Op wat voor paden draven jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Op wat voor paden draven jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 22:30

Hallo allemaal,

Omdat ik wat meer aan de conditie van mijn paard wil doen wil ik wat meer gaan buitenrijden.
En dan ook echt langere afstanden rijden. Als ik naar het bos wil moet ik eerst door een 'woon wijk'.
Daar draaf ik sowieso niet. Dan kom ik op een lang slinger pad waar weinig auto's rijden en af en toe een huis staat.
Aan beide kanten van de weg ligt een smalle berm (ong 1 m) daar draaf ik meestal door de berm.
Die weg is ongeveer 3km lang.
Daarna rijd ik weer een stukje door een woonwijk met klinkers, daar draaf ik ook niet omdat het daar glad kan zijn + dat er teveel mensen en auto's zijn.
Maar als ik dan eenmaal in het bos ben heb je meerdere paden.
2 paden aan elke kant van het bos met meerdere paden die daar naar verbinden.
Daar kunt je dus niet lekker recht uit draven.

Op zich zijn er overal waar mijn paard staat wel van die wegen met een smalle berm er naast, maar kun je hier echt lekker draven?

Op wat voor paden draven jullie meestal?

Ik weet trouwens niet of dat hier goed staat, zo niet, mijn excuses...

Duhelo

Re: Op wat voor paden draven jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:37

ik draaf eigenlijk zelden, (paard heeft geen gemakkelijke draf, zeker buiten niet, meestal stap ik, of waar mogelijk galopperen we)
Maar ALS ik draaf, dan draaf ik eigenlijk overal (als de ondergrond min of meer goed is, dus ofwel op asfalt,gras,zand, maakt niet uit, paden die glad zijn (kinderkopjes) of die erg in putten of bulten ligt blijven we mooi stappen.
andere auto's, verkeer, mensen, maakt eigenlijk niet echt veel uit, ik zit aan het stuur en paard heeft een goede HO :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:43

Overal waar het me uitkomt om te draven, en waar het niet TE zwaar is. Dus alles tussen asfalt en normale modder.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:47

ik draaf en gallopeer eigenlijk de hele buitenrit, 2 uur achter elkaar of langer. (doe aan endurance :D) zoals hierboven staat draaf ik alles tussen asfalt en normale modder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:51

Tegenwoordig de luxe van bospaden (fijne brede zandpaden). Vroeger in de polder pakte we de smalle bermen naast de weg of stukken asfalt, maar dan niet lang. En vooral NIET in de netjes kort gemaaide bermen langs wandelpaden etc als die wat nat zijn. Enkel bij heel droog weer reed ik daar in. Anders ploeg je de hele boel om en dan was het dorp not amused. Nadeel als er penny's uit dorp verderop langs kwamen crossen keken ze ons boos erop aan.

Als ik een tijd niet had gereden, stapte ik wel eerst de berm helemaal langs om te zien hoe die erbij lag (beland nog weleens een boel troep in helaas).

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:12

fietspaden en ruiterpaden!
ik moet eerst een klein halfuur over de weg om in het bos te komen, en op de terugweg draaf ik die ook bijna helemaal af.
en ik verkies fietspad boven berm als ik draaf! omdat zij soms het fietspad op 'schrikt' en dat asfalt vaak hoger ligt, ik wil niet struikelen :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:01

Sonja schreef:
Overal waar het me uitkomt om te draven, en waar het niet TE zwaar is. Dus alles tussen asfalt en normale modder.

Hier ook. Alles wat te draven valt draaf of galopeer ik.

Wat vinden jullie van draven/galopperen op grint? En op schelpenpad?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:06

Overal, ik moet eerst lange stukken asfalt doen voor ik in het bos kom, die draaf ik gewoon. Grindpad zou ik ook kunnen draven maar we hebben hier geen lange grindpaden :P

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 19:06

Grint en schelpenpaden draaf ik soms ook wel op. Maar daarna wel even de hoeven controleren!
Lijkt me niet fijn als er dan een steentje in zit...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:07

Draven en galopperen doe ik het liefst op asfalt, dat is ruw genoeg en vlak.

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:26

ik draaf eigenlijk overal wel..
galopperen overal behalve tussen het verkeer en asfalt. En ook nooit in woonwijken.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:31

Arabesk schreef:

Galoppeer je ook op asfalt of de straat? Is dat dan niet slecht voor de pezen aangezien ze dan behoorlijke klappen moeten opvangen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:35

Arabesk schreef:

galopperen ook op asfalt? (heb ooit gehoord dat dat uit de boze is voor de pezen idd, en mijn paard wil dit ook absoluut niet ...)

Galopperen over grindpaden oid doe ik eigenlijk niet, simpelweg omdat paard het niet wil (is nogal een teer zieltje :D )
schelpenpaden (= zand met schelpen in oid?) mss wel, ik kijk gewoon wat paard aangeeft, als zij er wil galopperen dan doen we het, anders niet :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:43

Een jaar terug draafde ik alleen op brede paden, heel overzichtelijk, en vlak :)
Alle obstakels waren een reden om terug te gaan naar stap.

Sinds een aantal weken ben ik hier zelf overeen, en doe ik mijn best mezelf en mijn paard bodem-wijs te maken. Ook blubber, plassen, smalle bochtige paadjes, paadjes met obstakels als boomwortels. Zolang het verantwoord voelt, draven we door :)
Soms wel heel langzaam, soms toch heel even stappen. Maar het gaat best :)

Draven langs de weg doe ik ook :) (over de weg het liefste :) )

Op grindpaden oid hebben we wat meer moeite, paardlief loopt daarop wat gevoeliger (blote voeten) dus daar mag gestapt worden :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:50

Kaus schreef:
Grint en schelpenpaden draaf ik soms ook wel op. Maar daarna wel even de hoeven controleren!

Schelpenpaden zijn over het algemeen recreatief fietspad of wandelpad en aangezien schelpenpaden kwetsbaar zijn, je rijdt er snel sporen in, is het niet zo sociaal daar op te draven of galoperen. Doordat in mijn oude uitrijdgebied meiden over die paden crosten werd dat gebied, wat eerst vrij toegankelijk was voor ruiters, ineens verboden voor ruiters...

Wij reden er langs de kanten in de bermen en als de bermen te zacht waren bleven we stappen.
Ik draaf in stevige gras en zandbermen, zandpaden, graspaden, bospaadjes als ze droog en stevig genoeg zijn zonder veel opliggende wortels. Grindpaden met grof grind zijn mijn paarden te gevoelig voor. Met fijn grit wat rul ligt kan het wel, of als het gemengd is met zand. Asfalt en klinkers stap ik.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:53

Voornamelijk op bospaden.
We stappen of draven 5 minuten over een soort van verhard zandpad en dan zijn we in het bos.
Daar is ook een grote zandverstuiving, daar gaan we ook wel eens heen.
Maar daar gaan we alleen maar in galop en een beetje aan de zijkant, daar is het niet zo mul.
Soms rijden we een klein rondje over de weg, en dan draven we gewoon over het asfalt.

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:54

Ehm, tja, ik woon bij bos, duinen en strand dus genoeg ruiterpaden hier, haha.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:13

-> BRT

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:20

Hier draaf/tolt en galoppeer ik ook op stukken asfalt. Het maakt niet zoveel uit of je op asfalt galoppeert of op een stenig bergpad hier. Overigens wel zonder ijzers anders lijkt het me erg ongezond voor de gewrichten. Mooie zandpaden hebben we hier niet helaas.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:21

Ik rij altijd direct het bos in...en overal in het bos draven we

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:54

Galopperen kan prima op asfalt, je zult dit alleen op moeten bouwen.
Er zijn endurance wedstrijden over zeer technische terreinen waar juist de asfaltwegen worden gebruikt om tempo te maken.

Ik draaf eigenlijk op ongeveer alles, behalve echt te los (klap)zand, maar dat is vooral omdat ponylief dan niet wil draven.
Of paden recht zijn of slingeren maakt me niet uit, er zit een stuur op mijn pony dat ook in draf (en galop) werkt, dus slingerpaden zijn ook prima in draf te doen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 20:19

joyce B schreef:
Kaus schreef:

Schelpenpaden zijn over het algemeen recreatief fietspad of wandelpad en aangezien schelpenpaden kwetsbaar zijn, je rijdt er snel sporen in, is het niet zo sociaal daar op te draven of galoperen. Doordat in mijn oude uitrijdgebied meiden over die paden crosten werd dat gebied, wat eerst vrij toegankelijk was voor ruiters, ineens verboden voor ruiters...

Wij reden er langs de kanten in de bermen en als de bermen te zacht waren bleven we stappen.
Ik draaf in stevige gras en zandbermen, zandpaden, graspaden, bospaadjes als ze droog en stevig genoeg zijn zonder veel opliggende wortels. Grindpaden met grof grind zijn mijn paarden te gevoelig voor. Met fijn grit wat rul ligt kan het wel, of als het gemengd is met zand. Asfalt en klinkers stap ik.

De schelpenpaden waar ik op rijd zijn inderdaad voor de fietsers. Vandaar dat ik er alleen op stap of draaf als het gras te nat is.
Voor de rest draaf ik meestal gewoon op het gras er naast. :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:15

Op schelpenpaden zal ik zeker niet draven, dat is moordend voor die paden en dus voor de relatie tussen ruiters en fietsers/wandelaars. In geval van nood zal ik er overheen stappen, maar bij voorkeur blijf ik er helemaal vanaf.

Daar het asfalt vooral aan begin en eind van mijn buitenritjes zit stap ik daar eigenlijk altijd overheen. Draven doe ik wel in het bos en op de hei op de zandpaden, tenzij ze te mul zijn (tankbanen).

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:22

ik draaf overal waar t niet glad is of te ongelijk waardoor ze te snel kan struikelen. we hebben hier waar ik rijd geen grind en schelppaden (of wat waren t)
Nu rijd ik zelde door een dorp heen maar als dan stap ik daar netjes.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:29

Ik draaf op alles wat niet te zwaar is. :)