje op mooie plekken geweest zijn, nu hoopte ik dat de bokkers mij even kunnen helpen. Wat zijn jullie favoriete plekken in Gelderland waar je paardrijdt, welke heides/bossen/zandvlaktes moeten we geweest zijn? Alvast heel erg bedankt! :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 08:58

Het hele zuid-Veluwe gebied, inkl het Park, is een prima plek om rond te reizen. Het wemelt van de overnachtingsadressen, ongeacht hoe luxe of simpel je wil zitten. Dusse, wat willen jullie? Het gebied heeft genoeg te bieden.

RusselNuwell

Re: Trektocht omgeving Gelderland - waar moeten we geweest zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 13:38

Dankje! :) De bedoeling was om vrij simpel te overnachten, gewoon een camping waar we met een tentje kunnen staan en een weitje voor de paarden is meer dan zat.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:13

Ik rij regelmatig in de Montferlandse bossen en dat is echt een aanrader, veel afwisseling ook en je ziet regelmatig herten lopen. Wel heb je een vergunning nodig maar deze is voor medere locaties geldig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:39

RusselNuwell schreef:
Dankje! :) De bedoeling was om vrij simpel te overnachten, gewoon een camping waar we met een tentje kunnen staan en een weitje voor de paarden is meer dan zat.

Daar zijn bosjes mogelijkheden voor. Hoeveel dagen wil je gaan? Hoeveel reiservaring heb je? Bagagevervoer per auto of zelf? Nu ja, al dat soort praktische dingen.

Mijn tip: neem relatief korte vogelvluchtafstanden en zwerf lekker kris-kras door het tussenliggende gebied.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 16:47

ikke schreef:
RusselNuwell schreef:

Daar zijn bosjes mogelijkheden voor. Hoeveel dagen wil je gaan? Hoeveel reiservaring heb je? Bagagevervoer per auto of zelf? Nu ja, al dat soort praktische dingen.

Mijn tip: neem relatief korte vogelvluchtafstanden en zwerf lekker kris-kras door het tussenliggende gebied.

Het plan was om 7 dagen rond te trekken, beiden hebben we veel ervaring met buiten rijden, en we zijn al eerder te paard op vakantie geweest, maar niet eerder rondgetrokken. We zijn van plan om met bagage te reizen, en we wilden ongeveer 30 km per dag rijden, niet te ver en dan weten we zeker dat de paarden het aankunnen.
@Friesiszwart; is die vergunning vrij aan te vragen?

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:49

Ik volg even! :j

Ik rij zelf veel over de heides en door het bos 'het Drie'. Is een erg mooi bos!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:12

RusselNuwell schreef:
Het plan was om 7 dagen rond te trekken, beiden hebben we veel ervaring met buiten rijden, en we zijn al eerder te paard op vakantie geweest, maar niet eerder rondgetrokken. We zijn van plan om met bagage te reizen, en we wilden ongeveer 30 km per dag rijden, niet te ver en dan weten we zeker dat de paarden het aankunnen.

Begin dan met vogelvluchtaftanden van ongeveer 10-15km max, anders heb je al niet genoeg aan die 30km, zeker als je niet in een streep naar je volgende adres wil rijden.
Probeer in de tussentijd uit welke wijze van bagage op je paard werkt. Een rit van 2 - 2,5 uur geeft je al een goed beeld van het gedrag van je bagage. Eventueel doe je een tweedaagse (dag heen, volgende dag terug) om te ervaren wat je daadwerkelijk nodig hebt. Dat soort voorbereidingen geeft je niet alleen veel inzichten, het geeft ook een hoop lol en voorpret :D Goede reis.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:29

Een mooie tocht door gelderland zal zeker gaan door inderdaad de Hoge Veluwe en de Veluwezoom/Postbank en daarnaast ben ik ook heel gek op Kootwijk en Uddel. Prima met elkaar te combineren! Misschien heb je iets aan de Veluwe Trail ritten? Succes!

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:58

Wat adnariM zegt; uddel is 'n erg mooie omgeving om te rijden! :j
I love it! De heide die Speuld en Uddel 'verbind' is ook heerlijk om over
heen te rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:20

Let er wel op dat de op zich mooie gebieden niet altijd even handig "koppelbaar" zijn vanuit trektocht-oogpunt.
De heide tegenover NHS is daar een voorbeeld van. Mooi gebied, maar niet het meest handige gebied om door te steken op een trektocht.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:31

ikke schreef:
RusselNuwell schreef:

Begin dan met vogelvluchtaftanden van ongeveer 10-15km max, anders heb je al niet genoeg aan die 30km, zeker als je niet in een streep naar je volgende adres wil rijden.
Probeer in de tussentijd uit welke wijze van bagage op je paard werkt. Een rit van 2 - 2,5 uur geeft je al een goed beeld van het gedrag van je bagage. Eventueel doe je een tweedaagse (dag heen, volgende dag terug) om te ervaren wat je daadwerkelijk nodig hebt. Dat soort voorbereidingen geeft je niet alleen veel inzichten, het geeft ook een hoop lol en voorpret :D Goede reis.

Heb ik nog helemaal niet aan gedacht, vind ik wel een hele goeie tip! Thanks :)
De rest ook bedankt voor de goede tips :)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:04

Park Hoge Veluwe en de Posbank (zonder t!) zijn echte aanraders!
Van Otterlo/Hoenderloo tot en met Laag Soeren/Dieren kun je (via Arnhem) gewoon door het bos. Paar keer onder/over (snel)wegen, maar niets geks. Zou ik overigens niet in één dag doen, maar halverwege ergens een overnachting plannen.
Op één van deze locaties kun je ook heel fijn meerdere dagen blijven als je zou willen, zijn zoveel ruiterpaden dat je ook een dagje zonder bagage een rit zou kunnen maken!

Park Hoge Veluwe heb je overigens een kaartje (éénmalig kaartje voor persoon+paard is rond de 11 euro) nodig, voor Park Veluwezoom (Posbank en omgeving) heb je een vergunning van een paar euro.

Let ook op de ondergrond. Posbank is bijvoorbeeld heel veel zand en flink heuvelachtig terrein. Dat is behoorlijk pittig voor paarden, zeker als ze het niet gewend zijn, en 'even lekker doorrijden' zit er dan echt gewoon niet in. Ook qua rij-uren iets om rekening mee te houden.

Je mag me ook pb'en als je nog een vraag hebt over Arnhem en omgeving qua rijden :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:07

Ehm, nog een elemetaire vraag: wil je van A naar B of van A naar A rijden? Dus: wil je ergens starten met je tocht en enkele dagen later op een ander punt eindigen of wil je een ronde rijden en dus weer terug komen op je startpunt. Die keuze bepaalt niet alleen hoe ver je weg kunt binnen gestelde tijd, maar ook een stuk logistiek: hoe kom je vanaf je eindpunt weer thuis.

Zo kun je bijvoorbeeld een rondje rijden om het militair oefenterrein bij Harskamp. Dat kost je drie tot vijf dagen, afhankelijk van je dagafstanden en hoe ruim je je ronde neemt. je kunt ook rond het IJsselmeer rijden, maar dat kost je drie weken........ :D

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 19:01

We dachten eigenlijk eraan om van willekeurig punt A naar willekeurig punt B te gaan, met trailer naar A, en vanaf B terug met de trailer. En een rondje rond het ijsselmeer was me ook net iets te ver :P

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:09

Ik heb zelf een half jaartje in Elspeet met mijn paard gestaan en vond het altijd heerlijk om daar de hei over te gaan. De zandverstuiving bij Hulshorst is ook een aanrader :j Dit is wel allemaal NW Veluwe.

Verder heb ik een keer een dagtocht gemaakt van Elspeet door de Kroondomeinen via Gortel en Niersen. Wel erg veel rechte weg maar vond het ook erg mooi. Was ongeveer 30 km, wat ikzelf best een behoorlijke afstand vond.

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:11

Epe, daarn kun je echt veel kanten op!