Hoe oefen je het terugschakelen in 't bos? (galop --> draf)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BillieJean

Hoe oefen je het terugschakelen in 't bos? (galop --> draf)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 21:51

Okee, het lijkt een voor de hand liggende vraag! Maar ik ben met mijn vierjarige nu sinds augustus onder het zadel, ze pakt het supergoed op, ook al doe ik het nog steeds rustig aan! Ik ben een paar weken terug voor het eerst met een stalgenootje naar het bos geweest en ook toen was ze superbraaf. Heb vroeger vaak gewandeld met Sayuri en daardoor is ze niet snel onder de indruk van dingetjes en goed verkeersmak. Omdat ik echt een buitenrijd-fan ben, wilde ik graag nóg eens naar het bos. Uiteindelijk besloot ik vorige week gewoon in mn eentje te gaan, ik heb maar 3 rijdende stalgenootjes op stal waarvan er maar eentje af en toe naar het bos gaat, dus dat schoot niet op :o Ik begon met een klein rondje vlakbij stal, er is een lang parkpaadje waar je je echt in een bos waant. Ze was echt megabraaf! Ik merk dat ze het superleuk vindt, oortjes naar voeren, af en toe een briesje, stapt lekker door. Omdat ik in een goede vibe zat en toevallig ook een vrij weekje had, ben ik afgelopen week 4 x naar buiten gegaan, waarvan ook 2x naar het grote bos (=10 minuutjes stapafstand). Ik wilde het nog even uitbuiten voor de winter met het slechte weer van start gaat :D

Ze doet geen gekke dingen (is niet schrikkerig), maar waar ik wel een beetje mee zit is het terugschakelen. Ze is zeg maar zó enthousiast buiten dat als ik eenmaal aangeef dat we gaan draven, ze eerst lekker doordraaft en dan vanzelf overspringt in de galop. Geen hysterische rengalop, maar een vrolijk galopje eerder. Het probleem is dat ze dan blind is voor mijn hulpen, ik kan terugnemen wat ik wil maar ze galoppeert vrolijk door. Dat is geen probleem, tot er een kruising in het bos nadert..ik wil gewoon dat ze naar me luistert! :) Dus nu pas ik als noodoplossing dan maar toe dat ik haar om trek als het ware (hoofd linkerkant op trekken), dan komt ze een beetje weer met haar benen op de wereld en denkt ze oh ja ben jij er ook nog? Ze gaat niet uit zichzelf draven, wacht echt tot mijn startsein, maar eenmaal in draf hup gaat ze zo de galop in.
De laatste keer met naar buiten gaan ben ik dan maar gewoon blijven stappen, om haar te leren dat we niet persé heel hard hoeven te gaan. En heb ik haar een paar keer halt laten houden om haar in ieder geval bij de les te blijven houden.

Je zou zeggen dat je het dat je het in de bak moet oefenen, maar in de bak zijn er geen problemen. Dn is ze uiterst gevoelig op mijn hulpen, voorwaarts maar ook terug naar draf, stap en halt. Daarom denk ik dat de buitenwereld iets magisch met haar doet :)

Ik rijd haar bitloos, maar ik denk dat een bit geen heilig middel is om haar, dus met meer druk/kracht, tot stilstand te brengen als ik dat wil. Ik zat te denken aan een wat krachtiger bitloos hoofdstel (ik heb nu een side pull), maar eigenlijk stuit ook dat tegen de borst (hackamore bijvoorbeeld), ik denk dat ik niet persé meer druk uit moet voeren met "sterkere" middelen, in de bak luistert ze er gewoon goed naar. Ik denk dat het aan mijn overwicht ligt of dat ik een truukje moet hebben om haar echt met haar aandacht bij mij te hebben in het bos. (Ook toen ik de eerste keer met mijn stalgenootje mee ging, werd ze in draf echt enthousiast en ging voorop lopen, en toen ook al in galop, dus "het goede voorbeeld" in de vorm van een paard werkt bij haar niet haha).

Nou, heel verhaal := Wat zijn jullie tips? Hoe krijg ik haar aandacht in draf en galop? Meer overgangetjes rijden en uitgebreid belonen als ze in stap terug beland?

BillieJean

Re: Hoe oefen je het terugschakelen in 't bos? (galop --> draf)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 21:54

Haha, nu klinkt het alsof ik heel ontevreden ben maar dat is niet zo hoor! Ik ben supertrots op mijn meisje dat ze zo braaf is met rijden en ook met buiten rijden, zeker in haar eentje! Maar toch ben ik benieuwd naar jullie tips, misschien zijn er handige dingetjes waardoor het me beter lukt haar tot stilstand te krijgen. Dan kan ik daar meteen aan werken :)

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:58

niet van galop naar draf....ms op cirkel zetten?......of bij vraag en niet luisteren one rein stop?

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:04

Helaas geen goede tips voor je.. zou in ieder geval niet gaan beginnen met scherpe bitten of dat soort dingen, kun je haar daar anders misschien een keer op een volte rijden en echt wat meer aan het werk zetten zodat ze weer even weet dat jij de regie in handen hebt? Even door laten dringen dat het jouw keuze moet blijven in welk tempo jullie gaan?
In de bak mag mijn paard er graag een spelletje van maken om steeds harder te gaan, maar wat ik nu heb geleerd is dat het altijd MIJN keuze moet zijn om weer te stoppen... als ze willen galopperen moeten ze dat maar doen, want ze proberen tegen te houden ga je toch niet winnen, maar als ze dan uitgeraasd zijn en willen gaan terug vallen moet je ze gewoon even door zetten. JIJ bepaald.. Misschien moet je haar echt meer terug rijden en niet alleen proberen te stoppen? Gewoon been er aan houden en echt blijven rijden, dan komt de mijne altijd vanzelf toch maar weer terug omdat het spelletje er dan vanaf is...

Ik vind het wel heel fijn voor je dat je paardje het zo goed op pakt! Dat is bij mijne helaas anders, die laat de stal echt niet achter en wordt knettergek en onvoorspelbaar buiten! -O- En dat terwijl ik ook niets liever wil dan samen lekker buiten genieten!!

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:11

ik gebruik me stem, harder/zachter, ho, langzaam (heuvels af) en vaak ook rustiger om langzamer te gaan. ook heb ik mijn paard ho geleerd om te moeten en kunnen remmen voor alles met een paar meter. soort slijding maar dan anders. ook willen stemhulpen draven en galop helpen...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:15

Sietara schreef:
ik gebruik me stem, harder/zachter, ho, langzaam (heuvels af) en vaak ook rustiger om langzamer te gaan. ook heb ik mijn paard ho geleerd om te moeten en kunnen remmen voor alles met een paar meter. soort slijding maar dan anders. ook willen stemhulpen draven en galop helpen...

Dit wou ik ook zeggen :)

meer praten met je paard en ook op stem kunnen rijden :) ook een erg leuke afwisseling!

Succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:59

Kun je in de draf al wat schakelen? Dan zodra je haar in draf zet, daar ook mee bezig gaan zodat ze niet de ruimte heeft voor eigen initiatief richting galop. Als toch in galop wil aanspringen, direct (dus al IN de eerste sprong) duidelijk terugnemen. Hulp negeren is zwaardere hulp inzetten, dat hoort bij het opleiden en dit is een heel duidelijk opleidingsprobleem. Ook in het bos moet er geluisterd worden..... :j
Wat je wellicht ook kunt gebruiken als ondersteuning van je "rem" is een riem/touw om de hals dat je erbij pakt. Die geeft druk op de borst en dat is vaak ook een begrijpelijke rem. Kan een halstertouw zijn, het halsriempje van een martingaal, een (soepele) beugelriem, etc.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:29

Misschien gaan werken met clickeren? Eerst in de bak oefenen met op commando halt te houden of langzamer te gaan. Zodra ze dat doet "klik" en beloning. Dit zou je dan ook buiten kunnen doen. Zodra ze luistert naar het commando "ho" gelijk "klik" en een beloning :) Heeft hier tenminste wel geholpen...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:39

Niet toestaan dat ze uit zichzelf van gang verandert. Ze moet nog leren dat jij degene bent die het tempo aangeeft. Dat is gewoon een kwestie van oefenen. Dus als ze aanspringt zonder dat jij het aangeeft, terugnemen, terug naar stap..... Is dat even jammer. Ging het net lekker moet ze weer stappen. Ze zal de gevolgtrekking snel door hebben dat als zij zelf van gang veranderd dat het feest dan ophoud en ze weer moet gaan stappen. Daarmee leert ze om op jou te wachten in plaats van zelf het initiatief te nemen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:40

Gas geven tot het punt dat ze zelf terug wilt omdat ze moe word en dan doorrijden, is één van de methoden.
Een andere waar ik zelf meer voor voel is tempocontrole, je begint al fout doordat ze zelf galop gaat, daar begint de ongehoorzaamheid al. In principe bepaal je elk tenpo zelf, dit brengt een goede gehoorzaamheid mee als je consequent bent (maar duurt even).
Een goede rem is van levensbelang, ik zou persoonlijk het aanleren daarvan belangrijker vinden dan de manier hoe , stel je voor dat er een kind tijdens een wandeling het pad op rent. Eenmaal aangeleert blijft het vaak wel gewoon aanwezig.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 11:14

Dank jullie wel voor de tips! Ik probeer al een hoop met mijn stem maar als ze eenmaal aan het galopperen is dan kan ik rustig ho zeggen, alleen luisteren doet ze niet. Ik denk dat het inderdaad slim is wat Waratje zegt, dat als ze zelf in galop schiet ik haar meteen corrigeer, nu ben ik soms wat overrompeld waardoor ik haar gedrag eigenlijk goedkeur. Dan onderneem ik pas actie in de vierde galopsprong. Als ik meteen ingrijp en als ze niet luistert, ik haar strenger corrigeer, is dat denk ik wel een goeie. Ik denk dat ik idd maar eens met een touwtje/bandje om de hals erbij ga werken in het begin, zodat ik haar ook extra druk kan geven als ze niet meteen luistert.
Ik kan haar ook laten uitrazen tot ze moe is maar dat is denk ik uiteindelijk wat minder handig. Zeker nu het allemaal nieuw is buiten wil ik toch dat ze goed naar me luistert, en zeg maar niet aanleert dat als zij wil rennen dat het is toegestaan :) Daarnaast kan ze in galop zomaar ineens opzij springen of stoppen omdat ze dan plotseling iets spannends vanuit haar ooghoek ziet (doet ze alleen met galop) /3 dus ik wil de galop vooralsnog op korte stukjes doen waarvan ik weet dat er geen gekke dingen zijn.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:46

kan je niet voordat ze weg is een trager drafje proberen aanhouden?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:50

In ieder geval niet toestaan dat ze uit zichzelf in galop springt. Oefen buiten ook gewoon hele kleine stukje galop. Bv als je aan springt in galop, 3-4 ofzo laten galopperen en dan weer terug nemen. Dus niet alleen terug wanneer het nodig is

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:50

Zodra je voelt dat het paard het draftempo gaat overnemen of te snel gaat ga je stappen of langzaam draven en dat steeds herhalen totdat ze de link gaat leggen dat jij het tempo voor het zeggen hebt.
Mocht je dat niet aan voelen dan vanaf het begin af aan alleen maar rustig blijven draven en pas als dat goed gaat een tikje harder gaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:54

mrie schreef:
Niet toestaan dat ze uit zichzelf van gang verandert. Ze moet nog leren dat jij degene bent die het tempo aangeeft. Dat is gewoon een kwestie van oefenen. Dus als ze aanspringt zonder dat jij het aangeeft, terugnemen, terug naar stap..... Is dat even jammer. Ging het net lekker moet ze weer stappen. Ze zal de gevolgtrekking snel door hebben dat als zij zelf van gang veranderd dat het feest dan ophoud en ze weer moet gaan stappen. Daarmee leert ze om op jou te wachten in plaats van zelf het initiatief te nemen.

Zo zou ik het ook oplossen. Haar terugnemen naar stap voor ze in galop overgaat, al zijn het maar drie passen draf geweest. Ze hebben het snel genoeg door en dan kan je langere stukken draven. Wij hebben hier enkele heel lange paden en die gebruik ik om veel te schakelen tussen stap-draf-galop, zodat paard blijft onthouden dat het niet alleen knallen en hard gaan is op buitenrit :)

edit: ik gebruik er ook automatisch stem bij "hooo", hetzelfde commando als tijdens het longeren. Vaak is dat zelfs genoeg (ik rij ook bitloos)