Ik heb mijn paard net iets langer dan een jaar en toen was ze ook pas net zadelmak. Langzamerhand zijn we naar buiten gegaan na het wat meer door rijden. Zo zijn we begonnen om in een laantje buiten te stappen naast stal en vervolgens er een blokje om van gemaakt. Dit heb ik samen met een vriendin gedaan die een verkeersmakke pony van 26 heeft. Uiteindelijk ben ik ook met die vriendin voor het eerst echt naar buiten geweest. Bij ons kan je via het park mooi een rondje dorp (odijk) rijden. Dit gaat echt super en doen dit sinds kort ook alleen. Van de zomer hebben we meegedaan met een schriktraining en laatst met een gymkana. Het is echt een onwijs coole kikker. Bang kan ze weleens zijn dan gaat ze lopen snurken maar ze blijft braaf. Ze gaat dan gewoon stilstaan en eens goed kijken en vervolgens krijg je haar langzamerhand langs het obstakel. Tegenwoordig krijgt ze meer zelfvertrouwen en gaat het sneller. Ik wilde heel graag dit jaar met mijn eigen paard naar het bos. Ik heb alleen geen auto die een trailer kan trekken, überhaupt geen trailer en ook nog geen eens een aanhangbewijs. Nou is het bos ongeveer 30-45min ver weg maar dan moet je wel onder een viaduct en over het spoor. Dus enorm spannend en eigenlijk niet iets om in je eentje voor het eerst te doen. Gelukkig heb ik nog een dapper stalgenootje wiens pony vaker over het spoor is geweest en heel erg stoer is.
Vandaag was dan eindelijk de dag. Wij zijn samen naar het bos in zeist geweest. In het begin vond ze het wel wat spannend omdat ze de weg niet kende maar bleef heel braaf. Het viaduct was totaal geen probleem en het spoor ging ze ook zo op. Het is wel een dubbel spoor (zeist-driebergen) en toen we net 2 passen hadden gezet gingen de alarmbellen af, de lampen aan en de slagbomen naar beneden. Precies hetgeen wat ik hoopte dat niet zou gebeuren. Ze blijft me maar verbazen want het deed haar echt niets. Naderhand nog laten zien dat het een trein was maar ook daar trok ze zich niets van aan. Toen we dat hadden gehad was mijn missie al geslaagd. De weg verder naar het bos was geen probleem. In het bos hebben we echt heerlijk genoten, het was wel een beetje nat en modderig maar toen we eenmaal op de ruiterpaden liepen was het een stuk comfortabeler. Onderweg hebben we nog even een pauze gehouden en een worteltje gegeven. Naar mijn idee vond ze het zelf ook heel leuk vooral toen we volle galop over de paden gingen, wist niet er zo'n snelle motor in zat. Op de terugweg was ze vol vertrouwen en liep ze vrolijk voorop naar stal. Thuis aangekomen lekker verwend met schoon gewassen voetjes en een lekkere berg kuil en slobber. Dus mijn dagje was geslaagd en ben nog trotser op mijn knappe merrie.
friesiszwart