Ik begon met een klein rondje vlakbij stal, er is een lang parkpaadje waar je je echt in een bos waant. Ze was echt megabraaf! Ik merk dat ze het superleuk vindt, oortjes naar voeren, af en toe een briesje, stapt lekker door. Omdat ik in een goede vibe zat en toevallig ook een vrij weekje had, ben ik afgelopen week 4 x naar buiten gegaan, waarvan ook 2x naar het grote bos (=10 minuutjes stapafstand). Ik wilde het nog even uitbuiten voor de winter met het slechte weer van start gaat
Ze doet geen gekke dingen (is niet schrikkerig), maar waar ik wel een beetje mee zit is het terugschakelen. Ze is zeg maar zó enthousiast buiten dat als ik eenmaal aangeef dat we gaan draven, ze eerst lekker doordraaft en dan vanzelf overspringt in de galop. Geen hysterische rengalop, maar een vrolijk galopje eerder. Het probleem is dat ze dan blind is voor mijn hulpen, ik kan terugnemen wat ik wil maar ze galoppeert vrolijk door. Dat is geen probleem, tot er een kruising in het bos nadert..ik wil gewoon dat ze naar me luistert!
Dus nu pas ik als noodoplossing dan maar toe dat ik haar om trek als het ware (hoofd linkerkant op trekken), dan komt ze een beetje weer met haar benen op de wereld en denkt ze oh ja ben jij er ook nog? Ze gaat niet uit zichzelf draven, wacht echt tot mijn startsein, maar eenmaal in draf hup gaat ze zo de galop in.De laatste keer met naar buiten gaan ben ik dan maar gewoon blijven stappen, om haar te leren dat we niet persé heel hard hoeven te gaan. En heb ik haar een paar keer halt laten houden om haar in ieder geval bij de les te blijven houden.
Je zou zeggen dat je het dat je het in de bak moet oefenen, maar in de bak zijn er geen problemen. Dn is ze uiterst gevoelig op mijn hulpen, voorwaarts maar ook terug naar draf, stap en halt. Daarom denk ik dat de buitenwereld iets magisch met haar doet
Ik rijd haar bitloos, maar ik denk dat een bit geen heilig middel is om haar, dus met meer druk/kracht, tot stilstand te brengen als ik dat wil. Ik zat te denken aan een wat krachtiger bitloos hoofdstel (ik heb nu een side pull), maar eigenlijk stuit ook dat tegen de borst (hackamore bijvoorbeeld), ik denk dat ik niet persé meer druk uit moet voeren met "sterkere" middelen, in de bak luistert ze er gewoon goed naar. Ik denk dat het aan mijn overwicht ligt of dat ik een truukje moet hebben om haar echt met haar aandacht bij mij te hebben in het bos. (Ook toen ik de eerste keer met mijn stalgenootje mee ging, werd ze in draf echt enthousiast en ging voorop lopen, en toen ook al in galop, dus "het goede voorbeeld" in de vorm van een paard werkt bij haar niet haha).
Nou, heel verhaal
Wat zijn jullie tips? Hoe krijg ik haar aandacht in draf en galop? Meer overgangetjes rijden en uitgebreid belonen als ze in stap terug beland?
En dat terwijl ik ook niets liever wil dan samen lekker buiten genieten!!
dus ik wil de galop vooralsnog op korte stukjes doen waarvan ik weet dat er geen gekke dingen zijn.