Honden vallen paarden aan in recreatie gebied madestein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diesel83

Honden vallen paarden aan in recreatie gebied madestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 16:36

Mocht het hier niet goed staan sorry alvast en wil iemand dit verplaatsen? alvast bedankt.

Dit is een waarschuwing als mede vraag voor de rijdende bokkers in deze omgeving.

Vanmorgen reed ik met mijn paard buiten in het recreatie gebied madestein bij den haag. Ik reed stapvoets over het ruiterpad aan de madeweg en vanuit het niets hoorde ik een vrouw schreeuwen, ik keek achterom en zag met een bloedsnelheid een grommende kruising dobermann achtige hond op me afstieren.....ik nam het risico niet en heb mijn paard in volle galop weg gestuurd. Mijn paard is goed onder controle had hem stil kunnen houden maar de manier waarop de hond ons naderde was ik bang dat hij mijn paard ernstig zou verwonden. Uiteraard ging de hond heel wat meters mee achter ons en dook op de benen van mijn paard af die hem net te slim af was.

Een paar honderd meter verder stopte de hond en keerde zich terug naar de baas. Gelukkig zonder beten of ongelukken er vanaf gekomen en mijn paard was snel rustig te krijgen.

Bij mij op stal is dit nu al de 3e keer dat dit gebeurd (eerste keer bij mijn paard) een ander paard van mijn stal is wel gebeten en zij heeft aangifte gedaan. Nu staat mijn verhaal op facebook en een vriendin van mij reageerde gelijk dat zij vanmiddag ook lastig gevallen werd door een aantal honden in de uithof (den haag).

Graag wil ik weten of er meerdere bokkers zijn uit deze omgeving die ook lastig gevallen zijn. Met meerdere klachten kunnen we hier iets mee. Een stal genoot van mij heeft contact met de levende haven in madestein en heeft hun ook al gecontact erover. Zij willen zoveel mogelijk klachten horen.

Verder kijk uit met je paard er zijn naast de mensen in dit verhaal al meer klachten geweest.
Laatst bijgewerkt door diesel83 op 27-12-12 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Loody

Re: Honden vallen paarden aan in recreatie gebied madestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:41

Das heel vervelend.

Ik had alleen nooit in galop weggereden van de hond... (dan maak je het eigenlijk erger)

Ik heb het zelf een paar keer meegemaakt, dat er een aantal honden tegelijk op mijn paard afkwamen en het baasje kon roepen wat hij wilde maar geen resultaat.

Paard in de richting van de honden gedraaid en even geschreeuwd.. toen stopte ze.
Wel bleven ze al blaffend om mijn paard heen draaien.

Gelukkig is mijn paard hondblaf proof, dus die blijf netjes staan totdat de baas de honden weer aan kon lijnen..

Hij was heel blij dat mijn paard niets deed en hij heeft nu geleerd zijn honden aan de lijn te houden

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 16:43

nou ik had eerder het idee stuur mijn paard liever weg dan dat die hond zn pezen doorbijt nu is er niks gebeurd.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:11

Door weg te rijden tricker je de hond om zijn jacht instinct te gebruiken. Door stil te blijven staan (mits mogelijk) is het "jagen" niet meer interessant meer. De kans dat ze bijten is dan een heel stuk kleiner. Ik spreek uit ervaring. Heb beide mee gemaakt.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:14

Stilstaan en paard met hoofd naar hond toedraaien is vele malen slimmer. Weggelopperen maakt dat de hond nog meer gaat jagen

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:20

Dat is niet altijd zo. Ik had ook een keer een hond achter me aan en ik bleef stil staan, zoals ik altijd deed met honden, want inderdaad, dan houden ze vaak op. Deze niet. Die heeft vervolgens heel wat schade aangebracht aan de benen van mijn paard en haar keel/nek. Ik draaide constant mijn paard om, met de hoofd naar hem toe, maar toen beet de hond mijn paard in de keel! Omdat de hond maar doorging en maar bleef happen ben ik uiteindelijk weg gegaloppeerd en ben ik de hond zo kwijt geraakt. Dat had ik eigenlijk veel eerder moeten doen, dan was de schade een stuk minder geweest.

Als er nu weer een hond heel dreigend op mij af komt en het is zo'n hond met van die grote kaken, ga ik er ook gewoon vandoor. Ik heb mijn paard wel onder controle en het is pech voor het baasje dat die dan even zijn hond kwijt is omdat die achter mij aan rent.. Ik loop liever niet weer het risico dat mijn paard flink gebeten word. Ik zou hetzelfde hebben gedaan als TS denk ik.

Liever dat de hond dan getriggerd word om achter mij aan te gaan jagen en gaat rennen, dan dat hij mijn stilstaande paard open rijgt.

Ik vind dat paarden aan honden gewend moeten zijn als je gaat buiten rijden, maar ik vind ook dat honden die los lopen aan paarden gewend moeten zijn. In ieder geval wel als je je hond gaat uitlaten en loslaat op plekken waar veel ruiters zijn.

Ik rijd vaak altijd netjes over de ruiterpaden heen en mijn paard is prima aan honden gewend, doet er niets aan.. Maar soms kan ik me zo ergeren aan de mensen die met hun hond een meter van het ruiterpad aflopen en dat hun hond dan niet onder apel staat. En vaak nog zeuren over dat ik daar dan maar niet moet rijden.. Ehm, hallo, ruiterpad..
Laatst bijgewerkt door ElineS op 27-12-12 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:23

Zo dat is een abnormale reactie. Ik heb mijn levenlang al honden en ik fok hele grote honden. Ik heb er 6 en als we paarden tegenkomen hou ik ze vast, soms mislukt dat wel eens maar als de mensen rustig stappen of stil gaan staan gebeurt er niets. Als ze draven ook niet maar dan gan mijn honden meedraven,,,niet echt leuk voor de ruiters. Ook heb ik met mijn paarden die ervaring bij vreemde honden.

Een hond die agressief gaat bijten is niet normaal, abnormaal gedrag en gevaarlijk!Q

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:58

aikon schreef:
Door weg te rijden tricker je de hond om zijn jacht instinct te gebruiken. Door stil te blijven staan (mits mogelijk) is het "jagen" niet meer interessant meer. De kans dat ze bijten is dan een heel stuk kleiner. Ik spreek uit ervaring. Heb beide mee gemaakt.

helemaal mee eens
Neemt niet weg dat de eigenaar natuurlijk altijd onder controle moet houden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:29

Wat TS beschrijft is geen normaal gedrag voor een hond in recreatiegebied. Probleem van Dobermanns (en aanverwante rassen) is dat het aanvalshonden zijn, geen jachthonden. Daar zou ik dus ook liever een flink straatje voor om gaan, terwijl ik heus wel een hondproof paard heb. Het risico van een echte confrontatie/aanval is te groot.
Zie ook de stalgenoot waarvan het paard al gebeten is! Ik denk dat TS in dit geval de juiste keuze heeft gemaakt.
En zeker aangifte doen, dit is echt levensgevaarlijk.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:35

weg galopperen is voor mij geen optie want dan gaat ze er echt vandoor. is in het verleden ook eens gebeten in haar lip bij vorige eigenaar. ik blijf staan en probeer te draaien. dit is altijd goed gegaan, maar laatst ging het fout voor de hond. ze kwam van voren al omhoog , ineens draaide ze zich om en haalde gelijk fel uit en de hond zakte in elkaar. hij heefft een engeltje bij zich gehad. heb nog contact gehad met eigenaar en de hond had alleen gebroken tand en 2 kleine scheurtjes in zijn lip en hoofdpijn. als het moet om mijn paardje te beschermen stap ik af en haal uit met de zweep. dit als de hond niet wil luisteren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:46

Als jij voor een grommende aanvallende Dobermann durft af te stappen heb je flink lef. Mij niet gezien, hoor :n

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:53

Waratje schreef:
Als jij voor een grommende aanvallende Dobermann durft af te stappen heb je flink lef. Mij niet gezien, hoor :n

inderdaad.. een echt aanvallende hond.. dan zou ik ook echt niet zomaar afstappen.

ik ken iemand die echt door een hond is aangevallen en kan je vertellen dat dat geen pretje is. die kon na het ziekenhuis.

Daffodil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:25

Wat bizar. Nog nooit meegemaakt. Lijkt me echt een linke boel.

Hageneesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:30

Niet alleen in gebied Madestein. Ook op het strand tussen Monster en ter Heijde. Hoofden van de paarden naar de honden toe en heel erg agressief reageren een Mechelse herder en een Rotweiler met schuim op de bek en aanvallen en in de benen van mijn paard gehangen paard weg gestuurd honden geslagen met de zweep en niet reageren alleen maar kwader en aanvallen tot hangend in de uitrijdeken..

Niet normaal bazin en baas konden roepen wat ze wilden maar luisterden niet. paard was redelijk rustig en hoog met zn benen om de tanden van de honden te ontwijken dus wees op je hoeden en ga nooit zonder zweep de deur uit. Aangifte gedaan en fotoos van de verwondingen laten zien bij de politie

Blind_Faith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:42

Wij hebben het ooit één keer meegemaakt op een strandrit. Toen kwam er ook zo'n grote hond afgestormd. De begeleider van de strandrit heeft zich toen een beetje voor de andere paarden gezet en toen heeft hij met zijn zweepje naar de grond gezwaaid om de hond weg te jagen (uiteraard zonder de hond te raken). De hond heeft nog een paar pogingen gedaan maar nadat de begeleider de hond één keer een ietwat hardere tik gaf, heeft hij zich toch omgedraaid en is weggestormd.

Ik vind het echt vreselijk dat mensen hun honden los laten lopen en ze dan niet onder controle kunnen houden wanneer er andere dieren voorbij komen lopen. Het is ook zeer gevaarlijk voor onervaren ruiters die niet weten hoe te reageren in zo'n situatie en daarbij zelf worden verwond of hun paard. Ik zou gewoon proberen de hond af te schrikken en zo veel mogelijk lawaai maken om hem af te schrikken. Best wel angstaanjagend en eng :p

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:05

Iemand in de buurt bij mij had ook zo iets alleen nog erger.
ze ree op de zanding/veluwe en werd aangevallen door een hond die het paard in de benen greep.
het paard schrok zo dat die een hartaanval kreeg en zo op de grond viel, echt afschuwelijk.

l

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:33

Ik heb het ook wel eens meegemaakt... Niet bij Madestein trouwens, maar bij de Plas van alle Winden.. Niet echt een paardrijgebied met ruiterpaden dus ;) Er hing toen een hond aan de benen van mijn verzorgpaard en de eigenaar van de hond stond erbij te lachen. Heb hem toen gevraagd of hij ook nog kon lachen als Amigo de hond een trap zou geven en ben toen weggegaloppeerd..

Bij Madestein heb ik idd wel vaker gehoord!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:49

In Roemenië was het schering en inslag, omdat herders daar niet gewoon zijn dat een troep ruiters door het 'gevaarlijke' bosbeheerdersgebied gaan wandelen, daar lopen grote kuddes gevaarlijke honden gewoon los (ze zijn er om de wolven weg te jagen van de schapen). Gezien er meer honden gedood worden door wolven dan schapen, moeten deze honden wel heel erg sterk zijn.
Ooit kregen we een kudde hele grote honden achter ons, gelig van kleur met ontblote tanden kwamen ze allemaal op ons af (ik liep juist te voet en iedereen begon te schreeuwen dat ik op m'n paard moest springen), die waren echt uiterst aggressief. Toch gaan honden niet snel geneigd zijn om een paard aan te vallen, ze hadden het vooral gemunt op onze eigen Roemeense honden die mee waren met ons (die bijna ONDER onze paarden kropen van schrik). Ik ben toen zelfs op de kudde razende honden ingereden en proberen vermijden dat ze onze honden aanvielen, dat hielp, maar van zodra we weer rechtsom keerden, waren ze daar terug.
Die honden zijn dan ook een eind mee gerend, we konden ze maar niet van ons afschudden en daar de herders zwakzinnig waren deden ze niets om ons te helpen en de honden terug te roepen.
Nu zou ik nooit meer bang zijn dat 1 hond dreigend af komt. Ik weet dat ze uit instinct nooit zomaar een paard zullen aanvallen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:51

Ik hoop dat je meer mensen vind die ook zijn aangevallen dan sta je sterker.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:54

kinel schreef:
weg galopperen is voor mij geen optie want dan gaat ze er echt vandoor. is in het verleden ook eens gebeten in haar lip bij vorige eigenaar. ik blijf staan en probeer te draaien. dit is altijd goed gegaan, maar laatst ging het fout voor de hond. ze kwam van voren al omhoog , ineens draaide ze zich om en haalde gelijk fel uit en de hond zakte in elkaar. hij heefft een engeltje bij zich gehad. heb nog contact gehad met eigenaar en de hond had alleen gebroken tand en 2 kleine scheurtjes in zijn lip en hoofdpijn. als het moet om mijn paardje te beschermen stap ik af en haal uit met de zweep. dit als de hond niet wil luisteren.

Afstappen is het laatste wat je moet doen want dan kan hij jou wel eens aanvallen. :\

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:00

Heel heftig wat er gebeurd is zeg. Vooral als het al meerdere keren door dezelfde hond is gebeurd! Dan zou ik zeker melding maken en hopen dat de eigenaar de hond voortaan aangelijnd houdt.

jury schreef:
aikon schreef:

helemaal mee eens
Neemt niet weg dat de eigenaar natuurlijk altijd onder controle moet houden.

De eigenaar van het paard moet dit ook, alleen is dat ook niet altijd zo. Het zijn dieren en daar kan niet altijd 100% controle over hebben.

ElineS schreef:
Ik vind dat paarden aan honden gewend moeten zijn als je gaat buiten rijden, maar ik vind ook dat honden die los lopen aan paarden gewend moeten zijn. In ieder geval wel als je je hond gaat uitlaten en loslaat op plekken waar veel ruiters zijn.

Maar soms weet je dat niet. Hier op bokt mag je wel je paard op de weg verkeersmak maken, want hij moet het toch leren, maar een hond die achter een paard aangaat, omdat hij die nog nooit gezien heeft, mag niet. Mijn paard is honden gewend, maar zal echt gericht uithalen naar vreemde honden die naar hem toe gaan, mijn hond is paarden gewend, maar zal er soms wel naar toe gaan. Ik loop dus ergens waar normaal gesproken geen paarden komen, maar je kan het nooit 100% voorkomen (dat je paarden tegenkomt ;) )

Neemt niet weg dat een hond die gericht bijt wat mij betreft niet meer los mag lopen ivm gevaar voor andere dieren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:28

Cambiar schreef:
Nu zou ik nooit meer bang zijn dat 1 hond dreigend af komt. Ik weet dat ze uit instinct nooit zomaar een paard zullen aanvallen.

Het woord "nooit" is iets om met grote voorzichtigheid te gebruiken........

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:34

Hm........inderdaad, sorry... bedoel gewoon dat ik vroeger doodsbang was als zo'n hond op de paarden afkomt, maar nu weet ik: cool blijven, in feite zijn ze ook bang van paarden...maar je weet natuurlijk nooit é?

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:52

Wat ik het ergste vind (ik weet niet of dat in het geval van de topicstartster ook het geval is?), is wanneer hondeneigenaren hun honden loslaten in gebieden of op paden waar dit níet toegestaan is. Iedereen is helemaal over de zeik als je als ruiter buiten de ruiterpaden rijd, maar vervolgens is iedereen helaas niet zo netjes zijn hond dan ook aan te lijnen wanneer dat nodig is.

Mijn paard is een keer meerdere malen achterna gezeten door een hond die los liep. De eerste maal kwamen na enkele minuten de eigenaren aangewandeld die na meerde malen hun hond roepen, de hond eindelijk van mijn paard weg kreeg. Toen ik het stel erop attendeerde dat honden in dit gebied aan de lijn behoorden te lopen en dat zijn hond bovendien een gevaar vormde voor zowel mijn paard (en mij) als vele andere bosgebruikers, heeft dat helaas geen succes gehad. Aanlijnen vonden meneer en mevrouw blijkbaar niet nodig, want de hond 'had nog nooit een paard aangevallen en luisterde zo goed'. Ik was dan ook net twee paden verder toen de hond opnieuw achter mijn paard aankwam en naar haar benen en hals aan het happen was. Nou toen was ik echt behoorlijk pissig! Wat mij betreft had mijn paard achter de eigenaren aangemogen en flink naar hun benen en nek uit mogen halen, bij wijze van dan.

Je behoort je in het bos aan de regels te houden, of je nou te paard bent, of te voet of met de mountainbike. En ook als hondeneigenaar heb je je maar mooi aan de regels te houden! Honden aan de lijn is honden aan de lijn. En als je hond agressief gedrag vertoont behoort hij naar mijn mening niet vrij rond te lopen waar hij een gevaar vormt voor andere gebruikers (zowel mens als dier).

Maargoed helaas vinden veel hondenbezitters hun hond zo 'leuk en lief en schattig' en 'hij luistert toch zo goed en zou echt geen vlieg kwaad doen'. Nou pardon maar als je hond naar mijn paard staat te bijten en grommen dan zit er toch echt iets mis in de opvoeding van je hond. Helaas zijn er nog steeds veel mensen die lachend staan toe te kijken als hun hond een stukje mee rent met mijn paard en daarbij achter haar benen aangaat.

Mocht er daadwerkelijk iets gebeurt zijn met mijn paard zou ik zeker naar de politie zijn gestapt met foto's en een verhaal als bewijsmateriaal. Maargoed ik vraag me af hoeveel klachten er moeten zijn voordat zij er daadwerkelijk iets aan zullen doen...

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:25

Welk deel van madestein reed je? Er is een gedeelte waar honden los mogen lopen maar het grootste gedeelte niet. En datzelfde geldt voor de uithof. Overigens wordt er wel al ontzettend veel gecontroleerd door de handhavers van de gemeente, dus verder zullen ze niet veel kunnen doen. Ik weet hoe vreselijk irritant het is, maar zij moeten het maar net zien als het gebeurd natuurlijk. Is een lastige situatie, ik heb het ook al vaak meegemaakt in madestein en in de uithof.