tips zadeltassen voor western-zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

tips zadeltassen voor western-zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 22:58

Hoi allemaal,

Ik ben vandaag voor het eerst op wandeling geweest :) nu heb ik gezien dat iedereen zadeltassen mee heeft in allerlei materiaal en grootte. Ik vond het wel erg handig want ik had niet de mogelijkheid om bijvoorbeeld even een slok water te nemen of zo. Ik vind het ook wat gevaarlijk dat ik mijn sleutels in mijn zakken heb zitten, als je er dan net zou opvallen. Of bijvoorbeeld door het vallen op je GSM, dat deze kapot is ofzo.

Dus nu graag wat tips en ervaringen? Wat zijn de voordelen of nadelen van een bepaald materiaal? Hoe weet je of je de juiste maat hebt? Kan je het bevestigen aan alle western-zadels? Waar moet je op letten? Welke vorm?

Ik heb hierbij ook even een foto van mijn zadel:
http://www.mijnalbum.nl/Album=S3KMVIBE

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:11

Ik heb een zadeltas van Dabo Design (van bokker Dabo), zij kan ze in alle soorten en maten maken.Ze kan je zeker ook advies geven! :)

Ik zou trouwens mijn telefoon toch in mijn jas houden als ik jou was; stel je valt, paard gaat ervandoor en jij ligt in het bos op de grond met gebroken been, maar je paard is er met je telefoon vandoor... Schiet je tas zijn doel ook een beetje voorbij :(:)

SmartBH

Re: tips zadeltassen voor western-zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 23:13

ja eigenlijk heb je daar wel een punt ! ik zal voor alle zekerheid een oude gsm meenemen op wandeling :) ik ben nog een groentje dus denk niet aan alles :p :) bedankt voor de tip :D

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:15

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:19

Misschien ook eens de ervaring van de anderen vragen die met je mee op wandeling waren?
Er zijn veel modellen en vaak heb je de voors en tegens niet direct in het zicht.
Dan kan goed koop toch duurkoop worden als je een ander doel had.
(toevallig vandaag met de wandeling van de Twenters mee geweest?)

Ik heb iig de tassen van Stow-a-way in gebruik.
Dat zijn duurdere tassen maar zeker de prijs waard.
verschillende voorbeelden

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 23:24

Gilbey schreef:
Misschien ook eens de ervaring van de anderen vragen die met je mee op wandeling waren?
Er zijn veel modellen en vaak heb je de voors en tegens niet direct in het zicht.
Dan kan goed koop toch duurkoop worden als je een ander doel had.
(toevallig vandaag met de wandeling van de Twenters mee geweest?)

Ik heb iig de tassen van Stow-a-way in gebruik.
Dat zijn duurdere tassen maar zeker de prijs waard.
verschillende voorbeelden

Nee :) was ik ook van plan maar omdat ik snel na de wandeling naar huis moest kon ik het niet meer vragen en ik dacht waarom zet ik het even niet op bokt? Weet ook niet onmiddellijk een winkel dus misschien even lekker rondneuzen op de webshops :p altijd leuk. De paarden die mee waren , waren bijna allemaal van de gids dus ik kan het hem even vragen :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 23:25

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 23:29

Ik zie ook zadeltassen voor vooraan om rond de knop te hangen ? is dit handig of zit dit in de weg? vandaag zijn we door hele smalle paden gegaan, de struiken waren heel erg dicht, de takken sloegen tegen je armen enz...

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:31

Voor je zelf moet je eerst de vraag stellen:
Wil ik voor tassen of achter tassen.
Bij voor tassen is de drinkfles pakken makkelijker, met achtertassen kun je meer mee nemen.
Dan moet er een goeie bevestiging op de tassen zitten zodat ze niet gaan schudden en klepperen als je gaat draven of galoperen.
Ik rij zelf TREC wedstrijden en heb veel voorbij zien komen, maar de meesten zijn nu allemaal over op die tassen van stow-a-way.

tassen die alleen om de knop hangen liggen niet stabiel en gaan klapperen.
dat is met drinken (iig 1/2 kg per kant) behoorlijk iritant

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 23:36

Gilbey schreef:
Voor je zelf moet je eerst de vraag stellen:
Wil ik voor tassen of achter tassen.
Bij voor tassen is de drinkfles pakken makkelijker, met achtertassen kun je meer mee nemen.
Dan moet er een goeie bevestiging op de tassen zitten zodat ze niet gaan schudden en klepperen als je gaat draven of galoperen.
Ik rij zelf TREC wedstrijden en heb veel voorbij zien komen, maar de meesten zijn nu allemaal over op die tassen van stow-a-way.

tassen die alleen om de knop hangen liggen niet stabiel en gaan klapperen.
dat is met drinken (iig 1/2 kg per kant) behoorlijk iritant

Dat waren ook mijn bedenkingen, het lijkt met handig omdat je snel kunt drinken maar het kan inderdaad niet erg stabiel liggen. Ik ben van plan om veel wandelingen te doen en volgende zomer ook mee te gaan naar de ardennen om meerdaagse wandelingen te maken :) we gaan dan op stap met een tent enz. Ik zie dat al helemaal zitten maar ik mis nog de ervaring voor de praktische dingen :) Ok, ik zal de naam noteren en even vragen wat de ervaringen hieromtrent zijn aan de gids van vandaag :) het lijken met ook erg goeie zadeltassen :)

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:44

Bij de TREC gebruik ik voor de zware dingen de achter western, en daar zitten dan ook de reserve ijzers en hoefgereedschap in. Eigenlijk past allen bepakking voor de TREC er ruimschoots in.
Mag ik vragen bij welke groep je rijd, welke gids?
Ik wil graag de gidsen opleiding in Belgie gaan doen, hier in Nederland hebben we dat niet.
Als het dan zou lukken wil ik graag dat ook in Nederland opzetten.
Ik ben er via de enters/twenters en de fam Teirlijnck mee in aanraking gekomen (vandaar dat ik door vraag, sorry van de off topic)

Voor extra drinken voorop het paard gebruik ik de losse bidon houders.
Dit zet je op 2 plaatsen vast aan je zadel en zitten goed stabiel

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:43

Mijn tassen zit onder een leertje aan dat je ze ook onder kunt vastmaken en niet aan klepperen, verder hele fijne tassen en vooral heel mooi!

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:47

echt DE tip,

nooit je mobiel, ID of sleutels in de zadel(knop) tas doen.

mocht er wat gebeuren, en je komt ten val,
gaat je dier er met je middelen om hulp in te schakelen vandoor!

voor water meenemen is het idd heel ideaal :))
heb zelf zadeltassen gehad die achter mn zadel hngen, maar heb nu knoptasjes voor mijn flesje enzo.

mobiel draag is zoiezo ALTIJD op mn lichaam :))

edit, zag dat de mobiel in je jas houden-tip al gegeven was :o

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:54

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:55

Tassen voorop mijn westernzadel ben ik geen fan van: ze zitten mijn handen in de weg. Ik heb bijvoorbeeld die van Cattleman gehad, dat werkte niet maar wel mooie tasjes.
Ik heb nu een slaapzaktas (universele versie Perry Sport) met musketon aan de onderkant, voor een tientje gaat die al ruim een jaar mee nu en is makkelijk te wassen ;) Past een waterflesje en andere rotzooi in en hangt wat lager aan de knop dus niet in de weg.

Achterop heb ik Stowaway tassen, westernversie, die zijn hun geld zeker waard! Hou niet van die vierkante tassen, die gaan klapperen bij hoog tempo en deze zitten strak op je zadel. Ik heb achter geen d-rings, maar kan ze om de singel of door achtersingel-gaten vastmaken. Je kan er ook vanalles bovenop binden.

En idd: hou je telefoon op je lijf! En laat een ijzeren ID maken met noodnummers&adres stal, aan je zadel doen met een leertje of ringetje.