eerste keer buiten met nieuw paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CelienL

eerste keer buiten met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 19:49

hallo allemaal,
2 maanden geleden heb ik mijn 2e paard gekregen (bwp,10 jaar)
in het begin heel wat problemen gehad met vertrouwen, maar dat is de laatste tijd enorm verbeterd.
Met mijn arabische merrie heb ik ook 2 maand gewacht en dan op straat proberen met halster, wat na een paar keer echt goed werkte & ik al snel door de bossen ging crossen !
Mijn bwp is helaas heel wat imposanter, 1m75 en enorm gespierd, daarom durf ik niet goed met het halster omdat ik schrik heb dat ie wegrent en ik hem niet ga kunnen houden...
Hij is gewoon van buitenritten te maken van bij de vorige eigenaar, maar nu weet ik niet goed hoe ik het moet aanpakken...
als ik met mijn merrie ga wandelen begint ie heel hard te hinniken omdat hij niet mee mag.
Zou ik de eerste keer met hem alleen gaan met 2 mensen ernaast en met zadel enz of gewoon met het hoofdstel +halster of gewoon meteen met de 2 paarden samen?

ik luister graag naar jullie advies :)

Otte001

Re: eerste keer buiten met nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:17

met hoofdstel of met rijgje - beide paarden meenemen - klein stukje doen te voet. Volgende keer wat verder. Met iemand erbij is wel altijd veiliger! Succes

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:18

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:19

niet te veel over nadenken en gewoon gaan, desnoods na het rijden in de bak even uitstappen. of kijken of iemand mee kan op je merrie.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 06:52

Je geeft aan dat het paard gewend was met de vorige eigenaar op buitenrit te gaan. Hoe reageerde hij toen? en gingen zij alleen met jouw paard of met andere paarden mee. Voor een eerste keer (en het is toch een vreemde omgeving) zou ik toch een stalgenoot met braaf paard vragen mee te gaan.
Veel plezier.

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 12:28

dankjewel voor jullie reacties ! ga volgende week voor de eerste keer gaan met 2 extra mensen en mijn ander paard !

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:16

CelienL schreef:
dankjewel voor jullie reacties ! ga volgende week voor de eerste keer gaan met 2 extra mensen en mijn ander paard !

Klinkt als een verstandig besluit.
In ieder geval verstandiger dan dan wat ik deed: de tweede dag op een halstertje, zonder zadel, alleen door het bos stappen............

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:19

Haha ikke .... gelukkig kunnen we er nu mee lachen, een actie die inderdaad niet aan te raden is.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:55

Ik zou een vriendin op je arabier zetten en zelf op de BWP stappen. Als je zeker weet dat hij buitenritten gewend is hoef je hem niet te behandelen als een groentje toch? Lekker een paar keer samen rijden en als je daar vertrouwen in hebt een keertje alleen proberen. Of eerst alleen dat er nog iemand meeloopt, en als dat goed gaat echt alleen ?