Paard belonen nadat ie met gedoe langs iets engs is gekomen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Paard belonen nadat ie met gedoe langs iets engs is gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 12:55

Hoi bokkers,

Nu ik wat meer alleen buiten rijd vind mijn paard sommigen dingen een stuk enger dan wanneer er iemand op de fiets of een ander paard bij is.
Als ik merk dat mijn paard ergens écht niet langs gaat omdat het ook gewoon eng is en geen aanstellerij, stap ik af. Dan is het namelijk prima en loopt ze er zo langs.

Maar als je paard iets eng vindt, hij loopt te trappelen, achter uit te gaan en te briesen. Uit eindelijk gaat je paard er toch langs, belonen jullie dan?
Dat vind ik namelijk nog lastig. Het paard is er wel langs, maar wel met veel gedoe. Als je dan beloont, stimuleer je dat gedoe dan?

Als ik merk dat mijn paard iets eng vindt, oortjes naar voren en twijfel achtig lopen maar ze gaat er wel makkelijk langs zonder dat ik aan hoef te sporen beloon ik haar. Dat is namelijk wat ik wel wil.

Belonen jullie dus als je paard met veel gedoe ergens langs is gekomen, of niet?

Alvast bedankt!

Shirley

Re: Paard belonen nadat ie met gedoe langs iets engs is gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:57

Ik niet, ik ben onaardig -O-

Ik negeer het , omdat ik het eigenlijk normaal vindt dat ze doorloopt, dan kan ik wel de hele weg gaan zitten belonen ...

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:58

Mijn haf heeft dit niet zo vaak.. Als ze met veel gedoe ergens uiteindelijk langsgaat, heb ik haar vaak al een tik gegeven met het zweepje omdat ze eerst weigerde er niet langs te gaan. Dat gedrag heb ik al afgestraft. Als ze er vervolgens wle langsgaat, beloon ik haar expliciet, want ik wil dat ze weet dat ze op dat moment dat ze er wel langs gaat braaf is. Ik wilde haar er immers langs hebben en voor het slechte gedrag had ik haar al gecorrigeerd. Ik wil graag dat als ze er langs is gegaan, ze weet dat het eigenlijk best wel mee viel en zo hoop ik dat ze volgende keer het gedoe achterwege laat, omdat ze dan weet dat ze beloond wordt en het eigenlijk wel meevalt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:07

doorsnee aanpak:
Je steunt je paard in de momenten dat hij bang is. (rust bewaren, duidelijke signalen wat hij wel moet doen en evt. aanmoedigen) Dat kan ook met wat geruststelling.
Je beloont hem als hij zich weer normaal gedraagt. De meeste paarden worden echt wat zelfverzekerder door beloning. (ze weten dan wat er van hen wordt verwacht).
Vaak is de clou dat ruiters vergeten om duidelijk te zijn, wanneer een paard zoiets doet. Men houdt op met rijden... dat is niet behulpzaam. Daarmee laat je het paard in de steek en kan hij de opdracht niet juist uitvoeren.
Wel of niet belonen maakt dan niet echt het verschil.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:15

Toevallig stond er een paar weken geleden een onderzoek op de voorpagina van Bokt dat een 'negatieve' aanpak op den duur beter werkt in zo'n situatie. Dus leiding nemen, verder loosden en negeren. Weet alleen meer exact hoe of wat.

Al ben ik wel van mening dat een keer bemoedigende woorden of een klopje op zn plek kunnen zijn, het ligt ook wel deels aan het paard wat je onder je hebt.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:20

Ja, ik beloon het paard als hij toch ergens langs is, omdat het een positieve bevestiging is. Hij heeft het goed laten zien, namelijk er wel langs gaan met jou. Die beloning is dan wel terecht. Het paard vertrouwt dan uiteindelijk toch op de ruiter en dat moet beloond worden. Het is goed om te bevestigen dat je als ruiter (en leider) te vertrouwen bent in bepaalde situaties, ondanks dat het paard wat onzeker of bang is. Als hij dan dat vertrouwen geeft moet je dat belonen, anders wordt het paard steeds onzekerder. Ik heb nu een nogal groen paard, dat wat onzeker is. Hij let sterk op mij. Als ik dan aangeef dat het wel goed is, vertrouwt hij op mij en doet wat er gevraagd wordt. Zo wordt hij steeds zekerder.
Mijn eerste paard reed ik ook vaak buiten en vaak alleen, omdat ik nu eenmaal de enige was die ging buiten rijden. In het begin was dat wennen, maar als ik er voor ging lopen liep hij achter mij aan overal langs. Ik was letterlijk de leider waar hij achter aan ging lopen. Uiteindelijk was een half woord van mij genoeg. Het goede bevestigen is heel belangrijk, dat wordt nog al eens vergeten.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:21

Ik beloon ook niet, ik verwacht dat ze overal langs gaat en niet schrikt ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:27

Ik heb geleerd dat als je ergens uitvoerig voor gaat belonen, je er een ''ding'' van gaat maken. Mijn uitgangspunt is eigenlijk altijd dat alles de normaalste zaak van de wereld moet zijn en zo ga ik er ook mee om. Natuurlijk wel een schouderklopje of een ''braaf'', maar pas als paard zich weer normaal gedraagt (dus niet nog loopt te stuiteren want dan beloon ik verkeerd gedrag juist).
Dus wel een beloning om te laten weten dat dát de juiste reactie was, maar niet uitbundig/uitvoerig oid, om te voorkomen dat het voor het paard iets heeeeeeel bijzonders wordt wat ie zojuist deed.

Met mn hond werkt die methode iig super, paard lijkt ook goed te reageren. Hond is inmiddels van ''de wereld vergaat want er staat een doos op de stoep (of wát dan ook)'' naar totale desinteresse voor dat soort dingen en blij in de rondte stuiteren :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:31

Ik gebruik altijd dezelfde woorden, en ik merk dat het helpt.
Zodra m'n paard iets eng vindt, zeg ik: 'toe maar'.
En als ze erlangs is beloon ik haar en zeg: 'Goedzooooo', op een blije toon. :D
Daar reageert ze echt op, dus ik denk dat ze de woorden ook herkent.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:31

belonen doe ik absoluut niet als ze iets eng denkt te vinden, ik bepaal wel of iets eng is of niet
ik beloon alleen als ik iets van haar vraag wat ze moeilijk vind of iets nieuw is, nooit als ze iets eng vind
en nooit meer als een klopje of een 'braaf'

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:35

Van mij moet hij overal langs, vind hij echt iets eng (wat die van mij bijna nooit heeft) blijf ik rustig maar evengoed moet hij er wel langs. Goedschiks of kwaadschiks.
Gaat hij er goed langs, dan inderdaad een klopje of 'braaf'.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:41

Als ie dr braaf langs loopt krijgt ie een klopje of een 'braaaf', als ie na aansporen met been en aansporing met stem er langs loopt (loopt ook veel voor de koets en reageert goed op stemcommando's), beloon ik met stem 'braaaaf'! Doet ie moeilijk word ik eerder boos dan dat ik beloon, omdat ik weet dat het bij dat paard vooral aanstellerij is.
Ik denk dat het vooral veel aanvoelen is, ieder paard is anders e nreageert anders.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:21

Rust is voor een paard beloning.
Als je paard er niet langs wilt zal je druk opleggen.
Zodra ie er langs is gelopen laat je m met rust en beloon je dus eigenlijk direct

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:31

Hoe moeilijk ook, als het effect uiteindelijk bereikt is zou ik daar wel op reageren. Als het zonder stennis is met een klopje (waarbij ik denk ik zelf ook indirect rust na het enge ding overbreng en weer ontspan). Met stennis minder, maar dan zou ik eerder met stem reageren met een zin als 'was dat nu zo moeilijk' denk ik. Of het zin heeft, vast niet ;) Maar voor mijzelf stiekem wel eens om te relativeren ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:31

zodiacje schreef:
Rust is voor een paard beloning.
Als je paard er niet langs wilt zal je druk opleggen.
Zodra ie er langs is gelopen laat je m met rust en beloon je dus eigenlijk direct

Juist... zo doe ik dat exact. Ik beloon door mijn hele lijf even te ontspannen. Dat herkend een paard direct. Bewust 'belonen' doe ik op zulke momenten nooit, daarmee bevestig ik alleen maar dat er dus kennelijk iets was om 'bang' van te zijn en dat was er niet. Dus ik geef er verder niet meer aandacht aan. Kleine zaken, vooral klein houden :j

Ik corrigeer ook niet, want angst kun je niet corrigeren. Ik corrigeer wel daar waar mijn paard op dat moment tegen het been komt (om er niet langs te hoeven) of bijv. het bit pakt (om soortgelijke redenen).

Emotie kun je niet corrigeren, gedrag wel.