Kan jouw paard over gebroken puin lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hippe_Hannes

Kan jouw paard over gebroken puin lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 20:36

Bij ons in het bos hebben ze een stuk ruiterpad verhard met gebroken puin. Mijn paard wil daar niet over heen, en als hij er over heen gaat, loopt hij heel moeilijk.

Ik heb al een mail naar staatsbosbeheer gestuurd, maar ik vraag me af hoe dat met andere paarden zit. Heeft jou paard het ook moeilijk als je over gebroken puin moet?

En als je eerlijk bent: Stel dat er een geasfalteerd fietspad naast ligt, zou je daar dat stuk stiekem over stappen? (Bijvoorbeeld als het rustig is?)

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:37

Ik ga niet over puin natuurlijk, maar rij wel vaker over het fietspad... of het moet onwijs druk zijn, dan niet

Solleke_Noah

Re: Kan jouw paard over gebroken puin lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:45

Hier hebben ze ook een pad vol stenen en puin gestort, echt waardeloos... met mijn ene paard kan ik er wel vlot over, mijn andere paard heeft veel gevoeligere hoeven en die vindt het maar niks.

LukieBradleyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:47

Hebben ze hier bij het kleine bosje ook gedaan, alleen het begin stuk van een meter of 15.
In het begin was het vreselijk en liepen we aan de zijkant om wat te vermijden maar de mijne heeft er geen moeite mee.
Al is het nooit goed natuurlijk:)
Nu is het wat gezakt door de regen oid en gaat het wat beter.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:49

Zo heb ik een keer een mail gestuurd naar staats bosbeheer toen ze bij ons in de buurt alle ruiterpaden omgeploegd hadden (dus geen klein stukje waar je even een andere route voor neemt). Hierbij waren heel veel brokken steen en puin naar boven gekomen. Sommige stukken waren zo erg dat je er met het paard ook echt niet overheen wou gaan, leek wel een grindpad van hele dikke stenen. Mail gestuurd met de vraag waarom ze dat hebben gedaan, en dat het veel risico's met zich mee brengt (slecht voor de hoeven en pezen en kans op andere verwondingen). Maar het enige antwoord wat ik kreeg was dat het gewoon onderhoud was aan de paden en dat 'de ruiters' dat graag hadden. Vast ja, maar niet op die manier dus. Gaten vullen is leuk, maar op een diervriendelijke manier kan het ook toch?

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 00:04

Lekker is dat, als je rijbos op zo'n manier omgeploegd wordt.

Er zijn dus wel paarden die over gebroken puin kunnen lopen. Helaas kan mijn paard dat niet, dus ik moet een andere oplossing vinden. Dat fietspad vind ik niet prettig, er ligt een scherpe bocht in, en dat maakt het onoverzichtelijk. Staatsbosbeheer vertelde mij in eerste instantie dat er voorheen ook een verharding lag. Dat zal wel, maar dat lag zo´n laag zand op, dat we daar niets van merkten. Ik heb ze teruggemaild, ik zal vast niet de enige zijn met dit probleem, en ik geloof vast dat er ruiters zijn die er WEL voor kiezen om over het onoverzichtelijke fietspad te gaan...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:26

Mag zijn dat ze daar voor "kiezen", het blijft illegaal.
Waarom zou een paard niet over gebroken puin kunnen lopen, iets mis met de hoeven?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:27

als je paard gevoellige zolen heeft kan dat inderdaad zeer doen. Mijn haflinger walst overal gewoon overheen ik stap draf of galop,. De Quarter die ik had had ook gevoellige zolen. En liep er liever niet op.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:32

Mijn lopen er wel overheen. Maar soms sta ik echt versteld van de acties van staatbosbeheer.
puin in bos, verharding (fietspad) over ruiterpad >;)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:19

Bij ons hadden ze ook puin gestort over de ruiterpaden. Ik mopperde ook al flink, maar later bleek dat er nog wit zand overheen ging; misschien even afwachten?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:02

Bij ons in het bos was er een stuk met veel stenen. Dit is op een gegeven moment netjes aangepast echter nu op een ander stuk (waar ook veel mountainbikers rijden) hebben ze nu weer stenen gestord op het ruiterpad.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 17:38

Ik had in mijn mail voorgesteld om alleen de wielsporen te verharden, en het midden dan begaanbaar voor ruiters te houden, maar tot nu toe heb ik geen antwoord gekregen.

Dus ik duim maar op wit zand...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:45

Mijn paard kon wel over gebroken puin heenlopen wat ze bij ons in het bos ook dumpte.
Ik was er niet blij mee want het was best gevaarlijk ivm blessures.
Kun je staatsbosbeheer niet beter bellen misschien dat dat sneller gaat.
Succes hoop dat het snel opgelost word en ik zou zolang lekker over het fietspad gaan.

Mariaboz1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 01:17

Wij hebben er ook problemen mee. Rick zijn straal wordt altijd weker in vochtige periodes. En dan merk ik het meteen als we over puin heen moeten. We vermijden het dan ook altijd zoveel mogelijk. Op verharde wegen heeft hij er geen last van.