Trekpaard 'tractormak' maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Trekpaard 'tractormak' maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 17:36

Ik heb een trekpaard van 2,5 jaar waar ik volgend jaar rustig mee wil gaan rijden. Omdat ik zelf
geen bak heb en ook liever buiten rijd is het dus ook de bedoeling dat we buiten gaan rijden. Nu loop
ik op zondag al veel met haar aan de hand buiten en om fietsers, auto's scooters, motors, skelters
oid geeft ze niets. Wel is ze mega sterk natuurlijk. Nu wil ik op andere dagen met haar gaan wandelen
zodat we eens wat tractors of vrachtwagens tegenkomen, aan de andere kant ben ik erg bang om ze tegen te komen.
Mijn paarden staan tegenover een loonbedrijf, ontkomen doe ik dus niet aan groot verkeer en ik wil dat ook niet,
ze moet maar leren hier niet bang van te zijn. Mijn vader heeft een klein tractortje daar is ze niet bang van. Op
het terrein ben ik ook al wel eens geweest tussen de tractoren, geen probleem. Het probleem is echter dat
de weg die ik over moet aan 2 kanten een diepe sloot heeft en verder smal is. Als ik dus een traktor tegen kom heb ik weinig
speling qua ruimte. Ik ben bang dat mevrouw trekpaard of de sloot in springt omdat ze geen kant op kan of dat ze het op een
rennen zet. Hoe kan ik dit het beste aanpakken.. ik moet er gewoon een x doorheen maar hoe?

sjojo

Re: Trekpaard 'tractormak' maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:29

Kan je niet helpen, die van mij heeft ook schrik van tractoren := . Die is wel 4.5 jaar oud en al zeker 1 jaar onder het zadel. Dus volg hier even want vooral een tractor die langs achteren aankomt is zeeeerr eng :x .

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 18:30

nouja mijn paard is zeer nuchter er zit dus ook een kans in dat ze niets doet maar als het fout gaat zitten we dus of in de sloot of is ze zo sterk dat ze waarschijnlijk los is omdat ik haar niet houd..

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:37

Misschien een keertje met andere paarden die trekkers en ander groot verkeer sowieso níet eng vinden mee? Vuurdoop is misschien ook een idee?:P maar snap dat je daar huiverig in bent met zo'n sterk paard!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:40

Je moet de tractors voor haar gevoel wegjagen: dat wil dus zeggen dat je achter de tractor aan gaat rennen met je paard. Zij heeft dan het idee dat de tractor voor haar vlucht.

Heb dit vaak gedaan met getraumatiseerde paarden, jonge paarden en met mijn eigen paarden. Werkt keigoed. Het paard heeft dan het idee dat zo'n tractor iets is wat hij aan kan, want het "vlucht" voor hem. Ik doe dat ook met vrachtwagens e.d. Verder is het gewoon meters maken: paard in de buurt van de tractor laten komen en belonen (snoepjes, wortels, brokjes, klopjes, net wat werkt voor jouw paard).

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:55

Zo, goede tip Snadrem! Die ga ik ook onthouden ;)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 19:04

Bedankt Snadrem, je laat dus eerst de tractor langs je komen en rent er dan achteraan. Haha dat zou haar ego wel goed doen denk ik zo, ik ga het zeker proberen!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:11

Misschien kun je aan het loonbedrijf vragen of je daar een keer mag gaan oefenen? Dan kunnen zij vertellen waar je wel en niet mag komen, en jij kan vragen of ze je op een bepaalde manier voorbij gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:20

Peppertree schreef:
Misschien kun je aan het loonbedrijf vragen of je daar een keer mag gaan oefenen? Dan kunnen zij vertellen waar je wel en niet mag komen, en jij kan vragen of ze je op een bepaalde manier voorbij gaan.

Hier ook een loonbedrijf in de buurt, maar 1 gelukje..
Die parkeren vaak bij boer waar ik sta op het erf,
maar als je keer met wat van die chauffeurs gaat praten best kansdat je keer kan gaan oefenen.

(neem aan dat het loonbedrijf ook van die grote jongens rond heeft rijden als hier onderin topic?
Dan zou ik gewoon echt vragen om een keer te mogen komen oefenen, liefst met doodbrave erbij.
[ITP] Tractor mak maken in 5 eenvoudige stappen)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:15

Idd oefenen bij een loonbedrijf of erachteraan rijden.
Ik oefen ook altijd als in stilstaande traktoren oid tegenkom, gewoon een rondje dicht ernaast. Zo is het vaak minder eng.
Wij rijden ook wel eens expres een route waar we talloze vrachtwagens/tractors etc. tegenkomen, hoe meer er dan langsgekomen zijn hoe minder de reactie wordt.
Helaas moet dit wel vaak herhaald worden voor een goed resultaat :) .

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 10:26

bedankt voor alle tips, ga er zeker wat mee doen. Tractors opzich zijn ook niet eng maar als ze tussen een traktor en sloot zit (met dus maar 1 meter ertussen) is het wel erg spannend. Als ze ruimte heeft (zoals op een erf bijvoorbeeld) is er niets aan de hand.

annemaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:05

Misschien kun je inderdaad eerst met andere paarden mee rijden die al trekker-mak zijn.. Wij hebben 15 trekpaarden en doen het ook altijd zo.. En tot nu toe met succes!
(Vind je het trouwens zelf niet een fijner idee als je er op zit zeg maar..? Dat je dan meer te vertellen heb bedoel ik.. )

Succes ermee!

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:57

Tja t is heel wisselend hoe paarden op trekkers reageren.
Beste idd met andere paarden mee die ze gewent zijn.
En zelf heel relaxed lopen/rijden alsof er niks aan de hand is.
Ze merken t gelijk als je zelf gaat verzitten, teugels oppakt of je touwtje wat strakker pakt.
Dan denkt je paard ook gelijk hé er gaat wat gebeuren....

Wel grappig, las dat t paard van sjojo juist schrikt als ze van achter komen.
De mijne juist als ze van voren komen haha!

Eh maar goed ik woon middenin de polder, alle dagen trekkers, sta op een boerderij waar ze dus continu af en aan rijden en nog......na 15 jaar is m'n trekpaard er nog steeds bang van.
Behalve als ze stilstaan haha.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:41

Dobel schreef:
bedankt voor alle tips, ga er zeker wat mee doen. Tractors opzich zijn ook niet eng maar als ze tussen een traktor en sloot zit (met dus maar 1 meter ertussen) is het wel erg spannend. Als ze ruimte heeft (zoals op een erf bijvoorbeeld) is er niets aan de hand.

Ruimtegebrek is hier ook vaak een probleem, vandaar dat het verkeersmak maken hier zo'n prioriteit heeft.
(zeker als je over de sluiproute (een smal dijkje met daarnaast geen slootje, maar een heuse diepe graafstroom) moet.
En op sommige stukken zit je gewoon klem tussen verkeer en hekwerk of haag)

Verkeersmak vriendje mee en regelen met bedrijf of een tractor rijder dat je mag oefenen.
Overigens zit hier dus bedrijf met giga tractoren en grondverzet van alles, maar er zat (nu jaar weg) ook een
vrachtwagen bedrijf :+

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 09:33

Dat trekker mak maken vind ik nog niet zo simpel...
Iris staat vlak aan een weg waar veel trekkers langs komen (grasdrogerij op de buurt). Zolang we in de bak rijden, maakt het niet uit wat er langs rijd, ze kijkt nergens naar.
De weg is smal, met aan beide kanten veel dikke bomen en sloten. Als een trekker je tegemoet komt, komt die dus recht op je af. En daar gaat het mis bij Iris. Die is gewend alles van de zijkant te zien. Dus rechtsomkeert en afgezet... Als de mogelijkheid er is om op een oprit oid te gaan staan, rijden ze voor haar langs, ziet ze de zijkant en is het niet eng meer.
Toch erg lastig hoor. Ik rij dus alleen maar op zondag buiten ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:53

Wat dat betreft ben ik zo blij met onze stalling, daar rijdt dagelijks groot materieel rond (shovel, trekker, vrachtwagens) wordt het erf schoongemaakt met een bladblazer e.d. Paarden worden vanzelf verkeersmak veilig op eigen terrein.

Die tip van Snadrem vind ik niet zo'n goede. Wij hadden een paard wat ging staken als hij op enge dingen af ging. Daar werkt het "er achter aan gaan" dus niet maar krijg je juist problemen omdat je paard de handrem erop gooit. Als ze nu al niet op groot verkeer reageert denk ik dat het aan de hand of onder de man ook niet veel problemen zal gaan geven. Gewoon zelf rustig blijven en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Tip van Peppertree is wel een goede, oefenen bij de overburen. En iemand op een braaf paard mee, of iemand op de fiets is ook erg fijn. Daar trekken ze zich aan op en dan is het minder eng.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:02

Bij ons komen er ook regelmatig trekkers, vrachtwagens e.d. op het terrein. Bijrijdpaard vindt het prima, kijkt amper om, maar zodra we op straat rijden en er rijdt een vrachtwagen of bus in de buurt, dan is het mis. Dan waarschuw ik ook altijd maar fietsers om even te wachten met passeren tot het gevaarte in kwestie voorbij is, anders is het te gevaarlijk. Bij overig verkeer heeft hij er geen last van. Verkeersmak vriendje helpt niet in dit geval. Ik loop er meestal naast langs de weg ipv erop. Ik blijf even volgen, ben benieuwd naar tips.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:38

Vorige week waren ze voor onze stallen quads aan het repareren en uitproberen, ideaal.
Hele bevolking stond in eerste instantie te kijken even later was het al niet meer interestant
en begon iedereen aan het kuil dat net gebracht werd.
Rommelig erf is soms ook soort van zegen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 17:52

Gister geoefend met de tractor van mijn vader, daar geeft ze niets om dus dat is al een goede stap aangezien dat ding een mega herrie maakt! (zelfs niet als hij een hooiibaal achter de trekker aan sleept haha)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:11

Ik lees ook even mee , mijn fjord is hartstikke stoer.. Maar na een incident met een trekker
is ze er nu dus bang voor.. (daarvoor kende ze niet echt trekkers) -O-