Wie helpt ons alleen op buitenrit? (z/o brabant)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Wie helpt ons alleen op buitenrit? (z/o brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 22:14

Hallo allemaal,

Ik heb een heerlijk paardje om mee buiten te rijden. <3
Alleen 1 maar, meneer wil niet alleen mee of als er andere bij zijn wil hij niet voorop lopen.
Het is echt pure koppigheid, want als diegene die mee is ons komt halen (hij reageert door boos achteruit te lopen, bosjes in, sloot in, maakt hem niet uit) loopt hij weer zonder enig probleem mee door. Soms doet hij dit 1x per rit, soms 10x per uur, daar is geen patroon in. Meestal gaat het goed zo lang hij rechtdoor kan lopen en begint het als we een bocht om moeten.

Ik geniet enorm van het buiten rijden met hem, maar ik zou hier graag ook nog overheen willen.
We hebben er al veel tijd in gestoken en veel bereikt (half jaar geleden wilde hij het terrein niet eens af) maar ik zou dit laatste stukje ook nog graag willen zodat we onbezorgd samen op pad kunnen en dan langer dan een half uurtje omdat ik geen risico wil lopen om weet ik hoe lang terug te moeten lopen.

Helaas lijkt het erop dat dat zelfstandig niet gaat lukken, dus ik vroeg me af of iemand ons hiermee zou kunnen helpen?
Hij staat gestalt in Zuid oost Brabant (Budel/Gastel)

Alvast bedankt.

friesiszwart

Re: Wie helpt ons alleen op buitenrit? (z/o brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:15

Mijn paard had dit ook (komt wellicht omdat wij altijd met meerdere paarden van stal vertrokken). Door enkele keren een rijrijmaatje tegemoet te rijden beginnende van elkaar aan zien komen en tegemoet rijden tot steeds verder en later haar afzetten en alleen door rijden naar eigen stalling is het nu mogelijk alleen op buitenrit te gaan. Succes.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:56

Achter reacties van paarden zit vrijwel altijd een bepaalde reden. Het klinkt mij in de oren als dat hij nog niet helemaal zeker genoeg is van zichzelf en wellicht ook misschien ook van jou. Dat zou verklaren waarom hij nog niet graag alleen weggaat en nog niet voorop wil lopen. Als je met een paard alleen op pad gaat of als een paard voorop loopt in een (kleine) groep, heeft hij op dat moment niemand van zijn soort om zich aan op te trekken. Als hij zichzelf en jou genoeg vertrouwd zal hij automatisch ook meer initief tonen. Hij weet dat het dan met jullie band toch wel goed zit. Doe je wel eens loswerken/grondwerken met hem? Ik weet zeker dat dit jullie band zal verstevigen en hij leert je optimaal vertrouwen. Verder is het zaak dat je zelf ook overtuigd bent van dat jullie het samen kunnen. Mijn pony was vroeger ook wat onzeker buiten, door hem stabiliteit, leiding en vertrouwen te geven, ga ik nu heerlijk alleen op pad. Succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 14:39

Ja aan grondwerk besteden we heel veel tijd :j
Hij is het ook nooit gewend geweest. Ik heb hem van een stal gekocht waar hij jaren in groepen moest lopen en altijd achterop.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:53

Vanwege zijn afkomst is hij het totaal niet gewend om alleen op pad te gaan.
Om het voor elkaar te krijgen dat hij dit wel wil doen heeft denk ik inderdaad veel met vertrouwen te maken. Ik weet niet wat je al hebt geprobeerd, maar doet hij het ook als je ernaast wandelt ?
Misschien kun je eerst oefenen met wandelen, daarna ook met hoofdstel en zadel etc. en er dan onderweg op gaan zitten. Zo kun je misschien de stukken steeds verder uitbreiden dat je uiteindelijk in je eentje een lange rit kunt maken :) .

Het is zal dus zaak zijn om hem te overtuigen dat hij alleen ook heerlijke ritten kan maken :) .

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 17:07

Dat hebben we uiteraard als een van de eerste dingen geprobeerd aangezien dat de meest simpele aanpak is ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:15

Mijn ervaring is dat dit bijna nooit koppigheid is, maar onzekerheid.

Voor mij de reden om jonge paarden juist alleen mee naar buiten te nemen in het begin omdat ik vaak alleen rij. Ik begin met wandelen aan de hand.
Als een bepaald rondje dan na een tijdje bekend is ga ik op de terugweg er een keertje op en lift mee terug naar huis. Als dit goed gaat ga je uitbouwen dus dat je al voor de terugweg erop gaat. Op een gegeven moment kun je dan gewoon van stal uit weg rijden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:19

CrazyCat schreef:
Mijn ervaring is dat dit bijna nooit koppigheid is, maar onzekerheid.

Voor mij de reden om jonge paarden juist alleen mee naar buiten te nemen in het begin omdat ik vaak alleen rij. Ik begin met wandelen aan de hand.
Als een bepaald rondje dan na een tijdje bekend is ga ik op de terugweg er een keertje op en lift mee terug naar huis. Als dit goed gaat ga je uitbouwen dus dat je al voor de terugweg erop gaat. Op een gegeven moment kun je dan gewoon van stal uit weg rijden.

Zoiets bedoelde ik idd ook :)

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:20

Pure koppigheid denk je, maar dat denk ik dus ook absoluut niet: puur gebrek aan vertrouwen in zichzelf of in jou.

Had dezelfde uitdaging (en soms nog), maar ben al heel ver gekomen. Met wandelen (ik voorop) kan ik overal naar toe en langs, geen enkel probleem.
Met NH/grondwerk in de bak geleerd hoe je hem vooruit kunt sturen (over een zeiltje, etc.). Dit doe ik dus ook buiten met wandelen, gewoon aan de leadrope ernaast lopen (ter hoogte van zijn buik) en hem dan "vooruit" sturen. Vond hij eerst ook heel spannend, maar gaat steeds beter. Soms ziet hij iets engs en dan stopt hij, dan stop ik ook. Wacht net zo lang tot hij het "gevaar" in heeft kunnen schatten en dan stuur ik hem weer voorwaarts. Gaat soms pasje voor pasje (uitbundig belonen en zie hem groeien ;-)), maar uiteindelijk leert hij dat hij er gewoon (op eigen kracht) langs kan als ik zeg dat het veilig is. Veel oefenen, veel geduld en als het uiteindelijk lukt: heel veel plezier!

Of anders naar buiten met iemand op de fiets erbij, heeft hij wel een beetje steun, maar is toch alweer zelfstandiger dan met een ander paard erbij.

Succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 17:37

Zoals je kunt lezen ben ik al volop bezig met oefenen en hebben we daar al veel mee bereikt.
Het is wel degelijk heel veel koppigheid bij hem, dat is door meerdere bevestigd.
Maar omdat er mijn inziens altijd meer bestaat werk ik er ook aan.
Alleen het laatste stukje lukt niet en daar vraag ik dus hulp voor ;)
Ik ervaar dit gedrag ook niet als negatief, het zou alleen ( voor beide) fijn zijn als hij over die laatste drempel heen zou willen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:54

Hoe vaak probeer je alleen met hem weg te gaan en wat doe je precies als hij niet verder wil :) ?
Ik vind de situatie die je beschrijft ook erg moeilijk, probeer een beeld te vormen van wat zou kunnen werken bij hem aangezien jij volgens mij al een hele hoop geprobeerd hebt :D .

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 17:55

Al twee jaar lang haha ;)
Ik zal morgen even een uitgebreidere uitleg geven van mijn aanpak, ben me nu aan het voorbereiden om een sollicitatiegesprek ;)